سبک زندگی

پاسخ فعالیت های درس ۲۱ تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۱۵۵ تا ۱۶۰

گام به گام جواب و حل فعالیت های صفحه 155 ، 156 ، 159 و 160 درس 21 بیست و یک تفکر و سواد رسانه ای دهم

پاسخ فعالیت های درس 21 بیست و یکم تفکر و سواد رسانه ای ؛ در این نوشته به پاسخ و جواب فعالیت هایگفت و گوی کلاسی صفحه ۱۵۵ ، فعالیت گروهی صفحه ۱۵۶ ، تحلیل ، مفهوم و بررسی عکس و مکث صفحه ۱۵۹ و فعالیت در خانه صفحه ۱۶۰ درس ۲۱ بیست و یکم اخلاق رسانه ای کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: گام به گام تفکر و سواد رسانه‌ای دهم و یازدهم

پاسخ فعالیت های درس 21 تفکر و سواد رسانه ای

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۶۱ درس ۲۱ تفکر و سواد رسانه ای دهم

– ابتدا به طور فردی مشخص کنید که رعایت هر یک از گزار‌ه های اخلاقی بر عهده کدام گروه نام برده در جدول ذیل است؟ شما می توانید یک گروه یا هر دو گروه را علامت بزنید.

– سپس در کلاس برداشت خود را از هر گزاره و مصداق آن با دیگران در میان بگذارید.

– آیا تفاوتی بین دیدگاه ها وجود دارد؟ در صورت پاسخ مثبت این تفاوت ناشی از چیست؟

پاسخ: بله وجود دارد، زیرا ممکن است با توجه به میزان رعایت اخلاق و سبک زندگی توسط افراد مختلف، پاسخ ها کمی متفاوت باشد.

ردیفگزاره‌های اخلاقیرسانه‌های جمعیشما
۱دارا بودن احساس مسئولیت اجتماعی و رعایت مصالح عموم ✔ 
۲توجّه به حق مردم در دستیابی به اطلاعات سازنده و مفید ✔ 
۳رعایت جنبه های ادب و احترام در تولید پیام ✔ 
۴حق مداری و شجاعت در نقل واقعیت ها ✔ ✔
۵خودداری از تحریف پیام (با هدف تغییر محتوا و ماهیت آن) به خصوص در خبر ✔ 
۶توجّه به اعتبار منبع فرستنده پیام ✔ ✔
۷خودداری از مکر و خدعه در تولید پیام ✔ ✔
۸حفظ حریم خصوصی فرد و حرمت جامعه ✔ 
۹انتقاد بی طرفانه از تولیدات رسانه ای با روش اخلاقی  ✔
۱۰پرهیز از هرگونه عمل خارج از چارچوب ارزش های دینی و انسانی  ✔
۱۱ترغیب به خیر و خوبی و بازداری از شر و بدی  ✔
۱۲توجه به آثار و پیامد تولید و انتشار پیام ✔ 
۱۳پرهیز از شایعه سازی و شایعه پراکنی ✔ ✔
۱۴عدم پیروی از حدس و گمان، اخبار مشکوک و نقل قول های غیر مستدل  ✔
۱۵پرهیز از باز نشر پیام بدون بررسی صحت و اعتبار آن  ✔

پاسخ فعالیت گروهی صفحه ۱۶۲ درس بیست و یکم تفکر و سواد رسانه ای دهم

– آیا می توانید مصداق برخی از بی اخلاقی ها را در فضای رسانه ای نام ببرید؟ (پاسخ هر مورد را روبروی آن با رنگ آبی نوشته ایم)

  • تهمت در خبرها
  • غیبت در شبکه های اجتماعی
  • دروغ در همه رسانه ها
  • توهین در برنامه های تلویزیونی
  • سرگرمی های بیهوده در برنامه های تلویزیونی
  • نگاه حرام در فیلم های هالیوودی
  • شایعه پراکنی در خبرها

– آیا می توانید برای امر به معروف و نهی از منکر در فضای رسانه ای چند مثال بزنید؟

پاسخ: بله در برنامه تلویزیونی این مورد بسیار مشهود است، مثلا برنامه سمت خدا و برنامه های شبکه قرآن و …

– برای معاشرت در فضای مجازی کدام آداب و قوانین اخلاقی و اجتماعی را باید رعایت کرد؟

