پاسخ فعالیت های درس 5 پنجم آمادگی دفاعی نهم
گام به گام جواب و حل پرسش های فعالیت های صفحه 41 ، 42 ، 43 ، 45 و 50 درس پنجم کتاب آمادگی دفاعی نهم
پاسخ فعالیت های درس 5 پنجم آمادگی دفاعی نهم ؛ در این نوشته از بخش آموزش و پرورش ماگرتا به پاسخ و جواب فعالیت های ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ و ۵ صفحه ۴۱ ، ۴۲ ، ۴۳ ، ۴۵ و ۵۰ درس ۵ پنجم آشنایی با حماسه دفاع مقدس کتاب آمادگی دفاعی نهم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید.
همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس چهارم دفاعی نهم
پاسخ فعالیت ۱ صفحه ۴۱ درس پنجم آمادگی دفاعی نهم
درباره ترور شخصیت های انقلابی توسط منافقین کوردل به تحریک آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، پرس و جو و تحقیق کنید و فهرست زیر را کامل کنید.
فهرست برخی از شهدای ترور
نام و نام خانوادگی شخصیت ترور شده | مسئولیت او | محل و نحوه ترور |
---|---|---|
1) شهید مطهری | مسئول شورای انقلاب | ترور توسط گروه فرقان |
2) شهید بهشتی | حزب جمهوری اسلامی | انفجار در محل حزب |
3) شهید احمدی روشن | دانشمند هسته ای | انفجار بمب در خودرو |
4) شهید شهریاری | دانشمند هسته ای | انفجار بمب در خودرو |
5) شهید رجایی | رئیس جمهور | در محل دفتر نخست وزیری |
6) شهید باهنر | نخست وزیر | در محل دفتر نخست وزیری |
جواب فعالیت ۲ صفحه ۴۲ درس پنجم آمادگی دفاعی نهم
با استفاده از نقشه، شهرهای اشغال شده کشور عزیزمان در آغاز جنگ تحمیلی را نام ببرید.
پاسخ: قصر شیرین، نفت شهر، سومار، مهران، موسیان، دهلران، بستان، هویزه، دارخوین، فکه، خرمشهر، نوسود و بیش از سه هزار روستا
جواب فعالیت 3 صفحه 43 درس پنجم آمادگی دفاعی نهم
درباره نوجوان سیزده ساله خرمشهری، شهید بهنام محمدی گزارش مستند به همراه تصویر تهیه کنید و به صورت اسلاید در کلاس نمایش دهید. از منابع مختلف از جمله کتاب »خرمشهر در جنگ طولانی« استفاده کنید.
پاسخ: نام و نام خانوادگی : بهنام محمدی / متولد : ۱۲ بهمن ۱۳۴۵ / شهادت : ۲۸ مهر ۱۳۵۱
زندگی: بهنام در منزل پدر بزرگش در خرمشهر به دنیا آمد. ریزه بود و استخوانی اما فرز چابک بازیگوش و سرزبان دار.
شهریور ۱۳۵۱ شایعه حمله عراقی ها به خرمشهر قوت گرفته بود خیلی ها داشتند شهر را ترک می کردند کسی باور نمی کرد که خرمشهر به دست عراقی ها بیفتد اما جنگ واقعاً شروع شده بود بهنام که فقط ۱۳ سال سن داشت، تصمیم گرفت بماند. او مردانه ایستاد. هم می جنگید هم به مردم کمک می کرد.
بمباران که می شد می دوید و به مجروحین می رسید. او با همان جسم کوچک اما روح بزرگ و دل دریایی اش به قلب دشمن می زد و با وجود مخالفت فرماندهان، خود را به صف اول نبرد می رساند تا از شهر و دیار خود دفاع کند. بهنام چندین بار نیز به اسارت دشمن درآمد؛ اما هر بار با توسل به شیوه ای از دست آنان می گریخت.
برای فریب عراقی ها می زد زیر گریه و می گفت: ”من دنبال مامانم می گردم گمش کردم“ او با بهره گیری از توان و جسارت خود توانست اطلاعات ارزشمندی از موقعیت دشمن را به دست آورده و در اختیار فرماندهان جنگ قرار دهد.
