جواب فعالیت های درس 20 تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۱۴۸ تا ۱۵۴
گام به گام پاسخ و حل سوال های فعالیت های درس ۲۰ بیستم مراقب اضافه بار باشید تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب
جواب فعالیت های درس 20 بیستم تفکر و سواد رسانه ای دهم ؛ در این مطلب به جواب و پاسخ سوالات فعالیت گروهی صفحه ۱۴۸ ، گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۴۹ ، ۱۵۰ و ۱۵۱ ، فعالیت گروهی صفحه ۱۵۲ و ۱۵۳ ، گفت و گوی کلاسی ، تحلیل و مفهوم عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه ۱۵۴ درس ۲۰ بیستم مراقب اضافه بار باشید کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
درس قبلی: پاسخ فعالیت های درس 19 تفکر و سواد رسانه ای دهم
جواب فعالیت گروهی صفحه ۱۴۸ درس ۲۰ تفکر و سواد رسانه ای دهم
نکته: مقادیر گفته شده در زیر به صورت نمونه می باشد و برای هر دانش آموز و کلاسی متفاوت خواهد بود.
میزان «مصرف رسانهای» خود در طول هفته را در گروه ارائه، و با دیگر اعضا مقایسه کنید.
– چه تفاوت و شباهتی بین مصرف رسانهای اعضای گروه وجود دارد؟
پاسخ: افراد هم سن که از نظر سطح و رفاه هم مشابه باشند، معمولا مصرف رسانه ای نزدیک به همی دارند.
– بیشترین و کمترین میزان استفاده متعلق به کدام رسانه است؟
پاسخ: کمترین میزان استفاده متعلق به روزنامه و بیشترین استفاده تلویزیون است.
– جمع کل ستون آخر برای هر نفر چند ساعت و دقیقه است؟
پاسخ: جمع کل ساعات افراد بین ۳۰ تا ۴۵ ساعت بوده است.
– میانگین مصرف رسانهای اعضای گروه در یک هفته چند ساعت و دقیقه است؟
پاسخ: میانگین ساعات افراد گروه ۲۷ ساعت و ۳۰ دقیقه بوده است.
پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۴۹ درس ۲۰ تفکر و سواد رسانه ای دهم
نکته: مقادیر گفته شده در زیر به صورت نمونه می باشد و برای هر دانش آموز و کلاسی متفاوت خواهد بود.
نتیجه بررسی های گروه خود را روی مقوا یا تابلو بنویسید. نتایج را با دیگر گروهها مقایسه کنید.
– در مجموع، بیشترین و کمترین میزان استفاده متعلق به کدام رسانه است؟
پاسخ: روزنامه و مجلات کمترین استفاده، تلویزیون و فضای مجازی بیشترین استفاده را دارند.
– میانگین مصرف رسانهای کلاس در یک هفته چند ساعت و دقیقه است؟
پاسخ: میانگین ساعات افراد گروه 29 ساعت و 30 دقیقه بوده است.
– در کلاس درباره هدف خود از کاربرد پرمصرفترین رسانهها گفت و گو کنید. هدف شما با کدام موارد زیر همخوانی دارد؟
- دریافت و انتشار خبر و اطلاعات
- تفریح و سرگرمی
- دریافت و ارائه راهنمایی
- آموزش و انتقال فرهنگ
پاسخ: تلویزیون و شبکه های اجتماعی از پرمصرف ترین رسانه ها بودند که برای افراد مختلف دلایل متعددی دارند، اما علل اصلی استفاده از آنها همین دلایل بالا می باشد.
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۵۰ و ۱۵۱ درس ۲۰ تفکر و سواد رسانه ای دهم
در گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۵۶ و ۱۵۷ درس ۲۰ بیستم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم سوالاتی مطرح شده است که در زیر به پاسخ آنها پرداخته ایم.
– آیا با دیدگاه استفادۀ مشروط و محدود از رسانهها موافق هستید؟ چرا آری، چرا خیر؟
پاسخ: بله، چون از هر نوعی هم که باشند تا حدودی اعتیاد آور هستند و اگر کنترل نشوند مشکلاتی را ایجاد می کنند.
