سبک زندگی

سوالات متن درس دهم دینی دوازدهم تجربی و ریاضی با جواب

نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 10 دهم تمدن جدید و مسئولیت ما دین و زندگی پایه دوازدهم رشته تجربی و ریاضی با جواب

سوالات متن درس 10 دهم دینی دوازدهم تجربی و ریاضی با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۱۰ دهم تمدن جدید و مسئولیت ما کتاب دینی ۳ دوازدهم رشته تجربی و ریاضی متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب تدبر در قرآن درس دهم دینی دوازدهم

سوالات متن درس دهم دینی دوازدهم تجربی و ریاضی با جواب
سوالات متن درس دهم دینی دوازدهم تجربی و ریاضی با جواب

نمونه سوال های امتحانی متن 10 دهم دینی دوازدهم با جواب

نمونه سوالات متن درس دهم دینی دوازدهم :

۱) به چه دلیل مرور بر تمدن جدید، «ضروری» است؟

پاسخ: تا این تمدن را با معیارهای الهی ارزیابی کنیم.

۲) تحکیم بنیان خانواده، سبب چه نتایجی می شود؟

پاسخ: سبب رشد فضائل اخلاقی در جامعه ، کاهش فساد و جرم و حضور انسان های با فضیلت و کارآمد در جامعه می گردد.

۳) با ارزیابی تمدن جدید با معیارهای الهی، به چه نتایجی می توانیم برسیم؟

پاسخ: می توانیم، به نقاط قوت و ضعف این تمدن بیشتر پی ببریم و نحوه زندگی در آن، بهتر شناسایی کنیم و مسئولیت خود را در مواجهه با آن بدانیم.

۴) مسئولیت ما در حوزه خانواده چیست؟

پاسخ: تلاش در جهت تحکیم بنیان خانواده

۵) تمدن جدید کدام جوامع را تحت تأثیر خود قرار داده است؟ توضیح دهید.

پاسخ: تقریبا تمامی جوامع جهان امروز را تحت تأثیر خود قرار داده است و آثار آن، در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… به خوبی نمایان است؛ مانند هر تمدن دیگری، دارای نقاط قوت و ضعف است.

۶) کدام نهاد، کانون رشد فضیلت ها و پاکی ها و محل تربیت نسل های خلاق، توانمند و با همت است؟

پاسخ: خانواده

۷) زمینه های پیدایش تمدن جدید را نام ببرید. (علل و ریشه های شکل گیری تمدن جدید را ذکر کنید.)

پاسخ: کلیسا و تعالیم تحریف شده

۸) «بی بند و باری جنسی» از آسیبهای تمدن جدید به نهاد خانواده، «استفاده ابزاری از زنان» را توضیح دهید.

پاسخ: استفاده ابزاری از زنان برای تبلیغ کالاهای سرمایه داران، تشویق آنان به پوشیدن لباس های نامناسب و تحریک کننده، عادی شدن روابط نامشروع میان زنان و مردان در کشورها و تجارت گسترده زنان به عنوان کالای جنسی، روی دیگر تمدن جدید است.

اگر لایه ظاهری و سطحی موقعیت زن در دنیای روز، که بسیار زیبا و خوش منظر آراسته شده، کنار رود و باطن آن آشکار گردد، خواهیم دید که سودآوری «تجارت فحشا» در حال و بودن گوی سبقت از تجارت مواد مخدر و اسلحه است. سود این تجارت، سالانه ۵۲ میلیارد دلار است.

۹) «تمدن دوم اروپا» که به تمدن دوره «قرون وسطی» مشهور است، چگونه آغاز شد؟

پاسخ: «با کنار گذاشتن اعتقادات باستانی و بت پرستی» و «روی آوردن به مسیحیت).

۱۰) از آسیب های تمدن جدید به نهاد خانواده، «بی بند و باری جنسی» را توضیح دهید.

پاسخ: امروزه بی بند و باری جنسی آن چنان در «غرب» رواج یافته است که بسیاری از مردم به این نتیجه رسیده اند که، توان اصلاح و مبارزه با آن را ندارند. از این رو، به ناچار در پی آن برآمده اند که ضوابط و معیارهای اخلاقی را تغییر دهند.

به عنوان مثال، در میان غربیان جدید، دیگر هیچ گونه ضابطه و معیار مذهبی یا اخلاقی که منشأ الهی داشته باشد، معنا ندارد. در سال ۱۹۶۰ در آمریکا، موجب شد که آمار فرزندان بدون پدر در خانواده های تک سرپرست از ۴ درصد در این سال، به ۲۰ درصد در سال ۱۹۹۰ و به حدود ۵۰ درصد در سال ۲۰۰۵ برسد.

۱۱) ظهور تمدن دوم، چه نتایج و پیامدهایی برای مردم بت پرست اروپا در پی داشت؟

پاسخ: ۱- به یک دین الهی معتقد شدند.
۲- بتها و بتخانه ها از بین رفت.
٣- اتحاد و یکپارچگی در سرزمین هایشان حاکم شد.
۴- بناهای عظیم و با شکوه مذهبی ساخته شد.
۵- کتابهایی در اخلاق، معنویت و فرهنگ نگارش یافت.
۶- آثار هنری بزرگی پدید آمد.

