جواب فعالیت های درس ۸ هشتم آمادگی دفاعی نهم صفحه ۷۲ تا ۹۵
جواب تمام فعالیت های درس هشتم آمادگی دفاعی پایه نهم نظام جمع و شیوه های رزم انفرادی
جواب فعالیت های درس 8 هشتم آمادگی دفاعی نهم : در این مقاله جواب فعالیت های ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۷ و ۸ درس هشتم کتاب آمادگی دفاعی پایه نهم به نام سوالات متن درس نظام جمع و شیوه های رزم انفرادی صفحه ۷۲ ، ۷۸ ، ۷۹ ، ۸۰ ، ۸۵ ، ۸۶ ، ۸۸ ، ۹۳ و ۹۵ را در بخش آموزش و پرورش ماگرتا آماده کرده ایم. با ما همراه باشید.
بعدی: جواب فعالیت های درس نهم آمادگی دفاعی نهم
پاسخ فعالیت ۱ صفحه ۷۲ درس ۸ آمادگی دفاعی نهم
در کارهای اجتماعی و زندگی فردی، »نظم« نقش عمده و تعیین کننده ای دارد. خداوند بزرگ وجود نظم در نظام آفرینش را مسئله مهمی به حساب آورده و در جای جای قرآن کریم مردم را به تفکر در نظم نظام آفرینش دعوت کرده است تا از این راه، به وجود خداوند متعال پی ببرند.
امیرالمومنین علی (ع) در آخرین وصیّت نامه خویش، بیش از هر چیز مردم را به رعایت نظم در کارها سفارش کرده اند.
با مشورت معلم و همکلاسی هایتان موارد ی از توجه و سفارش به نظم را در آیات قرآن و کلام امیرالمومنین علی (ع) پیدا کنید و همینجا بنویسید.
۱- توجه به نظم در آیات قرآن: برای مثال در آیه شریفه «إنا کل شیء خلقناه بقدر» به معنای ما هر چیزی را به اندازه آفریدیم، خداوند سبحان به نظم در آفرینش اشاره دارد.
سفارش به نظم در کلام امیرالمومنین علی: امام علی (ع) میفرمایند: شما را (ای حسن و حسین) و همه خانواده و فرزندانم و هر کس را که نوشته من به او میرسد، به تقوای الهی و نظم در کارهایتان سفارش می کنم.
نظم در تکوین، نظم در تشریع، نظم در روایات
سفارش به نظم در کلام امیر المومنین علی علیه السلام: سفارش نظم به فرزندانشان در پایان عمر عزیزشان: «شما را به تقوای الهی و نظر در کارهایتان توصیه میکنم.»
حل فعالیت ۲ صفحه ۷۸ کتب آمادگی دفاعی نهم درس هشتم
با همراهی معلم درباره حالت دیگری از نظام جمع که در شکل نشان داده شده است، تحقیق کنید.
۱- زیاد کردن فاصله به اندازه یک آرنج:
پاسخ: در این نظام جمع فقط افراد با فرد کنار دست خود به اندازه یک آرنج فاصله دارند.
۲- زیاد کردن فاصله به اندازه یک دست:
پاسخ: در این حالت هر فرد با فرد کناری خود به اندازه یک دست فاصله دارد.
۳- زیاد کردن فاصله به اندازه دو دست:
پاسخ: در این حالت نفر وسط به اندازه دو دست با نفر راست و چپ خود فاصله دارد.
پاسخ فعالیت ۳ صفحه ۷۹ درس ۸ آمادگی دفاعی پایه نهم
دانشآموزان با سازماندهی منظم، این بخش از فعالیت را در محوطه مدرسه به صورت عملی و با همراهی معلم درس آمادگی دفاعی انجام میدهند.
۱- اجرای فرمانهای حرکات نظام جمع با شمارش
برای اجرای فرمانهای حرکات نظام جمع با شمارش پس از ادای فرمان حرکت نظام جمع، فرمانده فرمان میدهد.
بشمار «یک» کلیه نفرات ضمن اجرای جزء یکم با صدای بلند شمارش را تکرار میکنند. با فرمان بشمار دو همه نفرات مجدداً ضمن اجرای جزء دوم فرمان شمارش را تکرار میکنند، مثلاً «فرمان» به راست راست با شمارش. فرمانده فرمان میدهد، به راست راست.
با شمارش بشمار یک کلیه نفرات ضمن گردش روی پاشنه پای راست و پنجه های پای چپ به کمک چرخش سریع شانه به اندازه ۹۰ درجه به سمت راست میچرخند (جزء یکم فرمان) و با صدای بلند و همزمان میگویند: «یک».
سپس فرمان داده میشود «بشمار دو»، همه نفرات پس از مکس کوتاهی بدون آنکه پای چپ را خم کنند، از کوتاهترین راه آن را به پای راست میچسبانند (جزء دوم فرمان) و همزمان می گویند: «دو».
۲- اجرای فرمانهای نظام جمع بدون شمارش
اگر بخواهیم حرکات نظام جمع بدون شمارش توسط افراد انجام شود، پس از ادای فرمان حرکت نظام جمع؛ تمامی نفرات بدون تکرار شماره حرکت را اجرا میکنند؛ برای مثال در فرمان به چپ چپ، فرمانده فرمان میدهد: «به چپ چپ» و کلیه نفرات جزء یکم و جزء دوم حرکت را بدون شمارش اجرا میکنند.
پاسخ: این فعالیت باید به صورت عملی و در حیاط مدرسه انجام گیرد.
جواب فعالیت ۴ صفحه ۸۵ درس هشتم آمادگی دفاعی نهم
با مشورت معلم و سایر منابع تحقیقاتی، درباره شیوههای دیگر جهتیابی بحث کنید.
۱- تنه بریده شده درختان:
پاسخ: اگر به تنه درخت بریده شده نگاه کنیم، هر یک از دایره های تنه نمایانگر یک سال از عمر درخت است. درختی که آفتاب آن به طور مداوم بر تنه آن می درخشد محافل نشان دهنده حیات آن درخت از یک طرف به یکدیگر نزدیکتر و از طرف دیگر با یکدیگر فاصله خواهند داشت. طرفی که به یکدیگر نزدیکتر باشد، در شمال و طرفی که دایره های آن از هم فاصله داشته باشد ، در جنوب قرار خواهد گرفت.
۲- شاخه برگ درختان و لانه مورچه:
پاسخ: در طول روز، مورچه ها خاک لانه را به سمت شرق گسترش می دهند تا به عنوان یک پناهگاه عمل کنند. روش انشعاب درختان چندان قابل اعتماد نیست. در نیمکره شمالی زمین بیشتر در معرض تابش نور خورشید به جنوب قرار دارد و نور خورشید باعث رشد شاخه ها و برگها می شود.
۳- آب شدن برف در دامنه کوه:
پاسخ: در نیمکره شمالی، زمین در جنوب بیشتر در معرض آفتاب است. بنابراین برف کمتری در دامنه کوه ها باقی مانده است.
۴- قبر های مسلمانان:
پاسخ: مردگان را در سمت راست قبله قرار می دهند. بنابراین، اگر ایستاده باشید تا کتیبه های سنگ قبر را به درستی بخوانید، سمت چپ شما قبله است.
۵- محراب مساجد:
پاسخ: محراب مساجد رو به قبله است. وقتی جهت قبله را بدانیم، جهت های دیگری نیز تعیین می شود. در کشور ما قبله در جنوب غربی واقع شده است.
جواب فعالیت شماره ۵ صفحه ۸۶ درس هشت دفاعی نهم
۱- با همراهی و نظارت معلم در حیاط مدرسه (فضایی که آفتابگیر باشد) جهتیابی با شاخص و ساعت عقربهدار را به صورت عملی انجام دهید. همچنین جهتهای اصلی و فرعی را مشخص کنید.
تذکر: از کاربرد رنگ برای علامت گذاری کف حیاط مدرسه خودداری کنید.
پاسخ: می توان این کار را به صورت عملی در حیاط مدرسه انجام داد.
