سبک زندگی

جواب صفحه 103 ریاضی دهم انسانی ✏️ کاردرکلاس

گام به گام صفحه 103 ریاضی و آمار (1) کلاس دهم انسانی از درس نمودارهای یک متغیره فصل 4

جواب کاردرکلاس صفحه ۱۰۳ ریاضی و آمار دهم انسانی از فصل چهارم نمایش داده ها و درس «نمودارهای یک متغیره» را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده‌ایم.

مطلب پیشنهادی: جواب صفحه 102 ریاضی دهم انسانی

جواب کاردرکلاس صفحه 103 ریاضی و آمار دهم انسانی

جواب کاردرکلاس صفحه 103 ریاضی و آمار دهم انسانی

به کارگیری غلط نمودارها، راه ساده‌ای برای گمراه کردن افراد است. افراد مایل اند به نمودارها به عنوان روشی سریع برای ارزیابی مجموعه‌ای از اعداد بنگرند. اما مراقب باشید که فریب نخورید.

۱- بیایید از کدو تنبل‌های باغ‌های آرش، تقی و علی استفاده کنیم. اولین نمودار به صورت زیر است. این نمودار چه چیزی را نمایش می‌دهد؟ وزن، حجم، پهنا یا ارتفاع کدو تنبل‌ها را؟

گام به گام صفحه ۱۰۳ ریاضی دهم انسانی
گام به گام صفحه ۱۰۳ ریاضی دهم انسانی

۲- نمودار زیر چه تفاوتی با نمودار بالا دارد؟ این نمودار به چه اطلاعات بیشتری اشاره می‌کند؟

پاسخ کاردرکلاس صفحه ۱۰۳ ریاضی کلاس دهم انسانی
پاسخ کاردرکلاس صفحه ۱۰۳ ریاضی کلاس دهم انسانی

۳- اگر نقطه شروع محور عرض‌ها را از صفر به عدد ۹ تغییر دهیم، چه تغییری در نتیجه حاصل می‌شود؟ در واقع اعداد همان اعداد قبلی اند، اما محور عرض‌ها تغییر کرده است. اکنون این‌طور به نظر می‌رسد که کدو تنبل‌های …..

حل سوالات صفحه ۱۰۳ ریاضی دهم انسانی
حل سوالات صفحه ۱۰۳ ریاضی دهم انسانی

۴- اگر کسی بخواهد دیگران را متقاعد کند که همه کدو تنبل‌ها حدودا به یک اندازه‌اند، چه کاری می‌تواند بکند؟ به این نمودار نگاه کنید، اعداد تغییری نکرده‌اند؛ اما محور عمودی دوباره تغییر کرده است. چه تغییری کرده است؟

حل سوالات صفحه ۱۰۳ ریاضی دهم انسانی
حل سوالات صفحه ۱۰۳ ریاضی دهم انسانی

گاهی برای نمایش داده‌ها از یک تصویر استفاده می‌شود، مانند شکل زیر. این تصویر، داده‌ها را از شکل طبیعی خارج می‌کند. برای نمایش تفاوت میانگین وزن‌ها، این تصویر ارتفاع هر کدو تنبل را، برای نشان دادن وزنش، تغییر می‌دهد.

ارتفاع کدوتنبل تقی (با وزن ۲۰ کیلوگرم) دو برابر ارتفاع کدوتنبل علی (۱۰ کیلوگرم) است، ارتفاع کدوتنبل آرش (۴۰ کیلوگرم) دو برابر ارتفاع کدوتنبل تقی و چهار برابر ارتفاع کدوتنبل علی است. آیا این شکل، اطلاعات مورد نظر را به درستی به بیننده منتقل می‌کند؟

(راهنمایی: فرمول‌های محاسبه و مساحت را به یاد آورید: مساحت مستطیل = طول × عرض. مساحت دایره = πr۲)

گام به گام صفحه ۱۰۳ ریاضی دهم انسانی
گام به گام صفحه ۱۰۳ ریاضی دهم انسانی

شما این شکل را چگونه رسم می‌کنید تا اطلاعات موجود را بهتر نمایش دهد؟
کدوها را با سطح مقطع مساوی و ارتفاع متناسب با میانگین وزن داده شده رسم می کردیم.
به نظر شما آیا رنگ در انتقال نظرتان به بیننده تاثیر دارد؟ خیر.

⭕️ نکته: دانش آموز عزیز مطالب درسی قرار گرفته شده در این سایت فقط جنبه کمک آموزشی دارد و شما نباید از آن ها به شیوه نادرست استفاده نمایید، لذا قبل مشاهده جواب ها یکبار خودتان به سوالات پاسخ دهید سپس اگر مشکلی داشتید از این جواب ها کمک بگیرید.

همچنین بخوانید:
جواب صفحه 101 ریاضی دهم انسانی
و
جواب صفحه 100 ریاضی دهم انسانی

☑️ به پایان پاسخ کاردرکلاس صفحه 103 ریاضی دهم انسانی رسیدیم، برای مشاهده حل تمرین سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «ماگرتا» جست و جو کنید. همچنین می توانید از بخش نظرات نیز با ما در ارتباط باشید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 3 =