ادامه سوالات متن درس دهم دینی دوازدهم :

۱۲) آیا در غرب، در خلال در نسل گذشته، تنها «خانواده گسترده» متلاشی شد؟ توضیح دهید.

پاسخ: خیر»- زیرا خانواده هسته ای نیز به تدریج از هم گسیخته گردید. امروزه بیش از ۵۰ درصد همه ازدواج هایی که در مراکز شهری بزرگ آمریکا و بخش اعظم اروپا صورت می گیرد به «طلاق» می انجامد. بر این پدیده ها باید این واقعیت را نیز افزود که امروزه شمار فزاینده ای از کودکان در غرب، در خانواده ها یا خانه هایی بزرگ می شوند که پدر یا مادر در آن حاضر نیست و آن یکی هم که حاضر است.

چون نمی تواند یک تنه وظیفه پدرومادر را توأمان ایفا کند، غالبا از زیر بار مسئولیتی که پدرها و مادرها در خانواده های اصیل برای انتقال دادن ارزش های اخلاقی به جوانان بر عهده داشته اند، شانه خالی می کنند و لذا بسیاری از جوانان ناچارند به تدریج خودشان پر زندگی شان را شکل دهند.

۱۳) هر کودکی پس از تولد برای پاکی از گناه را باید چه غسلی داد؟ چرا؟

پاسخ: غسل تعمید – زیرا آنان معتقد بودند که؛ آدم در بهشت اولیه مرتکب گناه شده است و این گناه به فرزندان وی نیز سرایت کرده و هر کسی با گناه اولیه به دنیا می آید.

۱۴) در غرب قدیم مانند همه سرزمین های دیگر، علاوه بر خانواده هسته ای، خانواده گسترده هم نمود فراوان داشت.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۱۵) آیین ها و رسومات اروپاییان در دوره تمدن دوم را بنویسید. (ذکر ۴ مورد، کافی است.)

پاسخ: غسل تعمید، پس از تولد برای پاکی انسان از گناه.
اعتراف به گناهان توسط فرد، در حضور کشیش.
راز و نیاز با خدا، در روز معین، در مکان مشخص کلیسا و در حضور کشیشان.
ازدواج مسیحی که جدایی زن و شوهر در آن امکان ناپذیر است و پیوند باید ابدی باشد.
پذیرش عقاید رهبران کلیسا درباره هر موضوعی ضروری بود، حتی موضوعات علمی

۱۶) سه مورد از آسیب های تمدن جدید نسبت به نهاد خانواده را بنویسید.

پاسخ: ۱- فروپاشی نهاد خانواده
٢- بی بند و باری جنسی
۳- استفاده ابزاری از زنان

۱۷) در دوره تمدن دوم اروپا، کدام آیینهای مبلغان مسیحی سبب سست شدن ارتباط شخصی و پیوسته انسان با خدا و واسطه قرار گرفتن کشیشان میان خالق و بندگان او گردید؟

پاسخ: ۱- عبادت و راز و نیاز با خدا به روز معینی در هفته و در محل کلیسا و در حضور کشیشان اختصاص یافت.
۲- اعتراف به گناهان باید اتاق کلیسا و در حضور کشیش صورت بپذیرد.

۱۸) مهمترین عوامل استحکام نظام اسلامی را بنویسید.

پاسخ: ۱- استحکام پایه های اقتصادی و تلاش برای کاهش فقر
۳- توسعه عدالت در همه ابعاد
۴- تقویت اتحاد ملی، انسجام اسلامی و مشارکت عمومی
۵- عمل به وظیفه مقدس امر به معروف و نهی از منکر

۱۹) از دیگر آیین های مبلغان اروپا در دوره تمدن دوم، «ازدواج مسیحی» است، آن را توضیح دهید.

پاسخ: آنان معتقد بودند که پس از ازدواج، امکان جدایی زن و شوهر نیست و پیوندشان باید ابدی باشد. «زن»، حق مالکیت نه باید نام خانوادگی وی، به نام خانوادگی شوهر تغییر یابد. این تغییر نام، هنوز هم در اروپا رایج است.

۲۰) آیا دعوت به حق و عدالت را می توانیم منحصر به صحبت و شعار کنیم؟ توضیح دهید.

پاسخ: اگر واقع بینانه نگاه کنیم، در می یابیم که «خیر»، بلکه برای تحقق سخن حق، باید برنامه ریزی کرد، قیام نمود و شرایطی فراهم کرد تا موانع حق و حق پرستی از جامعه خود و جهان زدوده شود؛ این مهم میسر نمی شود مگر با تلاش و پشتکار، جهاد و آمادگی برای شهادت در راه خدا و تحمل همه سختی های این راه، که همان راه حق و حقیقت است.

۲۱) چرا در دوره تمدن دوم اروپا، رهبران کلیسا مانع نشر «نظریات جدید علمی» می شدند؟

پاسخ: زیرا آنان، نظریات دانشمندان گذشته درباره زمین، خورشید، ستارگان و مانند آن پذیرفته بودند، به همین دلیل، مخالفت با آن نظریات را مخالفت با دین مسیح می پنداشتند.

۲۲) از آثار و پیامدهای منفی تمدن جدید در حوزه قسط و عدل، «افزایش فاصله میان انسان های فقیر و غنی در جهان» را توضیح دهید.

