سبک زندگی

پاسخ فعالیت های درس پنجم آمادگی دفاعی نهم صفحه ۴۱ ، ۴۲ ، ۴۳ ، ۴۵ و ۵۰

گام به گام جواب و حل پرسش های فعالیت های صفحه 41 ، 42 ، 43 ، 45 و 50 درس پنجم کتاب آمادگی دفاعی نهم

پاسخ فعالیت های درس 5 پنجم آمادگی دفاعی نهم ؛ در این نوشته از بخش آموزش و پرورش ماگرتا به پاسخ و جواب فعالیت های ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ و ۶ صفحه ۴۱ ، ۴۲ ، ۴۳ ، ۴۵ و ۵۰ درس ۵ پنجم آشنایی با حماسه دفاع مقدس کتاب آمادگی دفاعی نهم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

بعدی: جواب فعالیت های درس ششم دفاعی نهم

پاسخ فعالیت های درس پنجم آمادگی دفاعی نهم

پاسخ فعالیت ۱ صفحه ۴۱ درس پنجم آمادگی دفاعی نهم

درباره ترور شخصیت های انقلابی توسط منافقین کوردل به تحریک آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، پرس و جو و تحقیق کنید و فهرست زیر را کامل کنید.

فهرست برخی از شهدای ترور

نام و نام خانوادگی شخصیت ترور شدهمسئولیت اومحل و نحوه ترور
۱- شهید مطهریمسئول شورای انقلابترور توسط گروه فرقان
۲- شهید بهشتیحزب جمهوری اسلامیانفجار در محل حزب
۳- شهید احمدی روشندانشمند هسته ایانفجار بمب در خودرو
۴- شهید شهریاریدانشمند هسته ایانفجار بمب در خودرو
۵- شهید رجاییرئیس جمهوردر محل دفتر نخست وزیری
۶- شهید باهنرنخست وزیردر محل دفتر نخست وزیری

جواب فعالیت ۲ صفحه ۴۲ درس پنجم آمادگی دفاعی نهم

با استفاده از نقشه، شهرهای اشغال شده کشور عزیزمان در آغاز جنگ تحمیلی را نام ببرید.

پاسخ: قصر شیرین، نفت شهر، سومار، مهران، موسیان، دهلران، بستان، هویزه، دارخوین، فکه، خرمشهر، نوسود و بیش از سه هزار روستا

جواب فعالیت ۳ صفحه ۴۳ درس پنجم آمادگی دفاعی نهم

درباره نوجوان سیزده ساله خرمشهری، شهید بهنام محمدی گزارش مستند به همراه تصویر تهیه کنید و به صورت اسلاید در کلاس نمایش دهید. از منابع مختلف از جمله کتاب »خرمشهر در جنگ طولانی« استفاده کنید.

پاسخ: نام و نام خانوادگی : بهنام محمدی / متولد : ۱۲ بهمن ۱۳۴۵ / شهادت : ۲۸ مهر ۱۳۵۱

زندگی: بهنام در منزل پدر بزرگش در خرمشهر به دنیا آمد. ریزه بود و استخوانی اما فرز چابک بازیگوش و سرزبان دار.

شهریور ۱۳۵۱ شایعه حمله عراقی ها به خرمشهر قوت گرفته بود خیلی ها داشتند شهر را ترک می کردند کسی باور نمی کرد که خرمشهر به دست عراقی ها بیفتد اما جنگ واقعاً شروع شده بود بهنام که فقط ۱۳ سال سن داشت، تصمیم گرفت بماند. او مردانه ایستاد. هم می جنگید هم به مردم کمک می کرد.

بمباران که می شد می دوید و به مجروحین می رسید. او با همان جسم کوچک اما روح بزرگ و دل دریایی اش به قلب دشمن می زد و با وجود مخالفت فرماندهان، خود را به صف اول نبرد می رساند تا از شهر و دیار خود دفاع کند. بهنام چندین بار نیز به اسارت دشمن درآمد؛ اما هر بار با توسل به شیوه ای از دست آنان می گریخت.

برای فریب عراقی ها می زد زیر گریه و می گفت: ”من دنبال مامانم می گردم گمش کردم“ او با بهره گیری از توان و جسارت خود توانست اطلاعات ارزشمندی از موقعیت دشمن را به دست آورده و در اختیار فرماندهان جنگ قرار دهد.

