سبک زندگی

جواب پودمان ۲ اخلاق حرفه ای دوازدهم ؛ مسئولیت پذیری

گام به گام پودمان دوم (2) کتاب اخلاق حرفه ای دوازدهم هنرستان - فصل دوم «مسئولیت پذیری»

جواب سوال و فعالیت های پودمان دوم (2) اخلاق حرفه ای دوازدهم فنی حرفه ای و کاردانش ؛ برای مشاهده پاسخ سوالات صفحه 26 تا 43 از فصل دوم «مسئولیت پذیری» اخلاق حرفه ای هنرستان در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

فصل بعدی: جواب پودمان ۳ اخلاق حرفه ای دوازدهم

جواب پودمان ۲ اخلاق حرفه ای دوازدهم

جواب فعالیت کلاسی ۱ صفحه ۲۶ اخلاق حرفه ای دوازدهم

مطالعه موردی

محصولاتی را كه در كارگاه هنرستان در حال تولید هستید، در نظر بگیرید. برای تولید آن‌ها چه استانداردهایی را باید رعایت كنید. استاندارد عملكرد شما در تولید چیست؟

نام محصول: فرغون

نام استانداردهای رعایت شدهمشخصات
۱- استانداردهای هندسی و اندازهابعاد و اندازه‌های تمامی کالاها باید مطابق با محدوده‌های هندسی مشخص شده در نقشه ساخت تولید شوند.
۲- استانداردهای ارگونومیدر طراحی و اجرای هر پروژه، رعایت دقیق ابعاد و ارتفاع‌های استاندارد مطابق با نقشه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. توجه به ارگونومی و ایجاد شرایطی که استفاده از محصول برای انسان راحت و ایمن باشد، باید در اولویت قرار گیرد.

۳- استانداردهای مصرف انرژیتعیین استانداردهای مصرف انرژی الکتریکی در دستگاه‌های جوش، پرس و خم‌کاری از اهمیت بالایی برخوردار است. تدوین جدول مصرف انرژی و طبقه‌بندی استانداردها، به عنوان ابزاری کاربردی، امکان مقایسه عملکرد دستگاه‌های مختلف، انتخاب تجهیزات با راندمان بالا و در نهایت کاهش هزینه‌های انرژی را فراهم می‌آورد.
۴- استانداردهای مواد اولیه مصرفیتمامی قطعات تشکیل‌دهنده چرخ از جمله لاستیک، رینگ، محور و همچنین پیچ و مهره‌های اتصال‌دهنده آن، مطابق با استانداردهای دقیق طراحی و تولید شده‌اند تا از کیفیت و عملکرد مطلوب محصول اطمینان حاصل شود.

نام محصول: مثلا برای رشته طراحی خیاطی

نام استانداردهای رعایت شدهمشخصات
۱- استانداردهای هندسی و اندازه۱- اندازه و گرفتن سایز
۲- استفاده از پارچه مرغوب
۳- استفاده از کاتالوگ
۲- استانداردهای ارگونومی۱- تفکیک محیط تولیدی بر اساس نوع خدمات
۲- فضای مناسب با شغل خیاطی
۳- رعایت بهداشت محیط کار

۳- استانداردهای مصرف انرژی۱- صرفه جویی در برق
۲- به حداقل رساندن ضایعات پارچه
۳- استفاده بهینه از ضایعات پارچه
۴- استاندارهای ایزوطراحی و تولید محصول طبق استاندارهای ضمن کیفیت آن دسته کالا

جواب فعالیت کلاسی ۲ صفحه ۲۷ اخلاق حرفه ای دوازدهم

انجام کار واقعی

با توجه به شغل و حرفه‌ای که دارید، برای كالای تولیدی خود یک برچسب كالا طراحی كنید كه نشانگر كیفیت كالا باشد و در كادر ذیل آن را ترسیم نمایید.

جواب: طراحی این برچسب به عهده شما می‌باشد اما بد نیست توجه‌ای به توضیحات زیر داشته باشید.

با توجه به اهمیت سلامت مصرف‌کنندگان و افزایش تقلب در بازار محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی، وجود برچسب اصالت بر روی این کالاها به یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان‌های نظارتی تبدیل شده است. سازمان غذا و دارو به منظور تضمین سلامت و کیفیت محصولات، الزام به درج برچسب اصالت یا ردیابی بر روی تمامی کالاهای سلامت‌محور را وضع کرده است.

این برچسب‌ها به عنوان یک مکانیزم کنترل، از مراحل تولید تا عرضه کالا را تحت پوشش قرار داده و به مصرف‌کنندگان اطمینان می‌دهد که محصول مورد نظر اصل و دارای مجوزهای لازم است. بازرسان سازمان غذا و دارو نیز به طور مداوم بازار را رصد کرده و در صورت مشاهده هرگونه محصول فاقد برچسب اصالت، نسبت به جمع‌آوری آن اقدام می‌کنند.