عراقی ها که فکر نمی کردند این نوجوان ۱۳ ساله قصد شناسایی مواضع , تجهیزات و نفرات آنها را دارد، رهایش می کردند. یک بار که رفته بود شناسایی، عراقی ها گیرش انداختند و چند تا سیلی آبدار به او زدند جای دست سنگین مامور عراقی روی صورت بهنام مانده بود وقتی برگشت دستش را روی سرخی صورتش گرفته بود هیچ چیز نمی گفت فقط به بچه ها اشاره کرد عراقی ها کجا هستند و بچه ها راه می افتادند.
این شیر بچه شجاع و پر تلاش بختیاری در رساندن مهمات به رزمندگان اسلام بسیار تالش می کرد. گاه آنقدر نارنجک و فشنگ به بند حمایل خود آویزان میکرد که به سختی می توانست راه برود. علاقه عجیبی به امام خمینی (ره) داشت، به گونه ای که اینگونه سفارش کرده بود: از بچه ها می خواهم که نگذارند امام تنها بماند و خدای ناکرده احساس تنهایی بکند.
بهنام محمدی نوجوان ۱۳-۱۲ ساله ای بود که در تمام روزهای مقاومت از ۳۱ شهریور تا ۲۸ مهر ۵۱ در خرمشهر ماند.
شهادت: با تشدید جنگ و تنگتر شدن حلقه محاصره خرمشهر، خمپاره ها امان شهر را بریده بودند. درگیری در خیابان آرش شدت گرفته بود، مثل همیشه بهنام سر رسید اما نارحتی بچه ها دیگر تاثیری نداشت او کار خودش را می کرد کنار مدرسه امیر معزی (شهید آلبو غبیش) اوضاع خیلی سخت شده بود.
ناگهان بچه ها متوجه شدند که بهنام گوشه ای افتاده است و از سر و سینه اش خون می جوشید پیراهن آبی و چهار خونه بهنام غرق خون شده بود و چند روز قبل از سقوط خرمشهر شیر بچه دلاور خوزستانی بالاخره در تاریخ ۲۸ مهر ماه ۱۳۵۱ پر کشید.
این کبوتر خونین بال در قطعه شهدای کلگه شهرستان مسجد سلیمان شهر آبا و اجدادش مدفون است. در سال ۱۳۸۱ طی یک مراسم باشکوه و با شرکت مسئولان و مدیران استان خوزستان و هزاران نفر از اهالی شریف شهرستان مسجد سلیمان، مزار مطهر این شهید بزرگ به قطعه شهدای گمنام در ورودی شهر مسجد سلیمان انتقال یافت.
بهنام محمدی نوجوان ۱۳-۱۲ سالهای بود که در تمام روزهای مقاومت از ۳۱ شهریور تا ۲۸ مهر ۵۱ در خرمشهر ماند. و به قول تمام بچه های خرمشهر باعث دلگرمی رزمنده ها بود. اینکه نوجوانی در آن سن و سال و با آن قد و قواره کوچک در شهری که بیشتر از اینکه بوی زندگی بدهد بوی مرگ و خون می دهد مانده، شاید امروز برای من و تو باور پذیر نباشد.
با خودم فکر می کنم چه می شود نوجوانی که تا قبل از ۳۱ شهریور در کوچه با همسن و سال های خود بازی می کرد و آماده شروع سال تحصیلی جدید میشد بعد از۲ الی ۳ هفته به مدافعی تبدیل می شود که بعد از رفتنش همه مدافعان بیتاب اند. بهنام نمونه و تصویری کامل از حماسه آفرینی رزمندگان اسلام است که به خلق تفکر و فرهنگی غنی منجر شد، که می توان از آن به عنوان «فرهنگ مقاومت و پایداری» یا «فرهنگ ایثار و شهادت» نام برد.
جواب فعالیت 4 صفحه 45 درس 5 آمادگی دفاعی نهم
با مراجعه به منابع معتبر و مستند درباره عملیات های دوران دفاع مقدس، جدولی مانند جدول زیر تهیه و کامل کنید. جدول خود را با ذکر منابع در انتهای آن، به دبیر مربوطه تحویل دهید. حداقل چهار ردیف عملیات بزرگ را فهرست کنید.
ردیف | نام عملیات های بزرگ دوران دفاع مقدس | زمان انجام عملیات روز / ماه / سال | رمز عملیات | خلاصه نتیجه عملیات |
---|---|---|---|---|
1 | کربلای ۵ | ۱۹ دی ماه ۱۳۶۵ | یا زهرا | آزادی ۱۵ کیلومتر از کشور |
2 | کربلای ۴ | ۳ دی ۱۳۶۵ | محمد رسول الله | شکست عملیات نظامی ایران |
3 | بدر | ۱۹ اسفند ۱۳۶۳ | یا فاطمه زهرا | مورد هدف بودن شهر های عراق بویژه بصره |
4 | بیت المقدس | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ | یا علی ابن ابی طالب | آزادسازی خرمشهر |
پاسخ فعالیت 5 صفحه 50 درس 5 آمادگی دفاعی نهم
از سه موضوع تحقیق زیر یکی را انتخاب و گزارش آن را به دبیر خود ارائه کنید.
الف) ما چگونه می توانیم قدردان خون شهدا و ایثارگری جانبازان و آزادگان میهن خود باشیم؟
ب) اگر در بین اقوام و خویشان شما، همسایگان یا اهالی محل ایثارگری را می شناسید (رزمنده دوران دفاع مقدس، جانباز، خانواده معظم شهدا، آزاده) با او مصاحبه ای ترتیب دهید.
ج) تحقیقی از زندگینامه، آثار به جامانده و وصیتنامه یکی از شهدای روستا، شهر یا محله خود تنظیم کنید.
پاسخ برای قسمت ب:
مقدمه: ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدانمان فاصله طولانی را باید بپیماییم و در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جستجو نماییم. خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است و خدا می داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست و این ملت ها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود.
شهیدی که آخرین کلام وصیت نامه اش خطاب به خواهرش اینگونه گفت:
ما در کشوری زندگی می کنیم که ام القرای جهان اسلام می باشد، خواهرم! چشم شهیدان و تبلور خونشان به تو دوخته شده است، شهیدی که آخرین کلام وصیت نامه اش خطاب به خواهرش اینگونه گفت: خواهرم، حجاب تو از سرخی خون من کوبنده تر است. خواهرم سرخی خونم را به سیاهی چادرت امانت دادم، پس امانت دار خوبی باش.
تو ای بانوی مسلمان! همچنان با عزت مومنانه در صورتی می توانی قدر خون شهیدان جاویدمان، ایثارگران و جانبازان مرز و بوممان را بدانی که بتوانی هم دین خود را ، هم حجاب خود را، هم زنانگی خود را، ظرافت ها و رقّت ها و لطافت های خود را حفظ کنی، و هم در میدان معنویت و علم و تحقیق و تقرب به خدا پیشروی کنی.
آری باید قدردان و متشکر فرزانگانی باشیم که با حضور خود ، کرامت خود با اجر عظیمی که به آنان وعده شده است، بطور پیوسته به ما که هنوز در پشت حصارهای مادیت و خودپرستی زندانی می باشیم درس زندگی می بخشند. و ما را به جهاد، به هجرت الی الله، به تلاش مخلصانه در راه خدا که همان انجام تکلیف هر زمان و پاسخ به نیاز هر لحظه است فرا می خواند.
همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس 3 دفاعی نهم
توجه کنید: شما دانش آموزان عزیز پایه نهم متوسطه اول می توانید برای دسترسی بهتر و سریع تر به جواب سوالات فعالیت های کتاب آمادگی دفاعی نهم ، در انتهای جواب فعالیت درس مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ فعالیت های درس 5 پنجم کتاب آمادگی دفاعی نهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.
عالی من همیشه از این سایت آمادگی دفاعی رو مینویسم حرف نداره
عالی بود همیشه از این جا سوالات درس دفاعی رو می نویسم
حرف نداشت
عالی
عالی ممنونم از سایت خوبتون 💞
خیلی خوب بود تحقیق های کاملی داشت ممنونم
خیلی خوب بود
عالی بود
عالی
خیلی خوب بود