عراقی ها که فکر نمی کردند این نوجوان ۱۳ ساله قصد شناسایی مواضع , تجهیزات و نفرات آنها را دارد، رهایش می کردند. یک بار که رفته بود شناسایی، عراقی ها گیرش انداختند و چند تا سیلی آبدار به او زدند جای دست سنگین مامور عراقی روی صورت بهنام مانده بود وقتی برگشت دستش را روی سرخی صورتش گرفته بود هیچ چیز نمی گفت فقط به بچه ها اشاره کرد عراقی ها کجا هستند و بچه ها راه می افتادند.

این شیر بچه شجاع و پر تلاش بختیاری در رساندن مهمات به رزمندگان اسلام بسیار تالش می کرد. گاه آنقدر نارنجک و فشنگ به بند حمایل خود آویزان میکرد که به سختی می توانست راه برود. علاقه عجیبی به امام خمینی (ره) داشت، به گونه ای که اینگونه سفارش کرده بود: از بچه ها می خواهم که نگذارند امام تنها بماند و خدای ناکرده احساس تنهایی بکند.

بهنام محمدی نوجوان ۱۳-۱۲ ساله ای بود که در تمام روزهای مقاومت از ۳۱ شهریور تا ۲۸ مهر ۵۱ در خرمشهر ماند.

شهادت: با تشدید جنگ و تنگتر شدن حلقه محاصره خرمشهر، خمپاره ها امان شهر را بریده بودند. درگیری در خیابان آرش شدت گرفته بود، مثل همیشه بهنام سر رسید اما نارحتی بچه ها دیگر تاثیری نداشت او کار خودش را می کرد کنار مدرسه امیر معزی (شهید آلبو غبیش) اوضاع خیلی سخت شده بود.

ناگهان بچه ها متوجه شدند که بهنام گوشه ای افتاده است و از سر و سینه اش خون می جوشید پیراهن آبی و چهار خونه بهنام غرق خون شده بود و چند روز قبل از سقوط خرمشهر شیر بچه دلاور خوزستانی بالاخره در تاریخ ۲۸ مهر ماه ۱۳۵۱ پر کشید.

این کبوتر خونین بال در قطعه شهدای کلگه شهرستان مسجد سلیمان شهر آبا و اجدادش مدفون است. در سال ۱۳۸۱ طی یک مراسم باشکوه و با شرکت مسئولان و مدیران استان خوزستان و هزاران نفر از اهالی شریف شهرستان مسجد سلیمان، مزار مطهر این شهید بزرگ به قطعه شهدای گمنام در ورودی شهر مسجد سلیمان انتقال یافت.

بهنام محمدی نوجوان ۱۳-۱۲ سالهای بود که در تمام روزهای مقاومت از ۳۱ شهریور تا ۲۸ مهر ۵۱ در خرمشهر ماند. و به قول تمام بچه های خرمشهر باعث دلگرمی رزمنده ها بود. اینکه نوجوانی در آن سن و سال و با آن قد و قواره کوچک در شهری که بیشتر از اینکه بوی زندگی بدهد بوی مرگ و خون می دهد مانده، شاید امروز برای من و تو باور پذیر نباشد.

با خودم فکر می کنم چه می شود نوجوانی که تا قبل از ۳۱ شهریور در کوچه با همسن و سال های خود بازی می کرد و آماده شروع سال تحصیلی جدید میشد بعد از۲ الی ۳ هفته به مدافعی تبدیل می شود که بعد از رفتنش همه مدافعان بیتاب اند. بهنام نمونه و تصویری کامل از حماسه آفرینی رزمندگان اسلام است که به خلق تفکر و فرهنگی غنی منجر شد، که می توان از آن به عنوان «فرهنگ مقاومت و پایداری» یا «فرهنگ ایثار و شهادت» نام برد.

جواب فعالیت ۴ صفحه ۴۵ درس ۵ آمادگی دفاعی نهم

با مراجعه به منابع معتبر و مستند درباره عملیات های دوران دفاع مقدس، جدولی مانند جدول زیر تهیه و کامل کنید. جدول خود را با ذکر منابع در انتهای آن، به دبیر مربوطه تحویل دهید. حداقل چهار ردیف عملیات بزرگ را فهرست کنید.

ردیفنام عملیات های بزرگ دوران دفاع مقدسزمان انجام عملیات روز / ماه / سالرمز عملیاتخلاصه نتیجه عملیات
۱کربلای ۵۱۹ دی ۱۳۶۵یا زهراآزادی ۱۵ کیلومتر از کشور
۲کربلای ۴۳ دی ۱۳۶۵محمد رسول اللهشکست عملیات نظامی ایران
۳بدر۱۹ اسفند ۱۳۶۳یا فاطمه زهرامورد هدف بودن شهر های عراق بویژه بصره
۴بیت المقدس۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱یا علی ابن ابی طالبآزادسازی خرمشهر

پاسخ فعالیت ۵ صفحه ۵۰ درس ۵ آمادگی دفاعی نهم

از سه موضوع تحقیق زیر یکی را انتخاب و گزارش آن را به دبیر خود ارائه کنید.

