ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب سوالات صفحه ۱۰۰ و ۱۰۱ درس ۱۴ فارسی هشتم

پاسخ تمرینات درس 14 فارسی هشتم و حل خودارزیابی صفحه 100 و فعالیت های نوشتاری صفحه 101 درس یاد حسین (ع)

پاسخ سوال های درس ۱۴ فارسی هشتم و حل خودارزیابی صفحه 100 و فعالیت های نوشتاری صفحه 101 درس 14 یاد حسین (ع) را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.

مطلب پیشنهادی : معنی لغات درس چهاردهم فارسی هشتم

جواب سوالات صفحه ۱۰۰ و ۱۰۱ درس ۱۴ فارسی هشتم

جواب خودارزیابی صفحه ۱۰۰ فارسی هشتم درس ۱۴

۱- در متن درس، به نام کدام حماسه سازان واقعه کربلا اشاره شده است؟

پاسخ: امام حسین (ع). حضرت علی اصغر (ع)، حضرت علی اکبر (ع)‌ و حضرت عباس (ع).

۲- چرا حضرت عباس یکی از اسوه های جوانمردی در واقعه کربلا شمرده می شوند؟

پاسخ: چون ایشان با همان سن کم توانستند در برابر دشمن ایستادگی کنند و در این راه شهید شوند. یکی دیگر اینکه وقتی ایشان به آب فرات رسیدند از آن ننوشیدن با این که بسیار تشنه بودند.

۳- به نظر شما چگونه می توان یاد شهدای واقعه کربلا را زنده نگه داشت؟

پاسخ: با جست وجو در اهداف آن بزرگواران با آگاه شدن از راهشان و پیروی از آن.

پاسخ گفت و گو صفحه ۱۰۱ درس ۱۴ فارسی هشتم

۱- دربارۀ نقش نوجوانان در احیای اهداف قیام عاشورا در گروه گفت‌و گو کنید.

پاسخ: در این باره به حدیثی از امام صادق (ع) اشاره می‌کنیم که می‌فرمایند: «تمام روزها عاشوراست و تمام زمین‌ها کربلا» اگر تو حسین باشی و حسینی بیندیشی کربلا همه جا هست. ما می‌توانیم به همین حدیث عمل کنیم و حسینی زندگی نماییم. (از مظلوم دفاع کنیم، آزاده باشیم و…)

۲- شعر عاشورایی زیر از محتم کاشانی را در کلاس بخوانید و آن را با شعر یاد حسین (ع) از فدایی مازندرانی مقایسه کنید.

باز این چه شورش است؟ که در خلق عالم است / باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است؟
باز این چه رستخیز عظیم است؟ کز زمین / بی نفخ صور، خاسته تا عرش اعظم است
گویا، طلوع می‌کند از مغرب آفتاب / کآشوب در تمامی ذرات عالم است
گر خوانمش قیامت دنیا، بعید نیست / این رستخیز عام، که نامش محرم است…

پاسخ:  قالب شعر محتشم کاشانی غزل است، اما به وقایع بعد از حادثه ظهر عاشورا می پردازد.

قالب شعر یاد حسین (ع) غزل می باشد و طوری شعر سروده شده است که گویی اکنون این وقایع در حال رخ دادن است و شاعر در این شعر به بیان وقایع جان سوز و گداز عاشورا و اندوه و غم خود نسبت به شهادت امام و یازانش می پردازد.

جواب فعالیت های نوشتاری صفحه ۱۰۱ فارسی هشتم

۱- واژه های متضاد را از متن درس بیابید و آنها را کنار یکدیگر بنویسید.

پاسخ:

بحر ≠ بر
بزرگ ≠ کوچک
اکبر ≠ اصغر
تشنه ≠ سیراب
خشک ≠ تر

۲- در مصرع اول بیت چهارم درس، گروه های اسمی را بیابید و نوع وابسته های هر یک را مشخص کنید.

پاسخ:

لب خشک
لب : هسته و خشک : وابسته پسین

دل سوخته
دل : هسته و سوخته : وابسته پسین

دیده‌ی تر
دیده : هسته و تر : وابسته پسین

همچنین بخوانید : جواب فعالیت های صفحه ۹۷ و ۹۸ فارسی هشتم

۳- از متن درس، یک جناس بیابید.

پاسخ: بر و بحر – بر و برتر

۴- از متن درس، سه گروه اسمی بیابید که در آنها صفت اشاره به کار رفته باشد.

پاسخ: آن روز – آن خسرو – آن بر

همچنین بخوانید: معنی شعر یاد حسین (ع) درس چهاردهم ۱۴ فارسی هشتم

✅ به پایان پرسش های درس ۱۴ فارسی هشتم رسیدیم، برای دیدن گام به گام سایر بخش ها کتاب کافیست آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو نمایید. همچنین اگر نظری دارید آن را از قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۲۱ دیدگاه

  1. ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + سه =