سبک زندگی

سوالات متن درس دوازدهم فلسفه دوازدهم انسانی

نمونه سوال های امتحانی تشریحی و جای خالی درس 12 دوازده کتاب فلسفه 2 پایه دوازدهم انسانی با جواب

نمونه سوالات متن درس ۱۲ دوازدهم «حکمت معاصر» کتاب فلسفه ۲ پایه دوازدهم رشته علوم انسانی متوسطه دوم را می توانید در ادامه این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، مشاهده نمایید.

همچنین بخوانید: سوالات متن درس یازدهم فلسفه دوازدهم انسانی

سوالات متن درس دوازدهم فلسفه دوازدهم انسانی
سوالات متن درس دوازدهم فلسفه دوازدهم انسانی

نمونه سوال های متن امتحانی درس 12 دوازدهم فلسفه دوازدهم انسانی

۱) مقصود از حکمت معاصر در ایران چیست؟ و چه تفاوت عمده ای با دوره های قبل دارد؟

پاسخ: مقصود دوره و حیات فلسفی جدیدی است که از حدود صد سال پیش با آغاز نهضت مشروطه در ایران پدید آمد و تفاوت عمده آن با دوره های گذشته ورود فلسفه‌های جدید اروپا به جهان اسلام و ایران است.

۲) ورود فلسفه جدید اروپایی به ایران از چه زمانی آغاز شد و چه پیامدهایی داشت؟

پاسخ: از زمان آغاز نهضت مشروطه کتابهای فلسفی فیلسوفان بزرگ اروپا به فارسی ترجمه شد، دانشجویانی برای آشنایی با فیلسوفان و مکاتب فلسفی اروپایی به آنجا رفتند رشته های تحصیلی مربوط به فیلسوفان اروپایی در دانشگاه های ایران تاسیس شد و به تدریج اساتیدی وارد آموزش فلسفه شدند که متخصص در تبیین و تحلیل نظرات فیلسوفان اروپایی بودند.

۳) پس از سقوط دولت صفویان چه تحولاتی در زمینه علمی، فرهنگی و فلسفه در ایران به وجود آمد؟

پاسخ: پس از سقوط صفویان نابسامانی هایی ایران را فرا گرفت که تا مدت های طولانی ادامه یافت، این نابسامانی ها، حیات علمی و فرهنگی را به شدت ضعیف کرد و همه علوم از جمله فلسفه را از رونق انداخت لذا با وجود اینکه در این ایام چند فیلسوف نام آشنا به تدریس فلسفه اشتغال داشتند اما حیات فلسفی از شادابی چندانی برخوردار نبود.

۴) چه عواملی و از چه زمانی زمینه را برای حیات مجدد فلسفه در ایران فراهم کرد؟

پاسخ: در اواخر حکومت قاجار یک جنبش فکری و اجتماعی در ایران شکل گرفت و در حوزه فرهنگ نیز جنب و جوشی و مسئله‌های فکری و فلسفی جدیدی مطرح گردید که زمینه را برای حیات مجدد فلسفه فراهم کرد.

۵) برخورد فیلسوفان ایرانی با فلسفه های جدید اروپایی که وارد ایران شد چگونه بود؟

پاسخ: آنان که با فلسفه‌های مشایی اشراقی و متعالیه آشنا بودند تلاش کردند با بهره گیری از ذخیره ارزشمند فلسفی خود، فلسفه‌های جدید اروپایی را بفهمند و ارزیابی کنند از این رو تلاش کردند بار دیگر فلسفه را که به رکود گراییده بود احیا کرده و رونق ببخشند و فلسفه ای غنی تر و پربارتر که ناظر بر مسائل روز جامعه باشد عرضه نمایند.

۶) کانون اصلی فعالیت های فلسفی معاصر در ایران کدام شهرها بودند؟ برخی از اساتید برجسته عصر حاضر را نام ببرید.

پاسخ: قم و تهران کانون اصلی فلسفه بودند و در مشهد و اصفهان هم حلقه های درسی فلسفه تشکیل می شد.
میرزا جهانگیرخان قشقایی ابوالحسن شعرانی، میرزا مهدی، آشتیانی ابوالحسن رفیعی، سید محمد کاظم عصار، محمد مهدی الهی قمشه ای آیت الله محمد علی شاه آبادی امام خمینی و علامه طباطبایی.

۷) چرا حلقه درس فلسفی امام خمینی به شاگردان نزدیک ایشان اختصاص داشت و علنی نمی شد؟

پاسخ: زیرا بسیاری از بزرگان به شدت با تدریس فلسفه و به خصوص فلسفه صدرایی مخالف بودند و آن را فلسفه ای دانستند. ضد دینی می دانستند.

۸) برخی از آثار و تالیفات عرفانی امام خمینی را نام ببرید.

پاسخ: تعلیقات به شرح فصوص الحکم / شرح بر مصباح الانس / مصباح الهداية / اراده و طلب / شرح دعای سحر / سر الصلوة / آداب الصلوة.

۹) جایگاه و قدرت علمی و فلسفی امام خمینی را توضیح دهید.

پاسخ: قدرت علمی ایشان به گونه ای بود که در همان سنین جوانی کتاب‌هایی مانند اسفار ملاصدرا و شفای ابن سینا را تدریس می کرد و کتاب‌های مهمی در زمینه عرفانی تالیف .نمود شاگردان وی نقل نمودند که وی در تفکر فلسفی نبوغ خاصی داشت و در تدریس حکمت متعالیه بسیاری از مباحث را با بیانی بی نظیر تفسیر عرفانی می کرد. امام خمینی شاگردانی تربیت نمود که بعدها به شخصیت‌های درجه اول حوزه تبدیل شدند و در علوم عقلی و فلسفه تبحر یافتند و مسائل فکری روز را می دانستند.

۱۰) بزرگترین شخصیت فلسفی معاصر چه کسی است؟ او درس عرفان و اخلاق را نزد چه کسی آموخت و روش تفسیری وی چگونه بود؟

پاسخ: علامه طباطبایی / استاد وی در عرفان و اخلاق میرزا علی آقا قاضی بود / روش تفسیری طباطبایی روش تفسیر قرآن به قرآن بود که از استاد خود میرزا قاضی آموخته بود.

۱۱) علامه طباطبایی پس از بررسی و ارزیابی شرایط علمی و فرهنگی ایران و حوزه قم به چه نتیجه ای می رسد؟

پاسخ: او در می یابد که اندیشه‌های جدید و مکاتب فلسفی که از اروپا به ایران آمده به خصوص تفکرات ماتریالیستی و مارکسیسم در حال گسترش است و حوزه‌های علمیه هنوز آمادگی لازم برای مواجهه با این افکار و اندیشه ها را ندارد و تدریس فلسفه و مباحث فلسفی همچنان اندک است و مورد استقبال قرار نمی گیرد.

۱۲) مهم ترین اقدامات علمی و فرهنگی علامه طباطبایی در ایران را بنویسید.

پاسخ: ۱- تدریس فلسفه ناظر بر مسائل روز فلسفی
۲- احياء تدریس و تفسیر قرآن کریم
۳- ملاقات با فیلسوفان و خاورشناسان و اساتید دانشگاه‌ها و تلاش برای شناساندن روح تفکر و فلسفه اسلامی و مذهب تشیع به جهان غرب.
۴- تربیت شاگردان برجسته

۱۳) کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم تالیف کیست و مشتمل بر چه موضوعاتی است؟

پاسخ: علامه طباطبایی این کتاب شامل نقد و بررسی مکتبهای فلسفی به خصوص مارکسیسم و بیان یک دوره فلسفه اسلامی مرتبط با مسائل روز جامعه است.

۱۴) کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم چه نقش و تاثیری در جامعه علمی ایران داشت؟

پاسخ: این کتاب در روشن کردن افکار طلاب و دانشجویان و دانش پژوهان نقشی تعیین کننده داشت و نشان داد که می توان از ذخیره فلسفی صدرائی بهره گرفت و متناسب با مهمترین مسائل فلسفی روز مجموعه ای تالیف کرد که پاسخگوی نیازهای مادی ما در همین عصر باشد.

۱۵) ویژگی شاخص و بارز کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم که تا آن روز در فلسفه ایران سابقه نداشت چیست؟ توضیح دهید.

پاسخ: ویژگی بارز آن نگاه تطبیقی به فلسفه بود علامه طباطبایی و استاد مطهری در این کتاب تلاش کردند که در مباحث مهمی مثل شناخت و علیت دیدگاه‌های فیلسوفان اروپایی و ماتریالیست‌ها را با دیدگاه خود در فلسفه اسلامی مقایسه کنند و ارزیابی خود را ارائه دهند.

۱۶) برخی از آثار و تالیفات فلسفی علامه طباطبایی را نام ببرید.

پاسخ: کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم / کتاب بداية الحكمة برای تدریس در سطح اولیه و کتاب نهاية الحكمة برای تدریس در سطح بالاتر و تخصصی تر.

۱۷) هدف علامه طباطبایی از احیاء تدریس و تفسیر قرآن چه بود؟ او چگونه این کار را انجام داد؟

پاسخ: یکی از اقداماتی که در آن عصر ضروری بود توجه دادن جامعه به آموزه‌های قرآن کریم و بهره مندی از آن در زندگی روز مره و تحولات اجتماعی، بود علامه طباطبایی جلسات تفسیری تشکیل داد و به تفسیر قرآن به سبکی جدید پرداخت که نتیجه آن تالیف یک تفسیر بیست جلدی به نام المیزان است.

۱۸) علامه طباطبایی در تفسیر قرآن از چه روشی استفاده می کند؟ او علاوه بر تفسیر آیات، کدام مباحث را و به چه هدفی مطرح می سازد؟

پاسخ: او در این تفسیر آیات قرآن کریم را با کمک آیات دیگر تفسیر می‌کند و نشان می‌دهد که این کتاب آسمانی یک منظومه و مجموعه کاملا منسجم است. وی علاوه بر این برای تبیین بیشتر آیات و برای پیوند با مسائل روز به مباحث مستقل فلسفی می پردازد و مجموعه ای غنی از مباحث فلسفی را در کنار تفسیر آیات ارائه می دهد.

