جواب فعالیت درس ۳ انسان و محیط زیست یازدهم
گام به گام فعالیت های صفحه 34 تا 46 درس 3 کتاب انسان و محیط زیست یازدهم
گام به گام فعالیت های درس ۳ «هوا، نفس زندگی» انسان و محیط زیست یازدهم را می توانید در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا مشاهده نمایید.
مطلب پیشنهادی: جواب درس ۴ انسان و محیط زیست یازدهم
فعالیت ۱ صفحه ۳۴ انسان و محیط زیست یازدهم
در این بخش از کتاب از شما خواسته شده است که درباره سوال ها زیر با هم گفت و گو کنید.
به نظر شما کدام خبر بیشتر جلب توجه میکند؟
تعداد روزهای «پاک» تهران در سال ۱۴۰۳؛ فقط ٣ روز بوده است، من را خیلی متعجب کرد. این خبر نشان می دهد که ساکنین شهر تهران تقریبا هوای پاک ندارد. پس مردم چگونه در این شهر زندگی می کنند؟
کدام خبر جنبه مثبت و کدام خبر جنبه منفی دارد؟
به نظر من این خبرها جنبه مثبتی ندارند، البته برگزاری یک جلسه اضطراری کمی مثبت به نظر می رسد، اما می دانیم که این جلسات با هزینه های بسیار زیادی در کشور برگزار می شود، اما تاکنون راه حل مناسب و عملی ارائه نشده است.
پیام مشترک همه آنها چیست؟
پیام مشترک همه آن ها این است که سلامت مردم ایران در خطر است و با ادامه این روند آینده خوبی در انتظارمان نمی باشد زیرا در آینده با افزایش شدیدریزگردها و دیگرمنابع آلاینده هوا زندگی کردن بسیار سخت می شود و اگر چاره ای برای آن پیدا نشود تمامی منابع آبی کشور مثل تالاب ها و دریاچه ها نابود می شود.
اگر شما مسئول باشید برای رفع این مشکلات چه راهکارهایی پیشنهاد میدهید؟
– احیای کلیه تالاب ها، دریاچه ها و رودخانه های کشور
– جلوگیری از سدسازی در کشور، توسعه سدهای زیرزمینی
-سرمایه گذاری در تولید یا واردات خودروهای برقی
– افزایش حمل و نقل عمومی
– حمل و نقل صنایع سنگین مانند فولاد از داخل کشور به مناطق ساحلی جنوب
-سرمایه گذاری برای نصب آبگرمکن های خورشیدی در پشت بام منازل
فعالیت ۲ و ۳ صفحه ۳۷ انسان و محیط زیست یازدهم
۱- هنگام شروع بارندگی، یک سطل تمیز را زیر باران قرار دهید تا آب درون آن جمع شود.
۲- مقداری از آب درون سطل را از کاغذ صافی عبور دهید.
۳- صافی را مقابل نور خورشید، خشک کنید. سپس آن را با صافی تمیز دیگری مقایسه کنید.
۴- علت سیاه شدن صافی چیست؟
آلوده بودن هوای محیط به دلیل گرد و غبار و ریزگردهای موجود در آن و …
برای کاهش آلودگی هوای محیط زندگی خود، چه راهکارهایی پیشنهاد میدهید؟
– استفاده از وسایل نقلیه عمومی
– کم کردن آلودگی خودروها با بالا بردن کیفیت موتور و بنزین
– کم کردن ترافیک شهری و جلوگیری از آلوده شدن بیشتر محیط
فعالیت ۴ و ۵ صفحه ۳۸ انسان و محیط زیست یازدهم
شکل زیر آلایندههای هوا را نشان میدهد، محل نقطه چینها را کامل کنید.
احتمال وقوع وارونگی دما را در دو منطقه زیر با هم مقایسه کنید:
الف) شهری صنعتی و پرجمعیت
ب) روستایی کویری
احتمال این پدیده در شهرها بیشتر است، در روزهایی که آلودگی زیاد می شود احتمال اینکه یک توده هوای گرم بالای هوای سرد محیط قرار گیرد و مانع از جابجا شدن هوا گردد.
وارونگی دما، چه تأثیری بر آلودگی هوا دارد؟ توضیح دهید.
به دلیل اینکه وارونگی هوا از جابجا بودن هوا جلوگیری می کند باعث ساکن بودن هوای مجاور محیط می شود و نمی گذارد هوای آلوده جابجا گردد.
فعالیت ۶ صفحه ۳۹ انسان و محیط زیست یازدهم
در محل سکونت شما، با توجه به تابلوی شاخص آلودگی هوا کدام آلایندههای هوا بیشتر وجود دارد؟ درباره آنها اطلاعات جمعآوری کنید و در کلاس بحث کنید.
جواب به عهده دانش آموز
فعالیت ۷ صفحه ۴۰ انسان و محیط زیست یازدهم
در سال گذشته با ریزگردها و برخی راههای مقابله با آنها آشنا شدید، در این باره در کلاس با یکدیگر گفتوگو کنید.
برای نجات کشور و جلوگیری از ریزگردها باید حوضه های آبی کشورحفظ شوند و باید قبول کنیم ما دریک منطقه خشک قرار داریم و توسعه بعضی از فعالیت ها مانند صنایع فولاد و توسعه بی رویه باغداری فقط منابع آب ،خاک وهوای کشور را نابود می کند.
فعالیت ۸ صفحه ۴۲ انسان و محیط زیست یازدهم
تابلوی زیر در کجا نصب میشود؟ علت نصب آن چیست؟
در محل هایی که بوق زدن خلاف مقررات رانندگی است، مکان هایی مثل مراکز درمانی. علت نصب این تابلو آگاه سازی رانندگان است تا در آن مکان بوق نزنند. کنار بزرگراه تهران بعد شهر ساحلی و روستای ییلاقی کمترین.
میزان آلودگی صوتی را برای ساکنان هر یک از مناطق زیر با هم مقایسه کنید.
الف) روستای ییلاقی
ب) کنار بزرگراهی در تهران
پ) شهرهای ساحلی
جواب : البته که آلودگی صوتی در بزرگراه های تهران بسیار زیاد است و صدای خودروهای عبوری هیچ گاه قطع نمی شود. در روستاهای ییلاقی و شهرهای ساحلی آلودگی صوتی کمتر از بزرگراه های تهران است اما متاسفانه در کشور ما روستاهای ییلاقی و شهرهای ساحلی به دلیل هجوم مردم و ساخت و سازهای بی رویه و ویلاسازی آن آرامش گذشته را ندارند.
جواب چه باید کرد صفحه ۴۶ انسان و محیط زیست یازدهم
در جاهای خالی جملهی مناسبی بنویسید.
همچنین بخوانید:
جواب فعالیت درس ۱ انسان و محیط زیست یازدهم
جواب فعالیت درس ۲ انسان و محیط زیست یازدهم
جواب فعالیت درس ۵ انسان و محیط زیست یازدهم
جواب فعالیت درس ۶ انسان و محیط زیست یازدهم
جواب فعالیت درس ۷ انسان و محیط زیست یازدهم
☑️ به پایان جواب فعالیت های درس ۳ انسان و محیط زیست یازدهم رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.
عالی