پاسخ: ۱) هر چیزی را فوری share نکنید (به اشتراک نگذارید)
۲) هر چیزی را هر جایی پست نکنید!
۳) از شدت آزادی بیانی که در گروه های مجازی وجود دارد، ذوق زده نشوید
۴) اول از همه، اهداف گروهتان را مشخص کنید
۵) هر کسی را به هر گروهی اضافه نکنید
۶) حجم خبرهای بدی را که به اشتراک می گذارید خودآگاهانه و با وسواس کنترل کنید
۷) واکنش سریع نشان ندهید
۸) همیشه حواستان باشه که چه چیزی پست می کنید
۹) مطالب متناسب با مخاطب خودتان پست کنید
۱۰) عدم انتشار مطالب فاقد منبع رسمی و موارد دیگر.

تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۱۵۹ درس ۲۱ تفکر و سواد رسانه ای

در پاسخ و مفهوم عکس و مکث صفحه 159 درس 22 بیست و یکم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم ، تصویر زیر آمده است که در ادامه به تحلیل ، بررسی و پیام این عکس و مکث پرداخته ایم:

پاسخ و تحلیل تصویر بالا: این تصویر در واقع دو صحنه متفاوت رو بهمون نشون میده که هر کدومش یه پیام مهم داره:

  • صحنه اول: توی این صحنه یه گروه از دوستان رو می بینیم که با هم خوش گذرونی می کنند. این صحنه نشون میده که روابط اجتماعی و دوستی های واقعی چقدر مهم هستن و باعث خوشحالی و آرامش ما میشن.
  • صحنه دوم: توی این صحنه یه دختر رو می بینیم که تنها نشسته و داره با لپ تاپش کار می کنه. این صحنه نشون میده که استفاده بیش از حد از فضای مجازی و دنیای آنلاین میتونه باعث بشه که از روابط اجتماعی و دوستی های واقعی دور بشیم و احساس تنهایی کنیم.

ارتباط تصویر با درس تفکر و سواد رسانه‌ای:
این تصویر به طور مستقیم به مفهوم سواد رسانه‌ای مرتبط میشه. سواد رسانه‌ای بهمون یاد میده که چطور با اطلاعاتی که از طریق رسانه‌ها بهمون می‌رسه، برخورد کنیم و چطور از رسانه‌ها به صورت درست استفاده کنیم. این تصویر بهمون هشدار می‌ده که استفاده بیش از حد از فضای مجازی می‌تونه باعث بشه که از روابط اجتماعی و دوستی های واقعی دور بشیم و احساس تنهایی کنیم.

پیام‌های تصویر:

  • تعادل بین دنیای واقعی و مجازی: باید بین دنیای واقعی و مجازی تعادل برقرار کنیم و به هر دوی اونها توجه کنیم.
  • اهمیت روابط اجتماعی: این تصویر بهمون یادآوری می‌کنه که روابط اجتماعی و دوستی های واقعی چقدر مهم هستن و برای سلامت روان ما ضروری هستن.
  • خطرات استفاده بیش از حد از فضای مجازی: استفاده بیش از حد از فضای مجازی میتونه باعث بشه که از دنیای واقعی دور بشیم، روابط اجتماعیمون ضعیف بشه و احساس تنهایی کنیم.

پاسخ فعالیت در خانه صفحه ۱۶۰ درس ۲۱ تفکر و سواد رسانه ای دهم

اکنون که در زمینۀ سواد رسانه‌ای توانایی مقدماتی کسب کرده‌اید و امکان ارتقا از این مرحله به مراحل بالاتر را هم دارید، فراموش نکنید که در برابر دیگران مسئول اید؛ به ویژه افرادی که در این زمینه مهارت خاصی را کسب نکرده‌اند. برنامه‌هایی را که بهتر است پدر و مادر عزیزتان هم مهارت استفاده از آنها را بیاموزند، فهرست کنید و زما‌ن‌هایی را به آموزش این برنامه‌ها اختصاص دهید.

پاسخ: برنامه‌هایی که پدر و مادرها بهتره یاد بگیرن:

خب، بیا با هم بریم سراغ برنامه‌هایی که فکر می‌کنم پدر و مادرها باید یاد بگیرن تا بتونن بهتر از فضای مجازی استفاده کنن و اطلاعات درست رو از نادرست تشخیص بدن.