– در صورت موافقت با استفادۀ مشروط و محدود به کمک هم کلاسیهای خود چند اولویت مهم را در استفاده روزانه از زمان و رسانهها نام ببرید و جدول زیر را تکمیل کنید.
– به نظر شما در استفاده از رسانه ها چه محدودیت ها و شروطی را باید در نظر گرفت؟
پاسخ: ۱) مفید بودن آن رسانه برای ما، ۲) هدر نرفتن وقت و انرژی ما توسط آن رسانه، ۳) کسب اطلاعات جدید و افزایش بار علمی ما توسط آن رسانه، ۴) جلوگیری از استفاده از رسانه ای زرد و غیر قابل باور و موارد دیگر.
اولویتهای مهم در استفاده روزانه از زمان و رسانهها | محدودیتها و شروط مهم در استفاده از رسانهها |
---|---|
تکالیف درسی حضور در جمع خانواده و گفت و گو با آنها دید و بازدید از خویشاوندان و آشنایان ورزش و فعّالیت روزانه بدنی تفریحات واقعی و گشت و گذار در طبیعت تغذیه سالم و بدون عجله مسواک زدن خواب کافی (بین ۶ تا ۸ ساعت در طول شبانه روز) | قیمت زمان ارزشها و باورها کاربرد مناسب ضروری بودن محدود کردن محتوا حفظ حریم شخصی عدم استفاده از چندین رسانه مشابه |
پاسخ فعالیت گروهی صفحه ۱۵۲ و ۱۵۳ درس بیست تفکر و سواد رسانه ای
فرض کنید در ورود به صفحه یک خبرگزاری برخط (آنلاین) با ۲۵ عنوان خبری زیر رو به رو میشوید:
– کدام یک از عنوانها (تیترها) شما را به دنبال کردن مطلب، بیشتر ترغیب میکند؟ به چهار مورد از جذابترین عنوانها نمره پنج و به چهار مورد از غیر جذابها نمره صفر بدهید؛ سپس نمرههای اعطایی خود را با همگروهیها و گروههای ردیف دیگر مقایسه کنید.
پاسخ: نمره های گفته شده در جدول زیر نمونه هستند و ممکن است توسط افراد مختلف متفاوت دیده شوند، همچنین مقایسه نمره های گروه ها به عهده دانش آموزان می باشد.
ردیف | عنوان (تیتر) خبر | جذابیت | ارزشمندی |
---|---|---|---|
۱ | منطقه و جهان به سردار سلیمانی بدهکار است | 0 | 3 |
۲ | ساخت آسپیرین جدید با کمک سم مار! | 5 | 5 |
۳ | کارشناس امریکایی: نقش ایران در جنگ علیه داعش حیاتی بود | 1 | 2 |
۴ | جوانی مادر خانم بازیگر | 2 | 1 |
۵ | ۶ مدال رنگارنگ رهآورد دانشآموزان ایرانی از رقابتهای المپیاد جهانی ریاضی در سال ۲۰۱۹ | 0 | 2 |
۶ | ماهواره ملی ایران در مدار بالای زمین (ژئو) قرار میگیرد | 0 | 4 |
۷ | فعالیت ۱۸ هزار جاسوس سیا در عراق و افغانستان | 4 | 5 |
۸ | فاز یک بندر چابهار را در تحریمها ساختیم | 0 | 2 |
۹ | تأکید رئیس جمهوری به وزرا برای انتصاب معاونین و مدیران زن | 0 | 2 |
۱۰ | چهرههایی که صاحب فرزندان دوقلو هستند | 1 | 4 |
۱۱ | افزایش قیمت طلای سیاه و زرد | 3 | 0 |
۱۲ | ورزشکار زن معلول ایرانی تاریخ ساز شد | 2 | 2 |
۱۳ | بازیگر سرشناس مربی فوتبال شد | 3 | 5 |
۱۴ | اینجا زادگاه نادرترین گونهٔ لاکپشت در ایران است | 4 | 1 |
۱۵ | دزدی در روز روشن در اپلیکیشنهای اندرویدی | 1 | 2 |
۱۶ | سه شرکت بزرگ رسانهای جهان برای مقابله با اخبار جعلی به طور مشترک تصمیماتی جدید گرفتند | 4 | 2 |
۱۷ | روستایی که طبیعت آن را میبلعد | 5 | 3 |
