اخبارعلمی

تحقیق درباره سیاره نپتون کلاس چهارم + متن انگلیسی

مقاله درباره سیاره نپتون به انگلیسی و فارسی برای کلاس چهارم و ششم دبستان

تحقیق درباره سیاره نپتون کلاس چهارم ؛ سیاره نپتون از جمله سیاره‌های گازی و هشتمین سیاره موجود در منظومه خورشیدی است و همچنین دورترین سیاره این منظومه به شمار می‌رود. از لحاظ اندازه ‌بعد از اورانوس، این سیاره محصور کننده، بزرگترین سیاره است. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره حرکات زمین

تحقیق درباره سیاره نپتون

تحقیق درباره کشف سیاره نپتون

در اواخر قرن هیجدهم اولین بار بحث وجود سیاره نپتون توسط ژان باتیست دالامبر اهل فرانسه ‌مطرح شد. بعدها الکس بووار پی برد که ناسازگاری‌هایی در حرکت سیاره اورانوس دیده می‌شود. لووریه از جمله افرادی بود که این حرکات ناسازگار سیاره اورانوس را به علت وجود سیاره مشتری و زحل دانست؛ در حالی که نیروی گرانشی سیاره دیگری عامل این ناسازگاری بوده است. به طوری که در نهایت ستاره شناس آلمانی به نام یوهان گاله در سال ۱۸۴۶ پی برد که عامل ایجاد این ناسازگاری سیاره‌ای است که امروزه آن را به اسم سیاره نپتون می‌شناسیم.

۳ ویژگی عجیب سیاره نپتون

این سیاره نیز مانند هر سیاره دیگر ویژگی‌های بخصوص خود را دارد که ‌می‌خواهیم بیشتر در مورد این ویژگی‌های منحصر به فرد بدانیم.

رنگ آبی جذاب در این سیاره

این سیاره از روی سطح زمین معمولا به رنگ آبی دیده می‌شود. علت این پدیده، به وجود گاز متان در جو سیاره نپتون است. این گاز در جو رنگ سرخ را جذب می‌کند و در نهایت رنگ آبی تولید شده از طیف نوری خورشیدی را بازتاب می‌کند.

بارش در سیاره نپتون

در سیاره نپتون دانه‌هایی از جنس الماس می‌بارد. در واقع عامل ایجاد این تگرگ‌هایی از جنس الماس به فشار و حرارت بالای موجود در این سیاره مربوط می‌شود. زیرا فشار و حرارت زیاد سبب می‌شود مولکول‌های متان به اتم‌های کربن و هیدروژن شکسته شوند و بعد در اثر وصل شدن اتم‌های کربن، الماس تولید ‌می‌شود.

لکه سیاه سیاره نپتون

در اثر یکی از ماموریت ویجر ۲ تشخیص داده شد ‌که در قسمت  نیمکره جنوبی این سیاره، یک لکه بزرگ تیره دیده می‌شود. این لکه شبیه به لکه بزرگ سرخی است که در سیاره مشتری  وجود دارد.

این لکه سیاه مثل گرد بادی است که خلاف سیارات دیگر حرکت می‌کند و اندازه این لکه به بزرگی زمین است. جالب است بدانید که این لکه خود توانایی تولید لکه های سیاه کوچک‌تری را دارد. اما یک لکه کوچک‌تر در قسمت قطب جنوب نپتون نیز دیده شده که به لکه سیاه ۲ نام‌گذاری شده است.

زمان گردش سیاره نپتون به دور خورشید

یک بار گردش نپتون به دور ستاره خورشید حدود ۱۶۵ سال زمان خواهد برد. طبق تحقیقات از زمان کشف نپتون تا به امروز، تنها یک بار حول خورشید چرخیده است.

آیا حیات در سیاره نپتون امکان پذیر است؟

سیاره آبی نپتون از جمله سیاره‌هایی است که به دلیل دما و فشار بالای امکان زیست در آن وجود ندارد.

مقایسه سیاره نپتون از نظر سرعت با دیگر سیاره ها

تفاوت‌هایی بین سیاره نپتون و دیگر سیاره‌ها از جمله سیاره اورانوس وجود دارد. به عنوان نمونه می‌توان گفت پیش از این دانشمندان فکر می‌کردند که سیاره آبی کشف شده، از نظر سرعت گردش آرام‌تر از سیاره اورانوس است. در نتیجه اطلاعاتی که ویجر ۲ به دست آورده است باد های سیاره آبی بسیار شدید هستند؛ به‌ طوری که سرعت باد در سطح این سیاره به ۶۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. سیاره زیبای نپتون از نظر ساختار هم شباهت بسیاری زیادی به دیگر سیاره‌های گازی از جمله سیاره اورانوس دارد.

در این مقاله متوجه شدیم سیاره نپتون یک سیاره گازی فوق العاده زیبا است که در منظومه خورشیدی به رنگ آبی دیده می‌شود. علاوه بر این در این سیاره بارش الماس اتفاق می‌افتد که می‌توان با قاطعیت گفت بی‌مانند و خیره کننده است و متاسفانه ما با چشم غیر مسلح قادر نیستیم که این سیاره بی‌نظیر را ببینیم.

متن انگلیسی درباره سیاره نپتون

More than 30 times as far from the Sun as Earth, Neptune is the only planet in our solar system not visible to the naked eye and the first predicted by mathematics before its discovery. In 2011 Neptune completed its first 165-year orbit since its discovery in 1846.

Neptune is dark, cold, and very windy. It’s the last of the planets in our solar system. It’s more than 30 times as far from the Sun as Earth is.

Neptune is very similar to Uranus. It’s made of a thick soup of water, ammonia, and methane over an Earth-sized solid center. Its atmosphere is made of hydrogen, helium, and methane. The methane gives Neptune the same blue color as Uranus.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره جنگل
و
تحقیق درباره صورت های فلکی

☑️ به پایان تحقیق در مورد سیاره نپتون رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 7 =