مشخصات برچسب‌های رديابى، رهگيرى و كنترل اصالت داراى بخش هاى زير مى‌باشد:
۱- شناسه تجاری فرآورده (GTIN)
۲- شناسه ردیابی و رهگیری (UID)
۳- شماره سری ساخت (Lot/Batch Number)
۵- تاریخ انقضا (Exp Date)
۶- شناسه اصالت

پاسخ پودمان دوم کتاب اخلاق حرفه ای دوازدهم

جواب فعالیت کلاسی ۳ صفحه ۲۸ اخلاق حرفه ای دوازدهم

مطالعه موردی

یكی از شاخص‌های كیفیت تولید محصولات، به كارگیری توجهات زیست‌محیطی در فرآیند تولید است، در هنگام تولید كالا بایستی جهت افزایش كیفیت به چه موارد توجه كرد؟

موردتوضیح در مورد شاخص ها و متغیرها
۱- كاهش مصرف انرژی در تولیدکارخانه‌ها با بهره‌گیری از ماشین‌آلات برقی و کم‌مصرف، می‌توانند به طور چشمگیری هزینه‌های تولید خود را کاهش دهند. این امر از طریق بهینه‌سازی فرآیندهای تولید، ارتقای دانش فنی مدیران واحدها و شناسایی فرصت‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی امکان‌پذیر است.
۲- كاهش استفاده از مواد مصرفیبرای کاهش مصرف مواد اولیه و بهبود بهره‌وری، می‌توان با آموزش کارکنان برای استفاده بهینه از منابع، نظارت دقیق بر استانداردهای مصرف، طراحی محصولات با رویکرد کاهش مواد مصرفی و انتخاب مواد قابل بازیافت که تأمین آن‌ها دشوار نباشد، گام‌های موثری برداشت.
۳- استفاده از مواد دوستدار طبیعتشرکت‌ها باید برای کاهش اثرات زیست‌محیطی محصولات خود، به سمت استفاده از مواد اولیه سازگار با محیط زیست، کاهش وزن محصولات و طراحی بسته‌بندی‌های قابل بازیافت حرکت کنند. این مواد نه تنها باید قابلیت بازیافت داشته باشند، بلکه در فرایند بازیافت نیز به طبیعت آسیب نرسانند.
۴- كاهش مصرف انرژی در هنگام استفاده كالاشرکت‌های تولیدی امروزه با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، محصولات با کیفیتی را تولید می‌کنند. آموزش صحیح مشتریان در مورد نحوه استفاده و نگهداری از این محصولات، نقش مهمی در افزایش طول عمر و کارایی آن‌ها دارد. علاوه بر این، ارائه اطلاعات دقیق در مورد مشخصات فنی محصولات، مانند میزان مصرف سوخت در خودرو، به مشتریان کمک می‌کند تا انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشند.
۵- کاهش هزینه تولیدبرای بهبود عملکرد یک سیستم، بهره‌گیری از ترکیبی از تخصص انسان و فناوری ضروری است. استفاده از طراحان ماهر، نیروهای متخصص و تجهیزات پیشرفته، بهینه‌سازی فرآیندها و افزایش کیفیت محصولات را تضمین می‌کند.

یک مثال برای جدول بالا:

نام محصول: تایر سبز

موردتوضیح در مورد شاخص ها و متغیرها
۱- كاهش مصرف انرژی در تولید۵ تا ۱۵ درصد کاهش انرژی خود در مقابله با مقاومت غلتشی تایر
۲- كاهش استفاده از مواد مصرفی۱۰ درصد وزن کمتر
۲/۵ درصد مصرف سوخت پایین‌تر
۲۰ درصد فرسایش کمتر
۳- استفاده از مواد دوستدار طبیعتاستفاده از هفتاد نوع ماده مختلف و بر اساس انواع تکنولوژی‌ها و دوستدار محیط زیست
۴- كاهش مصرف انرژی در هنگام استفاده كالا۲/۵ درصد مصرف سوخت پایین‌تر
ایمن با کارآمدی مناسب

جواب فعالیت کلاسی ۴ صفحه ۲۹ اخلاق حرفه ای دوازدهم

بحث و گفت‌وگو

برگه ضمانت نامه چند كالای ایرانی را در گروه آورده و در مورد شرایط، زمان و مواردی كه ضمانت نامه شامل آن می‌شود بحث و گفت‌وگو نمایید. در مورد تفاوت گارانتی و وارانتی نیز بحث نمایید.

جواب بخش اول سوال: در جدول زیر شرایط و زمان ضمانت چند کالای ایرانی گردآوری شده است.

حل سوالات پودمان دوم اخلاق حرفه ای دوازدهم
گام به گام اخلاق حرفه ای دوازدهم فصل دوم

مثالی از کالاهای ایرانی:

۱- چرخ‌گوشت شرکت پارس شید: دو ماه گارانتی تعویض و ۲۵ ماه گارانتی تعمیر و ۱۰ سال خدمات پشتیبانی قطعات.

۲- پکیج بوتان شرکت بوتان: ۲۴ ماه ضمانت برای قطعات اصلی داخل پکیچ برای تعویض و نصب، استفاده صحیح از دستگاه و رعایت اصول ایمنی از شرایط اصلی ضمانت می‌باشد. هزینه نصب نیز به عهده مشتری است.

۳- جاروبرقی شرکت گلدیران: ۱۸ ماه ضمانت که شامل قطعات اصلی بدنه و لوازم جانبی نمی‌شود و فقط برای قطعات اصلی داخل جاروبرقی می‌باشد. نوع ضمانت تعویض و پس از تعویض سه ماه ضمانت می‌باشد. هزینه ایاب و ذهاب و نصب رایگان می‌باشد.

جواب بخش دوم سوال: گارانتی و وارانتی، دو اصطلاحی هستند که اغلب در هنگام خرید محصولات به گوش می‌رسند و گاهی برای مصرف‌کنندگان گیج‌کننده می‌شوند. هر دو این اصطلاحات به نوعی تضمین کیفیت و عملکرد محصول توسط فروشنده یا تولیدکننده اشاره دارند، اما تفاوت‌های مهمی با هم دارند.

گارانتی به تعهدی گفته می‌شود که فروشنده یا تولیدکننده در قبال محصول خود می‌دهد. این تعهد می‌تواند شامل بازگرداندن پول، تعویض محصول با محصولی نو یا تعمیر رایگان محصول در صورت بروز مشکل در مدت زمان مشخصی باشد. به عبارت ساده‌تر، گارانتی نوعی بیمه برای خریدار است که در صورت بروز مشکل، خسارت او را جبران می‌کند.

وارانتی نیز به نوعی تضمین مشابه گارانتی است، اما معمولاً مدت زمان طولانی‌تری دارد و شامل تعمیر رایگان محصول در صورت بروز مشکل می‌شود. به عبارت دیگر، در وارانتی، محصول تا مدت زمان مشخصی با همان کیفیت اولیه کار خواهد کرد و در صورت بروز هرگونه نقص فنی، هزینه تعمیر آن بر عهده فروشنده یا تولیدکننده خواهد بود. با این حال، بر خلاف گارانتی، در وارانتی معمولاً امکان بازگشت پول وجود ندارد.

در مجموع، هر دو گارانتی و وارانتی به منظور جلب اعتماد مشتری و اطمینان از کیفیت محصولات ارائه می‌شوند. با این حال، قبل از خرید هر محصولی، بهتر است شرایط گارانتی و وارانتی آن را به دقت مطالعه کنید تا از حقوق خود به عنوان مصرف‌کننده آگاه شوید.

جواب فعالیت کلاسی ۵ صفحه ۳۰ اخلاق حرفه ای دوازدهم

گفت و گو

صحبت‌های یک تولید كننده كالای داخلی را گوش دهید. نكاتی كه در مورد كیفیت و قیمت رقابتی برداشت كرده‌اید در جدول زیر بنویسید.

کیفیت: معمولاً تصور می‌شود که کیفیت بالا به معنای جذب مشتری بیشتر است. بدین معنا که مشتریان تمایل دارند محصولاتی را خریداری کنند که از کیفیت بالایی برخوردار باشند؛ زیرا معتقدند که ارزش پولی که پرداخت می‌کنند را دریافت خواهند کرد. افزایش کیفیت محصولات نه تنها به کسب مشتریان جدید کمک می‌کند، بلکه منجر به وفاداری مشتریان فعلی و تبدیل آن‌ها به مشتریان دائمی می‌شود. در نتیجه، کسب‌وکارهایی که بر روی کیفیت محصولات خود تمرکز می‌کنند، علاوه بر افزایش فروش، به شهرت و اعتبار بیشتری دست می‌یابند.

ایجاد حداکثر کیفیت در یک محصول، فرایندی زمان‌بر و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است. برای دستیابی به این هدف، در ابتدا باید به نیازها و نظرات مشتریان توجه ویژه داشت و بر اساس آن‌ها محصول را طراحی نمود. طراحی محصول نقش کلیدی در تعیین کیفیت نهایی ایفا می‌کند. در مرحله بعد، اجرای دقیق طرح طراحی و ساخت محصول با بالاترین استانداردها، گام نهایی برای تولید محصولی با کیفیت خواهد بود.

قیمت رقابتی: تولیدکنندگان اغلب بر این باورند که کاهش قیمت، راهکاری قطعی برای جذب مشتریان بیشتر است. به عبارت دیگر، آن‌ها معتقدند اگر محصولی را با قیمتی پایین‌تر از رقبا عرضه کنند، تعداد بیشتری از مشتریان را به سمت خود جذب خواهند کرد و در نتیجه به موفقیت تجاری دست پیدا خواهند کرد. این دیدگاه بر اساس این اصل استوار است که اکثر مصرف‌کنندگان به دنبال خرید محصولاتی با قیمت مناسب هستند.

کاهش قیمت محصولات نسبت به رقبا، نیازمند بررسی دقیق عوامل مختلفی است. ابتدا باید اطمینان حاصل کنیم که کیفیت محصول با قیمت جدید همخوانی داشته باشد تا رضایت مشتری تضمین شود. همچنین، بازخورد بازار نسبت به قیمت جدید باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا از تأثیر آن بر فروش و برند محصول اطمینان حاصل کنیم. تعیین زمان مناسب برای تغییر قیمت و ایجاد دوره‌های فروش ویژه، از دیگر عوامل کلیدی در موفقیت این استراتژی هستند.

جواب فعالیت کلاسی ۶ صفحه ۳۱ اخلاق حرفه ای دوازدهم

مشاهده فیلم

فیلم مربوط به تلاش و كوشش تا به ثمر رساندن و نتیجه دادن كار را مشاهده نمایید. به نظر شما تولید كنندگان و كارآفرینان برای به نتیجه رسیدن در كارها براساس استاندارد چه تلاش‌هایی می‌كنند و چه موانعی را پشت سر می‌گذارند. این افراد چه ویژگی‌هایی دارند.

جواب: کارآفرینان و تولیدکنندگان افرادی هستند که با پشتکار و اراده‌ای قوی، مسیر موفقیت را طی می‌کنند. آن‌ها از شکست هراسی ندارند و با وجود چالش‌ها و ناکامی‌های احتمالی، همچنان به تلاش خود ادامه می‌دهند. راز موفقیت این افراد، امیدواری و پشتکار بی‌نظیرشان است. آن‌ها برای رسیدن به اهدافشان، به طور مداوم روش‌ها و استراتژی‌های خود را بهبود می‌بخشند و از شکست‌ها به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد استفاده می‌کنند.

تلاش‌هایی که در این زمینه می‌کنند:
۱- تمامی مراحل تولید را به دقت زیر نظر دارند.
۲- از مواد اولیه با کیفیت استفاده می‌کنند.
۳- کارگران را آموزش می‌دهند.

ویژگی‌ها: تلاش بی‌وقفه پیگیری امور تدبیر و آینده‌نگری پذیرش تکنولوژی جدید.

جواب فعالیت کلاسی ۷ صفحه ۳۱ اخلاق حرفه ای دوازدهم

مطالعه و گفت و گو

در برخی از قراردادهای انجام کار موضوعی با نام «حسن انجام کار» وجود دارد. درباره این موضوع پژوهش و در کلاس آن را بررسی کنید و یافته‌های خود را بنویسید.

جواب: در قراردادهای پیمانکاری، بند “حسن انجام کار” به عنوان یک مکانیزم انگیزشی برای پیمانکار در نظر گرفته می‌شود. این بند به این معناست که اگر پیمانکار بتواند پروژه را در زمان تعیین شده و با کیفیتی مطابق با قرارداد به کارفرما تحویل دهد، مبلغی به‌عنوان پاداش به وی پرداخت خواهد شد. این پاداش معمولاً بین ۵ تا ۱۰ درصد کل هزینه پروژه است. ضمانت‌نامه حسن انجام کار نیز به این صورت است که پیمانکار ضمانت نامه‌ای مثل سفته یا چک به کارفرما می‌دهد تا در صورت عدم انجام صحیح کار یا ترک کار ۱۰ درصد

در برخی معاملات، به ویژه در خرید کالاهای صنعتی، استراتژیک یا سرمایه‌ای، بررسی دقیق توانایی فنی و مالی فروشنده و همچنین کیفیت محصولات تولیدی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای اطمینان از کیفیت کالا و اجرای تعهدات فروشنده، گاهی اوقات دریافت ضمانت‌نامه حسن انجام کار الزامی می‌شود. این ضمانت‌نامه که مبلغ آن بر اساس نوع کالا، قرارداد و آیین‌نامه‌های مربوطه تعیین می‌شود، در قرارداد قید شده و تاریخ و شرایط آزادسازی آن مشخص می‌گردد. ضمانت‌نامه حسن انجام کار به عنوان یک تضمین مالی عمل می‌کند و در صورت عدم اجرای تعهدات فروشنده، خریدار می‌تواند از آن استفاده کند. لازم به ذکر است که در قراردادهای کارگری نیز ممکن است مفاهیمی مشابه ضمانت‌نامه حسن انجام کار وجود داشته باشد، اما باید دقت شود تا کارگر از سوءاستفاده احتمالی کارفرما در این زمینه در امان باشد.

جواب فعالیت کلاسی ۸ صفحه ۳۲ اخلاق حرفه ای دوازدهم

بحث و پژوهش

به تصویر زیر نگاه كنید. چه برداشتی از این تصویر دارید؟ نظر شما در مورد كارآفرین اجتماعی چیست؟

گام به گام پودمان 2 اخلاق حرفه ای پایه دوازدهم

جواب: کارآفرین اجتماعی کسی است که با شناسایی مشکلات موجود در جامعه، از اصول کارآفرینی برای یافتن راه حل‌های نوآورانه و پایدار استفاده می‌کند. این افراد با ایجاد کسب‌وکارها یا سازمان‌هایی که هدف اصلی آن‌ها ایجاد تغییر اجتماعی مثبت است، به حل مسائل مهم جامعه می‌پردازند. کارآفرینان اجتماعی به توسعه پایدار در جامعه نیز کمک شایانی می‌کنند.

کارآفرینان اجتماعی اغلب اهداف گسترده در زمینه‌های اجتماعی، محیط زیستی و فرهنگی را دنبال می‌کنند و اغلب با بخش داوطلبانه و غیرانتفاعی همکاری می‌کنند. برای این کارآفرینان کمک به جامعه بسیار مهم‌تر از کسب سود و درآمد بالا است.

 پنج ویژگی کار آفرین اجتماعی:
۱- توجه به جامعه
۲- خلاقیت و نوآوری
۳- درک کسب و کار
۴- آشنایی کامل با شبکه‌سازی
۵- عزم و اراده

تفاوت اصلی بین کارآفرینی و کارآفرینی اجتماعی در ارزش پیشنهادی آن‌ها نهفته است. کارآفرینان تجاری، ارزش پیشنهادی خود را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که بتوانند از طریق فروش محصولات یا خدمات، سودآوری داشته باشند و به دنبال کسب منافع اقتصادی هستند. در مقابل، کارآفرینان اجتماعی، ارزش پیشنهادی خود را بر اساس ایجاد تغییر مثبت در جامعه و حل مشکلات اجتماعی بنا می‌کنند.

به عنوان مثال، تولید لامپ‌های کم‌مصرف را می‌توان به عنوان یک فعالیت کارآفرینی اجتماعی در نظر گرفت. این محصول، با وجود قیمت بالاتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای، به دلیل مصرف انرژی کمتر و طول عمر بیشتر، در بلندمدت برای مصرف‌کننده و محیط زیست سودمند است. بنابراین، کارآفرین اجتماعی در این مثال، با اولویت قرار دادن منافع اجتماعی، به دنبال ایجاد تغییری مثبت در جامعه و کاهش مصرف انرژی است.

جواب فعالیت کلاسی ۹ صفحه ۳۳ اخلاق حرفه ای دوازدهم

بحث و گفت و گو

در مورد این جمله شهید دكتر چمران بحث و گفت و گو نمایید و نتیجه بحث را بنویسید.

از دکتر چمران پرسیدند:
تعهد بهتر است یا تخصص؟
گفت: می‌گویند تقوا از تخصص لازم‌تر است، آن را می‌پذیرم. اما می‌گویم آن کسی که تخصص ندارد و کاری را می‌پذیرد بی‌تقواست.

جواب: فردی که مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد، موظف است با تمام توان و دانش خود به آن عمل کند. این بدان معناست که علاوه بر تعهد به انجام وظیفه، فرد باید تخصص کافی در آن حوزه داشته باشد. نبود تخصص، نه تنها مانع از انجام صحیح کار می‌شود، بلکه نشان‌دهنده بی‌مسئولیتی و بی‌تقوایی فرد است.

تعهد بر تخصص اولویت دارد؛ یعنی فرد متعهد، حتی اگر در ابتدا تخصص کافی نداشته باشد، تلاش می‌کند تا آن را کسب کند. از سوی دیگر، فردی که صرفاً متخصص است اما تعهدی ندارد، ممکن است به دلیل ترس از از دست دادن منافع شخصی، برخی اصول و هنجارها را زیر پا بگذارد و در نتیجه، نمی‌توان به او اعتماد کرد.

در این زمینه، نمونه‌های فراوانی در جامعه داریم. مانند معلم یا استاد دانشگاهی که خودش درک کامل و درستی از درس ندارد و وارد کلاس می‌شود. پزشکی که صرفا برای نفع شخصی همکارش بیمارش را به رادیولوژی یا بخش‌های مرتبط می‌فرستد.

جواب فعالیت کلاسی ۱۰ صفحه ۳۴ اخلاق حرفه ای دوازدهم

تکلیف منزل و ارائه

در جدول زیر آثار و نتایج مسئولیت پذیری در تولید كالا را تكمیل نمایید.

در ارتباط با خدا۱- توجه به کسب حلال
۲- پاداش اخروی
۳- رضایت و خشنودی الهی
۴- گشایش کارها
در ارتباط با خود۱- توجه به نظم در امور
۲- اطمینان قلبی از آخرت
۳- تقویت اراده و مسئولیت‌پذیری
در ارتباط با خلق۱- تولید با کیفیت و رضایت مشتری
۲- تاثیر روی کارگران برای انجام قوی کارها
۳- تبلیغ تولید توسط مشتری
در ارتباط با خلقت۱- استفاده بهینه از منابع
۲- ارزش‌گذاری به محیط زیست و منابع طبیعی
۳- آسیب کم به محیط زیست

جواب فعالیت کلاسی ۱۱ صفحه ۳۶ اخلاق حرفه ای دوازدهم

بحث و گفت و گو

در گروه كلاسی خود چند حرفه خدماتی را در نظر بگیرید. برای پاسخگویی سریع به مشتریان چه راه حل‌هایی ارائه می‌دهید.

نام حرفهروش‌های پاسخگویی سریع به درخواست‌های مشتریان
پشتیبانی رایانهراه‌ اندازی مرکز تماس پاسخگویی به مشتریان 
شرکت خدماتی ارتباطیاستفاده از سایت با مرکز پشتیبانی آنلاین چت 
بانکداری نویناستقرار باجه‌های شبانه‌روزی برای خدمات بانکی هوشمند

جواب فعالیت کلاسی ۱۲ صفحه ۳۷ اخلاق حرفه ای دوازدهم

بحث و گفت و گو

یكی از مشكلاتی كه ممكن است شما با آن برخورد كرده باشید خرید نان از نانوایی است. در برخی از موارد سبب اتلاف زمان و هزینه می‌شود. در گروه خود بحث نمایید كه به چه روش‌هایی می‌توانید این اتلاف زمان و هزینه را به حداقل رسانید.

جواب: یکی از راهکارهای نوین برای خرید نان، فروش آنلاین آن از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی است. برخی از شرکت‌های نوپا در تهران و شهرهای دیگر، این ایده را عملی کرده و امکان سفارش نان به صورت آنلاین را فراهم کرده‌اند. روش دیگری که برای تسهیل خرید نان پیشنهاد می‌شود، استفاده از سیستم اشتراک‌گذاری نان است. در این روش، نانوایی محلی با توجه به سفارش قبلی مشتریان، نان مورد نیاز آن‌ها را به صورت روزانه به درب منزلشان تحویل می‌دهد. این دو روش، ضمن صرفه‌جویی در زمان مشتریان، به نانوایی‌ها نیز کمک می‌کند تا مدیریت بهتری بر روی تولید و توزیع نان داشته باشند.

جواب فعالیت کلاسی ۱۳ صفحه ۳۷ اخلاق حرفه ای دوازدهم

مطالعه موردی

فرض كنید از یک شركت اپراتور خدمات اینترنتی، بسته اینترنتی خریداری كرده‌اید. اگر مشكلی در هنگام استفاده از این خدمات برای شما رخ دهد به نظر شما آن شركت به چه روش‌هایی می‌تواند به شما سریع پاسخ دهد و مشكل شما را برطرف نماید؟

جواب: برای کاهش حجم تماس‌های تلفنی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان، بسیاری از شرکت‌ها در وب‌سایت خود بخش «سوالات متداول» و «راهنمای استفاده» را ایجاد می‌کنند. این بخش‌ها حاوی پاسخ‌های جامع به پرسش‌های رایج کاربران هستند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا به سرعت مشکلات خود را حل کنند. در صورتی که مشتریان نتوانند پاسخ سوال خود را در این بخش‌ها پیدا کنند، می‌توانند از طریق چت آنلاین یا نرم‌افزارهای ارتباطی دیگر با پشتیبانی شرکت تماس بگیرند و مشکل خود را با اپراتور مطرح کنند.

