جواب خودارزیابی درس دوم علوم و فنون دوازدهم انسانی ♨️ صفحه ۲۶ تا ۲۸
پاسخ و حل سوال های خودارزیابی صفحه 26 ، 27 و 28 درس 2 دو کتاب علوم و فنون ادبی 3 پایه دوازدهم انسانی
جواب خودارزیابی درس دوم علوم و فنون ادبی دوازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات خودارزیابی صفحه ۲۶ ، ۲۷ و ۲۸ درس ۲ دوم «پایههای آوایی ناهمسان» کتاب علوم و فنون ادبی ۳ پایه دوازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: جواب خودارزیابی درس اول علوم و فنون دوازدهم انسانی
جواب خودارزیابی صفحه ۲۶ ، ۲۷ و ۲۸ درس ۲ دوم علوم و فنون ادبی دوازدهم
۱- با خوانش درست بیتها و درک پایههای آوایی هر بیت، مشخّص کنید که وزن کدام بیت همسان و کدام بیت ناهمسان است.
الف) آب زنید راه را هین که نگار میرسد / مژده دهید باغ را بوی بهار میرسد مولوی
رَ ها می |
پایههای آوایی | آ ب زَ نی | د را ه را | هین کِ نِ گا | ر می رِ سد |
پایههای آوایی | مژ د دَ هی | د با غ را | بو یِ بَ ها | ر می ر سد |
وزن | مفتعلن | مفاعلن | مفتعلن | مفاعلن |
ادامه پاسخ: همسان دو لختی است.
ب) دلم سر به هامون رها میپسندد / سرم بالش از صخرهها میپسندد شهریار
پایههای آوایی | دِ لم سر | بِ ها مون | رَ ها می | پَ سن دد |
پایههای آوایی | سَ رم با | لِ شز صخ | رِ ها می | پَ سن دد |
وزن | فعولن | فعولن | فعولن | فعولن |
ادامه پاسخ: همسان یک لختی است.
پ) باز این چه شورش است که در خلق عالم است؟ / باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است؟ محتشم کاشانی
پاسخ: این بیت را به دو شکل می توان تقطیع کرد که گونه اول بر اساس عروض سنتی است.
پایههای آوایی | با زین چِ | با زین چِ | کِ در خل قِ | عال مست |
پایههای آوایی | با زین چِ | نو حِ و چِ | عَ زا وچِ | ما تَ مست |
وزن | مفعولُ | فاعلاتُ | مفاعیلُ | فاعِلن |
پایههای آوایی | با زین چِ شو | رِ شس ت کِ | در خل قِ عا | ل مست |
پایههای آوایی | با زین چِ نو | حِ و چِ عَ | زا و چِ ما | تَ مست |
وزن | مستفعلن | مفاعلن | مستفعلن | فَعل |
ادامه پاسخ: وزن ناهمسان است.
ت) گشتهام در جهان و آخر کار / دلبری برگزیدهام که مپرس حافظ
پایههای آوایی | گش تِ ام در | جَ ها نُ آ | خَ رِ کار |
پایههای آوایی | دل بَ ری بر | گُ زی د ام | کِ مَ پرس |
وزن | فاعلاتن | مفاعلن | فعلن |
ادامه پاسخ: وزن ناهمسان است.
ث) دل نیست کبوتر که چو بر خاست نشیند / از گوشه بامی که پریدیم، پریدیم وحشی بافقی
پایههای آوایی | دل نی ست | کَ بو تر کِ | چُ بر خا ست | نِ شی ند |
پایههای آوایی | از گو شِ | یِ با می کِ | پَ ری دی م | پَ ری دیم |
وزن | مفعول | مفاعیل | مفاعیل | فعولن |
پایههای آوایی | دل نی ست ک | بو تر کِ چُ | بر خا ست نِ | شی ند |
پایههای آوایی | از گو شِ یِ | با می کِ پَ | ری دی م پَ | ری دیم |
وزن | مستفعلُ | مستفعلُ | مستفعلُ | مستف |
ادامه پاسخ: وزن ناهمسان است.
ج) شفای این دل بیمار جز لقای تو نیست / طبیب جان خرابم کسی ورای تو نیست اسیری لاهیجی
پایههای آوایی | شَ فا یِ این | دِ لِ بی ما | ر جز لَ قا | ی تُ نیست |
پایههای آوایی | طَ بی بِ جا | نِ خَ را بم | کَ سی وُ را | ی تُ نیست |
وزن | مفاعلن | فعلاتن | مفاعلن | فَِعلن |
ادامه پاسخ: وزن ناهمسان است.
۲- بیتهای زیر را تقطیع هجایی کنید و مرز پایههای آوایی هر بیت را مشخص کنید.
