سبک زندگی

جواب فعالیت های درس اول انسان و محیط زیست یازدهم

گام به گام فعالیت صفحه 2 تا 20 درس 1 کتاب انسان و محیط زیست یازدهم

گام به گام فعالیت های درس 1 «آب، سرچشمه زندگی» انسان و محیط زیست یازدهم را می توانید در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا مشاهده نمایید.

مطلب پیشنهادی: گام به گام کلیه دروس پایه یازدهم

جواب فعالیت های درس اول انسان و محیط زیست یازدهم

جواب فعالیت ۱ صفحه ۲ انسان و محیط زیست یازدهم

۱- اهمیت این اخبار در چیست؟
شنیدن چنین خبرهایی به گونه ای یک تلنگر به انسان می باشد تا سعی کند جان آب را که در خطر است نجات دهد زیرا اگر این کار را انجام ندهد جان خود و کشور ایران نیز به خطر می افتد.

۲- کدام خبر جنبه مثبت و کدام جنبه منفی دارد؟

حل سوالات فعالیت درس اول انسان و محیط زیست یازدهم

۳- چرا در جنوب غربی آسیا احتمال جنگ پنهان وجود دارد؟
زیرا تحقیقات سازمان ملل نشان می دهد که تا سال ۲۰۲۵ تعداد کشورهایی که با کمبود آب مواجه هستند به ۳۰ کشور خواهد رسید. این تحقیق همچنین احتمال یک “جنگ پنهان” را در آینده ای نه چندان دور با شروع بحران های شدید آب در این کشورها پیش بینی کرده است و خبر داده است که جنگ های بعدی در خاورمیانه نه بر سر نفت، بلکه بر سر آب می باشد.

۴- پیام مشترک همه آنها چیست؟
بحران بی آبی و کم آبی پیام مشترکشان می باشد.

گام به گام فعالیت ۲ صفحه ۳ انسان و محیط زیست یازدهم

در گروه خود درباره شکل بالا گفت و گو کنید و به سوالات زیر پاسخ دهید:

گام به گام درس 1 انسان و محیط زیست یازدهم

۱- مقدار کل آب های کره زمین به چند بخش تقسیم می شود؟ مقدار آب شیرین آن چقدر است؟

☑️ مقدار کل آب های کره زمین:
– آب شور، اقیانوس ها و دریاها ۹۶.۵ درصد
– آب شیرین، ۲.۵ درصد

☑️ مقدار آب های شیرین:
– ۶۹ درصد در یخچال های طبیعی
– ۳۰ درصد در آب های زیر زمینی
– ۱.۲ درصد در آب های سطحی

آب های سطحی هم شامل یخچال ها (۶۹ درصد)، دریاچه ها (۲۰ درصد)، باتلاق ها (۲.۶ درصد)، رطوبت خاک (۳.۸ درصد)، بخار آب در اتمسفر و بخشی از آب ها در بافت های گیاهی و جانوری است.

۲- آب شیرین از چه بخشهایی تامین می شود؟
آب شیرین به طور طبیعی در سطح زمین به ویژه در کوه ها و یخچال های قطبی قطب شمال و قطب جنوب به شکل لایه های یخی ذخیره می شود. دریاچه های آب شیرین، رودخانه ها، نهرها و جریان های آب زیرزمینی از دیگر منابع آب شیرین هستند.

پاسخ فعالیت ۳ صفحه ۳ درس 1 انسان و محیط زیست

با افراد سالخورده درباره روش های سنتی تامین آب و مصرف در گذشته گفت و گو کنید و از آنها بخواهید توضیح دهند که چگونه با مشکل کمبود آب رو به رو می شدند. در این باره گزارشی تهیه و به کلاس ارائه دهید.

طبق گزارش هایی که من تهیه کردم، حفر چاه و یا قنات یکی از بهترین راهکارها برای تامین آب در گذشته بوده است. آن ها از طریق چاه یا قنات آب های زیرزمینی را به سمت زمین هدایت می کردند تا از آن استفاده کنند. همچنین با گذشت زمان کم کم انبارها نیز ساخته شدند.

در گذشته دو نوع انبار می ساختند که یکی از آن ها برای آب آشامیدنی بوده است و دیگری برای تهیه آب باغ و کشت. نکته جالب در مورد این انبارها این است که بر سر این آب انبارها شیر نصب می شده است و مردم برای آوردن آب باید به داخل زیر زمین می رفتند.

حل فعالیت ۴ صفحه ۴ درس اول انسان و محیط زیست

۱- با توجه به نمودار ۲، وضعیت بارش در کشورهای مختلف را با ایران مقایسه کنید. به نظر شما وضعیت ایران چگونه است؟

میزان بارندگی در ایران تنها ۲۵۱ میلی متر است که در مقایسه با کشورهایی مانند مالایا (۲۵۴۰ میلی متر)، فیلیپین (۲۰۵۰ میلی متر)، پاکستان (۱۵۲۰ میلی متر) و آذربایجان (۱۱۵۰ میلی متر) بسیار کم است.

میانگین بارندگی جهانی ۷۵۰ میلی متر است اما متوسط ​​بارندگی ایران ۲۵۱ میلی متر است، بنابراین کشور ما در منطقه خشک قرار دارد. نکته جالب اینجاست که هر دو همسایه ایران (پاکستان و آذربایجان) بسیار بارانی هستند و دو همسایه ایران (عراق و بحرین) کمتر از ایران بارندگی دارند و…

۲- با توجه به نمودار ۳، میانگین بارندگی مرکز استان خود را با مراکز سایر استان ها مقایسه کنید.

دو شهر انزلی و رشت بسیار پرباران هستند و سالانه بیش از ۱۲۰۰ میلی متر بارندگی دارند. شهرهای کرمانشاه، سنندج، گرگان، خرم آباد، ایلام، ساری و یاسوج سالانه بین ۴۰۰ تا ۹۰۰ میلی متر بارندگی دارند اما شهرهای بزرگتر مانند تهران، اصفهان، مشهد، اهواز، قم، اهواز و شیراز کمتر از ۴۰۰ میلی متر بارندگی دارند. متاسفانه ۸ مرکز استان کشور کمتر از ۲۰۰ میلیمتر بارش دارند.

جواب فعالیت ۵ صفحه ۵ درس ۱ انسان و محیط زیست

۱- برای مقدار آبی که خانواده شما در یک هفته مصرف می کنند جدولی تهیه نمایید. وسیله شما برای اندازه گیری می تواند یک شیشه آب معدنی ۲/۵ لیتری یا یک بطری ‌۱ لیتری باشد.

توضیح سوالات انسان و محیط زیست یازدهم

۱. حدود مصرف آب خانواده خود را در یک هفته محاسبه کنید.
با توجه به محاسبات در خانواده ۵ نفری من در یک هفته ۲۲۰ لیتر آب مصرف می شود.

۲. قبض آب ماه جاری خانواده خود را نگاه کنید. وضعیت مصرف شما چگونه است؟ مقدار آن را یادداشت کنید. راهکارهایی برای کاهش مصرف ارائه دهید و تا قبض بعدی این موارد را رعایت کنید.

  • تذکر دادن به خانواده برای مصرف بهینه تر آب هنگام حمام کردن و مسواک زدن
  • چک کردن نشتی لوله های قدیمی تر و کنترل کنتور آب
  • شستن حیاط خانه با آب کمتر و بهینه تر
  • نصب شیرهایی که با مدیریت میزان آب در مصرف آن صرفه جویی می کنند
  • بررسی شناور کولر و قرار دادن سایبان روی کولر

۳. قبض جدید را با قبض قبلی مقایسه کنید. به نظر شما چقدر راهکارهای پیشنهادی شما موثر بوده است؟
راهکارهای گفته شده در سوال قبل می تواند موثر باشد.

۲- با توجه به منابع تولید فاضلاب ستون های زیر را پر كنيد.

جواب سوال های درس اول انسان و محیط زیست یازدهم

جواب فعالیت ۶ صفحه ۱۰ انسان و محیط زیست پایه یازدهم

۱- با توجه به مقدار آب مجازی که در جدول آمده، مقدار آب مجازی مصرف شده برای یک وعده صبحانه خود را محاسبه
کنید.
اگر برای صبحانه یک لیوان شیر، یک لیوان چای و یک تکه نان مصرف کنیم، طبق جدول ردپای آب – ۲۷۵ لیتر می باشد.

۲- با توجه به موضوع آب مجازی، کشت کدام محصول یا تولید کدام کالا در کشورهای کم آب به صرفه نیست و منابع آن کشور را تهی می سازد؟ در این شرایط آیا کاشت محصولات کشاورزی پرمصرف و صادرات آنها به خارج، به نفع کشور است؟

طبق جدول، تولید محصولاتی مانند یک جفت کفش چرم (۸۰۰۰ لیتر)، برنج (۳۴۲۰ لیتر) و گوشت گوساله (۱۵۵۰۰ لیتر) صرفه اقتصادی ندارد و بهتر است این محصولات وارد شود. در صورت ساخت این محصولات در داخل کشور منابع آب محدود باقیمانده به طور کامل تخلیه خواهد شد. تولید گوشت گوسفندی نیز مقرون به صرفه نیست (۶۱۵۰ لیتر) و بهتر است با واردات آن نیازمان را برطرف کنیم.

گام به گام فعالیت ۷ صفحه ۱۴ انسان و محیط زیست یازدهم

آیا در سالهای اخیر در منطقه زندگی شما سیلی آمده است؟ آیا سیلاب خسارت هایی را به بار آورده است؟ جستجو کنید و گزارشی درباره آن به کلاس ارائه نمایید.

