سبک زندگی

جواب فعالیت های درس 20 تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۱۴۸ تا ۱۵۴

گام به گام پاسخ و حل سوال های فعالیت های درس ۲۰ بیستم مراقب اضافه بار باشید تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب

جواب فعالیت های درس 20 بیستم تفکر و سواد رسانه ای دهم ؛ در این مطلب به جواب و پاسخ سوالات فعالیت گروهی صفحه ۱۴۸ ، گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۴۹ ، ۱۵۰ و ۱۵۱ ، فعالیت گروهی صفحه ۱۵۲ و ۱۵۳ ، گفت و گوی کلاسی ، تحلیل و مفهوم عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه ۱۵۴ درس ۲۰ بیستم مراقب اضافه بار باشید کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

درس قبلی: پاسخ فعالیت های درس 19 تفکر و سواد رسانه ای دهم

جواب فعالیت های درس 20 تفکر و سواد رسانه ای
جواب فعالیت های درس 20 تفکر و سواد رسانه ای

جواب فعالیت گروهی صفحه ۱۴۸ درس ۲۰ تفکر و سواد رسانه ای دهم

نکته: مقادیر گفته شده در زیر به صورت نمونه می باشد و برای هر دانش آموز و کلاسی متفاوت خواهد بود.

میزان «مصرف رسانه‌ای» خود در طول هفته را در گروه ارائه، و با دیگر اعضا مقایسه کنید.

– چه تفاوت و شباهتی بین مصرف رسانه‌ای اعضای گروه وجود دارد؟

پاسخ: افراد هم سن که از نظر سطح و رفاه هم مشابه باشند، معمولا مصرف رسانه ای نزدیک به همی دارند.

– بیشترین و کمترین میزان استفاده متعلق به کدام رسانه است؟

پاسخ: کمترین میزان استفاده متعلق به روزنامه و بیشترین استفاده تلویزیون است.

– جمع کل ستون آخر برای هر نفر چند ساعت و دقیقه است؟

پاسخ: جمع کل ساعات افراد بین ۳۰ تا ۴۵ ساعت بوده است.

– میانگین مصرف رسانه‌ای اعضای گروه در یک هفته چند ساعت و دقیقه است؟

پاسخ: میانگین ساعات افراد گروه ۲۷ ساعت و ۳۰ دقیقه بوده است.

پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۴۹ درس ۲۰ تفکر و سواد رسانه ای دهم

نکته: مقادیر گفته شده در زیر به صورت نمونه می باشد و برای هر دانش آموز و کلاسی متفاوت خواهد بود.

نتیجه بررسی های گروه خود را روی مقوا یا تابلو بنویسید. نتایج را با دیگر گروه‌ها مقایسه کنید.

– در مجموع، بیشترین و کمترین میزان استفاده متعلق به کدام رسانه است؟

پاسخ: روزنامه و مجلات کمترین استفاده، تلویزیون و فضای مجازی بیشترین استفاده را دارند.

– میانگین مصرف رسانه‌ای کلاس در یک هفته چند ساعت و دقیقه است؟

پاسخ: میانگین ساعات افراد گروه 29 ساعت و 30 دقیقه بوده است.

– در کلاس درباره هدف خود از کاربرد پرمصرف‌ترین رسانه‌ها گفت و گو کنید. هدف شما با کدام موارد زیر همخوانی دارد؟

  • دریافت و انتشار خبر و اطلاعات
  • تفریح و سرگرمی
  • دریافت و ارائه راهنمایی
  • آموزش و انتقال فرهنگ

پاسخ: تلویزیون و شبکه های اجتماعی از پرمصرف ترین رسانه ها بودند که برای افراد مختلف دلایل متعددی دارند، اما علل اصلی استفاده از آنها همین دلایل بالا می باشد.

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۵۰ و ۱۵۱ درس ۲۰ تفکر و سواد رسانه ای دهم

در گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۵۶ و ۱۵۷ درس ۲۰ بیستم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم سوالاتی مطرح شده است که در زیر به پاسخ آنها پرداخته ایم.

– آیا با دیدگاه استفادۀ مشروط و محدود از رسانه‌ها موافق هستید؟ چرا آری، چرا خیر؟

پاسخ: بله، چون از هر نوعی هم که باشند تا حدودی اعتیاد آور هستند و اگر کنترل نشوند مشکلاتی را ایجاد می کنند.

– در صورت موافقت با استفادۀ مشروط و محدود به کمک هم کلاسی‌های خود چند اولویت مهم را در استفاده روزانه از زمان و رسانه‌ها نام ببرید و جدول زیر را تکمیل کنید.

– به نظر شما در استفاده از رسانه ها چه محدودیت ها و شروطی را باید در نظر گرفت؟

پاسخ: ۱) مفید بودن آن رسانه برای ما، ۲) هدر نرفتن وقت و انرژی ما توسط آن رسانه، ۳) کسب اطلاعات جدید و افزایش بار علمی ما توسط آن رسانه، ۴) جلوگیری از استفاده از رسانه ای زرد و غیر قابل باور و موارد دیگر.

اولویت‌های مهم در استفاده روزانه از زمان و رسانه‌هامحدودیت‌ها و شروط مهم در استفاده از رسانه‌ها
تکالیف درسی
حضور در جمع خانواده و گفت و گو با آنها
دید و بازدید از خویشاوندان و آشنایان
ورزش و فعّالیت روزانه بدنی
تفریحات واقعی و گشت و گذار در طبیعت
تغذیه سالم و بدون عجله
مسواک زدن
خواب کافی (بین ۶ تا ۸ ساعت در طول شبانه روز)
قیمت
زمان
ارزش‌ها و باورها
کاربرد مناسب
ضروری بودن
محدود کردن محتوا
حفظ حریم شخصی
عدم استفاده از چندین رسانه مشابه

پاسخ فعالیت گروهی صفحه ۱۵۲ و ۱۵۳ درس بیست تفکر و سواد رسانه ای

فرض کنید در ورود به صفحه یک خبرگزاری برخط (آنلاین) با ۲۵ عنوان خبری زیر رو به رو می‌شوید:

– کدام یک از عنوان‌ها (تیترها) شما را به دنبال کردن مطلب، بیشتر ترغیب می‌کند؟ به چهار مورد از جذاب‌ترین عنوان‌ها نمره پنج و به چهار مورد از غیر جذاب‌ها نمره صفر بدهید؛ سپس نمره‌های اعطایی خود را با هم‌گروهی‌ها و گروه‌های ردیف دیگر مقایسه کنید.

پاسخ: نمره های گفته شده در جدول زیر نمونه هستند و ممکن است توسط افراد مختلف متفاوت دیده شوند، همچنین مقایسه نمره های گروه ها به عهده دانش آموزان می باشد.

ردیفعنوان (تیتر) خبرجذابیتارزشمندی
۱منطقه و جهان به سردار سلیمانی بدهکار است03
۲ساخت آسپیرین جدید با کمک سم مار!55
۳کارشناس امریکایی: نقش ایران در جنگ علیه داعش حیاتی بود12
۴جوانی مادر خانم بازیگر21
۵۶ مدال رنگارنگ ره‌آورد دان‌شآموزان ایرانی از رقابت‌های المپیاد جهانی ریاضی در سال ۲۰۱۹02
۶ماهواره ملی ایران در مدار بالای زمین (ژئو) قرار می‌گیرد04
۷فعالیت ۱۸ هزار جاسوس سیا در عراق و افغانستان45
۸فاز یک بندر چابهار را در تحریم‌ها ساختیم02
۹تأکید رئیس جمهوری به وزرا برای انتصاب معاونین و مدیران زن02
۱۰چهره‌هایی که صاحب فرزندان دوقلو هستند14
۱۱افزایش قیمت طلای سیاه و زرد30
۱۲ورزشکار زن معلول ایرانی تاریخ ساز شد22
۱۳بازیگر سرشناس مربی فوتبال شد35
۱۴اینجا زادگاه نادرترین گونهٔ لاکپشت در ایران است41
۱۵دزدی در روز روشن در اپلیکیشن‌های اندرویدی12
۱۶سه شرکت بزرگ رسانه‌ای جهان برای مقابله با اخبار جعلی به طور مشترک تصمیماتی جدید گرفتند42
۱۷روستایی که طبیعت آن را می‌بلعد53
۱۸این آقای بازیگر مشهور ایرانی چرا کم پیداست؟!10
۱۹صعود دراماتیک بسکتبال ایران به المپیک ۲۰۲۰20
۲۰«کویر لوت» به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.54
۲۱با پانزده ثروتمند جهان آشنا شوید34
۲۲همسر خوشتیپ و معروف بازیگر زن مشهور ایرانی32
۲۳فاصلهٔ ماه و زمین کم می‌شود21
۲۴پرداخت سود سهام عدالت55

همان‌طور که می‌بینید، برخی عنوان‌ها به گونه‌ای جنجالی انتخاب شده است تا مخاطب را تحریک کند و احساسات و علایقش را برانگیزد تا روی عنوان کلیک، و ادامۀ خبر را دنبال کند؛ اما سؤال اینجاست که این اخبار و اطّلاعات به ظاهر جالب و جنجالی، چقدر ارزشمند و کاربردی است. یک بار دیگر عنوان‌ها را بخوانید و این بار به کاربردی ترین و ارزشمند ترین اخبار و اطلاعات نمره پنج، و به بی‌ارزش‌ترین و غیرکاربردی ترین، صفر بدهید؛ سپس نمره‌های خود را با هم‌گروهی‌ها و گروه‌های دیگر مقایسه کنید.

پاسخ: جواب این قسمت به عهده دانش آموزان می باشد.

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۵۴ درس بیستم تفکر و سواد رسانه ای دهم

– از نظر بیشتر افراد کلاس کدام عنوان‌ها بی‌ارزش و بی‌فایده و کدام عنوان‌ها کاربردی و ارزشمند است؟

پاسخ: موارد زیر در اکثر افراد صادق بوده است.
بی ارزش: شماره ۱۱ و ۱۹
ارزشمند: شماره ۲ و ۲۴

– در مورد کدام عنوان‌ها توافق وجود ندارد؟ چرا؟

پاسخ: شماره ۱۸ در بی ارزش ها و شماره ۱۳ در ارزشمند ها. هر چه عناوین محلی تر باشند توافق کمتر و هر چه عمومی و جامع تر باشند توافق بیشتری وجود دارد.

جواب تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۱۵۴ درس ۲۰ تفکر و سواد رسانه ای دهم

در پاسخ و مفهوم عکس و مکث صفحه 154 درس 20 بیستم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم ، تصویر زیر آمده است که در ادامه به تحلیل ، بررسی و پیام این عکس و مکث پرداخته ایم:

پاسخ فعالیت های درس 20 بیستم تفکر و سواد رسانه ای دهم

پاسخ و تحلیل تصویر بالا: در این تصویر می توان مشاهده کرد که رسانه باعث زندانی شدن مخاطبان خود شده است، که باعث ترویج فرهنگ فردگرایی و انزوا طلبی بین مخاطبان رسانه ها می شود.

جواب فعالیت در خانه صفحه 154 درس 20 بیستم تفکر و سواد رسانه ای دهم

چند نشریه (مجله و … ) را بررسی کنید. عنوان‌ها و اخبار زرد آن را مشخص، و نتایج کار خود را جلسه بعد به کلاس ارائه کنید.

پاسخ: جواب این فعالیت به عهده خود دانش آموز می باشد، اما ما در تصوایر زیر به چند نمونه از روزنامه ها با عنوان و خبرهای زرد آنها پرداخته ایم.

جواب فعالیت های درس 20 بیستم تفکر و سواد رسانه ای دهم
پاسخ فعالیت های درس 20 بیستم تفکر و سواد رسانه ای دهم

درس بعدی: جواب فعالیت های درس 21 تفکر و سواد رسانه ای

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ و جواب فعالیت های درس 20 بیستم مراقب اضافه بار باشید کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

5 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =