جواب درس پنجم علوم پایه ششم : در این نوشتار جواب گفت و گو و کاوشگری و سوال های داخل متن درس پنجم 5 علوم ششم درس سفر به اعماق زمین صفحه ۳۲ ، ۳۳ ، ۳۴ ، ۳۵ ، ۳۶ و ۳۸ به همراه پاسخ های مربوط به درس ۵ علوم پایه ششم را برای تان آماده کردیم. با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.
پاسخ درس بعد : جواب درس ششم علوم ششم
جواب فعالیت های درس ۵ علوم تجربی ششم
در پاسخ به سوالات درس 5 علوم ششم داریم :
جواب آزمایش کنید صفحه ۳۲ علوم تجربی ششم
هر یک از گروه های کلاس، یک عدد تخم مرغ آب پز با پوست را به کلاس بیاورند.
* با انگشتان خود به پوسته تخم مرغ فشار وارد کنید. حالا پوست تخم مرغ را بکنید. با انگشتان خود به سفیده تخم مرغ فشار وارد کنید.
* چگونگی عکس العمل پوسته و سفیده تخم مرغ را با هم مقایسه کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.
پوسته تخم مرغ می شکند و سفیده تخم مرغ با فشار دست له می شود یا به دلیل نرمی انگشت در آن فرو می رود.
* سپس تخم مرغ را به وسیله چاقو از وسط نصف کنید و لایههای آن را با لایه های زمین مقایسه کنید.
مشاهده می شود که تخم مرغ مانند زمین از سه قسمت پوسته، گوشته (سفیده) و هسته (زرده) تشکیل شده است.
جواب کاوشگری صفحه ۳۳ علوم تجربی ششم
1- یک قطعه چوب خشک و یک قطعه چوب تر با قطر تقریبی یک سانتیمتر و طول هفتاد سانتیمتر بردارید. چوبها را طوری روی میز محکم ببندید که فاصلهٔ ابتدای هر دو تا لبهٔ میز یکسان باشد.
2- از هر یک از چوبها یک وزنهٔ ۲۰۰ گرمی آویزان کنید (فاصلهٔ محل قرار گرفتن وزنهها با انتهای هر دو چوب باید یکسان باشد). چه چیزی مشاهده میکنید؟ فاصلهٔ وزنه تا زمین را اندازهگیری و یادداشت کنید.
3ــ قسمت دو را با وزنههای ۳۰۰ و ۳۵۰ گرمی تکرار و مشاهدات خود را در جدول زیر یادداشت کنید.
جرم وزنه (گرم) | ۲۰۰ | ۳۰۰ | ۳۵۰ | |
فاصلهی وزنه تا زمین (سانتیمتر) | چوب خشک | ۹۴ سانتی متر | ۸۹ سانتی متر | ۸۳ سانتی متر |
فاصلهی وزنه تا زمین (سانتیمتر) | چوب تر | ۹۹ سانتی متر | ۹۷ سانتی متر | ۹۶ سانتی متر |
* نتیجه کاوش خود را در یک یا چند سطر بنویسید.
چوب خشک خیلی راحت تر از چوب خیس می شکند. زمانی که چوب خیس می شود، مقاومت خم شدنی آن افزایش می یابد و گاهی ممکن است تا انتها خم شود اما شکسته نشود، اما چوب خشک به محض اینکه تحت فشاری بیشتر از مقاومت خود قرار می گیرد، می شکند.
جواب فکر کنید صفحه ۳۴ علوم تجربی ششم
آیا همه زمین لرزه ها باعث خرابی در سطح زمین میشوند؟ چرا؟
خیر، اغلب زلزله ها خفیف هستند و در زیر اقیانوس ها رخ می دهند و انرژی آزاد شده در آنها اندک است، اما این عامل از ذخیره انرژی در داخل زمین و وقوع زلزله های بزرگ جلوگیری می کند. از طرفی علاوه بر شدت و قدرت زلزله، استحکام زمین و ساختمان ها نیز بر میزان خسارات و خسارات ناشی از زلزله تأثیر می گذارد.
جواب علم و زندگی صفحه ۳۴ علوم ششم
با توجه به تأثیرات زمینلرزههایی که باعث خسارتهایی در محیط زندگی میشود، جدول زیر را تکمیل کنید.
اثرات حاصل از زمینلرزه | ||
اجتماعی | ساختمانی | بهداشتی |
از دست دادن عزیزان اضطراب و استرس بیسرپرست شدن زنان و کودکان بروز مشکلات اجتماعی مانند دزدی و ناامنی بیکاری رکود اقتصادی فقر و مهاجرت ناخواسته | تخریب مدارس تخریب جادهها ریزش آوار از بین رفتن آثار باستانی تخریب منازل مسکونی شکستن سد آتش سوزی و برق گرفتگی | آلودگی آبها کمبود آب سالم و بهداشتی کمبود دارو آسیب به بیمارستانها شیوع بیماریهای واگیر کاهش کادر پزشکی و پرستاری تجمع زبالهها و جانداران مرده |
جواب فکر کنید صفحه ۳۵ علوم تجربی ششم
یکی از بازیکنان فوتبال در مسابقهای بر اثر برخورد با بازیکن حریف، دچار شکستگی ساق پاشد؛ پس از چند ماه استراحت و درمان، دوباره به میدان بازی فوتبال برگشت. به نظر شما اگر همان پای این بازیکن، دوباره آسیب ببیند، احتمال شکستگی پای او در کدام قسمت بیشتر است؟
به احتمال زیاد دوباره پایش آسیب می بیند چون این قسمت به دلیل شکستگی قبلی مقاومت کمتری دارد.
جواب گفت و گو صفحه ۳۵ علوم ششم
آیا شما تاکنون زمینلرزهای را تجربه کردهاید؟ آیا میدانید قبل از وقوع، در هنگام وقوع و پس از وقوع زمین لرزه چه اقداماتی را باید انجام دهید؟ با راهنمایی معلّم خود دربارهٔ این موارد گفتوگو و جدول زیر را کامل کنید.
اقدامات بعد از وقوع زمینلرزه | اقدامات هنگام از وقوع زمینلرزه | اقدامات قبل از وقوع زمینلرزه |
کمک به مصدومین | حفظ خونسردی | مقاوم سازی ساختمانها |
رفع خسارات | سریع رسیدن نیروهای امداد برای کمک | شناسایی و مشخص کردن مکانهای امن |
راهنمایی مصدومین | پناه گیری مناسب | تقویت سرعت نیروهای امداد |
کمک به مردم | رفتن به مکانهای امن | برگزاری مانور زمینلرزه |
توجه به هشدار و پیامهای مسئولین | خارج کردن خود از آن محل | به همراه داشتن وسایل کمکهای اولیه |
قطع کردن برق محل | از وسایلی که احتمال سقوط دارند دوری کنیم (کمد و آینه) | برگزاری کلاسهای آموزشی برای آماده شدن هنگام زلزله |
قطع کردن گاز محل | کمک به افراد کم توان | آمادگی برای تخلیه فوری محل |
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۳۶ علوم تجربی ششم
دربارهٔ مهمترین زمین لرزههای 50 سال اخیر ایران، ازّ نظر محل وقوع و خسارتهای وارد شده، اطلاعات جمعآوری کنید و به کلاس گزارش دهید.
زمین لرزه بوئین زهرا با شدت ۲/۷ ریشتر و ۱۰۰۰۰ نفر کشته در سال ۱۳۴۱ به وقوع پیوست.
رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹ با شدت ۴/۷ ریشتر لرزید که ۳۵۰۰۰ نفر کشته به همراه داشت.
بم هم در سال ۱۳۸۲ با قدرت ۵/۶ ریشتر با خاک یکسان شد که ۴۱۰۰۰ نفر در اثر آن جان باختند.
جواب فعالیت صفحه ۳۶ علوم تجربی ششم
با کمک معلّم خود و متخصصان مانور زمینلرزه، مکانهای امن مدرسه خود را شناسایی کنید و شیوهٔ پناهگیری مناسب را در کلاس تمرین کنید.
جواب: زیر میز در چهارچوب کنار دیوارهای استوار و محکم است.
شیوهی پناهگیری مناسب به صورت روی یک زانو مینشینیم دستانمان را قلاب و بر روی سرمان میگذاریم سپس در یک چای امن قرار میگیریم
هنگام پختن برنج در کنار مادر خود بایستید و در زمان جوشیدن، آن را به دقت مشاهده کنید. مشاهدات خود را بنویسید.
* اگر شعلهٔ حرارت زیر ظرف برنج را کاهش یا افزایش دهیم، چه اتّفاقی میافتد؟
* جوشیدن آب برنج را با جوشش مواد مذاب درون زمین مقایسه کنید.
شاهد ورود و خروج بخار آب و تشکیل حباب های آب هستیم که بلافاصله پس از تشکیل می ترکند. در واقع وقتی فشار بخار یک مایع با فشار اتمسفر برابر شود، مایع شروع به جوشیدن می کند. در این دما بخار موجود در مایع حباب می کند و می جوشد. تشکیل حباب در دمای کمتر از نقطه جوش غیرممکن است، زیرا فشار هوا روی سطح مایع که بیشتر از فشار داخل آن است، از تشکیل حباب جلوگیری می کند. افزایش شعله باعث افزایش حباب ها می شود و بالعکس کاهش شعله حرارت زیر ظرف برنج سرعت تشکیل حباب را کاهش می دهد. در مورد مواد مذاب در حال جوشیدن نیز همین اتفاق می افتد، با این تفاوت که گازهای خروجی علاوه بر بخار آب، گازهای دیگری نیز دارند.
در گروه خود، مقداری خاک رس را با آب، مخلوط و گل رس تهیه کنید. سپس آن را به شکل مخروط آتشفشانی در آورید که دهانه آن فرو رفته است. پس از خشک شدن، مقداری ماده شیمیایی آمونیم دی کرومات در دهانه آن بریزید و با نظارت معلّم خود، آن را با شعله کبریت روشن و نتیجه را مشاهده کنید.
آمونیم دی کرومات یک ماده جامد تقریباً نارنجی رنگ است بعد از سوختن این ماده گاز نیتروژن و بخار آب و ماده جامد دیگری به رنگ سبز تیره تولید میشود این واکنش گرمای زیادی تولید میکند و بسیار سریع رخ میدهد.
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۳۸ علوم تجربی ششم
در مورد آتشفشانهایی که در سالهای اخیر فعال بودهاند و همچنین کاربرد سنگهای آتشفشانی مانند پوکهٔ معدنی و سنگپا، اطّلاعات جمعآوری کنید و به کلاس گزارش دهید.
پوکه ی معدنی ← به عنوان عایق استفاده می شود و همچنین چون سبک است در ساختمان سازی کاربرد دارد. سنگ پا ← در حفظ بهداشت از آن استفاده می شود.
جواب آزمایش کنید صفحه ۳۸ علوم ششم
آیا میخواهید یکی از گازهای آتشفشانی را تولید کنید؟
۱ـ برای این کار مقداری جوش شیرین را در یک لیوان بریزید و سپس به آن مقداری سرکه اضافه کنید.
۲ـ مشاهدات خود را یادداشت و به کمک معلّم خود نوع گاز حاصل را تعیین کنید.
مشاهده می شود که به محض ریختن سرکه در جوش شیرین، با تولید گاز دی اکسید کربن یک تغییر شیمیایی رخ می دهد و محتویات داخل لیوان به بیرون فوران می کند.
مهمترین گازهای خارج شده از دهانهٔ آتشفشانها، بخار آب و کربن دیاکسید است.
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 38 علوم ششم
دربارهٔ آتشفشانها اطلاعات جمعآوری و جدول زیر را تکمیل کنید.
ضررهای آتشفشانها | فواید آتشفشانها |
1- انتشار گازهای سمی 2- زیانهای مالی 3- کشتار انسانها و سایر جانداران 4- ریزش بارانهای اسیدی 5- از بین رفتن مزارع و پوشش گیاهی 6- ایجاد سونامی | 1 – تشکیل معادن آهن و مس 2- تشکیل چشمههای آب گرم 3-تشکیل دریاچه 4- توسعه گردشگری 5- کوهزایی 6- ایجاد زمینهای کشاورزی حاصلخیز |
همچنین بخوانید : جواب درس سوم علوم ششم
جواب فکر کنید صفحه ۳۸ علوم کلاس ششم
ساکنان مناطق آتشفشانی چه موارد ایمنی را باید رعایت کنند؟
1- آمادگی برای تخلیه فوری
2- داشتن اطلاعات و اخبار زمین شناسی برای اطلاع از زمان دقیق فوران
3- داشتن وسایل کمک های اولیه
4- پناه بردن به مکان های امن
5- استفاده از ماسک در هنگام فوران، جهت دوری از ذرات گرد و غبار
6- آمادگی مقابله با خطر امواج بسیار بلند (سونامی) که در اثر فوران در اعماق دریا صورت میگیرد.
7- آمادگی مقابله با خطر بارانهایی ناشی از فوران
8- ایجاد ایستگاه مراقبت در مناطق آتشفشانی
9- برسی ساختمان زمینشناسی آتشفشان: یعنی از قبل باید مناطق گسلی و نحوه جریان آب در اطراف آتشفشان تعیین شود.
پاسخ درس قبل : جواب درس چهارم علوم ششم
💥 دانش آموزان پایه ششمی تا اینجا گام به گام تمام فعالیت ها و تمرین های درس پنجم علوم ششم درس زمین پویا را برای تان گذاشتیم. اگر سوالی داشتید در قسمت دیدگاه، نظر خود را برای ما بنویسید. در ضمن برای پیدا کردن بهتر در گوگل می توانید آخر عبارتی که جستجو میکنید عبارت ماگرتا را اضافه کنید. این طوری زودتر به ما میرسید.🤗✌
عالی برای موقع امتحانا عالیه