پاسخ: شکل گیری نظام های سیاسی جدید، بر پایه قدرت سرمایه داران و نفع طلبی فزاینده آنان بود. صاحبان سرمایه و صنعت، منابع طبیعی اکثر نقاط جهان را به بهایی اندک خریدند یا با قدرت نظامی خود تاراج کردند و کالاهای خود را با قیمت هایی بسیار سنگین به مردم همان سرزمین ها فروختند. بدین ترتیب، بخش کوچکی از جهان روز به روز غنی تر ولی بخش اعظم آن، در فقر و تنگدستی فرو رفت.

۲۳) کدام عامل، در دوره تمدن دوم اروپا به تدریج سبب بدبینی اروپائیان نسبت به «کلیسا» و «کشیشان» شد؟ چرا؟

پاسخ: «دوگانگی در گفتار و رفتار آنها» زیرا با این که «کلیسا»، خود از ثروتمندترین مالکان بود، اما مردم را به دوری از دنیا و زهد نسبت به مواهب طبیعی و نعمت های الهی تشویق می کرد.

ادامه نمونه سوالات متن درس دهم دینی دوازدهم :

۲۴) منظور از «استعمار نو» چیست؟ توضیح دهید.

پاسخ: شیوه جدیدی که کشور استعمارگر با استفاده از قدرت نظامی، جاسوسی، تبلیغاتی و فرهنگی خود، افراد وابسته به خود را در کشورها به قدرت می رساند و به صورت های گوناگون از آنها حمایت می کند. ن افراد وابسته نیز، اهداف سیاسی و اقتصادی آن کشور را به اجرا در می آوردند. این نوع از استعمار هم اکنون در بسیاری از کشورها ادامه دارد.

۲۵) در دوره تمدن دوم اروپا و پس از اینکه رهبران کلیسا مانع نشر «نظریات جدید علمی» شدند، چه کسانی به دنبال چاره بر آمدند؟

پاسخ: «برخی» از رهبران روشنفکر کلیسا و بسیاری از دانش دان، آنها برای رسیدن به راه حل مناسب به مطالعه و تحقیق دست زدند.

۲۶) با بیداری ملت ها، مبارزه با استعمارگران از چه زمانی آغاز شد و به تدریج این نهضت های ضد استعماری کدام مکان ها را فرا گرفت؟

پاسخ: از اواخر قرن نوزدهم میلادی به تدریج سراسر آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین را فرا گرفت.

۲۷) این در حالی بود که هنوز تمدن مسیحی قرون وسطی با مشکلاتی، دست به گریبان بود. وقتی اندیشمندان و دلسوزان اروپایی آشنایی اندکی با تمدن مسلمانان پیدا کردند، دست به چه اقداماتی زدند؟ بنویسید.

پاسخ: با شور و شوق فراوان برای تحول در جامعه خود از ثمرات و نتایج تمدن اسلامی بهره برداری نمودند؛
١- کتاب های دانشمندان مسلمان به سرعت ترجمه شد.
۲- علاقه به پژوهش، آزمایش و تجربه افزایش یافت
۳- نقادی رهبری کلیسا شروع شد.
۴- حقوق و قانون، مورد توجه واقع گردی
۵- خردورزی، در دستور کار قرار گرفت.

۲۸) دوره استعمار» را تعریف کنید.

پاسخ: به دوره غارت علنی ثروت ملتهای ضعیف، توسط کشورهای قدرتمند گفته می شود که تا اواخر قرن بیستم ادامه داشت.

۲۹) «مونتگمری وات»، اسلام شناس انگلیسی وظیفه مهم اروپاییان در قبال بی اهمیت جلوه دادن تأثیر مسلمانان بر تمدن غرب» را چه می دا پاسخ: اصلاح این اشتباه و به قول خود وی،« به مدیون بودن عمیق خودمان به جهان اسلام اعتراف کنیم». ویل دورانت»، بسیاری از هنرهاوفتون برجسته اروپایی همچون معماری، اسلحه سازی و … را مدیون صنعتگران مسلمان می داند. این اعتقاد، با کدامیک از زمینه های پیدایش تمدن جدید «ارتباط» دارد؟

پاسخ: «بهره گیری از تجربیات سایر تمدن ها».

۳۰) ما از آثار و پیامدهای مثبت تمدن جدید در حوزه علم، «توانایی بهره مندی از طبیعت» را توضیح دهید.

پاسخ: علم و تکنولوژی سبب شد که آدمی بتواند در طبیعت تصرف فوق العاده کند و تغییراتی را در آن به وجود آورد. نفت را از اعماق زمین بیرون بکشد، معادن را استخراج کند، کوهها را برای ساختن تونل بشکافد، گیاهان را دستکاری ژنتیکی کند، با سدهای بزرگ آبها را مهار نماید و قدرت و توانایی خود را به رخ طبیعت بکشد.

۳۱) از آثار و پیامدهای مثبت» تمدن جدید در حوزه علم، «رشد سریع علم و دانش» را توضیح دهید.

پاسخ: تولید علم در قرن های اخیر، «جهشی فوق العاده» داشته است؛ به طوری که دوران جدید را می توان «دوران علم» نامید. اختراع صنعت چاپ، کشف الکتریسیته، ساخت ماشین، اختراع وسایل ارتباطی مانند: تلفن، رادیو، تلویزیون و ماهواره، راه اندازی شبکه های اینترنت، نظریات و کشفیات جدید در فیزیک، شیمی و سایر علوم تجربی و توانایی استخراج منابع طبیعی مانند نفت، زندگی در جهان امروز را متحول کرده است.

۳۲) از آثار و پیامدهای مثبت تمدن جدید در حوزه قسط و عدل، «مشارکت مردم در تشکیل حکومت» را توضیح دهید.

پاسخ: حق تعیین سرنوشت و دخالت مردم در امور خود، گام مثبت دیگری بود که در تمدن جدید برداشته شد و باعث شد، برخی حکومت های استبدادی و موروثی حاکم بر کشورهای اروپایی، از صحنه خارج شوند. از آثار و پیامدهای منفی»

۳۳) از آثار و پیامدهای «منفی تمدن جدید در حوزه علم، «مصرف زدگی [=مصرف گرایی]» را کاملا شرح دهید.

پاسخ: از زمانی که ماشین آلات صنعتی ساخته شد، تولید انبوه نیز آغاز گردید. تولید فراوان گرچه در ابتدا نیازهای طبیعی مردم را رفع می کرد، اما در بسیاری از موارد، بیش از نیاز طبیعی بازار بود. به همین جهت کارخانه داران با استفاده از جاذبه تبلیغات در میان مردم، نیازهای کاذب به وجود آوردند تا آنان را به تنوع طلبی بکشانند و مصرف گرایی را به گونه ای سرسام آور افزایش دهند و خودشان به سود بیشتری برسند.

جدی ترین آسیب این رویه، تغییر الگوی زندگی و دل مشغولی دائمی مردم به کالاهای متنوع و گوناگونی است که همه روزه وارد بازار می گردد و اذهان و افکار را به خود مشغول می کند. در نتیجه، انسان را از اساسی ترین نیاز خود، یعنی پرورش و تکامل بعد معنوی و متعالی خویش، غافل می سازد.

۳۴) از آثار و پیامدهای مثبت تمدن جدید در حوزه قسط و عدل، «توجه به قانون» را توضیح دهید.

پاسخ: پس از گذر از قرون وسطی و شکل گیری دوره جدید، توجه گسترده ای در کشورهای اروپایی به حقوق، قانون، ساختار حکومت و دولت پدید آمد که عمومأ «عکس العملی در برابر حاکمیت نامطلوب کلیسا در قرون وسطی» بود. آگاهی به قانون و حقوق که ابتدا با «ترجمه آثار اسلامی» اتفاق افتاد، فوایدی برای تمدن جدید داشت. مردم با حقوق خود در مقابل دولتها و در رابطه با یکدیگر آشنا شدند و به تدوین قوانین حقوقی پرداختند و برای حفظ آنها سازمان هایی تأسیس کردند.

۳۵) تمدن جدید در حوزه علم، «نابودی طبیعت» را کاملا شرح دهید.

پاسخ: افزایش توان علمی بشر و دستیابی وی به ابزارهای نوین، توانایی وی برای بهره برداری از منابع طبیعی را به سرعت افزایش داد و به تخریب ساختار طبیعی محیط زیست انجامید. منابع طبیعی که نتیجه میلیون ها سال فعالیت موجودات زنده بوده، رو به پایان گذاشته، محیط دریاها و اقیانوس ها آلوده شده، تعادل ترکیبی گازهای جوی بر هم خورده، بسیاری از جنگل ها از بین رفته و دهها بحران زید محیطی برای انسان به وجود آمده است. اگر در تمدن اسلامی، «زمین» امانتی الهی در دست انسان بود، در تمدن جدید، این «زمین» منبعی سرشار از ثروت است که بشر هیچ قید و بند و محدودیتی برای استفاده از آن ندارد.

نمونه سوالات متن درس دهم دینی دوازدهم :

۳۶) از مسئولیت های ما برای احیای تمدن اسلامی، «ترسیم چهره عقلانی و منطقی دین اسلام» است، آن را توضیح دهید.

پاسخ: میان یک پیام و روش تبلیغ آن، باید «تناسب منطقی و معقول» برقرار باشد. حق را نمی توان با روش های نادرست به دیگران رساند. دین اسلام، یک دین منطقی و استدلالی است و هر آموزه و حکم آن بر اساس «حکمت الهی» تنظیم شده است. چنین دینی را نمی توان با تعصب های جاهلانه یا با روشهای فریبکارانه، تبلیغ کرد و نظر مردم را به سوی آن جلب نمود.

۳۷) نیاز انسان غربی به معنویت باعث چه نتایجی شد؟ بنویسید.

پاسخ: باعث شد برخی افراد و گروه ها با هدف «کسب مقام و شهرت»، مکاتب و فرقه هایی را به نام «مکاتب عرفانی و معنوی» ایجاد کنند که اگر چه در ظاهر، ادعای پاسخ به نیازهای معنوی بشر را دارند اما به دلیل آن که بر آمده از «آموزه های و حیاتی» نیستند، نتیجه ای جز سردرگمی برای بشر تشنه امروز نداشته اند.

۳۸) با کدام یک از برنامه های پیشنهادی عملی ما، برای احیای تمدن اسلامی «مرتبط» است؟

پاسخ: «تلاش برای پیشگام شدن در علم و فناوری»

۳۹) مسئولیت ما در حوزه «علمی» برای احیای تمدن اسلامی، تلاش برای عمل کردن به کدام برنامه های پیشنهادی است؟ (۳ مورد را بنویسید)

پاسخ: ۱- تلاش برای پیشگام شدن در علم و فناوری
۲- حضور مؤثر و فعال در جامعه جهانی
۳- ترسیم چهره عقلانی و منطقی دین اسلام از مسئولیت های ما برای احیای تمدن اسلامی،

۴۰) «تلاش برای پیشگام شدن در علم و فناوری» است، آن را توضیح دهید.

پاسخ: «پیشرفت علمی»، پایه های استقلال یک ملت را تقویت می کند و مانع تسلط بیگانگان می شود.

۴۱) طبق فرمایش مقام معظم رهبری، چرا باید «استعدادهای یک ملت» به کار افتد؟

پاسخ: تا آن ملت، به معنای حقیقی کلمه «عالم» شود. پیشرفته های اخیر دانشمندان جوان کشورمان، در رشته های مختلف علمی، مانند (پزشکی، سلولهای بنیادی، فناوری نانو و هسته ای، صنایع نفت، پتروشیمی و سدسازی)

۴۲) آشنایی با آثار مثبت و منفی تمدن جدید، چگونه می تواند ما را در احیای «تمدن اسلامی» یاری برساند؟ توضیح دهید.

پاسخ: شاید در نگاهی ابتدایی، این هدف بزرگ؛ یعنی، احیای تمدن اسلامی در مقایسه با توان و امکانات موجود، یک بلند پروازی به نظر برسد و رسیدن به آن دور از دسترس تلقی شود، اما این یک دریافت سطحی از توانمندی ذاتی انسان و قدرت مردم هوشمند جامعه و نوجوانان و جوانان پاک اندیش و ناشی از عدم آشنایی با آموزه های بیدار کننده اسلام می باشد. البته، می دانیم که این مسئولیت بزرگ و حساس، نیازمند برنامه ای است که ما را به آن سطح از توانمندی برساند و قدرت لازم برای ایفای نقش در جهان کنونی را به ما ببخشد.

۴۳) از مسئولیت های ما برای احیای تمدن اسلامی، «حضور فعال و مؤثر در جامعه جهانی» است، آن را توضیح دهید.

پاسخ: جوامع غربی، امروزه به دلیل آن که خوشبختی و سعادت را تنها در علم تجربی و ابزارهای مادی آن می جستند شکست خورده اند، به شدت به دنبال راه و مکتبی هستند که نجات بخش آنان باشد. پیام اسلام، پیامی مطابق با فطرت انسان هاست هر انسان حقیقت طلب و روشن ضمیری که جویای حقیقت باشد، وقتی دعوت قرآن را به عقلانیت، اندیشه ورزی، عدالت، دوری از ستمگری و ستم پذیری، عفاف و پاکدامنی، معنویت و تقوا می شنود، به طور طبیعی جذب آن می شود.

هر حقیقت جویی، وقتی در میان هزاران کتاب، مقاله، فیلم و انواع تبلیغات علیه پیامبر اکرم (ص) کرده اند، به سیمای واقعی آن حضرت می رسد در برابر عظمت وی تعظیم می کند و او را به بزرگی می ستاید. بنابراین، لازم است ما این پیام رهایی بخش را با همان شیوه هایی که رسول خدا (ص) به ا دیگران رساند، در جهان تبلیغ کنیم و به دیگران برسانیم.

۴۴) از آثار و پیامدهای منفی» تمدن جدید در حوزه علم، «علم زدگی» را توضیح دهید.

پاسخ: از حدود قرن هجدهم میلادی به علت پیشرفتهای گسترده در علم، این احساس پدید آمد که، «علم تجربی» تنها رمز موفقیت و سعادت ملت هاست و جامعه ای که این راه را بپیماید، کلید خوشبختی را به دست آورده است. اما اکنون با گذشت چند قرن و شکست های پی در پی جوامع غربی در عرصه اخلاق و ظهور بحران های اخلاقی در این جوامع، بسیاری دریافتند که علم تجربی نمی تواند پاسخگوی همه نیازهای آنان باشد و نمی توان سعادت و خوشبختی را تنها در این علم جست و جو کرد.

۴۵) آثار و پیامدهای مثبت» و «منفی» تمدن جدید در حوزه قسط و عدل» را فقط نام ببرید.

پاسخ: آثار و پیامدهای مثبت: ۱- توجه به قانون ۲-مشارکت مردم در تشکیل حکومت

۴۶) نتیجه دیدگاه غالب و حاکم در تمدن جدید درباره «انسان» را بنویسید.

پاسخ: انسان را صرفا یک موجود زنده طبیعی مانند دیگر موجودات، ولی پیچیده تر، می داند که همچون سایر موجودات صرفأ نیازهای مادی و طبیعی دارد. از همین جهت است که از توجه به بعد معنوی و فطرت الهی در این تمدن، خبری نیست. از آثار و پیامدهای منفی

۴۷) در قرن جدید در اروپا به دنبال توجه به قانون»، کدام حقوق به رسمیت شناخته شد؟ بنویسید.

پاسخ: حق کارگر ، حق کودک، حق تعلیم و تربیت، حق داشتن شغل، حقوق متقابل زن و مرد و حق مردم در مقابل دولت.

۴۸) آثار و پیامدهای «مثبت» و «منفی» تمدن جدید در حوزه «علم» را فقط نام ببرید.

پاسخ: آثار و پیامدهای مثبت: ۱- رشد سریع علم و دانش ۲- توانایی بهره مندی بیشتر از طبیعت

ادامه نمونه سوالات متن درس دهم دینی دوازدهم :

۴۹) تمدن جدید در حوزه قسط و عدل، «ظهور ظلم فراگیر و پدیده استعمار» را توضیح دهید.

پاسخ: تولید انبوه کالا و نیاز به کشورهای دیگر، احتیاج به منابع طبیعی آن کشورها و نیز روحیه توسعه طلبی و فزون خواهی خاک غربی سبب شد که سرمایه داران و قدرتمندان غربی، کشورهای دیگر را به خصوص در آسیا و آفریقا هدف قرار دهند.

و به بهانه استعمار، یعنی، آباد کردن بسیاری از این کشورها را تصرف کنند و ذخایر با ارزش و گران قیمت آنها را، از آثار باستانی و کتاب های خطی گرفته تا جواهرات و منابع طبیعی و معدنی به کشور خود ببرند و برای آن ملتها فقر و نیازمندی را بر جا گذارند.

آنها فرهنگ مستقل ملتها را از بین بردند و حاکمان وابسته و مزدور را بر آنها مسلط ساختند و آن کشورها را به صورت بازاری جهت مصرف کالای خود در آوردند.

۵۰) این گفته که: «علم و فلسفه اروپا بدون کمک گرفتن از فرهنگ اسلام، توسعه نمی یافت؛… اسلام، نه تنها در تولیدات مادی و اختراعات اروپا شریک است، بلکه اروپا را وا داشت تا تصویر جدیدی از خود داشته باشد. اما از آنجا که اروپا در حال حاضر علیه اسلام عکس العمل نشان می دهد، تأثیر مسلمانان [بر تمدن غرب را بی اهمیت جلوه می دهد.» از کیست و با کدام یک از زمینه های پیدایش تمدن جد دارد؟

پاسخ: «مونتگمری وات»، اسلام شناس انگلیسی – «بهره گیری از تجربیات سایر تمدن ها».

۵۱) دوره استعمار را شرح دهید.

پاسخ: یکی از سیاہ ترین دوران های زندگی انسان روی کره زمین است. در ابتدای همین دوره، میلیونها آفریقایی از این قاره ربوده شدند و به مالکیت اروپاییان و آمریکایی ها در آمدند و به عنوان «برده» در مزرعه ها، کارخانه ها و معادن به کارهای طاقت فرسا وادار شدند. تمدن جدید نشان داد که اگر حقوقی برای کودکان، زنان و مردان قائل است، منظورش فقط کودکان، زنان و مردانی هستند که از نژاد آنان باشند وگرنه کودکان، زنان و مردان سیاه یا سرخ پوست برای آنان هیچ اهمیتی ندارد.

۵۲) حدود قرن هفتم میلادی و در اواسط قرون وسطی، در همسایگی سرزمین اروپا، کدام تمدن متولد شد؟ توضیح دهید.

پاسخ: «تمدن اسلامی»؛ این تمدن، در طی دو تا سه قرن به مرحله شکوفایی و شادابی رسید و بر محیط های پیرامون خود پرتو افکند.

۵۳) پس از بیداری ملتها و شروع نهضت های ضد استعماری در سراسر آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، سرانجام، دولت های غربی دست به چه اقدامی زدند؟ توضیح دهید.

پاسخ: از استعمار علنی کشورها دست برداشتند و حاکمان و نظامیان خود را خارج کردند. اما شیوه دیگری برای تسلط بر این کشورها در پیش گرفتند که «استعمار نو» نام گرفت.

۵۴) در دوره تمدن دوم، چه عواملی به تدریج اروپا را با فقر و فساد در نظام اداری و عقب ماندگی و مشکلات دیگر دست به گریبان کرد؟

پاسخ: «آیین ها و اعتقادات» و «آداب و رسوم ساخته کلیسا».

۵۵) طبق باور برخی از محققان، پایه های اصلی قدرت اقتصادی غرب را چه چیزی به وجود آورد؟ بنویسد.

پاسخ: فراوانی ثروتی که در دوره استعمار، از کشورهای استعمار زده به کشورهای استعمارگر منتقل شد.

۵۶) سر سختی رهبران اصلی کلیسا در مقابل نظریات جدید، سبب پیدایش چه عقیده ای شد؟

پاسخ: این عقیده که، دین با خردورزی (تعقل و علم)، «مخالف» است و مانع تعقل، تجربه، قانون و حقوق انسان هاست. پس؛ راه بیرون رفتن از این وضع، کنار گذاشتن دین و توجه به علم و دانش تجربی است.

۵۷) از آثار و پیامدهای منفی» تمدن جدید در حوزه قسط و عدل، «جهان نظامی شده و محصور در تسلیحات» را توضیح دهید.

پاسخ: امروزه، مردم جهان هر لحظه در مخاطره به کار افتادن سلاح هایی هستند که می تواند چندین بار، تمام جمعیت بشر و امکانات موجود روی کره زمین را نابود کند. انباری های اسلحه، انباشته از پیچیده ترین سلاح های کشتار جمعی، از جمله سلاح های شیمیایی و میکروبی است که به کمک دانش جدید ساخته شده است.

۵۸) چرا در دورۀ تمدن دوم اروپا، به «تعقل» و «عقلانیت» کم تر توجه می شد؟

پاسخ: زیرا این اعتقاد وجود داشت که؛ ۱- تعقل با «ایمان» سازگاری ندارد. ۲- سبب تزلزل ایمان می شود.

۵۹) با توجه به فرمایش امام خمینی (ره)، نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم، چیست؟

پاسخ: این است که، دشمنان ما و جهان خواران تا کی و تا کجا ما را تحمل می کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند.

۶۰) طبق فرمایش امام خمینی (ره)، به چه دلیل چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست ها، آمریکا و شوروی در تعقیب ما خواهند بود؟

پاسخ: «تا هویت دینی و شرافت مکتبی مان (دینی مان را لکه دار کنند.» «دشمنان، هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما بر نمی دارند مگر این که شما را از دینتان برگردانند»

۶۱) با کدام آیه شریفه، ارتباط دارد و همچنین، به کدام یک از مسئولیت های ما در دوره تمدن جدید در حوزۀ قسط و عدل، اشاره دارد؟

پاسخ: «مبارزه با ستمگران و تقویت فرهنگ جهاد، شهادت و صبر».

۶۲) پذیرش عقاید رهبران کلیسا در دوره تمدن دوم اروپا، درباره چه موضوعاتی «ضروری» بود؟

پاسخ: «هر موضوعی» حتی موضوعات علمی و مخالفت با آن، «کفر» تلقی می شد.

۶۳) مهمترین عامل برای حضور کار آمد یک کشور در میان افکار عمومی جهان کدام است؟ بنویسید.

پاسخ: «استحکام و اقتدار نظام حکومتی یک کشور»- یک کشور ضعیف، به طور طبیعی منزوی می شود و همراه و همدلی در دنیا نمی یابد.

۶۴) چرا در دوره تمدن دوم اروپا، «کشیش ها» باید تا آخر عمر مجرد بمانند و حق ازدواج نداشتند؟

پاسخ: زیرا آنان، ازدواج را امری «دنیایی» و «پست» تلقی می کردند.

۶۵) تمدن جدید، چگونه به نهاد «خانواده» بیشترین آسیب ها را وارد کرده است؟

پاسخ: تمدن جدید با نگاه مادی به «انسان» به ویژه در حوزه زن و مرد، بیش ما را به نهاد «خانواده» وارد کرده است.

۶۶) از آیین های مبلغان اروپا در دوره تمدن دوم، «اعتراف به گناهان فرد در حضور کشیش» است، آن را توضیح دهید.

پاسخ: این آیین توسط مبلغین مسیحی در میان مردم، رواج یافت. برای این کار، اتاق ویژه ای در کلیسا ساخته شد که محل اعتراف و توبه کردن بود. آنان معتقد بودند که با اعتراف گناهکار در برابر کشیش، تهیه کننده آمرزیده می شود و عفو ابدی را به دست می آورد.

سوالات متن درس دهم دینی دوازدهم :

۶۷) «خانواده هسته ای» و «خانواده گسترده» را تعریف کنید.

پاسخ: خانواده هسته ای به خانواده ای گفته می شود که از پدر، مادر و فرزندان مرکب و تشکیل شده است.
خانواده گسترده: آن نوع خانواده ای است که علاوه بر پدر، مادر و فرزندان، اقوام و خویشان را نیز شامل می شود.

۶۸) در کدام دوره تمدن اروپا اعتقاد داشتند که مسیح (ع)، خود را به عنوان تاوان گناهان بشریت فدا کرد و به دار آویخته شد؟

پاسخ: دوره دوم

۶۹) در کدام کشور غربی، ۹ میلیون نفر تنها زندگی می کنند، به گونه ای که دولت این کشور ناچار شده، وزارت خانه ای به نام «وزارت تنهایی» ایجاد کند؟!

پاسخ: «انگلستان».

۷۰) در دوره تمدن دوم اروپا، مبلغان مسیحی چه چیزی را تبلیغ می کردند؟

پاسخ: آنان به دلیل این که تشکیلات پیچیده و وسیعی را جهت تبلیغ اعتقادات مسیحیت تأسیس کرده بودند، اعتقادات نادرستی را که از نظر خودشان اعتقادات رسمی مسیحیت بوده، تبلیغ می کردند. به نظر مبلغان مسیحی در «دورۂ تمدن دوم اروپا»

۷۱) این اتفاق نتیجه تصویب کدام قانون در کشور آمریکاست و ناشی از کدام یک از آسیب های تمدن جدید به نهاد «خانواده» است؟

پاسخ: تصویب قوانین حمایت از خانواده های تک سرپرست (که بیش تر، شامل خانواده ای می شود که زن در روابط نامشروع صاحب فرزند شده است)

۷۲) کدام تمدن برای اروپایی که قرنها گرفتار بت پرستی» بود، یک حرکت رو به جلو» محسوب می شد؟

پاسخ: تمدن دوم یا روی آوردن به مسیحیت

۷۳) نتیجه غفلت بزرگ غرب از خداوند و نیازهای معنوی انسان چه بود؟ توضیح دهید.