الف) ما چگونه می توانیم قدردان خون شهدا و ایثارگری جانبازان و آزادگان میهن خود باشیم؟

پاسخ: ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدانمان فاصله طولانی را باید بپیماییم و در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جستجو نماییم. خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است و خدا می داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست و این ملت ها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود.

شهیدی که آخرین کلام وصیت نامه اش خطاب به خواهرش اینگونه گفت:

ما در کشوری زندگی می کنیم که ام القرای جهان اسلام می باشد، خواهرم! چشم شهیدان و تبلور خونشان به تو دوخته شده است، شهیدی که آخرین کلام وصیت نامه اش خطاب به خواهرش اینگونه گفت: خواهرم، حجاب تو از سرخی خون من کوبنده تر است. خواهرم سرخی خونم را به سیاهی چادرت امانت دادم، پس امانت دار خوبی باش.

تو ای بانوی مسلمان! همچنان با عزت مومنانه در صورتی می توانی قدر خون شهیدان جاویدمان، ایثارگران و جانبازان مرز و بوممان را بدانی که بتوانی هم دین خود را ، هم حجاب خود را، هم زنانگی خود را، ظرافت ها و رقّت ها و لطافت های خود را حفظ کنی، و هم در میدان معنویت و علم و تحقیق و تقرب به خدا پیشروی کنی.

آری باید قدردان و متشکر فرزانگانی باشیم که با حضور خود ، کرامت خود با اجر عظیمی که به آنان وعده شده است، بطور پیوسته به ما که هنوز در پشت حصارهای مادیت و خودپرستی زندانی می باشیم درس زندگی می بخشند. و ما را به جهاد، به هجرت الی الله، به تلاش مخلصانه در راه خدا که همان انجام تکلیف هر زمان و پاسخ به نیاز هر لحظه است فرا می خواند.

پاسخ دیگر: باید راه آن‌ها را ادامه دهیم و پاسدار ارزش‌های الهی باشیم و در مقابل متجاوزان و ظالمان سکوت نکنیم.

ب) اگر در بین اقوام و خویشان شما، همسایگان یا اهالی محل ایثارگری را می شناسید (رزمنده دوران دفاع مقدس، جانباز، خانواده معظم شهدا، آزاده) با او مصاحبه ای ترتیب دهید.

پاسخ: امروز می‌خواهم گزارشی از مصاحبه‌ای که با یکی از ایثارگران محله‌مان داشتم، ارائه دهم. من با آقای محمدی، یک جانباز دوران دفاع مقدس، صحبت کردم و تجربیات و خاطرات او را شنیدم.

معرفی ایثارگر

آقای محمدی در دوران جنگ تحمیلی به عنوان رزمنده در جبهه‌های غرب کشور خدمت کرده و در یکی از عملیات‌ها به شدت مجروح شده است. او اکنون به عنوان یک الگو برای جوانان محله ما شناخته می‌شود.

سوالات و پاسخ‌ها:

۱. چگونه به جبهه رفتید؟

آقای محمدی گفت: «در آن زمان، همه جوانان احساس مسئولیت می‌کردند و من هم به خاطر عشق به وطن و دفاع از ارزش‌هایمان به جبهه رفتم. وقتی خبر حمله دشمن را شنیدم، تصمیم گرفتم که باید کمک کنم.»

۲. چه خاطراتی از دوران جنگ دارید؟

او با لبخندی گفت: «خاطرات زیادی دارم، اما یکی از بهترین آن‌ها زمانی بود که با دوستانم در عملیات شرکت کردیم و موفق شدیم یک منطقه را آزاد کنیم. حس پیروزی و اتحاد بین ما بی‌نظیر بود.»

۳. بعد از جنگ چه تغییراتی در زندگی شما ایجاد شد؟

آقای محمدی توضیح داد: «بعد از مجروحیت، زندگی‌ام تغییر کرد. اما من همیشه سعی کردم روحیه‌ام را حفظ کنم و به دیگران کمک کنم. اکنون به جوانان مشاوره می‌دهم تا از تجربیات من بهره‌مند شوند.»

۴. چه پیامی برای نسل جوان دارید؟

او گفت: «پیام من به جوانان این است که هرگز ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس را فراموش نکنند. باید بدانند که آزادی و امنیت امروز ما نتیجه فداکاری‌های دیروز است.»