۱۹) یکی از فیلسوفان غربی که ملاقات‌های متعددی با علامه طباطبایی داشت که بود؟ حاصل این مذاکرات چه بود؟

پاسخ: هانری کربن حاصل این مذاکرات تالیف دو کتاب «شیعه» و «رسالت تشیع» توسط هانری کربن است.

۲۰) هدف علامه طباطبایی از ملاقات با اساتید دانشگاه‌ها و خاورشناسان و فیلسوفان غربی چه بود و چه نتیجه ای در پی داشت؟

پاسخ: او می خواست روح تفکر و فلسفه اسلامی و مذهب تشیع را به ایشان بشناساند نتیجه این فعالیت ها این بود که آثار وی به زبان‌های اروپایی ترجمه شد و تفکر شیعی به جهان غرب نیز راه یافت.

۲۱) برخی از شاگردان ممتاز و مهم علامه طباطبایی را نام ببرید.

پاسخ: استاد مطهری که برجسته ترین شاگرد وی بود. شهید بهشتی شهید باهنر آیت الله جوادی آملی آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله محمد تقی مصباح

۲۲) شاگردان علامه طباطبایی چه نقشی در نهضت اسلامی امام خمینی و رونق علوم اسلامی و فلسفه داشتند؟

پاسخ: این متفکران و اندیشمندان که بسیاری از آنان یاران صمیمی امام خمینی بودند بازوی فکری و فرهنگی نهضت اسلامی امام خمینی را بوجود آوردند و صدها کلاس درس و هزاران کتاب در زمینه فلسفه و سایر علوم اسلامی تالیف کردند و حیات فرهنگی نهضت را تغذیه نمودند.

۲۳) ساختار و نظام فکری هر فرد را به چه چیزی می‌توان تشبیه کرد؟ وجوه شباهت و نتیجه این تمثیل را بیان کنید.

پاسخ: ساختار و نظام فکری هر فرد مشابه با یک درخت است که مبانی فلسفی پذیرفته شده توسط آن فرد به منزله ریشه آن درخت است و سایر افکار و اندیشه‌های وی مانند نگاه او به ،زندگی سیاست و خانواده و ….. شاخ و برگ های آن درخت هستند از این رو به میزانی که ریشه این درخت کم عیب ، سالم و قوی و استوار باشد شاخ و برگ های آن هم سالم محکم و استوار خواهند بود و این درخت اندیشه همان نظام فکری انسان است.

۲۴) انسان ها بر اساس ساختار و نظام فکری شان به چند دسته تقسیم می شوند و هر گروه چه ویژگی دارند؟

پاسخ: گروه اول کمتر اهل اندیشه ورزی هستند و نظام فکری مشخصی برای خود ندارند و اهل تقلید از جامعه و دیگرانند.
گروه دوم وارد عرصه تفکر شده و دارای افکار فلسفی شده اند اما افکارشان خوب شکل نگرفته و نمی توانند به خوبی میان افکار و مسائل زندگی ارتباط برقرار کنند این گروه در حال رشد و پیشرفت هستند.
گروه سوم در انتخاب نظام فکری خود دچار خطا شده و ریشه فکری و سبک زندگی معیوب و ناسالم دارند.
گروه چهارم نظام فکری درستی دارند که پایه‌های آن استوار است و با عقلانیت و دقت بالا مسائل را از ریشه فکری خود استنباط و استخراج و تحلیل می کنند.
گروه پنجم مبنا و ریشه خوبی برای نظام فکری خود دارند اما قدرت عقلی و تفکری ندارند که میان این مبانی و تصمیم گیری‌های زندگی پیوند ایجاد کند شاخ و برگ‌های درخت زندگی این گروه شاداب و مناسب نیست.

۲۵) استاد مطهری نظام فکری و عملی خود را چگونه و بر چه اساسی بنا نمود؟ توضیح دهید.

پاسخ: استاد مطهری بر اساس عمیق ترین اندیشه‌های فلسفی که با نبوغ فکری خود از اساتیدش آموخته بود و با تفکر و تدبر در قرآن کریم و سخنان پیامبر و اهل بیت کسب کرده بود یک نظام فکری و عملی خردمندانه را سامان داد که در عین اتکا به میراث فکری و عملی تمدن ،اسلامی پاسخگوی نیازهای زمان و عصر حاضر است.

۲۶) سبک زندگی کدام دسته از افراد بر اساس تقلید شکل می گیرد؟

پاسخ: کسانی که کمتر اهل اندیشه ورزی هستند و اصولا یک نظام فکری مشخص شده برای خود ندارند.

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: جواب درس دوازدهم فلسفه دوازدهم انسانی
و
سوالات متن درس دهم فلسفه دوازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب فلسفه دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله نمونه سوالات متن درس ۱۲ دوازدهم کتاب فلسفه پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش دیدگاه بیان کنید. 💖

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =