جواب سوالات صفحه ۱۰۰ و ۱۰۱ درس ۱۴ فارسی هشتم
پاسخ تمرینات درس 14 فارسی هشتم و حل خودارزیابی صفحه 100 و فعالیت های نوشتاری صفحه 101 درس یاد حسین (ع)
پاسخ سوال های درس ۱۴ فارسی هشتم و حل خودارزیابی صفحه 100 و فعالیت های نوشتاری صفحه 101 درس 14 یاد حسین (ع) را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.
مطلب پیشنهادی : معنی لغات درس چهاردهم فارسی هشتم
جواب خودارزیابی صفحه ۱۰۰ فارسی هشتم درس ۱۴
۱- در متن درس، به نام کدام حماسه سازان واقعه کربلا اشاره شده است؟
پاسخ: امام حسین (ع). حضرت علی اصغر (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و حضرت عباس (ع).
۲- چرا حضرت عباس یکی از اسوه های جوانمردی در واقعه کربلا شمرده می شوند؟
پاسخ: چون ایشان با همان سن کم توانستند در برابر دشمن ایستادگی کنند و در این راه شهید شوند. یکی دیگر اینکه وقتی ایشان به آب فرات رسیدند از آن ننوشیدن با این که بسیار تشنه بودند.
۳- به نظر شما چگونه می توان یاد شهدای واقعه کربلا را زنده نگه داشت؟
پاسخ: با جست وجو در اهداف آن بزرگواران با آگاه شدن از راهشان و پیروی از آن.
پاسخ گفت و گو صفحه ۱۰۱ درس ۱۴ فارسی هشتم
۱- دربارۀ نقش نوجوانان در احیای اهداف قیام عاشورا در گروه گفتو گو کنید.
پاسخ: در این باره به حدیثی از امام صادق (ع) اشاره میکنیم که میفرمایند: «تمام روزها عاشوراست و تمام زمینها کربلا» اگر تو حسین باشی و حسینی بیندیشی کربلا همه جا هست. ما میتوانیم به همین حدیث عمل کنیم و حسینی زندگی نماییم. (از مظلوم دفاع کنیم، آزاده باشیم و…)
۲- شعر عاشورایی زیر از محتم کاشانی را در کلاس بخوانید و آن را با شعر یاد حسین (ع) از فدایی مازندرانی مقایسه کنید.
باز این چه شورش است؟ که در خلق عالم است / باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است؟
باز این چه رستخیز عظیم است؟ کز زمین / بی نفخ صور، خاسته تا عرش اعظم است
گویا، طلوع میکند از مغرب آفتاب / کآشوب در تمامی ذرات عالم است
گر خوانمش قیامت دنیا، بعید نیست / این رستخیز عام، که نامش محرم است…
پاسخ: قالب شعر محتشم کاشانی غزل است، اما به وقایع بعد از حادثه ظهر عاشورا می پردازد.
قالب شعر یاد حسین (ع) غزل می باشد و طوری شعر سروده شده است که گویی اکنون این وقایع در حال رخ دادن است و شاعر در این شعر به بیان وقایع جان سوز و گداز عاشورا و اندوه و غم خود نسبت به شهادت امام و یازانش می پردازد.
جواب فعالیت های نوشتاری صفحه ۱۰۱ فارسی هشتم
۱- واژه های متضاد را از متن درس بیابید و آنها را کنار یکدیگر بنویسید.
پاسخ:
بحر ≠ بر
بزرگ ≠ کوچک
اکبر ≠ اصغر
تشنه ≠ سیراب
خشک ≠ تر
۲- در مصرع اول بیت چهارم درس، گروه های اسمی را بیابید و نوع وابسته های هر یک را مشخص کنید.
پاسخ:
لب خشک
لب : هسته و خشک : وابسته پسین
دل سوخته
دل : هسته و سوخته : وابسته پسین
دیدهی تر
دیده : هسته و تر : وابسته پسین
همچنین بخوانید : جواب فعالیت های صفحه ۹۷ و ۹۸ فارسی هشتم
۳- از متن درس، یک جناس بیابید.
پاسخ: بر و بحر – بر و برتر
۴- از متن درس، سه گروه اسمی بیابید که در آنها صفت اشاره به کار رفته باشد.
پاسخ: آن روز – آن خسرو – آن بر
همچنین بخوانید: معنی شعر یاد حسین (ع) درس چهاردهم ۱۴ فارسی هشتم
✅ به پایان پرسش های درس ۱۴ فارسی هشتم رسیدیم، برای دیدن گام به گام سایر بخش ها کتاب کافیست آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو نمایید. همچنین اگر نظری دارید آن را از قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.
بسیار عالی
عالی
خوب بود
ایول🦓👻😷
عالی
سلام
ببخشید یارانش را نوشتید یارانش😂🤦🏻♀️
دمت گرم عجب سایتی
خیلی عالییییی بود من که دوست داشتم ممنون از ماگرتا 🌀💚
فوق العاده بود ، ممنون از زحماتتون
عالی بود سپاس گذارم
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
مرسی
عالی¯\_༼ ಥ ‿ ಥ ༽_/¯
خیلی خوبه
❤️بابا دمت گرم عالیییییی ❤️
واقعا خیلی خوبه
خیر ببینی
اقا خدا خیرت بده
عالی دمت گرم
عالیییییی
عالی بود ممنون از شما.