  1. شبکه‌های اجتماعی:
    • اینستاگرام: این برنامه خیلی پرطرفداره و آموزش دیدن قابلیت‌های مختلفش مثل استوری، ریلز و تشخیص پیج‌های جعلی خیلی مهمه.
    • واتس‌اپ: واتس‌اپ برای ارتباط روزمره خیلی کاربردیه. آموزش ساخت گروه، ارسال فایل و تشخیص اخبار جعلی تو واتس‌اپ هم خیلی مهمه.
  2. موتورهای جستجو:
    • گوگل: آموزش جستجوی درست و اصولی توی گوگل، تشخیص سایت‌های معتبر و استفاده از ابزارهای گوگل مثل گوگل اسکولار خیلی مفیده.
  3. ایمیل:
    • آموزش ساخت ایمیل، مدیریت ایمیل‌ها، تشخیص ایمیل‌های اسپم و نحوه‌ی ضمیمه کردن فایل به ایمیل.
  4. برنامه‌های ویرایش عکس و فیلم:
    • آموزش استفاده از برنامه‌های ساده‌ای مثل اینستاگرام یا اسنپ‌چت برای ویرایش عکس و فیلم خیلی کاربردیه.

چرا این برنامه‌ها مهم هستن؟

  • ایمنی در فضای مجازی: با یادگیری این برنامه‌ها، پدر و مادرها می‌تونن از خودشون و خانواده‌شون در برابر خطرات فضای مجازی محافظت کنن.
  • ارتباط بهتر: این برنامه‌ها به پدر و مادرها کمک می‌کنه تا ارتباط بهتری با بچه‌هاشون و اطرافیانشون برقرار کنن.
  • دسترسی به اطلاعات درست: با یادگیری این برنامه‌ها، پدر و مادرها می‌تونن اطلاعات درست رو از نادرست تشخیص بدن و ازشون برای تصمیم‌گیری استفاده کنن.

چطور به پدر و مادرمون آموزش بدیم؟

  • صبور باشیم: یاد گرفتن چیزهای جدید برای همه سخت هست. پس صبور باشیم و با حوصله بهشون آموزش بدیم.
  • زبان ساده استفاده کنیم: از اصطلاحات پیچیده استفاده نکنیم و سعی کنیم با زبانی ساده و قابل فهم بهشون آموزش بدیم.
  • مثال بزنیم: برای توضیح بهتر، از مثال‌های ساده و روزمره استفاده کنیم.
  • تمرین کنیم: بعد از آموزش هر بخش، ازشون بخوایم که خودشون تمرین کنن.
  • با هم بازی کنیم: یادگیری با بازی خیلی لذت‌بخش‌تره. می‌تونیم با هم بازی‌های آنلاین انجام بدیم یا با همدیگه عکس و فیلم ویرایش کنیم.

زمان مناسب برای آموزش:

  • وقتی با هم وقت آزاد داریم: مثلاً وقتی داریم با هم فیلم می‌بینیم یا شام می‌خوریم، می‌تونیم در مورد این برنامه‌ها صحبت کنیم.
  • وقتی مشکلی پیش اومده: مثلاً اگه پدر یا مادرتون نتونست یه ایمیل رو باز کنه، می‌تونی بهش کمک کنی و در همین حین بهش آموزش بدی.
  • وقتی خودشون به این موضوع علاقه نشون دادن: اگه پدر یا مادرتون به یکی از این برنامه‌ها علاقه نشون داد، بهترین فرصته که بهش آموزش بدی.

جمع‌بندی: آموزش دادن به پدر و مادرها خیلی ارزشمنده و باعث میشه که همه اعضای خانواده از مزایای فضای مجازی به بهترین شکل استفاده کنن. پس بیا با هم تلاش کنیم و به پدر و مادرهامون کمک کنیم تا سواد رسانه‌ای خودشون رو افزایش بدن.

پاسخ درس قبلی: جواب فعالیت های درس ۲۰ تفکر و سواد رسانه ای

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ و جواب فعالیت های درس ۲۱ بیست و یکم من از رسانه ها هوشمندانه استفاده می کنم تفکر و سواد رسانه ای دهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۱۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =