جواب خودارزیابی درس چهارم علوم و فنون دوازدهم انسانی ☑️ صفحه ۴۶ و ۴۷
پاسخ و حل سوال های خودارزیابی صفحه 46 و 47 درس 4 چهار کتاب علوم و فنون ادبی 3 پایه دوازدهم انسانی
جواب خودارزیابی درس چهارم علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات خودارزیابی صفحه ۴۶ و ۴۷ درس ۴ چهارم «سبکشناسی قرنهای دوازدهم و سیزدهم: دوره بازگشت و بیداری» کتاب علوم و فنون ادبی ۳ پایه دوازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
پاسخ سوالات درس بعدی: جواب خودارزیابی درس پنجم علوم و فنون دوازدهم انسانی
جواب خودارزیابی صفحه ۴۶ و ۴۷ درس ۴ چهارم علوم و فنون ادبی دوازدهم
۱- شعر زیر را در دو سطح ادبی و فکری بررسی کنید (از هر سطح دو مورد).
از مُلک ادب حکم گزاران همه رفتند / شو بار سفر بند که یاران همه رفتند
آن گرد شتابنده که در دامن صحراست / گوید چه نشینی که سواران همه رفتند
داغ است دل لاله و نیلی است برِ سرو / کز باغ جهان لالهعذاران همه رفتند
افسوس که افسانهسرایان همه خفتند / اندوه که اندوهگساران همه رفتند
یک مرغ گرفتار در این گلشن ویران / تنها به قفس ماند، هزاران همه رفتند
خون بار بهار از مژه در فرقت احباب / کز پیش تو چون ابر بهاران همه رفتند ملکالشعرا بهار
پاسخ: سطح ادبی: قالب شعر غزل است.
شعر ردیف و قافیه دارد.
وزن عروضی و تساوی مصراعها در آن رعایت شده.
استفاده از آرایههای ادبی همچون: استعاره: لاله عذران، مرغ گرفتار، هزاران و گلشن ویران.
ایهام: هزاران: ۱ بلبل، ۲ هزار (عدد هزار). تشبیه: همه به ابر بهاران تشبیه شده است.
سطح فکری: بیان حسرت و اندوه شاعر (محتوای غمگین)
تشویق مردم به تحرک و بیداری
دارای مضامین و اندیشههای سیاسی – اجتماعی
از درد مردم سخن گفتن
۲- این سروده را در قلمرو ادبی بررسی کنید.
گریه را به مستی بهانه کردم / شکوهها ز دست زمانه کردم
آستین چو از چشم برگرفتم / سیل خون به دامان روانه کردم
از چه روی چون ارغنون ننالم؟ / از جفایت ای چرخ دون ننالم
چون نگریم ز درد و چون ننالم / دزد را چو محرم به خانه کردم؟ عارف قزوینی
پاسخ: تحلیل در قلمرو ادبی: – شعر به شکل تصنیف سروده شده است.
– شاعر پایبند قافیه و ردیف نیست.
– در ادامهٔ این ابیات شاعر تساوی ابیات را رعایت نمیکند.
– به کار بردن آرایههای ادبی نظیر: استعاره، اغراق، کنایه، تشخیص و…
– دست زمانه: استعاره مکنیه (تشخیص) / کنایه: آستین از چشم برگرفتن: آشکارا گریستن
– اغراق: سیل خون به دامن رها کردن
– سیل خون: تشبیه (اضافه تشبیهی)
۳- متن زیر از کتاب «تاریخ بیداری ایرانیان» را در دو سطح زبانی و فکری تحلیل کنید.
«اگرچه ما در این تاریخ خود بیداری ایرانیان را از سال ۱۳۲۲ شروع کردهایم، لکن اگر خیال خود را جمع کنیم و به نظر دقت و انصاف در تاریخ گذشتگان بنگریم، هر آینه به خوبی مشاهده میکنیم که در مجاری سنه ۱۲۶۵ بسیاری از امور و وقایع را که دلالت دارد بر بیداری ایرانیان و قدم گذاردن آنها به راه تمدن و باعث و مسبّب آن را جز مرحوم میرزا تقی خان امیرنظام احدی را سراغ نداریم؛ چه آن بزرگ مرد از آن یکّه اشخاص بود که به قابلیت خود بدون اسباب و مساعدت خارجی از پستی به بلندی رسید. یعنی پسر آشپز قائممقام بود و در اثنای کار و شغل، خویش را دارای رتبه و مقام صدارت نمود. دوست و دشمن او را از نوادر دهر شمردند و از خلقتهای فوقالعاده دانسته و کارهای امیرنظام از ترتیب و انتظام قشون و اصلاح کار دفتر و مالیه که خرج، دو کرور اضافه بر دخل بود و عمارت و مرمّت خرابیهای دیگر که به زودی محال مینمود و همه در یک دو سال صورت گرفت، گواه و دلیل بزرگی مرد است». ناظم الاسلام کرمانی
پاسخ: سطح زبانی: به کار بردن واژه های عربی تا حدودی متن را از سادگی دور کرده است.
جابه جایی اجزای جمله در عبارات مشاهده میشود.
جملههای طولانی که فهم متن را دشوار ساخته است.
متن اطناب دارد.
(سادگی و روانی که مشخصه نثر دوره بیداری است زیاد مشاهده نمیشود)
سطح فکری: بیداری مردم / متمدن شدن کشور / بیان اوضاع اقتصادی کشور / رشد سیاسی مردم
پاسخ سوالات درس قبلی: جواب کارگاه تحلیل فصل اول علوم و فنون دوازدهم انسانی
و
جواب خودارزیابی درس سوم علوم و فنون دوازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات دروس کتاب علوم و فنون ادبی ۳ دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات خودارزیابی درس 4 چهارم صفحه 46 و 47 کتاب علوم و فنون ادبی پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕
خوب بود