جواب فعالیت های درس نوزدهم تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۱۴۲ تا ۱۴۸
گام به گام پاسخ و حل پرسش فعالیت های صفحه 142 ، 143 ، 144 ، 145 ، 146 ، 147 و 148 درس 19 نوزدهم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم
پاسخ و جواب فعالیت های درس 19 تفکر و سواد رسانه ای ؛ در این مطلب به جواب و پاسخ سوال های فعالیت گروهی صفحه ۱۴۲ ، گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۴۳ ، ۱۴۴ و ۱۴۵ ، فعالیت گروهی صفحه ۱۴۶ و ۱۴۷ ، گفت و گوی کلاسی ، تحلیل و مفهوم عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه ۱۴۸ درس ۱۹ نوزدهم مراقب اضافه بار باشید کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
پاسخ درس بعدی: جواب فعالیت های درس ۲۰ تفکر و سواد رسانه ای
جواب فعالیت گروهی صفحه ۱۴۲ درس ۱۹ تفکر و سواد رسانه ای دهم
نکته: مقادیر گفته شده در زیر به صورت نمونه می باشد و برای هر دانش آموز و کلاسی متفاوت خواهد بود.
میزان «مصرف رسانهای» خود در طول هفته را در گروه ارائه، و با دیگر اعضا مقایسه کنید.
🟨 چه تفاوت و شباهتی بین مصرف رسانهای اعضای گروه وجود دارد؟
پاسخ: افراد هم سن که از نظر سطح و رفاه هم مشابه باشند، معمولا مصرف رسانه ای نزدیک به همی دارند.
🟨 بیشترین و کمترین میزان استفاده متعلق به کدام رسانه است؟
پاسخ: کمترین میزان استفاده متعلق به روزنامه و بیشترین استفاده تلویزیون است.
🟨 جمع کل ستون آخر برای هر نفر چند ساعت و دقیقه است؟
پاسخ: جمع کل ساعات افراد بین ۳۰ تا ۴۵ ساعت بوده است.
🟨 میانگین مصرف رسانهای اعضای گروه در یک هفته چند ساعت و دقیقه است؟
پاسخ: میانگین ساعات افراد گروه ۲۷ ساعت و ۳۰ دقیقه بوده است.
پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۴۳ درس ۱۹ تفکر و سواد رسانه ای دهم
نکته: مقادیر گفته شده در زیر به صورت نمونه می باشد و برای هر دانش آموز و کلاسی متفاوت خواهد بود.
🟨 نتیجه بررسی های گروه خود را روی مقوا یا تابلو بنویسید. نتایج را با دیگر گروهها مقایسه کنید.
🟡 در مجموع، بیشترین و کمترین میزان استفاده متعلق به کدام رسانه است؟
پاسخ: روزنامه و مجلات کمترین استفاده، تلویزیون و فضای مجازی بیشترین استفاده را دارند.
🟡 میانگین مصرف رسانهای کلاس در یک هفته چند ساعت و دقیقه است؟
پاسخ: میانگین ساعات افراد گروه ۲۹ ساعت و ۳۰ دقیقه بوده است.
🟨 در کلاس درباره هدف خود از کاربرد پرمصرفترین رسانهها گفت و گو کنید. هدف شما با کدام موارد زیر همخوانی دارد؟
🟡 دریافت و انتشار خبر و اطلاعات
🟡 تفریح و سرگرمی
🟡 دریافت و ارائه راهنمایی
🟡 آموزش و انتقال فرهنگ
پاسخ: تلویزیون و شبکه های اجتماعی از پرمصرف ترین رسانه ها بودند که برای افراد مختلف دلایل متعددی دارند، اما علل اصلی استفاده از آنها همین دلایل بالا می باشد.
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۴۴ و ۱۴۵ درس ۱۹ تفکر و سواد رسانه ای دهم
🟨 آیا با دیدگاه استفادۀ مشروط و محدود از رسانهها موافق هستید؟ چرا آری، چرا خیر؟
پاسخ: بله، چون از هر نوعی هم که باشند تا حدودی اعتیاد آور هستند و اگر کنترل نشوند مشکلاتی را ایجاد می کنند.
