جواب سوالات درس هفدهم فارسی نهم صفحه ۱۳۲ ، ۱۳۳ و ۱۳۴
پاسخ و حل پرسش های خودارزیابی ، گفت و گو کنید و فعالیت های نوشتاری صفحه 132 و 133 و 134 درس 17 شازده کوچولو کتاب ادبیات فارسی پایه نهم دبیرستان
جواب سوالات درس 17 هفدهم فارسی نهم ؛ در این نوشته به جواب و پاسخ سوالات خودارزیابی و گفت و گو صفحه ۱۳۲ و فعالیت های نوشتاری صفحه ۱۳۳ و ۱۳۴ درس ۱۷ هفدهم شازده کوچولو فارسی پایه نهم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
بعدی: معنی کلمات و جواب روان خوانی دو نقاش فارسی نهم
معنی شعر نیایش بیا تا برآریم دستی ز دل فارسی نهم

جواب خودارزیابی صفحه ۱۳۲ درس ۱۷ فارسی نهم
سوال ۱) خلبان چگونه با شازده کوچولو آشنا شد؟
پاسخ: وقتی که به ناچار در یک صحرای دور بر روی شن ها خوابیده بود، هنگام طلوع خورشید با شنیدن صدای نازک و عجیب شازده کوچولو از خواب بیدار شد، که با وقار تمام به او نگاه می کرد و در هنگام آشنایی او خود را شاهزاده کوچک معرفی کرد.
سوال ۲) چرا شازده کوچولو ، شمارش ستارگان را برای کارفرما ، بیفایده میدانست؟
پاسخ: چون نه ستارگان (دارایی و ثروتش) برای کارفرما فایده داشتند و نه کارفرما برای آنها فایده داشت.
سوال ۳) چرا روباه ، دوست داشت اهلی شود؟
پاسخ: چون روباه می خواست زندگی اش از یک نواختی و عادت تکراری خارج شود و زندگی اش مانند خورشید بدرخشد و از زندگی و نغمه های مختلف لذت ببرد.
پاسخ دیگر: خود روباه در این باره می گوید: زندگی من یکنواخت است، ولی تو اگر مرا اهلی کنی زندگی من چون خورشید خواهد درخشید. آنگاه با صدای پایی آشنا خواهم شد که با صدای پای دیگران تفاوت خواهد داشت. صدای پای دیگران مرا به لانه فرو خواهد راند، اما صدای پای تو همچون نغمه موسیقی، مرا از لانه بیرون خواهد کشید.
جواب گفتگو صفحه ۱۳۲ درس هفدهم فارسی نهم
سوال ۱) درباره شخصیت های داستان با هم گفت و گو کنید.
پاسخ: خلبان: انسانی رویایی که نقاشی را دوست دارد و صبور، بردبار، امیدوار و فعال است.
شازده کوچولو: معصوم، بیریا، مسئولیت پذیر، متفکر و…
روباه: عاشق اهلی شدن، زیرک و توانمند
کارفرما: خسیس، طمع کار و پر ادعا
سوال ۲) درباره پیام داستان «شازده کوچولو» بحث کنید.
پاسخ: پیام داستان شازده کوچولو متفاوت است؛ یعنی از داستان شازده کوچولو می توان چندین پیام مختلف را برداشت کرد: مانند مسئولیت پذیری، صبوری، آینده نگری، نگهبانی از داشتهها و…
پاسخ دیگر: به نظر من پیام داستان شازده کوچولو این است که در دنیا باید به تمام پدیده ها خصوصا هم نوعان خود توجه و از کارهای غیر مفید پرهیز کرد.
جواب فعالیت های نوشتاری صفحه ۱۳۳ و ۱۳۴ درس ۱۷ فارسی نهم
سوال ۱) از میان گروه کلمه های زیر واژه های نادرست را بیابید و شکل درستشان را بنویسید.
تصویر مار بوآ، حضم غذا، حدث و گمان، با وقار تمام، ودا و خداحافظی،
عظیمت به سيّاره زمین، مالک ستاره گان، انسان علاقمند
پاسخ: هضم غذا ، حدس و گمان ، وداع و خداحافظی ، عزیمت به سیاره زمین ، مالک ستارگان
سوال ۲) در بند اول درس، قیدها را مشخص کنید.
پاسخ: وقتی ، روزی ، در کتابی
سوال ۳) با توجه به کلمه های داخل کمانک ، زمان فعل های هر جمله را تغییر دهید و جمله را بازنویسی کنید.
🟥 من شاهکار خود را به آدمهای بزرگ نشان دادم. (ماضی بعید)
پاسخ: من شاهکار خود را به آدم های بزرگ نشان داده بودم.
🟥 این هواپیما، با سرعت فوق العاده پرواز می کند. (ماضی مستمر)
پاسخ: این هواپیما ، با سرعت فوق العاده ای داشت پرواز می کرد.
🟥 راز دیگری از زندگی شاهزاده کوچک بر من فاش شد. (مضارع التزامی)
پاسخ: راز دیگری از زندگی شاهزاده کوچک برای من فاش بشود.
سوال ۴) جدول صفحه بعد را کامل کنید.
پاسخ: پاسخ صحیح هر سوال این جدول را در زیر مقابل آن نوشته ایم که شما باید آنها را در جدول صفحه 134 بنویسید.
۱) غزل، مثنوی، قصیده نوعی …………. شعری هستند. پاسخ: قالب
۲) یکی از اجزای جمله و به معنی بند است. پاسخ: قید
۳) دو مصراعی که با هم بیایند. پاسخ: بیت
۴) یکی از عناصر مهم داستان. پاسخ: درون مایه
۵) به ادبیات دفاع مقدس میگویند. پاسخ: ادبیات پایداری
۶) از آن طرف بخوانید نوعی جمله است. پاسخ: یرما
۷) صفت «ادب» و یکی از انواع نوشته. پاسخ: ادبی
۸) اگر از آن طرف بخوانید مترادف هویدا است. پاسخ: ادیپ
۹) با فعل اسنادی میآید. پاسخ: مسند
۱۰) ریشۀ فعل پاسخ: بن
۱۱) نوعی ماضی است. پاسخ: استمراری
۱۲) کتاب مشهور مولوی پاسخ: مثنوی
۱۳) «دوست» به زبان ترکی پاسخ: یولداش
۱۴) معمولاً همراه آموزش میآید. پاسخ: پرورش
۱۵) حرف ربط. پاسخ: و
توجه: برای مشاهده معنی کلمات و آرایه های ادبی درس هفدهم فارسی نهم، وارد لینک «معنی کلمات درس ۱۷ شازده کوچولو فارسی نهم» شوید.
قبلی: جواب سوالات درس شانزدهم آرزو فارسی نهم
معنی کلمات درس ۱۶ آرزو فارسی نهم
معنی کلمات روان خوانی بیت برک فارسی نهم
جواب درس ۱۵ آزاد فارسی نهم ادبیات بومی ۲
معنی شعر بود قدر تو افزون از ملایک فارسی نهم
توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب فارسی پایه نهم متوسطه اول ، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب و پاسخ سوالات خودرازیابی و گفت و گو صفحه ۱۳۲ و فعالیت های نوشتاری صفحه ۱۳۳ و ۱۳۴ درس ۱۷ هفدهم شازده کوچولو ادبیات فارسی نهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.
به دردم خورد خوب بود