اخبارعلمی

جواب درس ششم علوم ششم ⭐️ پاسخ فصل ۶ ورزش و نیرو (۱)

پاسخ تمام سوالات درس ششم ۶ کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی ، جواب گفت و گو و آزمایش کنید و جمع آوری اطلاعات و کاوشگری درس شش علوم پایه شش ابتدایی

جواب درس ششم علوم پایه ششم : در این نوشتار جواب گفت و گو و کاوشگری و سوال های داخل متن درس ششم 6 علوم ششم درس ورزش و نیرو (۱) صفحه ۴۰ ، ۴۱ ، ۴۲ ، ۴۴ ، ۴۵ و ۴۶ به همراه پاسخ های مربوط به درس ۶ علوم پایه ششم را برای تان آماده کردیم. با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

پاسخ درس بعد : جواب درس هفتم علوم ششم

گام به گام درس ۶ علوم تجربی ششم
گام به گام درس ۶ علوم تجربی ششم

جواب فعالیت های درس ۶ علوم تجربی ششم

در پاسخ به سوالات درس 6 علوم ششم داریم :

جواب فعالیت صفحه ۴۰ علوم ششم

شکل فعالیت صفحه ۴۰ علوم ششم

به تصویرهای بالا نگاه کنید.
الف) در هر یک از تصویرها چه فعالیتی در حال اجرا است؟ در همه تصاویر، نیرویی بر یک جسم وارد می‌شود.

ب) نتیجه این فعالیت بر جسم (توپ، تیر و )… چیست؟

به اجسام مختلف نیرو وارد کنید
وزنه برداری: حرکت بدن به سمت بالا در اثر اعمال نیرو توسط ورزشکار
تیراندازی: پرتاب تیر به جلو در اثر نیروی وارد شده توسط ورزشکار

پینگ پنگ: جهت حرکت توپ توسط موشک را تغییر دهید
پرواز بادبادک: نیروی باد به بادبادک وارد می شود و باعث حرکت این جسم در هوا می شود.

پرتاب موشک: غلبه بر نیروی جاذبه توسط موشک و حرکت موشک در هوا
تغییر جهت توپ: تغییر جهت توپ توسط دروازه بان.

جواب گفت و گو صفحه ۴۱ علوم ششم

جدول زیر شامل تعدادی از فعالیت‌های روزانه است. در کدام مورد، جسم کشیده شده یا هل داده می‌شود و یا هم کشیده می‌شود و هم هل داده می‌شود. ردیف اول جدول به عنوان نمونه پر شده است. شما می‌توانید موارد دیگری را به جدول اضافه و یا جایگزین کنید.

شمارهتوصیف فعالیتکشیدنهل دادن
1بستن درِ کشوی میز 
2باز کردن درِ اتاق
3 قرار دادن یک کتاب روی میز 
4 شوت کردن توپ 
5 بلند کردن کیف از روی زمین 
6جذب یک قطعه آهنی توسط آهن‌ربا 

جواب فعالیت صفحه ۴۱ علوم ششم

در گروه خود، چند فعالیت ورزشی را طراحی کنید که در آنها از نیرو برای تغییر جهت حرکت، تغییر شکل جسم، حرکت کردن جسم، توقف جسم و کند شدن یا تند شدن حرکت استفاده شود؛ سپس به همراه معلم خود به حیاط مدرسه بروید و آنها را انجام دهید. پس از بازگشت به کلاس، هر گروه نتیجه‌‌ٔ فعالیت خود را به سایر دانش‌آموزان گزارش دهد.

جواب: ورزش هایی مانند:
ورزش های کششی(کشیدن)
والیبال(بستگی به نوع حرکت دارد)مثلا آبشار زدن میشه هل دادن جسم یا استپ کردن توپ میشه متوقف کردن جسم
هندبال(بستگی به نوع حرکت دارد) مثلا پاس دادن میشه هل دادن جسم دریافت توپ متوقف کردن جسم و…

جواب فکر کنید صفحه ۴۲ علوم ششم

در شکل‌های زیر با توجه به اثر نیرو بر جسم مورد نظر، جاهای خالی را پر کنید.

الف) وارد کردن نیرو به جسم ممکن است سبب شروع حرکت آن شود.
ب) وارد کردن نیرو به جسم ممکن است سبب کند شدن حرکت آن شود.
پ) وارد کردن نیرو به جسم ممکن است سبب سریع شدن حرکت آن شود.
ت) وارد کردن نیرو به جسم ممکن است باعث توقف آن شود.
ث) وارد کردن نیرو به جسم می‌تواند سبب تغییر جهت حرکت آن شود.

شکل فکر کنید صفحه ۴۲ علوم ششم

جواب علم و زندگی صفحه ۴۲ علوم ششم

با انجام دادن فعالیت‌های زیر می‌توانید نیرو را بهتر حس کنید:

١ـ مسابقه مچ اندازی در کلاس
٢ـ مسابقه طناب کشی بین گروه های مختلف کلاس
٣ـ وارد کردن توپ با ضربه سر به دروازه
۴ـ ضربه زدن با چکش به میخ روی دیوار

شکل علم و زندگی صفحه ۴۲ علوم ششم

شخصی را در نظر بگیرید که در پشت یک خودروی خاموش ایستاده است.
آیا خودرو به این علت که شخصی پشت آن ایستاده است، حرکت می‌کند؟ خیر، ایستادن شخص باعث حرکت نمی‌شود. هل دادن باعث حرکت آن می‌شود.

آن شخص خودرو را هل می‌دهد؛ یعنی او به خودرو نیرو وارد می‌کند و خودرو ممکن است در جهت نیروی وارد شده شروع به حرکت کند (شکل ب).

شکل‌های زیر دو وضعیت را نشان می‌دهد که ممکن است برای شما آشنا باشد. آیا می‌توانید در هر حالت تشخیص دهید چه کسی هل می‌دهد و چه کسی می‌کشد؟
جواب: خیر زیرا هر دو ممکن درحال وارد کردن نیرو به یکدیگر باشند.

در شکل رو به رو مرد و اسب، همدیگر را می‌ِکشند یا ُهل میدهند؟ 
جواب: هر دو در حال کشیدن یکدیگر هستند.

در شکل های الف و ب دخترها به یکدیگر نیرو وارد می‌کنند. آیا به نظر شما مرد و اسب نیز به هم نیرو وارد می‌کنند؟
جواب: بله هر دو در حال کشیدن یکدیگر هستند و به هم نیرو وارد میکنند.

جواب فکر کنید صفحه ۴۴ علوم ششم

الف) حداقل، چند جسم باید بر هم اثر کنند تا نیرو ظاهر شود؟ دو جسم
ب) اگر دو جسم برهم اثر نگذارند، مانند حالتی که شخص در نزدیکی خودرو ایستاده است و خودرو را هل نمی‌دهد، آیا دو جسم به هم نیرو وارد می‌کنند؟ خیر

جواب علم و زندگی صفحه ۴۴ علوم ششم

در علوم سال سوم با بازی طناب‌کشی آشنا شده‌اید. در این بازی دو تیم مثلاً سه نفره طناب را در دو جهت مختلف می‌کشند. اعضای هر دو تیم تلاش زیادی می‌کنند تا طناب را به طرف خودشان بکشند. گاهی اوقات طناب به سادگی حرکت نمی‌کند.
الف) به نظر شما در چه حالتی با اینکه بر طناب نیرو وارد می‌شود، طناب حرکت نمی‌کند؟

وقتی دو گروه از نیروها به یک اندازه به هر دو طرف وارد می شوند و نیروها تأثیر یکدیگر را خنثی می کنند.

ب) در چه حالتی یکی از گروه‌ها برنده می‌شود؟ گروهی که قدرت بیشتری به خرج دهد، گروه دیگر را به سمت خود می کشد و در مسابقه پیروز می شود.

شکل علم و زندگی صفحه ۴۴ علوم ششم

جواب آزمایش کنید صفحه ۴۵ علوم ششم

1- یک جسم سنگین را انتخاب کنید که با هل دادن به راحتی حرکت نکند.
2ـ تلاش کنید با وارد کردن نیروی کافی آن را به حرکت درآورید.

3ـ از یکی از دوستانتان بخواهید تا او نیز به جسم در همان جهت هل دادن شما نیرو وارد کند. آیا در این حالت جسم راحت‌تر حرکت می‌کند؟ توضیح دهید. بله، زیرا نیروها با هم ترکیب می‌شوند و نیروی خالص بیشتری تولید می‌کنند.

4ـ حال از دوستتان بخواهید از طرف مقابل به جسم نیرو وارد کند.

5ـ در کدام حالت، نیروها اثر همدیگر را خنثی کرده‌اند و جسم حرکت نمی‌کند؟ حالتی که به جسم مورد نظر از دو جهت راست و چپ آن نیرو وارد می‌شود. (حالت سوم)

6ــ در کدام حالت، نیروها اثر یکدیگر را خنثی نمی‌کنند و نیروی خالص بیشتری به جسم وارد می‌شود و جسم سریع‌تر شروع به حرکت می‌کند؟ از این آزمایش‌ها چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ حالتی که دو نفر، جسم را از یک جهت هل می‌دهند.(حالت دوم)

* از این آزمایش‌ها چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ نتیجه می گیریم که می توانیم برای هل دادن یا حرکت دادن اجسام از شخصی کمک بگیریم تا نیروها تقسیم شوند و بتوانیم جسم را به راحتی جابجا کنیم.

جواب کاوشگری صفحه ۴۶ علوم ششم

1- دو قرقره را روی دو لبه‌ یک میز نصب کنید.
2ـ یک چهارچرخه بردارید و نخ‌ها را به دو طرف آن ببندید و از طرف دیگر به کفه‌ها (لیوان‌های کاغذی) وصل کنید. توجه کنید که نخ‌ها باید از روی قرقره عبور کنند.
3ـ وسط میز را علامت‌ گذاری کنید و چهارچرخه را روی آن قرار دهید.
4ـ یکی از دانش‌آموزان چهارچرخه را نگه دارد و دانش‌آموز دیگری در هر یک از کفه‌ها وزنه‌ٔ 100 گرمی قرار دهد. حال چهارچرخه را با دقت رها کنید. چه چیزی مشاهده می‌کنید؟
5ــ اکنون وزنه‌ٔ کفه شماره‌ٔ یک را با وزنه‌ٔ 200 گرمی جایگزین و آزمایش را تکرار کنید. چه چیزی مشاهده می‌کنید؟
6ــ آزمایش را با وزنه‌های گوناگون تکرار و جدول زیر را کامل کنید.

شکل کاوشگری صفحه ۴۶ علوم ششم
وضعیت چهار چرخهوزنه‌ٔ موجود در کفه‌ٔ شماره‌ٔ (2)وزنه‌ٔ موجود در کفه‌ٔ شماره‌ٔ (1)شماره‌ٔ آزمایش
ثابت می‌ماند و حرکت نمی‌کند.001
 1001002
به سمت وزنه‌ٔ سنگین‌تر حرکت می‌کند1002003
 4004004
 1004005
 4002006

* در کدام حالت‌ها چهارچرخه ثابت می‌ماند و حرکت نمی‌کند؟
جواب: حالت‌های ۱، ۲ و ۴ ، که از هر دو سمت به یک میزان وزن به چهار چرخه وصل می‌شود.

* در کدام حالت‌ها چهارچرخه شروع به حرکت می‌کند؟
جواب: در حالت‌های شماره ۳ ، ۵ و ۶

* آیا در آزمایش‌های شماره‌ٔ (2) و (4) به چهارچرخه نیرو وارد می‌شود؟ اگر پاسخ شما آری است، پس چرا جسم حرکت نمی‌کند؟
جواب: بله ، زیرا از هر دو سمت به جسم نیرو وارد می‌شود و چون نیرو هر دو طرف ثابت است باعث خنثی شدن نیروها می‌شود.

* به نظر شما شرط شروع به حرکت کردن یک جسم چیست؟
جواب: به جسم نیرو وارد شود و نیرو ها به گونه ای باشند که همدیگر را خنثی نکنند

* نتیجه‌‌ٔ کاوش خود را در یک یا چند سطر بنویسید.
جواب: برای حرکت یک جسم لازم است به آن نیرو وارد شود. نیروهای وارد شده به یک جسم باید به گونه ای باشد که همدیگر را خنثی نکنند و به صورت برابر و در جهت مخالف یکدیگر نباشند.

برای دیدن جواب به لینک زیر بروید : جواب کاوشگری صفحه ۴۶ علوم ششم

پاسخ درس قبل : جواب درس پنجم علوم ششم

💥 دانش آموزان پایه ششمی تا اینجا گام به گام تمام فعالیت ها و تمرین های درس ششم علوم ششم درس ورزش و نیرو (۱) را برای تان گذاشتیم. اگر سوالی داشتید در قسمت دیدگاه، نظر خود را برای ما بنویسید. در ضمن برای پیدا کردن بهتر در گوگل می توانید آخر عبارتی که جستجو میکنید عبارت ماگرتا را اضافه کنید. این طوری زودتر به ما میرسید.🤗✌

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

56 Comments

  1. نتیجه‌‌ی کاوش خود را در یک یا چند سطر بنویسید.

    جواب: برای حرکت یک جسم لازم است به آن نیرو وارد شود. نیروهای وارد شده به یک جسم باید به گونه ای باشد که همدیگر را خنثی نکنند و به صورت برابر و در جهت مخالف یکدیگر نباشند.

  2. شخصی با اسب خود داخل باتلاق گیر کرده ایا می تواند با کشیدن مو اسب به سمت بالا از فرو رفتن ان جلو گیری کند ؟ ؟

  3. من عاشق این سایت هستم 🥰🥰🥰🥰
    درهمه جا من این سایت ماگرتا رو به همه پیش نهاد دادم عالی بوددددددد💖💖💖💖😍😍😍💖💖😍😍😍

      1. در سایت موجوده وارد لینک زیر شوید.
        https://magerta.ir/lifestyle/exploratory-answer-page-46-science-sixth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + بیست =