۲- با تحقیق و همراهی معلم خود بهوسیله سوزن و آهنربا قطب نما بسازید و در حیاط مدرسه جهتیابی را تمرین کنید.
پاسخ: برای ساختن قطب نما به یک سنجاق آهنی و یک لیوان آب نیاز داریم. سنجاق باید آنقدر سبک باشد که روی آب بماند. برای جلوگیری از فرو رفتن سنجاق در زیر آب می توانید از یک ورق کاغذ یا یک ورق چوب در زیر آن استفاده کنید. اگر پین مورد استفاده ما مغناطیسی باشد ، آن را روی آب قرار داده و پین می چرخد و جهت شمال و جنوب را به ما نشان می دهد.
پاسخ طولانی تر: مراحل ساخت قطبنما:
وسایل مورد نیاز
برای ساخت قطبنما به وسایل زیر نیاز داشتیم:
- سوزن: یک سوزن نازک که بتواند به راحتی مغناطیسی شود.
- آهنربا: یک آهنربای کوچک برای مغناطیسی کردن سوزن.
- پلاستیک یا کاغذ: برای نگهداشتن سوزن در وسط.
- آب: برای قرار دادن سوزن روی سطح آب.
مراحل ساخت قطبنما
- مغناطیسی کردن سوزن: ابتدا سوزن را به آرامی با آهنربا چند بار بکشید تا مغناطیسی شود.
- قرار دادن سوزن روی آب: سپس سوزن را بر روی یک تکه کاغذ یا پلاستیک قرار دهید و آن را روی سطح آب بگذارید. این کار باعث میشود که سوزن بتواند آزادانه بچرخد.
- مشاهده جهتیابی: بعد از چند لحظه، سوزن به سمت شمال و جنوب اشاره خواهد کرد. با استفاده از این اطلاعات، میتوانیم جهتهای دیگر را نیز شناسایی کنیم.
تمرین جهتیابی در حیاط مدرسه
بعد از ساخت قطبنما، به حیاط مدرسه رفتیم و شروع به تمرین جهتیابی کردیم. با استفاده از قطبنما، توانستیم شمال را پیدا کنیم و سپس به سمت شرق، غرب و جنوب حرکت کنیم. این تجربه برای ما بسیار آموزنده و سرگرمکننده بود.
پاسخ فعالیت ۶ صفحه ۸۸ دفاعی درس هشتم پایه نهم
با مشورت معلم و استفاده از دیگر منابع، راههای دیگر جهتیابی در شب را توضیح دهید.
۱- مجموعه ستاره بادبادکی:
پاسخ: در آسمان حدود هفت یا هشت ستاره وجود دارد که به شکل بادبادک یا علامت سوال درآمده است. این ستاره ها نیز از شرق به غرب حرکت می کنند و در هر صورت، رد مار آنها به جنوب می رود.
۲- مجموعه ستارگان خوشه پروین:
پاسخ: خوشه های (ده تا پانزده) ستاره به صورت دسته ای انگور در مکانی بنام خوشه پروین با هم جمع می شوند. این ستاره ها مانند خورشید از شرق به غرب حرکت می کنند، اما در هر صورت ، دم آنها به سمت شرق است.
۳- هلال ماه:
پاسخ: در این روش باید بدانیم که در نیمه اول ماه قمری هستیم یا در نیمه دوم. برای این کار ابتدا دو انتهای هلال ماه را با یک خط فرضی به هم متصل می کنیم. اگر شکل شبیه حرف p باشد، نیمه اول را نشان می دهد و ضلع برجسته جهت غرب را نشان می دهد و اگر شکل شبیه q باشد، نیمه دوم را نشان می دهد و ضلع برجسته جهت شرقی را نشان می دهد.
حل فعالیت ۷ صفحه ۹۳ درس ۸ دفاعی نهم
با مشورت معلم و استفاده از منابع دیگر، راههای دیگر تخمین مسافت را توضیح دهید.
۱- تخمین مسافت با استفاده از دو چشم و انگشت اشاره:
پاسخ: با یکی از انگشتان خود به هدفی که میخواهید فاصله آن را تخمین بزنید، نشانهگذاری کنید و یکی از چشمان خود را ببندید. سپس چشمی که باز است را ببندید و با چشم دیگر نگاه کنید. در این حالت، انگشت شما روی هدف دیده نمیشود و مقداری جابجا به نظر میرسد. مقدار جابجایی انگشتتان را تخمین بزنید (این تخمین مربوط به فاصله عرضی است) و آن را در عدد ۱۰ ضرب کنید. حاصل ضرب، فاصله شما تا هدف را بر حسب متر به دست میآورد.
۲- تخمین مسافت با کلاه نقابدار:
پاسخ: به این صورت که کلاه نقابدار را بر سر گذاشته و لبه کلاه را با هدف مورد نظر مماس میکنیم. سپس بدون اینکه سر را بالا و پایین ببریم، به سمت منطقه خودی عقبگرد میکنیم. در منطقه خودی، هر چیزی که لبه کلاه روی آن قرار گرفت را مشخص کرده و فاصله آن را با قدمشماری اندازهگیری میکنیم. این فاصله بهدستآمده تقریباً برابر با فاصله تا هدف اصلی است.
۳- قدم شعار:
ــ در زمین های صاف هر .. ۱۲۵ قدم معمولی .. قدم معمولی مساوی ۱۰۰ متر است.
ــ در زمین های سر بالایی هر … ۱۳۰ قدم معمولی … قدم معمولی مساوی ۱۰۰ متر است.
ــ در زمین های شیب و سرازیری هر .. ۱۲۰ قدم معمولی … قدم معمولی مساوی ۱۰۰ متر است.
حل فعالیت ۸ صفحه ۹۵ آمادگی دفاعی پایه نهم
راه پیمایی تاکتیکی روزانه حرکت در زمینهای باز با انجام اقدامات ایمنی و تأمینی در روز به مسافت ۴ کیلومتر.
⚫️ تمرین حرکات نظام جمع شامل ایستادن، از جلو نظام، خبردار، آزاد، به چپ چپ، به راست راست، عقب گرد و از راست نظام.
⚫️ جهتیابی در روز با استفاده از خورشید، شاخص یک متری، ساعت عقربهدار، درختان و سایر روشها به تشخیص معلم.
⚫️ تخمین مسافت در روز با استفاده از یگان صد متری، شکل ظاهری افراد و سایر روشها به تشخیص معلم.
پاسخ: برای انجام راهپیمایی تاکتیکی روزانه به مسافت ۴ کیلومتر در زمینهای باز، باید اقدامات ایمنی و تأمینی را رعایت کنیم. در این راستا، تمرین حرکات نظام جمع شامل ایستادن، خبردار شدن، حرکت به چپ و راست، و عقبگرد را انجام میدهیم. همچنین، جهتیابی در روز با استفاده از خورشید، ساعت عقربهدار و سایر نشانهها را تمرین میکنیم.
برای تخمین مسافت نیز از یگان صد متری و روشهای دیگر استفاده خواهیم کرد. این تمرینات به ما کمک میکند تا مهارتهای نظامی خود را تقویت کنیم و در شرایط واقعی بهتر عمل کنیم.
قبلی: جواب فعالیت های درس هفتم دفاعی نهم
توجه کنید: شما دانش آموزان عزیز پایه نهم متوسطه اول می توانید برای دسترسی بهتر و سریع تر به جواب سوالات فعالیت های کتاب آمادگی دفاعی نهم ، در انتهای جواب فعالیت درس مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.
جواب تمام فعالیت ها و سوالات متن درس نظام جمع و شیوه های رزم انفرادی آمادگی دفاعی نهم درس هشتم با جواب را برای تان قرار دادیم. امیدواریم مورد استفاده تان قرار گرفته باشد.
اگه یکم توضیحات بیشتر میدادین ممنون میشدم
ولی بازم ممنون اطلاعاتتون خیلی عالی و خلاصه بود
خیلی خوب بود
عالی بود ممنون
سلام ببخشید کلاس چندمی؟