🟨 در صورت موافقت با استفادۀ مشروط و محدود به کمک هم کلاسیهای خود چند اولویت مهم را در استفاده روزانه از زمان و رسانهها نام ببرید و جدول زیر را تکمیل کنید.
🟨 به نظر شما در استفاده از رسانه ها چه محدودیت ها و شروطی را باید در نظر گرفت؟
پاسخ: ۱) مفید بودن آن رسانه برای ما، ۲) هدر نرفتن وقت و انرژی ما توسط آن رسانه، ۳) کسب اطلاعات جدید و افزایش بار علمی ما توسط آن رسانه، ۴) جلوگیری از استفاده از رسانه ای زرد و غیر قابل باور و موارد دیگر.
اولویتهای مهم در استفاده روزانه از زمان و رسانهها | محدودیتها و شروط مهم در استفاده از رسانهها |
---|---|
تکالیف درسی حضور در جمع خانواده و گفت و گو با آنها دید و بازدید از خویشاوندان و آشنایان ورزش و فعّالیت روزانه بدنی تفریحات واقعی و گشت و گذار در طبیعت تغذیه سالم و بدون عجله مسواک زدن خواب کافی (بین ۶ تا ۸ ساعت در طول شبانه روز) | قیمت زمان ارزشها و باورها کاربرد مناسب ضروری بودن محدود کردن محتوا حفظ حریم شخصی عدم استفاده از چندین رسانه مشابه |
برداشت ما از تصویر بالا: به نظر ما این تصویر چندین پیام مهم رو داره:
خطرات فضای مجازی: آدمی که توی تصویر می بینیم، داره توی فضای مجازی قدم میزنه و به اطرافش توجهی نداره. این نشون میده که خیلی از ما وقتی وارد فضای مجازی میشیم، غرق در اون میشیم و خطراتش رو نمی بینیم. مثل چاله بزرگی که توی تصویر هست و ممکنه هر لحظه توش بیفتیم.
اعتیاد به فضای مجازی: این تصویر می تونه نشون دهنده اعتیاد به فضای مجازی باشه. آدمی که توی تصویر هست، انگار نمیتونه از فضای مجازی جدا بشه و حتی به اطرافش هم توجه نداره.
اهمیت دنیای واقعی: تصویر بهمون یادآوری میکنه که نباید همه ی وقتمون رو صرف فضای مجازی کنیم و دنیای واقعی رو فراموش کنیم. دنیای واقعی پر از اتفاقات و تجربیات ارزشمنده که ممکنه تو فضای مجازی از دستشون بدیم.
احتیاط در فضای مجازی: این تصویر بهمون هشدار میده که باید در فضای مجازی احتیاط کنیم و به هر چیزی که می بینیم اعتماد نکنیم. خیلی از اطلاعاتی که در فضای مجازی منتشر میشه، ممکنه نادرست یا گمراه کننده باشه.
این تصویر چه ربطی به تفکر و سواد رسانه ای داره؟
این تصویر به طور مستقیم به مفهوم سواد رسانه ای مرتبطه. سواد رسانه ای بهمون یاد میده که چطور با اطلاعاتی که در فضای مجازی باهاشون مواجه میشیم، برخورد کنیم. این تصویر نشون میده که ما باید هوشیار باشیم و به هر چیزی که می بینیم، به راحتی اعتماد نکنیم.
مثال: مثلاً وقتی یه خبری رو توی اینترنت می خونیم، نباید به اولین چیزی که می بینیم، اعتماد کنیم. باید منبع خبر رو بررسی کنیم، ببینیم نویسنده کی هست و آیا منبع موثقی هست یا نه. همچنین باید سعی کنیم نظرهای مختلف رو در مورد اون خبر بخونیم تا بتونیم یه دید کلی پیدا کنیم.
پاسخ فعالیت گروهی صفحه ۱۴۶ و ۱۴۷ درس نوزدهم تفکر و سواد رسانه ای
فرض کنید در ورود به صفحه یک خبرگزاری برخط (آنلاین) با ۲۴ عنوان خبری زیر رو به رو میشوید:
🟨 کدام یک از عنوانها (تیترها) شما را به دنبال کردن مطلب، بیشتر ترغیب میکند؟ به چهار مورد از جذابترین عنوانها نمره پنج و به چهار مورد از غیر جذابها نمره صفر بدهید؛ سپس نمرههای اعطایی خود را با همگروهیها و گروههای ردیف دیگر مقایسه کنید.
پاسخ: نمرههای گفته شده در جدول زیر نمونه هستند و ممکن است توسط افراد مختلف متفاوت دیده شوند، همچنین مقایسه نمره های گروه ها به عهده دانش آموزان می باشد.
ردیف | عنوان (تیتر) خبر | جذابیت | ارزشمندی |
---|---|---|---|
۱ | منطقه و جهان به سردار سلیمانی بدهکار است | ۰ | ۳ |
۲ | ساخت آسپیرین جدید با کمک سم مار! | ۵ | ۵ |
۳ | کارشناس امریکایی: نقش ایران در جنگ علیه داعش حیاتی بود | ۱ | ۲ |
۴ | جوانی مادر خانم بازیگر | ۲ | ۱ |
۵ | ۶ مدال رنگارنگ رهآورد دانشآموزان ایرانی از رقابتهای المپیاد جهانی ریاضی در سال ۲۰۱۹ | ۰ | ۲ |
۶ | ماهواره ملی ایران در مدار بالای زمین (ژئو) قرار میگیرد | ۰ | ۴ |
۷ | فعالیت ۱۸ هزار جاسوس سیا در عراق و افغانستان | ۴ | ۵ |
۸ | فاز یک بندر چابهار را در تحریمها ساختیم | ۰ | ۲ |
۹ | تأکید رئیس جمهوری به وزرا برای انتصاب معاونین و مدیران زن | ۰ | ۲ |
۱۰ | چهرههایی که صاحب فرزندان دوقلو هستند | ۱ | ۴ |
۱۱ | افزایش قیمت طلای سیاه و زرد | ۳ | ۰ |
۱۲ | ورزشکار زن معلول ایرانی تاریخ ساز شد | ۲ | ۲ |
۱۳ | بازیگر سرشناس مربی فوتبال شد | ۳ | ۵ |
۱۴ | اینجا زادگاه نادرترین گونهٔ لاکپشت در ایران است | ۴ | ۱ |
۱۵ | دزدی در روز روشن در اپلیکیشنهای اندرویدی | ۱ | ۲ |
۱۶ | سه شرکت بزرگ رسانهای جهان برای مقابله با اخبار جعلی به طور مشترک تصمیماتی جدید گرفتند | ۴ | ۲ |
۱۷ | روستایی که طبیعت آن را میبلعد | ۵ | ۳ |
۱۸ | این آقای بازیگر مشهور ایرانی چرا کم پیداست؟! | ۱ | ۰ |
۱۹ | صعود دراماتیک بسکتبال ایران به المپیک ۲۰۲۰ | ۲ | ۰ |
۲۰ | «کویر لوت» به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. | ۵ | ۴ |
۲۱ | با پانزده ثروتمند جهان آشنا شوید | ۳ | ۴ |
۲۲ | همسر خوشتیپ و معروف بازیگر زن مشهور ایرانی | ۳ | ۲ |
۲۳ | فاصلهٔ ماه و زمین کم میشود | ۲ | ۱ |
۲۴ | پرداخت سود سهام عدالت | ۵ | ۵ |
همانطور که میبینید، برخی عنوانها به گونهای جنجالی انتخاب شده است تا مخاطب را تحریک کند و احساسات و علایقش را برانگیزد تا روی عنوان کلیک، و ادامۀ خبر را دنبال کند؛ اما سؤال اینجاست که این اخبار و اطّلاعات به ظاهر جالب و جنجالی، چقدر ارزشمند و کاربردی است. یک بار دیگر عنوانها را بخوانید و این بار به کاربردی ترین و ارزشمند ترین اخبار و اطلاعات نمره پنج، و به بیارزشترین و غیرکاربردی ترین، صفر بدهید؛ سپس نمرههای خود را با همگروهیها و گروههای دیگر مقایسه کنید.
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۵۴ درس نوزدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم
🟨 از نظر بیشتر افراد کلاس کدام عنوانها بیارزش و بیفایده و کدام عنوانها کاربردی و ارزشمند است؟
پاسخ: موارد زیر در اکثر افراد صادق بوده است.
بی ارزش: شماره ۱۱ و ۱۹
ارزشمند: شماره ۲ و ۲۴
🟨 در مورد کدام عنوانها توافق وجود ندارد؟ چرا؟
پاسخ: شماره ۱۸ در بی ارزش ها و شماره ۱۳ در ارزشمندها. هر چه عناوین محلی تر باشند توافق کمتر و هر چه عمومی و جامع تر باشند توافق بیشتری وجود دارد.
جواب تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۱۴۸ درس ۱۹ تفکر و سواد رسانه ای دهم
در پاسخ و مفهوم عکس و مکث صفحه 148 درس 19 کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم ، تصویر زیر آمده است که در ادامه به تحلیل ، بررسی و پیام این عکس و مکث پرداخته ایم:
پاسخ و تحلیل تصویر بالا: در این تصویر می توان مشاهده کرد که رسانه باعث زندانی شدن مخاطبان خود شده است، که باعث ترویج فرهنگ فردگرایی و انزوا طلبی بین مخاطبان رسانه ها می شود.
پاسخ جامعتر: تو این تصویر، آدمها رو پشت میلههای گوشیهای هوشمند میبینیم. این تصویر به نظرم چند تا پیام مهم رو بهمون منتقل میکنه:
اسارت در دنیای مجازی: این تصویر به خوبی نشون میده که خیلی از ما اسیر دنیای مجازی شدیم. انگار که گوشیهای هوشمند تبدیل به زندانهایی شدن که ما خودمون رو توش حبس کردیم.
اعتیاد به گوشی: این تصویر نشون میده که استفاده بیش از حد از گوشی میتونه به نوعی اعتیاد تبدیل بشه. آدمایی که توی تصویر هستن، انگار دیگه نمیتونن از گوشیهاشون جدا بشن و این نشون دهنده وابستگی شدید به دنیای مجازی هست.
فراموش کردن دنیای واقعی: وقتی آدمها اینقدر درگیر گوشیهاشون میشن، دنیای واقعی رو فراموش میکنن. روابط اجتماعی، فعالیتهای فیزیکی و خیلی چیزهای دیگه به خاطر استفاده بیش از حد از گوشیها کمرنگ میشه.
تنهایی در میان جمعیت: با اینکه توی تصویر آدمهای زیادی هستن، اما هر کدومشون تو دنیای خودش غرق شده و انگار یه جزیره کوچیک شده. این نشون میده که استفاده بیش از حد از گوشیها میتونه باعث تنهایی و انزوا بشه.
ارتباط تصویر با درس تفکر و سواد رسانهای:
این تصویر خیلی خوب به مفهوم سواد رسانهای مرتبط میشه. سواد رسانهای بهمون یاد میده که چطور با اطلاعاتی که از طریق رسانهها بهمون میرسه، برخورد کنیم. این تصویر بهمون هشدار میده که استفاده بیرویه از رسانههای دیجیتال مثل گوشیهای هوشمند، میتونه عواقب منفی داشته باشه.
جواب فعالیت در خانه صفحه ۱۴۸ درس نوزدهم تفکر و سواد رسانه ای دهم
چند نشریه (مجله و … ) را بررسی کنید. عنوانها و اخبار زرد آن را مشخص، و نتایج کار خود را جلسه بعد به کلاس ارائه کنید.
پاسخ: جواب این فعالیت به عهده خود دانش آموز می باشد، اما ما در تصاویر زیر به چند نمونه از روزنامهها با عنوان و خبرهای زرد آنها پرداخته ایم.
پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس هجدهم تفکر و سواد رسانه ای
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ و جواب های فعالیت های درس 19 پنجگانه سواد رسانه ای کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.
عالی ممنون خیلی سایت خوبی دارید
میخواستین تا من بیام جواب بدم
بسیار عالیه ماگرتا
۵ سوال اول چرا جواب ندادین
اره منم میخواستم
اره منم میخواستم بگم
چرا فعالیت صفحه 149 رو جواب ندادین؟؟؟
چون به عهده خود دانش آموز هست گلم😊
آخه ما اینترنتمان را خرج می کنیم چرا جوابو نمیزارند
شکلات نخور
Good🤗🤗🌹
چرا فعالیت ۱۴۹ روجوابش وننوشتین؟؟؟
😒😒😒😒😒😒😒😒😒😒😒