۱۸ | این آقای بازیگر مشهور ایرانی چرا کم پیداست؟! | 1 | 0 |
۱۹ | صعود دراماتیک بسکتبال ایران به المپیک ۲۰۲۰ | 2 | 0 |
۲۰ | «کویر لوت» به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. | 5 | 4 |
۲۱ | با پانزده ثروتمند جهان آشنا شوید | 3 | 4 |
۲۲ | همسر خوشتیپ و معروف بازیگر زن مشهور ایرانی | 3 | 2 |
۲۳ | فاصلهٔ ماه و زمین کم میشود | 2 | 1 |
۲۴ | پرداخت سود سهام عدالت | 5 | 5 |
همانطور که میبینید، برخی عنوانها به گونهای جنجالی انتخاب شده است تا مخاطب را تحریک کند و احساسات و علایقش را برانگیزد تا روی عنوان کلیک، و ادامۀ خبر را دنبال کند؛ اما سؤال اینجاست که این اخبار و اطّلاعات به ظاهر جالب و جنجالی، چقدر ارزشمند و کاربردی است. یک بار دیگر عنوانها را بخوانید و این بار به کاربردی ترین و ارزشمند ترین اخبار و اطلاعات نمره پنج، و به بیارزشترین و غیرکاربردی ترین، صفر بدهید؛ سپس نمرههای خود را با همگروهیها و گروههای دیگر مقایسه کنید.
پاسخ: جواب این قسمت به عهده دانش آموزان می باشد.
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۵۴ درس بیستم تفکر و سواد رسانه ای دهم
– از نظر بیشتر افراد کلاس کدام عنوانها بیارزش و بیفایده و کدام عنوانها کاربردی و ارزشمند است؟
پاسخ: موارد زیر در اکثر افراد صادق بوده است.
بی ارزش: شماره ۱۱ و ۱۹
ارزشمند: شماره ۲ و ۲۴
– در مورد کدام عنوانها توافق وجود ندارد؟ چرا؟
پاسخ: شماره ۱۸ در بی ارزش ها و شماره ۱۳ در ارزشمند ها. هر چه عناوین محلی تر باشند توافق کمتر و هر چه عمومی و جامع تر باشند توافق بیشتری وجود دارد.
جواب تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۱۵۴ درس ۲۰ تفکر و سواد رسانه ای دهم
در پاسخ و مفهوم عکس و مکث صفحه 154 درس 20 بیستم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم ، تصویر زیر آمده است که در ادامه به تحلیل ، بررسی و پیام این عکس و مکث پرداخته ایم:
پاسخ و تحلیل تصویر بالا: در این تصویر می توان مشاهده کرد که رسانه باعث زندانی شدن مخاطبان خود شده است، که باعث ترویج فرهنگ فردگرایی و انزوا طلبی بین مخاطبان رسانه ها می شود.
جواب فعالیت در خانه صفحه 154 درس 20 بیستم تفکر و سواد رسانه ای دهم
چند نشریه (مجله و … ) را بررسی کنید. عنوانها و اخبار زرد آن را مشخص، و نتایج کار خود را جلسه بعد به کلاس ارائه کنید.
پاسخ: جواب این فعالیت به عهده خود دانش آموز می باشد، اما ما در تصوایر زیر به چند نمونه از روزنامه ها با عنوان و خبرهای زرد آنها پرداخته ایم.
درس بعدی: جواب فعالیت های درس 21 تفکر و سواد رسانه ای
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ و جواب فعالیت های درس 20 بیستم مراقب اضافه بار باشید کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.
سلام
اگه کسی جواب رو بلده ممنون میشم بفرستید
خیلی ممنون☺❣💐
عالی بود فقط تنها مشکلش این هست که عکس ومکث صفحه 156 وصفحه157رو نذاشتین
مچکر عالییییییی💕💕😍👌🏻