معنی حکایت علم و عمل فارسی ششم به زبان ساده + معنی کلمات
داستان حکایت علم و عمل سعدی، بررسی آرایه های ادبی و معنی لغات، انشا در مورد علم و عمل
معنی حکایت علم و عمل از سعدی در صفحه ۳۶ فارسی ششم : برای مشاهده معنی کلمات و واژگان، لغت های هم خانواده و مخالف متضاد، معنی روان و ساده حکایت علم و عمل از کتاب فارسی پایه ششم دبستان، در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
بعدی: معنی لغات درس پنجم فارسی ششم ابتدایی
و
جواب درک مطلب درس پنجم فارسی ششم
معنی حکایت علم و عملی فارسی ششم با زبان ساده و روان
اوّل نعمتی که ایزد تعالی، به من بخشید، دوستی ِ پدر و مادر بود و مهربانی ایشان بر حال من. چون سال عمر من به هفت رسید، مرا بر خواندن علم برانگیختند. من نیز، همین که اندک آگاهی یافتم و ارزش و اهمّیت علم بشناختم، با شوق فراوان در فراگیری آن کوشیدم.
معنی: ابتدا نعمتی که خداوند بزرگ به من عطا کرد، دوستی پدر و مادر بود و مهربانی آنها نسبت به من. وقتی که سن من به هفت سال رسید، من به یادگیری علاقهمند شدم. من نیز، همانطور که کمی دانش و علم یاد گرفتم و ارزش و اهمیت علم را درک کردم، با اشتیاق بسیار در تلاش برای یادگیری آن بودم.
بر مردمان واجب است که در کسب علم بکوشند و درک و فهم آن را گرامی بدارند، که طلب علم از گرانبهاترین کارهاست و انسان تا زنده است، باید جویای علم و ادب و کردار نیک باشد.
معنی: بر مردم واجب است که در کسب علم تلاش کنند و درک و فهم آن را ارزشمند کنند، زیرا طلب علم از گرانبهاترین کار است و انسان تا زنده است، باید به دنبال علم و ادب و رفتار نیک باشد.
نور ادب دل را روشن میکند و تجربه اندوزی، انسان را از جهل و نابودی میرهاند. همچنان که جمالِ خورشید، روی زمین را پُرنور میگرداند، علم نیز به عمل نیک، شکوه و جمال میگیرد، زیرا که میوه ی درخت دانش، نیکوکاری است و نیازردن دیگران.
معنی: علم نور اخلاق دل را روشن میکند و بیشتر کردن تجربه انسان را از نادانی و تباهی نجات میدهد. همانطور که نور خورشید روز را روشن میکند، علم نیز با با کار های خوب، به شکوه و زیبایی میرسد، زیرا میوه درخت دانش، عمل نیکوکارانه و کمک به دیگران است.
همچنین بخوانید: معنی کلمات و جواب خوانش و فهم شعر سخن فارسی ششم
مفهوم و نتیجه گیری از حکایت علم و عمل فارسی ششم
در این حکایت، نویسنده به ما میگوید که اولین نعمتی که خداوند به او داده، دوستی و محبت پدر و مادرش بوده است. آنها همیشه به او محبت کرده و از او مراقبت کردهاند. وقتی که او به سن هفت سالگی رسید، پدر و مادرش او را به یادگیری علم تشویق کردند. او هم با شوق و علاقه شروع به یادگیری کرد و فهمید که علم چقدر مهم و ارزشمند است.
نویسنده در ادامه میگوید که بر همهی مردم واجب است که در یادگیری علم تلاش کنند و به درک و فهم آن اهمیت بدهند. زیرا طلب علم یکی از باارزشترین کارهاست و هر انسانی باید تا زمانی که زنده است، به دنبال علم و ادب و رفتار نیک باشد.
او همچنین اشاره میکند که ادب و آداب درست زندگی، دل انسان را روشن میکند و تجربههای زندگی، ما را از نادانی و نابودی دور میکند. مانند اینکه نور خورشید زمین را روشن میکند، علم نیز با عمل نیک، زیبایی و ارزش پیدا میکند. در نهایت، او به این نکته اشاره میکند که نتیجهی یادگیری علم، انجام کارهای نیک و آسیب نرساندن به دیگران است.
این حکایت به ما میآموزد که علم و ادب چقدر مهم هستند و باید همیشه به دنبال یادگیری و بهبود خود باشیم.
معنی قسمت های سخت و مهم حکایت علم و عمل فارسی ششم
دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند
معنی: و گروه از افراد هستند که بیهوده تلاش می کنند.
یکی آن که اندوخت و نخورد، و دیگر آنکه آموخت و نکرد
معنی: یک گروه کسانی هستند که ثروت جمع می کنند و از آن استفاده نمی کنند و گروه دیگر کسانی هستند که علم می آموزند اما آن را عملی نمی کنند.
علم، چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست، نادانی
معنی: هرچه بیشتر علم بیاموزید، اگر آن را عملی نکنید نادان خواهید بود.
نه محقق بود، نه دانشمند چارپایی، بر او کتابی چند
معنی: برای دانا بودن باید به علمی که داریم عمل کرد زیرا اگر بر پشت چهار پایی باری از کتاب هم باشد او پژوهشگر و یا دانشمند نمی شود.
آن تهی مغز را چه علم و چه خبر که بر او هیزم است یا دفتر
معنی: آن حیوانی که مغز ندارد برایش فرقی نمی کند که بارش هیزم است یا دفتر.
از نظر سعدی دانشمند واقعی کیست؟
با توجه پیام حکایت علم و عمل می تواند به خوبی برداشت کرد که سعدی کسی را دانشمند واقعی می داند که به آموخته های خود به خوبی عمل کند.
همچنین بخوانید: پاسخ سوالات درک مطلب درس سوم هوشیاری فارسی ششم
معنی واژگان حکایت علم و عمل فارسی ششم
این حکایت شامل لغات بسیار پیچیده ای نیست اما معنی سخت ترین کلمه ها را می توانید در جدول زیر مشاهده نمایید.
کلمه | معنی کلمه |
بیهوده | بی فایده و بی مصرف |
محقق | کسی که اطلاعات جمع آوری می کند مانند پژوهشگر |
تهی مغز | نادان و بی عقل |
چارپا | حیوان های چهار دست و پا مانند اسب |
برانگیختند | تحریک و ترغیب کردند، انگیزه دادند |
طلب علم | تلاش و کوشش برای یادگیری علم و دانش |
نور ادب | نور و زیباییی که از اخلاق و رفتار نیکو میآید |
ایزد تعالی | خدای بلند و بزرگ، اشاره به خداوند |
نادانی | عدم دانش و اطلاعات، ناشناختگی |
نیکوکاری | انجام کارهای نیکو و خیریه به منظور کمک به دیگران |
کلمات هم خانواده و مخالف حکایت علم و عمل فارسی کلاس ششم
کلمات هم خانواده :
نعمت: نعیم
اهمیت: مهم
علم: علوم، معلم
کسب: کاسب، کسبه
جهل: جاهل
شکوه: شوکت
ادب: مودب، ادبیات
جمال: جملات، جمیل، جمیله
دانش: دانشمند
کلمات مخالف و متضاد :
آگاهی ≠ نادانی
عشق ≠ نفرت
روشنی ≠ تاریکی
دوستی ≠ دشمنی
صداقت ≠ دروغ
خوشحالی ≠ غم
پیروزی ≠ شکست
زیبایی ≠ زشتی
صلح ≠ جنگ
امید ≠ یأس
تجزیه و تحلیل داستان علم و عمل ششم
از پاراگراف اول می شود موارد زیر را برداشت کرد :
- نهاد : دو کس که برای دو جمله می باشد.
- مفعول و ترکیب وصفی : رنج بیهوده و سعی بی فایده
- واژه های غیرساده : بیهوده و بی فایده
تجزیه و تحلیل بیت اول :
- آرایه: علم و نادانی تضاد یکدیگر هستند.
- نهاد : تو/عمل/تو
- مفعول :علم
بررسی مواد موجود در بیت دوم :
- آرایه : تناسب (محقق، دانشمند و کتاب)
- تلمیح : آیه 5 سوره جمعه
- تشبیه : کسی که عمل نمی کند به چهارپا تشبیه شده است.
- نهاد : چارپا
- مسند : محقق/دانشمند
- واژه های غیر ساده : دانشمند و چارپا
تجزیه و تحلیل بیت سوم حکایت علم و عمل :
- آرایه: تناسب علم، خبر، دفتر
- نهاد: هیزم/ دفتر/ آن تهی مغز
- مفعول: چه علم و خبر
در صورت وجود هرگونه مشکل یا سوال می توانید از طریق بخش نظرات در انتهای همین مطلب با ما در ارتباط باشید.
انشا کوتاه در مورد علم و عمل
اگر به اطراف خود نگاه کنیم ، بسیاری از افراد را می بینیم که تحصیل کرده اند اما دانش و مهارت کسب نکرده اند. به عنوان مثال مهندس الکترونیکی که نمی توانند یک وسیله کوچک را تعمیر کنند یا دانشجویان ادبیاتی که از نوشتن یک نامه اداری عاجز می باشند.
پدر من دوستی دارد که داستانهای زیادی را خوانده است ، اما مشکلات دیگران را درک نمی کند و به آنها ابراز همدردی نمی کند. پدرم یک بار از او پرسید موضوع کتابهایی که می خوانی چیست؟ و او پاسخ داد: تاریخ زندگی بشر و هزارتوی زندگی آنها.