نتیجه‌گیری

این مصاحبه برای من بسیار آموزنده بود. آقای محمدی نشان داد که ایثارگری فقط در میدان جنگ نیست، بلکه در زندگی روزمره نیز ادامه دارد. او با روحیه مثبت و انگیزه‌ای که دارد، به ما یادآوری کرد که باید قدردان امنیت و آزادی‌ای که داریم باشیم و برای حفظ آن تلاش کنیم.

ج) تحقیقی از زندگینامه، آثار به جامانده و وصیتنامه یکی از شهدای روستا، شهر یا محله خود تنظیم کنید.

پاسخ:  امروز می‌خواهم تحقیقی درباره یکی از شهدای محله‌مان، شهید سید مرتضی حسینی، ارائه دهم. او یکی از جوانان شجاع و فداکار بود که در دوران دفاع مقدس جان خود را فدای وطن کرد.

زندگینامه

شهید سید مرتضی حسینی در سال ۱۳۴۵ در خانواده‌ای مذهبی و متعهد در روستای ما به دنیا آمد. او از همان کودکی با ارزش‌های اسلامی و ملی آشنا شد و همواره به کمک به دیگران و فعالیت‌های اجتماعی اهمیت می‌داد. مرتضی پس از پایان دوره متوسطه، به خدمت سربازی رفت و در سال ۱۳۶۵ به جبهه‌های جنگ اعزام شد.

آثار به جا مانده

شهید حسینی در طول خدمت خود در جبهه، با شجاعت و دلیری بسیار در عملیات‌های مختلف شرکت کرد. او در عملیات بیت‌المقدس و والفجر ۸ نقش مؤثری داشت. از او آثار و یادگاری‌هایی چون نامه‌ها و خاطراتی به جا مانده است که نشان‌دهنده عشق و ارادت او به وطن و خانواده‌اش است.

وصیتنامه

وصیتنامه شهید سید مرتضی حسینی یکی از مهم‌ترین یادگارهای اوست. در این وصیتنامه، او به خانواده‌اش توصیه کرده بود که همیشه بر سر اصول و ارزش‌های اسلامی بایستند و هیچگاه از هدف‌های خود دست نکشند. او همچنین از دوستانش خواسته بود که در راه خدا تلاش کنند و برای حفظ انقلاب اسلامی همواره آماده باشند.

نتیجه‌گیری

زندگی شهید سید مرتضی حسینی الگوی خوبی برای ماست. او با فداکاری و ایثار خود نشان داد که جوانان می‌توانند با ایمان و اراده قوی، برای دفاع از وطن خود تلاش کنند. یاد او همیشه در دل ما زنده خواهد ماند و باید تلاش کنیم تا آرمان‌های او را ادامه دهیم.

جواب فعالیت ۶ صفحه ۵۰ درس ۵ آمادگی دفاعی نهم

به نظر شما چه کارهایی باید انجام شود تا همان شناختی را که پیشکسوتان دفاع مقدس از مسائل دفاع مقدس دارند، شما و دوستانتان هم داشته باشید؟

پاسخ: به نظر من، برای اینکه ما و دوستانمان همان شناختی را که پیشکسوتان دفاع مقدس از مسائل جنگ دارند، به دست آوریم، باید به مطالعه تاریخ و کتاب‌های مربوط به دفاع مقدس بپردازیم و با ایثارگران و خانواده‌های شهدا مصاحبه کنیم تا از تجربیات آن‌ها بهره‌مند شویم. همچنین، برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های آموزشی درباره ارزش‌ها و اصول دفاع مقدس می‌تواند به ما کمک کند تا بهتر با این موضوع آشنا شویم و روحیه ایثار و فداکاری را در خود تقویت کنیم.

پاسخ دیگر: باید منابع تاریخی، خاطرات رزمندگان و آثار هنری مطالعه کنیم و یا از تجربیات و دیدگاه‌های پیشکسوتان بهره‌مند شویم. همچنین میتوانیم به مکان‌های مرتبط با دفاع مقدس سفر کنیم.

قبلی: جواب فعالیت های درس چهارم دفاعی نهم

توجه کنید: شما دانش آموزان عزیز پایه نهم متوسطه اول می توانید برای دسترسی بهتر و سریع تر به جواب سوالات فعالیت های کتاب آمادگی دفاعی نهم ، در انتهای جواب فعالیت درس مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ فعالیت های درس 5 پنجم کتاب آمادگی دفاعی نهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۱۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + شانزده =