مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق در مورد سانتریفیوژ علوم هشتم

اطلاعاتی درباره کاربرد انواع دستگاه سانتریفیوژ با توضیح کامل و جامع

تحقیق در مورد دستگاه سانتریفیوژ و کاربردهای آن : سانتریفیوژ روشی برای جداسازی مواد در حالت‌های مایع یا گاز می‌باشد و کارایی این دستگاه جدا کردن مواد با جرم بیشتر از مواد با جرم کمتر است؛ در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره انرژی هسته ای و کاربرد آن

تحقیق در مورد سانتریفیوژ علوم هشتم

اطلاعاتی درباره دستگاه سانتریفیوژ

سانتریفیوژ یا گریزانه دستگاهی آزمایشگاهی و صنعتی که در اثر نیروی گریز از مرکز مواد را در جداسازی می‌کند. نیروی گریز از مرکز باعث رسوب زودتر مواد با جرم بیشتر می‌شود؛ با قرار دادن مواد مختلف در محفظه این دستگاه می‌توان به کمک یک موتور آنها را بر اساس چگالی با سرعت بالا جدا کرد.

کاربرد سانتریفیوژ

  • جداسازی چربی از شیر
  • جداسازی سوسپانسیون ها
  • جداسازی آب از سبزی‌های شسته شده
  • خشک کردن لباس‌ها در ماشین لباسشویی
  • جداسازی املاح و رسوب در ادرار
  • تعیین گروه خونی
  • شناسایی PH خون
  • جداسازی انواع ویروس‌ها از خون
  • جداسازی اجزای خون و سایر نمونه‌های بیولوژیکی
  • جداسازی وزیکول‌های غشایی
  • جداسازی اندامک‌های زیر سلولی
  • خالص‌سازی سلول‌های پستانداران
  • بررسی تجزیه و تحلیل ماکرومولکول‌ها و خواص هیدرودینامیکی آنها
  • آزمایش بر روی خلبانان نظامی و فضانوردان
  • غنی‌سازی اورانیوم

انواع سانتریفیوژ

سانتریفیوژ صنعتی: یکی از پرکاربردترین سانتریفیوژها است که این سانتریفیوژ در جداسازی اجزای کلویید، تصفیه آب، خشک کردن مواد نقش دارد. اساس کار سانتریفیوژ صنعتی رسوب و ته نشینی مواد می‌باشد.

سانتریفیوژ آزمایشگاهی: ساختار این سانتریفیوژ از یک روتور به همراه حفره‌های زاویه دار برای نگهداری نمونه‌ها است. سانتریفیوژ آزمایشگاهی جداسازی مواد بیولوژیکی و شیمیایی را برعهده دارد.

میکرو سانتریفیوژ: نقش میکرو سانتریفیوژها به عنوان ابزار اصلی در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در جهت آنالیزهای روتین آزمایشگاهی با استفاده از لوله‌هایی به حجم ۲ میلی متر، ۵/۱ میلی متر و ۵/۰ میلی متر می‌باشد.

اولترا سانتریفیوژ: این نوع سانتریفیوژ سرعت بالایی دارد و معمولا دارای سیستم خنک کننده و یخچال دار می‌باشد؛ از آنها برای جداسازی اجزا و ترکیبات بسیار کوچک مانند ریبوزوم‌ها، پروتئین‌ها و ویروس‌ها و همچنین برای جداسازی ایزوتوپ‌ها و غنی‌سازی اورانیوم نیز استفاده می‌کنند.

سانتریفیوژ بالینی: سانتریفیوژهای بالینی در بخش‌های مختلف آزمایشگاه‌های پاتوبیولوژی به کار می‌روند. این سانتریفیوژ در جداسازی ترکیباتی زیستی مختلف در علم پزشکی مانند بررسی سلول‌های خونی نقش دارد.

سانتریفیوژ سیتولوژی: این سانتریفیوژ یک نوع سانتریفیوژ بالینی است که کاربرد آن شکستن سلول‌ها و مطالعه اجزای سلولی می‌باشد. همچنین از پر کاربرد ترین سانتریفیوژها در آزمایشگاه‌های سلولی، میکروبی، سرولوژی، هماتولوژی و بافت شناسی به شمار می‌آید.

سانتریفیوژ هماتوکریت: یک نمونه دیگر از سانتریفیوژهای بالینی می‌باشد که می‌تواند با استفاده از نیروی گریز از مرکز هماتوکریت خون که حجم گلبول‌های قرمز خون نسبت به کل خون است را اندازه‌گیری کند.

سانتریفیوژ خلا: این نوع سانتریفیوژ با استفاده از نیروی گریز از مرکز، دما و گاز می‌تواند حلال مایع را برای خلوص نمونه‌ها از بین ببرد. سانتریفیوژهای خلا ابزاری برای تصفیه و تولید نمونه‌هایی مانند میکرومولکول‌ها، پروتئین‌ها، پپتیدها، اسیدهای نوکلئیک و سایر ترکیبات می‌باشند.

سانتریفیوژ گازی: کاربرد سانتریفیوژهای گازی در جهت جداسازی ایزوتوپی در فاز گاز مانند غنی‌سازی اورانیوم می‌باشد.

سانتریفیوژ افتراقی: این سانتریفیوژها به طور مداوم در مدت زمان مشخص نیروی گریز از مرکز را افزایش می‌دهند؛ از کاربردهای آن نیز جداسازی اجسام مختلف بیولوژیکی مانند ویروس‌ها، اندامک‌ها، غشاهای سلولی و میتوکندری‌ها می‌باشد.

سانتریفیوژهای شستشو دهنده سلول: از این سانتریفیوژ برای شستشو سلول‌های خونی، انجام آزمایش‌های کومبس یا تست آنتی گلوبولین، انجام آزمایش تعیین گروه خونی، شناسایی فاکتورRh و تست سازگاری قبل از تزریق استفاده می‌شود.

سانتریفیوژ گرادیان چگالی: استفاده از این دستگاه بهترین راه برای جداسازی ذرات و همچنین سنجش چگالی ذرات و مولکول‌ها در مخلوط است.

سانتریفیوژهای یخچال‌های یخچالی: این نوع سانتریفیوژ برای نمونه‌های حساس به دما می‌باشد و به بررسی و مطالعه سلول‌های زنده جانوران و پروتئین‌ها می‌پردازد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره شهید مصطفی احمدی روشن
و
انشا در مورد دستاوردهای انقلاب

☑️ به پایان متن تحقیق در مورد سانتریفیوژ رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 8 =