اخبارعلمی

تحقیق درباره سیاره پلوتون کلاس چهارم ☄️+ ویژگی های آن

مقاله دانش آموزی در مورد ساختار و ویژگی‌های سیاره پلوتون

تحقیق درباره سیاره پلوتون: سیاره پلوتون نهمین سیاره نزدیک به خورشید است که در ۱۸ فوریه سال ۱۹۳۰ توسط کلاید تامبا که در رصد خانه لوول کار می‌کرد کشف شد و امروز قرار است اطلاعات زیادی در مورد این سیاره ارائه بدهیم پس با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره سیاره نپتون

تحقیق درباره سیاره پلوتون

اطلاعات کلی درباره سیاره پلوتون

سیاره پلوتون، کوچک ترین، تنهاترین و منزوی‌ترین سیاره منظومه شمسی محسوب می‌شود و دارای کمترین جاذبه می‌باشد. این سیاره کره‌ای کوچک که یک سوم ماه جرم دارد و جنس آن از یخ و سنگ است که در ابتدا پلوتون را سیاره‌ای معمول می نامیدن اما امروز در زمره‌ی سیاره‌های کوتوله قرار گرفته است.

ساختار درونی و سطحی سیاره پلوتون

ساختار درونی پلوتون از ۵۰ تا ۷۰ درصد هسته و ۳۰ تا ۵۰ درصد گوشته یخی را شامل می‌شود. هسته سیاره پلوتون با قطر ۱۷۰۰ کیلومتر با گرمایی در قسمت بالا باعث ایجاد اقیانوس آب مایع در ۱۰۰ تا ۱۸۰ کیلومتری هسته به سمت بالا می‌شود. همچنین در سطح پلوتون یخ‌های متانی و قسمت‌های یخی شبیه به مار وجود دارد.

ویژگی‌های سیاره پلوتون

به طور کلی منظومه شمسی هشت سیاره دارد و سیاره پلوتون جزو سیاره‌های کوتوله محسوب می‌شود؛ این سیاره هجدهمین جسم از نظر جرم و حجم در سامانه خورشیدی است که یکی از ویژگی‌های آن نبود میدان مغناطیسی به دلیل اندازه کوچک و چرخش آهسته است.

چرخش پلوتون به دور خود هر ۱۵۳ ساعت زمینی است که یک شبانه روز را تشکیل می‌دهد. همچنین دیگر ویژگی آن داشتن جوی است که با نزدیک شدن به خورشید رقیق و با دور شدن از آن یخ می‌زند.

دمای سیاره پلوتون

دما در سیاره پلوتون منهای ۳۲۰ درجه سانتی گراد ارزیابی شده است که یخ در این دما مانند سنگ سفت، سخت و بادوام می‌شود و بیشتر گازها در سطح این سیاره متراکم و تبدیل به مایع می‌شوند. پلوتون از خورشید دور است و روشنایی روز در این سیاره به سبب وجود ستاره‌ای درخشان در آسمان است.

اتمسفر سیاره پلوتون

سیاره پلوتون جوی با ضخامت کم دارد در صورتی که در گذشته ضخامت آن ۴۰ برابر ضخامت جو مریخ بوده است و دارای نیتروژن، متان و کربن مونو اکسید است.

همچنین داشتن کمترین جاذبه سبب افزایش ارتفاع جو آن شده است. فشار جوی نیز در پلوتون به دلیل داشتن مدار بیضوی یک میلیون بار کمتر از زمین می‌باشد. در این سیاره ابرهایی نیز شناسایی شدند که ساختاری از اسیتیلن، متان و هیدروژن را دارند.

مدار سیاره پلوتون

مدار سیاره پلوتون بیضوی می‌باشد به همین جهت با قرار گرفتن پلوتون و زمین در یک سوی خورشید فاصله این دو سیاره به کمترین حالت می‌رسد و اگر زمین و پلوتون در دو سوی مخالف خورشید قرار بگیرند فاصله این دو سیاره به بیشترین حالت ممکن می‌رسد. این مدار طولانی‌ترین مدار منظومه شمسی با کمترین نیروی جاذبه است.

قمرهای سیاره پلوتون

سیاره پلوتون دارای ۵ قمر می‌باشد؛ ابتدا تصور می‌شد که این سیاره تنها یک قمر به نام شارون دارد اما تلسکوپ هابل وجود دو قمر دیگر را به نام نیکس و هیدرا ثابت کرد و دو قمر سربروس و استوکس که کوچکتر از نیکس و هیدرا بودند طی سال‌های ۲۰۱۱ و۲۰۱۲ کشف شدند.

همچنین بخوانید:
تحقیق در مورد سیاره عطارد کلاس چهارم
و
تحقیق درباره حرکات زمین

☑️ به پایان متن تحقیق درباره سیاره پلوتون رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 3 =