پدرم پرسید: خواندن این کتاب ها چه فایده ای دارد؟ وی گفت اینها مشهورترین و شاهکارترین کتابهای جهان هستند. سپس پدرم گفت خواندن کتاب داستان های معروف کافی نیست. با مطالعه آنها ، باید درک عمیق تری از مردم و احساسات ، رفتارها و مشکلات آنها پیدا کنید. اگر خودخواهی و ناآگاهی هنوز بر شما غلبه دارد ، معلوم می شود که خواندن هر یک از این کتاب ها تاثیری در شما نداشته است.
این کلمه از پدرم مرا به یاد خانه معروف سعدی انداخت: علم، چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست، نادانی
توجه: برای مشاهده پاسخ سوال صفحه ۳۶ حکایت علم و عمل، بر روی لینک مطلب «جواب سوال صفحه ۳۶ حکایت علم و عمل فارسی ششم» کلیک کنید.
قبلی: جواب سوالات درک مطلب درس چهارم فارسی ششم
و
معنی کلمات درس چهارم فارسی ششم
توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی فارسی ششم دبستان، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.
✅ امیدواریم مطالبی که درباره حکایت علم و عمل فارسی ششم در این مقاله برای شما آماده کرده ام کارآمد باشد، در صورت که به مطلب دیگه ای نیاز دارید می توانید از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.
خیلی خوب بود ممنون از شما دوست گرامی برای بچه ام خیلی بدرد خورد 🥰🤩
سلام تلمیح یعنی چه چند جمله دارد
والا معلمم به من گفت اینو بنویس
آرایه تلمیح —-> اشاره به آیات قرآن
خانممون گفته آرایه ها شو مشخص کن
سلام میشه تشریح کامل رو بزارید
لطفا تعریف مسند را هم بگذارید
ببخشید نوع شعر چی هست
مثنوی
اول تو باید ببینی فعل ات اسنادی است یانه
و اگر بود سپس نهاد+چطور+فعل اسنادی=مسند
معنی صفحه ۳۶ فارسی ششم
.
دوکس رنج بیهوده بردند وسعی بی فایده کردند.
معنی:دوگروه از افرادی هستند که بیهوده تلاش می کنند
.
یکی آن که اندوخت و نخورد دیگری انکه اموخت و نکرد
معنی:یک گروه کسانی هستند که ثروت جمع میکنند و از ان استفاده نمیکنند وگروه دیگر کسانی هستند که علم می اوزند اما آن را عملی نمیکنند
.
علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی نه محقق بود نه دانشمند چارپایی بر او کتابی چند ان تهی مغز چه علم و خبر که بر آن هیزم است یا دفتر
معنی:هرچه بیشتر علم بیاموزید اگر ان را عملی نکنی ندان خواهید بود برای دانا بودن باید علمی که داریم عمل کرد زیرا اگر بر پشت چهار پای باری از کتاب هم باشد او پژوهش گر و یادانشمند نمی شود ان حیوانی که مغز ندارد برایش فرقی نمی کند که بارش هیزم است یا دفتر .
.
از نظر سعدی دانشمند واقعی کیست؟دانشمند کسی است که علم های را که می داند به انها عمل کند.
کسی که علم زیادی داشته باشد اما ب ان عمل نکند دانشمند نیست.
پایان
نویسنده گلستان سعدی ، باب هشتم
من چیکار کنم
سلام خیلی عالی هست فقط لطفا هم خانواده ها و تعداد جملات و پیام را هم اضافه کنید .
عالی بودددددددددددد
خوب بود
عالی بود ممنون 🥰
خیلیممنون ازشما
خیلی خوب بود
ممنون ولی متضادوهم خانواده راهم بگذارید.
سلام خسته نباشید
هم خانواده_ متضاد
رو لطفا بزارید
بله درست میگه ممنون
پس قالب شعر و تعداد جمله ها کو
قالب شعر مثنوی هستش
چند جمله دارد؟!☹️
سه
نه تا
۲ جمله داره و با حرف ربط <> به هم متصل شدن
مثل
دو کس رنج بیهوده بردند میشه جمله اول سعی بی فایده کردند میشه جمله دوم
یکی آن میشه جمله اول اندوخت جمله دوم نخورد سوم دیگر آن چهارم آموخت پنجم و نکرد هم میشه جمله ششم
سه تا بیته دیگه
چرا تو بیت سوم مفعول چه علم و خبر هست مفعول میشه آن تهی مغز یا من اشتباه میکنم
خوب بود ممنون
من پیام این حکایت را خواستم اما این همه چی داره جز پیام حکایت
خیلی ممنون
قافیه و ردیفش
عالییییییی..ممنون🌹
پس جمله ها کو🙁
بیت چهارم چه ارایه هایی دارد
۳تا بیت داره
ارایه هتی زیادی داره 😅