قسمت اول سوال به عهده دانش آموز می باشد، اما پاسخ قسمت دوم به صورت زیر می باشد:

  • تلفات و ضایعه انسانی
  • آب گرفتگی منازل و اماکن مسکونی و صنعتی
  • تخریب تاسیسات زیربنایی نظیر جاده ها و پل ها
  • تخریب خطوط انتقال برق و شبکه های آب و گاز
  • آب گرفتگی مزارع و از بین رفتن محصولات کشاورزی و تلفات دامی

جواب فعالیت ۸ صفحه ۱۵ پایه یازدهم

با توجه به اینکه یکی از مشکلات سدسازی کم توجهی به موقعیت و مکان یابی سد است، آیا نمونه‌ای را می شناسید که به این علت دچار مشکل شده است؟ درباره اطلاعات جمع آوری شده گفت و گو کنید.

سد گتوند در مکانی بسیار نامناسب ساخته شده است. یکی از چالش های اصلی پیرامون این سد بحث گنبدها و رگه های نمکی در اطراف آبگیر سد است که می تواند پس از آبگیری سد منجر به شوری بیش از حد آب زیر سد شود. در واقع ساخت سد گتوند در مکان غلط استان خوزستان را در خطر نابودی قرار داده است.

پاسخ فعالیت ۹ صفحه ۱۶ کتاب محیط زیست یازدهم

وضعیت منابع آب زیرزمینی منطقه شما چگونه است؟ آیا در استان محل زندگی شما دشت ممنوعه وجود دارد؟ چرا و چه زمانی این دشت ممنوعه اعلام شده است؟
برای پاسخ به این سوال وضعیت منابع آب زیر زمینی شهر خود را در گوگل جست و جو کنید.

جواب فعالیت ۱۰ صفحه ۱۶ یازدهم

آیا در محل زندگی شما پدیده فرونشست زمین مشاهده می شود؟ چنانچه پدیده فرونشست، در استان محل زندگی شما وجود دارد تحقیق کنید و پس از تهیه مطالبی در این زمینه در کلاس گفت و گو کنید.
برای پاسخ به این سوال پدیده فرونشست در شهر خود را در گوگل جست و جو کنید.

گام به گام فعالیت ۱۱ صفحه ۱۷ پایه یازدهم متوسطه

در شکل زیر منابع آلودگی آبها کدام اند؟ منابع را پیدا کرده و در مورد چگونگی آلودگی آب توسط آنها در گروه خود گفت و گو کنید.

پاسخنامه سوالات درس 1 کتاب انسان و محیط زیست یازدهم
  • نشت آب آلوده کشاورزی
  • تجمع مواد دفعی کارخانه ها
  • نشت فاضلاب کارخانه ها
  • نشت شیرابه های زباله ها
  • باران های اسیدی

جواب فعالیت ۱۲ صفحه ۱۸ کلاس یازدهم

درباره تصویر زیر در گروه گفت و گو کنید.

جواب فعالیت های درس یکم انسان و محیط زیست یازدهم

الف) انواع آب های چرخه کدام اند، نام ببرید.
نهرها، رودخانه، دریاچه پشت سد و فاضلاب و باران

ب) یک دور چرخش آب در این تصویر را بازگو کنید.
ابرها باران تولید می کنند و آب باران روی سطح زمین جاری می شود و رودخانه ها و نهرها را ایجاد می کند. با ساخت سد مردم آب پشت سد را جمع آوری و تصفیه می کنند و سپس این آب وارد روستاها و شهرها می شود و پس از مصرف تبدیل به فاضلاب می شود. بخشی از آب پشت سد برای فعالیت های کشاورزی استفاده می شود و بخشی از فاضلاب تصفیه شده و برای استفاده مجدد در اختیار مردم قرار می گیرد.

پ) در کدام قسمت ها آب آلوده (منابع آلودگی آب) می شود؟
کشاورزی و روستایی و مصارف خانگی

ت) چه روش هایی برای استفاده مجدد آب مصرف شده در شکل دیده می شود؟
تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه و استفاده از آب باران

ث) برای استفاده مجدد از آب مصرف شده چه اقداماتی در محل زندگی شما صورت گرفته است؟
پاسخ این سوال را متناسب با شهر خود در گوگل جست و جو کنید.

گام به گام فعالیت ۱۳ صفحه ۲۰ درس اول انسان و محیط زیست

چه پیشنهاداتی برای صرفه‌جویی در این بخش ها دارید؟

  • نصب شیرآلات بهینه کننده مصرف آب
  • دیدن آموزش هایی درباره نحوه مصرف صحیح آب
  • نشستن کوچه و خیابان با آب شرب
  • جلوگیری از توسعه بی رویه صنعت و کشاورزی
  • توسعه صنایعی که آب کمتری مصرف می کنند
  • تاکید نداشتن در تولید محصولاتی که آب زیادی مصرف می کنند

☑️ به پایان جواب فعالیت های درس اول انسان و محیط زیست یازدهم رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *