اخبارعلمی

تحقیق درباره برق گیر علوم هشتم ⚡️ + نحوه جلوگیری از آسیب

مقاله درباره برق گیر و نقش آن در جلوگیری از آسیب به ساختمان

تحقیق درباره برق گیر و نقش آن در جلوگیری از آسیب به ساختمان: برق گیرها یک ابزار ایمنی در ساختمان‌ها هستند که در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم مطالبی درباره آن بیان کنیم با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد سانتریفیوژ علوم هشتم

تحقیق درباره برق گیر علوم هشتم

تحقیق درباره برق گیر

برق گیر از وسایلی ایمنی است که برای هدایت موج‌های ولتاژ ضربه‌ای به زمین و جلوگیری از ورود آن‌ها به ایستگاه‌های انتقال و توزیع نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برق گیر ها در انتهای خط انتقال و در ورودی ترانس‌ها نصب می‌شود و ولتاژ شکست الکتریکی یک برق گیر باید کمتر از ولتاژ شکست الکتریکی ایزولاسیون لایه تجهیزات نصب شده در پست باشد.

انواع برق گیر

  • برق گیر میله‌ای

برق گیر میله‌ای یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین برق گیرها است که کاربرد های زیادی دارد، این برق گیر شامل دو میله نوکتیز که یکی در قسمت برق دار نصب شده و دیگری در زیر ایزولاتور یا بدنه نصب شده است، فاصله دو نوک متناسب با ولتاژ و شرایط و زمان اعمال آن بر روی سیستم قابل تنظیم است.

  • برق گیر با مقاومت غیر خطی

این برق گیرها مانند یک مقاومت غیر خطی عمل کنند و در برابر ولتاژ نامی شبکه امپدانس بالایی را از خود نشان دهند و در برابر ولتاژ های بالاتر از نامی شبکه امپدانس کمی را از خود نشان دهند تا تخلیه صورت گیرد.

  • برق گیر با فاصله هوایی

برق گیر با فاصله هوایی کاربرد بسیاری در پست‌های فشار قوی دارد و از نوع شاخکی می‌باشد این نوع برق گیر ساده‌ترین نوع برق گیر است که به جرقه گیر معروف می‌باشد این برق گیرها در محل‌های اتصال مقره به هادی یا اطراف بوشینگ‌های ترانس‌های توزیع دیده می‌شود.

  • برق گیر بدون فاصله هوایی

برق گیر بدون فاصله هوایی خازن‌های آن از قطعات اکسید روی هستند که این قطعات به صورت قرص‌هایی به اندازه مختلف ساخته شده و روی هم قرار دارند این برق گیرها از نظر ساخت بسیار ساده و دارای حجم کمی هستند.

این برق گیرها در ولتاژ های پایین عمل می‌کنند و در هزینه‌ها نیز صرفه جویی می‌شود و جریان نشتی در لین برق گیرها بسیار کم یا تقریبا صفر است.

  • برق گیر خازنی

برق گیرهای خازنی برای ولتاژ های فشار ضعیف استفاده می‌شود که انرژی اعمال شده حاصل از موج این ولتاژها در خازن ذخیره می‌شود.

  • برق گیر فیوزی

ساختار برق گیر فیوزی به گونه‌ای است که در مقابل اضافه ولتاژ که سبب عبور جریان زیادی از برق گیر بشود می‌سوزد و اکثر به عنوان حفاظت ثانویه به کار می‌رود.

نقش برق گیر در جلوگیری از آسیب به ساختمان

برق گیر سیمی بلند ک نوک تیز می‌باشد که در بالاترین نقطه ساختمان مورد حفاظت نصب می‌شود و ته سیم کاملا به زمین متصل می‌شود برای این منظور صفحه فلزی لحیم شده و درون زمین تا سطح آب زیرزمینی قرار دارد.

در هنگام طوفان تندری بارهای زیادی در سطح زمین القا می‌شوند و میدان الکتریکی شدیدی در سطح زمین ایجاد می‌شود، شدت میدان به خصوص در نزدیک اجسام نوک تیز زیاد است به همین دلیل تخلیه خرمنی ظاهر می‌شود و در نهایت بارهای القا شده نمی توانند روی ساختمان جمع شوند و آذرخشی ایجاد نمی شود حتی اگر آذرخشی بوجود آید به برق گیر می‌خورد و بارها بدون خسارت به زمین می‌روند.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره کانی ها علوم هشتم
و
تحقیق درمورد یاخته های پشتیبان در بافت عصبی

✏️ به پایان متن تحقیق درباره برق گیر علوم هشتم رسیدیم، اگر دیدگاهی در این زمینه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − دوازده =