پشتیبانی فنی باید از طریق تلفن ثابت، تلفن همراه، ایمیل و پیام‌رسان تلگرام در دسترس کاربران باشد. در صورت نیاز به دسترسی از راه دور به سیستم کاربر، از نرم‌افزاری مانند TeamViewer استفاده شود. پشتیبان می‌تواند با کسب اجازه از کاربر، تماس را قطع کرده و از مرکز با او تماس بگیرد. همچنین، باید از بی‌کرایه بودن تماس‌های پشتیبانی اطمینان حاصل شود و کاربر در صف انتظار نگه داشته نشود. در صورت مشغول بودن خطوط، باید از کاربر عذرخواهی کرده و به او اطمینان داد که در اولین فرصت با او تماس گرفته می‌شود. در صورت لزوم، هزینه خریدهای اینترنتی باید بازگردانده شود و حجم اینترنت تشویقی برای کاربران در نظر گرفته شود.

جواب فعالیت کلاسی ۱۴ صفحه ۳۸ اخلاق حرفه ای دوازدهم

بحث و گفت و گو

در گروه خود بحث كنید و نام چند شركت را كه برای جلب رضایت مشتری از مشتریان بازخورد و نظرخواهی می‌كنند، فهرست نمایید. همچنین شیوه دریافت بازخورد را در جدول زیر بنویسید.

نام شركتشیوه‌های دریافت بازخورد از مشتری
سازمان سنجشدرخواست از داوطلبان آزمون تا نسبت به نظرسنجی سایت سنجش شرکت کنند
خدمات ارتباطی ایرانسلپس از هر مکالمه با مشتریان درخواست ثبت تلفنی میزان رضایت می‌کند
سفارش غذای چیلیوریبرقراری تماس با مشتریان یک روز پس از دریافت غذا و جویا شدن میزان رضایت

جواب فعالیت کلاسی ۱۵ صفحه ۳۸ اخلاق حرفه ای دوازدهم

بحث و گفت و گو

فرض كنید شما در یک رشته خدماتی شاغل هستید. برای صحت خدمات چه روش‌هایی را پیشنهاد می‌نمایید.

نام حرفه: پشتیبانی نرم‌افزار شرکتی
برای بهبود مستمر برنامه، از کاربران درخواست می‌شود تا با امتیازدهی و ارسال بازخورد خود، به ما کمک کنند تا نقاط قوت و ضعف برنامه را شناسایی کنیم. این بازخوردها به ما امکان می‌دهند تا نیازهای کاربران را بهتر درک کرده و در نسخه‌های بعدی برنامه، آن‌ها را برطرف کنیم. بدین ترتیب، با جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات شما، می‌توانیم برنامه‌ای کاربردی‌تر و متناسب با نیازهای شما ارائه دهیم.

نام حرفه: قالیشویی
۱- تماس مستقیم با مشتری
۲- دادن شماره پیامک جهت ارسال نظرات و پیشنهادات
۳- اظهار نظر در فضای مجازی شرکت و…

جواب فعالیت کلاسی ۱۶ صفحه ۳۹ اخلاق حرفه ای دوازدهم

پژوهش

استاندارد مسئولیت‌پذیری اجتماعی را بررسی كرده و در كلاس ارائه نمایید. همچنین جدول زیر را كامل نمایید.

هدف از استاندار مسئولیت‌پذیری اجتماعیارتقا توجه سازمان‌ها به مسئولیت آن‌ها در قبال جوامع انسانی است.
اصول به کار رفته شده در استاندار مسئولیت‌پذیری اجتماعی۱- کمک به سازمان‌ها در جهت ایفای نقش اجتماعی خود
۲- شناسایی و درگیر نمودن گروه‌های ذینفع
۳- افزایش رضایت و اطمینان مشتری
۴- تاکید بر نتایج و عملکرد و ارتقا
کاربرد استاندار مسئولیت‌پذیری اجتماعیدر تمامی سازمان‌های دولتی و خصوصی تاکید بر امور و بهبودها بوده و برای مشتری جلب اعتماد و رضایت را در بر دارد.
پیشنهاد شما برای اخذ استاندار مسئولیت‌پذیری اجتماعی در هنرستاندر سیستم آموزشی ایران همواره بخشنامه‌ها برای کل کشور از بالا به پایین صورت می‌گیرد و مدیر تنها مجری می‌باشد. اما می‌توان طوری ساختار را داشت که مدیر پیشنهاد دهنده باشد.

جواب فعالیت کلاسی ۱۷ صفحه ۴۰ اخلاق حرفه ای دوازدهم

سخنران- میهمان

صحبت‌های یک خبره حرفه‌ای در رشته خود را در كلاس خوب گوش دهید. روش‌هایی كه ممكن است به دلیل عدم شایستگی و صلاحیت حرفه‌ای برای مشتریان هزینه‌های غیر ضروری ایجاد کند را در زیر فهرست كنید.

جواب: عدم شایستگی و صلاحیت فردی که وظیفه انجام کاری را برای مشتری بر عهده می‌گیرد، اغلب به نتایج نامطلوب و هدر رفت زمان و هزینه منجر می‌شود. در چنین مواردی، کار مشتری به اتمام نمی‌رسد یا با کیفیت پایین انجام می‌شود و در نتیجه نیاز به انجام مجدد کار توسط فردی متخصص‌تر خواهد بود. این امر علاوه بر ایجاد نارضایتی مشتری، هزینه‌های اضافی را نیز برای او به همراه دارد.

به عنوان مثال تعمیرکار خودرو:
۱- استفاده از قطعات بدون کیفیت و نامناسب
۲- بی‌نظمی در کار و عدم تحویل به موقع اتومبیل
۳- بی انظباطی در محاسبه دستمزد
۴- معیوب کردن قطعات دیگر هنگام خرید
۵- فریب مشتری و وانمود نمودن معیوب بودن قسمت‌های مختلف
۶- هم‌دستی با فروشگاه لوازم یدکی و گرفتن درصد از او

جواب فعالیت کلاسی ۱۸ صفحه ۴۱ اخلاق حرفه ای دوازدهم

مطالعه موردی

راهنمای برنامه درسی رشته خود را مطالعه و بررسی كنید و فهرست گواهینامه‌هایی كه شما بایستی جهت شاغل شدن در حرفه و كسب صلاحیت داشته باشید در جدول زیر فهرست نمایید.

جواب: به این سوال باید بر اساس رشته تحصیلی و حرفه‌ای خود جواب دهید. می‌توانید از راهنمای زیر استفاده کنید.

۱- دانش‌های مورد نیاز شرکت‌های فناوری اطلاعات:
دات‌نت
Angular
Apache Spark
هوش مصنوعی
بلاک‌چین
سی‌‌شارپ
محاسبات ابری
نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS)
جاوا، جاوااسکریپت
یادگیری ماشین
بانک اطلاعاتی SQL
پایتون
ReactJS
React Native
Ruby و Swift

۲- پیش نیازهای ورود به بازار کار حسابداری:
داشتن دانش و تجربه مرتبط
مهارت کار با کامپیوتر و و مسائل آی تی در بازار کار حسابداری
گواهینامه آی سی دی ال
آشنایی با نرم افزار اکسل و نرم افزارهای حسابداری دیگر
تسلط به قوانین مالیاتی
تسلط به قوانین بیمه تامین اجتماعی و قانون کار
مهارت ارتباطی
رزومه سازی

جواب فعالیت کلاسی ۱۹ صفحه ۴۲ اخلاق حرفه ای دوازدهم

بحث و گفت و گو

حرفه هنرآموز خود در كارگاه را در نظر بگیرید. هنرآموز محترم شما برای اینكه شما هنرجویان، شایستگی‌های لازم را كسب نمایید و آموزش نتیجه دهد، چه كارهایی را انجام می‌دهند.

ردیفعنوان فعالیت‌هایی كه هنرآموزان در كارگاه انجام می‌دهند.
۱ایجاد تمرکز هنرجویان روی سکوت و توجه به هنرآموز
۲سعی در برقراری ارتباط متقابل و روزانه با هنرجویان 
۳انجام حضور و غیاب و معرفی معمول
۴جویا شدن از وضعیت انجام تکالیف قبلی در صورت وجود 
۵محک‌زدن هنرجویان خصوصا غایب یا چند پرسش از جلسات قبل 
۶درخواست از هنرجویان برای راه‌اندازی تجهیزات کارگاه و باز نمودن کتب درسی
۷شروع فرآیند تدریس
۸پرسش و محک زدن هنرجویان حین تدریس

جواب فعالیت کلاسی ۲۰ صفحه ۴۳ اخلاق حرفه ای دوازدهم

تکلیف منزل و ارائه

در جدول زیر آثار و نتایج مسئولیت پذیری ارائه خدمات را تكمیل نمایید.

در ارتباط با خداباعث رضایت خداوند متعادل و کسب روزی حلال می‌شود.
در ارتباط با خوداز عذاب وجدان راحت خواهد بود و باعث تقویت روحیه مسئولیت پذیری در خود می شود. باعث توجه به نظم و درست انجام دادن کارها نیز می‌شود.
در ارتباط با خلقباعث رضایت مشتری، تبلیغ توسط آن و ترویج مسئولیت پذیری در دیگران می‌شود.
در ارتباط با خلقتاستفاده از مواردی که کمتر به محیط زیست آسیب می‌زنند.

فصل قبلی: جواب پودمان ۱ اخلاق حرفه ای دوازدهم

❤️ در انتها امیدواریم که این پاسخ پودمان دوم 2 اخلاق حرفه ای دوازدهم متوسطه دوم کلیه رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و از آن استفاده و بهره برده باشید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + هشت =