الف) راستی کن که راستان رستند / راستان در جهان قوی دستند اوحدی مراغهای
پایههای آوایی | را س تی کن | را س تی کن | را س تی کن |
پایههای آوایی | را س تی کن | را س تی کن | را س تی کن |
وزن | فاعلاتن | مفاعلن | فعلن |
ب) محمّد کآفرینش هست خاکش / هزاران آفرین بر جان پاکش نظامی
پایههای آوایی | مُ حَم مد کا | فَ ری نِش هس | ت خا کش |
پایههای آوایی | هِ زا ران آ | فَ رین بر جا | نِ پا کش |
وزن | فاعلاتن | مفاعلن | مفاعی (فعولن) |
ادامه پاسخ: وزن ناهمسان است.
پ) با آنکه جیب و جام من از مال و می تهی است / ما را فراغتی است که جمشید جم نداشت فرخی یزدی
پایههای آوایی | با آن کِ | جی بُ جا مِ | مَ نز ما لُ | می تُ هیست |
پایههای آوایی | ما را فَ | را غَ تی ست | کِ جم شی دِ | جم نَ داشت |
وزن | مفعولُ | فاعلاتُ | مفاعیلُ | فاعِلن |
پایههای آوایی | با آن کِ جی | بُ جا مِ مَ | نز ما لُ می | تُ هیست |
پایههای آوایی | ما را فَ را | غَ تی ست کِ | جم شی د جم | نَ داشت |
وزن | مستفعلن | مفاعِلُ | مستفعلن | فَعل |
ت) آتش حبّ الوطن چو شعله فروزد / از دل مؤمن کند به مجمره اسپند ادیب الممالک فراهانی
پایههای آوایی | آ تَ شِ حب | بُل وَ طن چُ | شع لِ فُ رو | زن |
پایههای آوایی | از د لِ مو | من کُ ند بِ | مج مَ رِ اس | پند |
وزن | مفتعلن | فاعلات | مفتعلن | فع |
۳- کدام بیتها دو به دو از نظر وزن با هم یکساناند؟
الف) چو بشنوی سخن اهل دل، مگو که خطاست / سخن شناس نه ای، جان من، خطا اینجاست حافظ
پایههای آوایی | چُ بش نَ وی | سُ خَ نِ اَه | لِ دل مَ گو | کِ خَ طاست |
پایههای آوایی | سُ خن شِ نا | س نِ ئی جا | نِ من خَ طا | این جاست |
وزن | مفاعلن | فعلاتن | مفاعلن | فَِعلن |
ب) جانا نظری که ناتوانم / بخشا که به لب رسید جانم عراقی
پایههای آوایی | جا نا نَ ظَ | ری کِ نا تَ | وا نم |
پایههای آوایی | بخ شا کِ بِ | لب رِ سی د | جا نم |
وزن | مستفعل | فاعلاتُ | فع لن |
پایههای آوایی | جا نا نَ | ظَ ری کِ نا | تَ وا نم |
پایههای آوایی | بخ شا کِ | بِ لب رِ سی | دِ جا نم |
وزن | مفعول | مفاعلن | فعولن |
پ) برداشته دل ز کار او بخت / درماند پدر به کار او سخت نظامی
پایههای آوایی | بر دا ش تِ | دل زِ کا رِ | او بخت |
پایههای آوایی | در ما ند پِ | دَر بِ کا رِ | او سخت |
وزن | مستفعل | فاعلاتُ | فع لن |
پایههای آوایی | بر دا ش | تِ دل زِ کا | رِ او بخت |
پایههای آوایی | در ما ند | پِ دَر بِ کا | رِ او سخت |
وزن | مفعول | مفاعلن | فعولن |
ت) بیا به خانهٔ آلالهها سری بزنیم / ز داغ با دل خود حرف دیگری بزنیم قیصر امین پور
پایههای آوایی | ب یا بِ خا | نِ یِ آ لا | لِ ها سَ ری | بِ زَ نیم |
پایههای آوایی | ز دا غ با | دِ لِ خُد حر | فِ دی گَ ری | بِ زَ نیم |
وزن | مفاعلن | فعلاتن | مفاعلن | فعلن |
۴- نشانههای هجایی بیتهای زیر را به دو صورت برش بزنید؛ پس از تعیین پایههای آوایی، وزن هر یک را بنویسید.
الف) همّت طلب از باطن پیران سحرخیز / زیرا که یکی را ز دو عالم طلبیدند فروغی بسطامی
پایههای آوایی | هم مَت طَ لَ | هم مَت طَ لَ | پی را نِ سَ | حر خیز |
پایههای آوایی | زی را کِ یِ | گُ زی د ام | کِ مَ پرس | بی دند |
وزن | مستفعلُ | مستفعلُ | مستفعلُ | مستف |
نشانههای هجایی | – – U U | – – U U | – – U U | – – |
پایههای آوایی | هم مَت طَ | لَ بز با طِ | نِ پی را نِ | سَ حر خیز |
پایههای آوایی | زی را کِ | یِ کی را زِ | دُ عا لم طَ | لَ بی دند |
وزن | مفعول | مفاعیل | مفاعیل | فعولن |
نشانههای هجایی | – – U | U – – U | U – – U | U – – |
ب) کشتی شکستگانیم، ای باد شرطه برخیزباشد که بازبینیم دیدار آشنا را حافظ
پایههای آوایی | کش تی شِ | کَس تِ گا نیم | ای با د | شر طِ بر خیز |
پایههای آوایی | با ز بی نیم | با ز بی نیم | دی دا رِ | آ شِ نا را |
وزن | مفعول | فاعلاتن | مفعول | فاعلاتن |
نشانههای هجایی | – – U | – U – – | – – U | – U – – |
پایههای آوایی | کش تی شِ کَس | تِ گا نیم | ای با د شر | طِ بر خیز |
پایههای آوایی | با شد کِ با | ز بی نیم | دی دا رِ آ | شِ نا را |
وزن | مستفعلن | فعولن | مستفعلن | فعولن |
نشانههای هجایی | – – U – | U – – | – – U – | U – – |
پ) ای سرو بلند قامت دوست / وه وه که شمایلت چه نیکوست! سعدی
پایههای آوایی | ای سر وِ | بُ لن د قا | مَ تِ دوست |
پایههای آوایی | وه وه کِ | شَ ما یِ لت | چِ نی کوست |
وزن | مفعول | مفاعلن | فعولن |
نشانههای هجایی | – – U | U – U – | U – – |
پایههای آوایی | ای سر وِ ب | لن د قا مَ | تِ دوست |
پایههای آوایی | وه وه کِ شَ | ما یِ لت چِ | نی کوست |
وزن | مفعول | فاعلات | فع لن |
نشانههای هجایی | – – U | – U – U | – – |
ت) لبخند تو خلاصهٔ خوبیها است / لَختی بخند، خندهٔ گل زیبا است قیصر امین پور
پایههای آوایی | لَب خَن د | تُ خ لا صِ | یِ خو بی هاست |
پایههای آوایی | لَخ تی ب | خنـ د خنـ د | یِ گل زی باست |
وزن | مفعولُ | فاعلات | مفاعیلن |
نشانههای هجایی | – – U | – U – U | U – – – |
پایههای آوایی | لَب خَن د ت | خَ لا صِ یِ | خو بی هاست |
پایههای آوایی | لَخـ تی ب خَنـ | د خنـ د یِ | گل زی باست |
وزن | مستفعلن | مفاعِلُ | مفعولن |
نشانههای هجایی | – – U – | U – U U | – – – |
۵- بیت ادیب الممالک را در خودارزیابی شماره ۲ از نظر قلمرو فکری تحلیل کنید.
پاسخ: مفهوم این بیت، وطن دوستی ست. وطن دوستی و علاقه به میهن، می تواند باعث بی قراری دائمی یک فرد باشد؛ زیرا همیشه نگران بی تاب وطن خویش است. (اغراق در توصیف وطن دوستی)
پاسخ دیگر: مضمون این بیت بر وطن دوستی استوار است.
انسان با ایمان در مقابل دشمنان برای دفاع از وطن میایستد و سر فدا میکند. به عبارت دیگر شاعر عشق به وطن را چون آتشی میداند که از شعلهٔ آن انسان با ایمان در دل خود به وطن عشق میورزد و جان خود را در این راه فدا میکند.
همچنین بخوانید: گام به گام دروس پایه دوازدهم متوسطه دوم
توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات دروس کتاب علوم و فنون ادبی ۳ دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات خودارزیابی درس 2 دوم صفحه 26 ، 27 و 28 کتاب علوم و فنون ادبی پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕
با سلام ممنون از زحماتتون
سوال 2گزینه ب:
محمدکآفرینش هست خاکش هزاران آفرین بر جان پاکش
وزن شعر: مفاعیلن مفاعیلن فعولن
بحر: هزج مسدس محذوف است
شما اشتباه وزن رو نوشتید
ممنون بابت پاسخ ها فقط قسمت پ سوال ۱ خودارزیابی درس ۲ فنون دوازدهم
اولیش رکن دوم اشتباه شده و همون رکن اول دوباره نوشته شده لطفا اصلاحش کنید