پاسخ: آسیب ها و بیماری های خطرناکی است که امروزه بسیار عادی جلوه می کند. در هیچ دوره ای این گونه غفلت ها به شدت امروز مشاهده نشده و توجه به نیازها و خواسته های مادی نیز به گستردگی امروز نبوده است.
اگر بعد معنوی و الهی انسان دارای اهمیت و جایگاهی در تمدن جدید بود، و اگر به زنان آن گونه که «دین اسلام» بها می دهد، بها داده می شد، حتمأ وضع دیگری در تولید فیلم ها، رمان ها و تصاویر تبلیغاتی حاکم میشد.

۷۴) آشنا شدن با نقاط قوت و ضعف تمدن جدید از «دو جهت» برای ما مطلوب است، آنها را بنویسید.

پاسخ: اول آن که ما مسلمانان مانند سایر ملتها، با این تمدن «ارتباط مستقیم داریم. بنابراین، هم تحت تأثیر آن قرار می گیریم و هم می توانیم بر آن اثر بگذاریم. هر قدر آگاهی ما «بیشتر باشد، قدرت تأثیرگذاری ما نیز بیشتر خواهد بود. دوم آن که بررسی ضعفها و قوت های این تمدن در عرصه های مختلف، این کمک را به ما می کند که در راستای احیای تمدن اسلامی، از نقاط قوت این تمدن بهره مند شویم و با عبرت گرفتن از ضعف ها و آسیب های آن، بتوانیم برنامه ریزی درست و کم اشتباهی را برای ساماندهی تمدن اسلامی و رسیدن به الگوی زندگی مبتنی بر تعالیم دین داشته باشیم.

۷۵) نتایج و پیامدهای سست شدن بنیان خانواده را بنویسید.

پاسخ: فساد و تباهی گسترش می یابد و نسل هایی که از قوت و قدرت روحی کافی برخوردار نیستند، مسئولیت های اجتماعی را بر عهده می گیرند. وقتی حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع)، پایه های خانه کعبه را بالا بردند و بنای یک جامعه توحیدی را گذاشتند.

۷۶) اروپا تاکنون شاهد «سه تمدن بزرگ» بوده است؛ آنها را بنویسید.

پاسخ: تمدن اول در قرن های ششم تا ارم قبل از میلاد حضرت مسیح (ع)، در «یونان باستان» شکل گرفت و در «روم باستان» ادامه یافت. ما تمدن دوم در قرن چهارم میلادی با گسترش مسیحیت در اروپا و آغاز حاکمیت کلیسا بر زندگی سیاسی و اجتماعی مردم آغاز شد و تا قرن های پانزدهم و شانزدهم ادامه یافت.

۷۷) کدام گزینه درباره موسیقی های امروز غرب، «درست» بیان شده است؟

الف) از تسلیم در مقابل خداوند مایه گرفته است.
ب) به سلامت و آرامش نفس کمک می کند.
ج) در خدمت تلاش و مبارزه و اصلاح نظام اجتماعی است.
د) به تخریب روح و روان کسانی می پردازد که به دامن آنها پناه برده اند

پاسخ: د) به تخریب روح و روان کسانی می پردازد که به دامن آنها پناه برده اند

۷۸) در کدام دوره تمدن اروپا، بسیاری از کشیشان شروع به فروختن بهشت کردند و در عوض بخشش گناه، پول های کلان به دست آوردند؟

پاسخ: دوره دوم

۷۹) بسیاری از کشیشان و روحانیان کلیسا، از پیشگامان تحول در دوره دوم تمدن اروپا بودند.

پاسخ: این جمله صحیح است.

۸۰) برای چه کسانی دعا کردند و این کار آنها، چه نتیجه ای در بر دارد؟

پاسخ: نه تنها برای خود دعا کردند، بلکه از خداوند خواستند که ذرّیّه و نوادگانی به آنان عطا کند که ادامه دهنده راه «توحید» و «اسلام» باشند. چنین ذریه ای فقط در خانواده هایی که خود، اهل «یکتاپرستی – توحید» باشند و «مودت و رحمت» میان آنان برقرار باشد، امکان پذیر است.

۸۱) به گفته قرآن کریم، دشمنان هرگز دست از مقابله و ستیز با ما برنمی دارند،مگر «………………………..» و این فرمایش قرآنی، به کدام یک از مسئولیتهای ما در دوره تمدن جدید در حوزه قسط و عدل، اشاره دارد؟

پاسخ: «این که ما را از دینمان برگردانند» – «مبارزه با ستمگران و تقویت فرهنگ جهاد، شهادت و صبر».

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: سوالات متن درس نهم دینی دوازدهم

سوالات متن درس ۱۰ دهم کتاب دینی دوازدهم تجربی و ریاضی متوسطه دوم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 🤩

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

یک دیدگاه

  1. elnaz گفت:

    عالییی و دستتون درد نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.