سبک زندگی

سوالات درس هشتم مطالعات اجتماعی نهم با جواب

گام به گام نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 8 هشت مطالعات اجتماعی پایه نهم متوسطه اول

سوالات درس ۸ هشتم مطالعات اجتماعی نهم با جواب ؛ در این نوشته به پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس 8 هشتم بی عدالتی و نابرابری در جهان کتاب مطالعات اجتماعی نهم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس ۸ مطالعات نهم

سوالات درس هشتم مطالعات اجتماعی نهم با جواب
سوالات درس هشتم مطالعات اجتماعی نهم با جواب

نمونه سوال های متن درس 8 هشتم مطالعات اجتماعی نهم

نمونه سوال و جواب درس هشتم مطالعات نهم سال ۱۴۰۰ :

۱) نابرابری جهانی یا بین المللی در چه زمینه هایی است؟

پاسخ: ثروت و درآمد – کیفیت زندگی مردم و دسترسی به مسکن مناسب، بهداشت، اشتغال، گذران اوقات فراغت

۲) به غیر از عوامل اقتصادی چه عناصری می توانند کیفیت زندگی را خوب یا بد کنند؟

پاسخ: هویت، عزت، امنیت، آزادی، احساس شادی و رضایت از زندگی

۳) شاخص توسعۀ انسانی بر اساس چه معیارهایی تعیین می شود؟

پاسخ: اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی

۴) ملاک های توسعهٔ انسانی کدامند؟

پاسخ: درآمد و رفاه – امید به زندگی یا متوسط طول عمر – سواد و آموزش

۵) عوامل شاخص توسعهٔ انسانی کدامند؟

پاسخ: میزان درآمد و رفاه – امید به زندگی یا متوسط طول عمر – سواد و آموزش

۶) کشورهای فقیر دنیا کدامند؟

پاسخ: موزانبیک – تانزانیا – اتیوپی و نپال

۷) امید به زندگی یعنی چه؟

پاسخ: امید به زندگی یا متوسط طول عمر در یک کشور یعنی تعداد سال هایی که انتظار می رود کودکی که در آن کشور به دنیا آمده است، عمر کند و زنده بماند.

۸) متوسط طول عمر چیست؟

پاسخ: تعداد سال هایی که انتظار می رود کودکی که در آن کشور به دنیا آمده است، عمر کند و زنده بماند.

۹) در چه کشورهایی متوسط طول عمر بیشتر است؟

پاسخ: در کشورهایی که مردم در محیطی پاک و بدون آلودگی زندگی می کنند، به غذای کافی و آب سالم دسترسی دارند و در صورت بیماری یا رو به رو شدن با حوادث، از امکانات درمانی و مراقبت های پزشکی پیشرفته برخوردارند، متوسط طول عمر بیشتر است.

۱۰) در چه کشورهایی متوسط طول عمر پایین است؟

پاسخ: در کشورهایی که مردم دسترسی کافی به غذا یا آب آشامیدنی سالم ندارند و با کمبود پزشک و دارو و امکانات درمانی مواجه اند و همچنین در کشورهایی که گرسنگی و سوء تغذیه وجود دارد، امید به زندگی یا متوسط طول عمر پایین است.

۱۱) برای سواد و آموزش یک کشور چه مسائلی بررسی می شود؟

پاسخ: میزان باسوادی بزرگسالان، میانگین سال های تحصیل در یک کشور و تعداد معلم به ازای دانش آموز را در نظر می گیرند و بررسی می کنند.

۱۲) منظور از میانگین سال های تحصیل چیست؟

پاسخ: متوسط تعداد سال هایی است که دانش آموزان یک کشور در مدرسه حضور پیدا کرده و تحصیل کرده اند.

۱۳) علل نابرابری در جهان چیست؟

پاسخ: استعمار و استفاده از منابع سایر کشورها – جنگ ها و کشمکش های داخلی – بی سوادی – نداشتن ایمان و پشتکار و اراده

۱۴) تخمین زده می شود که مالکیت ۸۰ درصد درآمد جهان در دست ۲۰ درصد از ساکنان آن است.

۱۵) معمولاً میزان ثروت مادی و رشد اقتصادی کشورها را با تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه اندازه گیری می کنند.

۱۶) در نیمه دوم قرن بیستم کدام کشورهای جهان رشد اقتصادی سریعی داشته اند؟

پاسخ: ژاپن – چین – سنگاپور – هنگ کنگ – کره جنوبی و مالزی

۱۷) نابرابری جهانی به چه معناست ؟

پاسخ: به این معنی که از نظر ثروت و درآمد ، کیفیت زندگی مردم و دسترسی به مسکن مناسب ، آموزش ، بهداشت ، اشتغال ، گذراندن اوقات فراغت ، و نظایر آن تفاوت های زیادی بین کشورها دیده می شود.

۱۸) یکی از عوامل مهمی که در سنجش نابرابری کشورها با یکدیگر مورد توجه قرار گرفته چیست؟

پاسخ: عامل اقتصادی و عناصری چون میزان تولید ، درآمد ، اشتغال و مانند آنهاست.

۱۹) شاخص توسعه ی انسانی با توجه به چه عواملی تعریف می شود؟

پاسخ: این شاخص برای پی بردن به وضعیت و کیفیت زندگی در کشورها و مقایسه ی آنها با یکدیگر با توجه به سه عامل اقتصادی ، بهداشتی و فرهنگی تعریف می شود.

۲۰) از نظر شاخص توسعه ی انسانی ، کشورها به چهار گروه تقسیم شده اند آنها را نام ببرید؟

پاسخ: توسعه ی انسانی خیلی بالا – توسعه ی انسانی بالا – توسعه ی انسانی متوسط – توسعه ی انسانی پایین

۲۱) عامل میزان درآمد و رفاه چه جنبه ای دارد و به چه معناست؟

پاسخ: این عامل جنبه ی اقتصادی دارد و به معنای سطح مطلوب زندگی و رفاه اجتماعی است .منظور از ان ، این است که اعضای یک جامعه به چه میزان از درآمد کافی و شغل مناسب و قدرت خرید برخوردار دارند و به کالاها و خدمات مورد نیاز چون مسکن ، پوشاک ، غذا ، آموزش ، تفریح و فراغت و وسایل زندگی مناسب دسترسی دارند.

۲۲) چه کشورهایی از رفاه و سطح زندگی خوبی برخوردارند و درچه کشورهایی مردم با فقر و کمبود امکانات زندگی مواجه اند؟

پاسخ: اکثر ساکنان کشورهای با درآمد بالا در کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی از رفاه و سطح زندگی خوبی برخوردارند. در حالی که در برخی کشورهای قاره آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین بخشی از مردم با فقر و کمبود امکانات زندگی مواجه اند.

۲۳) میزان ثروت مادی و رشد اقتصادی کشورها را با چه چیزهایی اندازه گیری می کنند؟

پاسخ: ۱) تولید ناخالص داخلی ۲) درآمد سرانه

۲۴) به چه دلیل بعضی از کشورها رشد اقتصادی مطلوبی ندارند =؟

پاسخ: به دلیل بحران های سیاسی یا جنگ ، مانند سوریه و عراق

۲۵) میزان طول عمر یا امید به زندگی در یک جامعه نشان دهنده ی چیست؟

پاسخ: نشان دهنده ی وضعیت سلامت و بهداشت در آن جامعه است.

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: سوالات درس هفتم مطالعات نهم

سوالات متن درس ۸ هشتم کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 😉

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *