اخبارعلمی

تحقیق درباره حرکات زمین ✳️ مقاله در مورد حرکت وضعی و انتقالی زمین

مقاله در مورد انواع حرکات وضعی و انتقالی زمین و نحوه چرخش آن

تحقیق درباره حرکات زمین مطالعات اجتماعی نهم ؛ در گذشته مردمان می پنداشتند که زمین ثابت است و دیگر اجرام آسمانی به دور آن می‌گردند ولی با تلاش چندین دانشمند ثابت شد که زمین نیز مانند دیگر سیاره ها به دور خورشید و می‌گردد. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره آلودگی هوا

تحقیق درباره حرکات زمین

تحقیق در مورد حرکات زمین

زمین به همراه دیگر سیاره‌ها عضو منظومه شمسی است و منظومه شمسی ما در لبه یکی از بازوهای کهکشان راه شیری قرار دارد و کهکشان راه شیری مارپیچی است. سیاره زمین سومین سیاره در منظومه شمسی است که در هر ثانیه در حال حرکت است، این سیاره حرکات مختلفی را انجام می‌دهد یا به دور خود می‌گردد یا به دور خورشید می‌گردد که این حرکات باعث بوجود آمدن پدیده‌های مختلفی از جمله پیدایش شب و روز و پیدایش فصول می‌شود.

انواع حرکات زمین

مقاله درباره انواع حرکات زمین

حرکت وضعی

به طور کلی حرکت زمین به دور محور خودش را حرکت وضعی می‌نامند. پدیده شب و روز حاصل این حرکت است، این حرکت در طول شبانه روز یعنی هر ۲۴ ساعت و برخلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌باشد و سرعت آن ۴۰۰۰۰کیلومتر است و بدلیل انحراف ۵/۲۳ درجه‌ای محور زمین نسبت به خط عمود بر سطح گردش مدار زمین به دور خورشید بین شب و روز در عرض‌های جغرافیایی اختلاف ایجاد می‌شود.

حرکت انتقالی

حرکت زمین بر روی مدار بیضوی خورشید حرکت انتقالی می‌نامند. این حرکت نیز همانند حرکت وضعی برخلاف جهت عقربه‌های ساعت انجام می‌شود، حرکت انتقالی زمین سالی یکبار اتفاق می‌افتد که طبق اثر دوپلر انسان در طول سال حرکت واقعی را نمی بیند بلکه حرکت ظاهری خورشید را که به دور زمین می‌چرخد می‌بیند.

مدار ظاهری خورشید دایره البروج نامیده می‌شود که نوار آن به عرض ۸ درجه را منطقه البروج در هر سوی آن قرار دارد می‌خوانند و خورشید هر سال یکبار از ۱۲ صورت فلکی که در این نوار قرار دارد می‌گذرد. آثار این حرکت پیدایش فصول است طی حرکت انتقالی زمین و انحراف ۵/۲۳درجه‌ای زمین و در نتیجه متفاوت بودن زاویه‌های تابش خورشید در عرض جغرافیایی زمین فصل‌ها پدید می‌آیند.

حرکت تقدیمی

یکی دیگر از حرکات زمین حرکت تقدیمی است که در این حرکت زمین مانند فرفره‌ای به دور محور خودش می‌چرخد، این حرکت در اثر نیروی گرانش ماه و خورشید و سیاره‌های دیگر است. طی این حرکت جایگاه ستاره قطبی ثابت نمی ماند و چند سال یکبار تغییر می‌کند برای مثال در چند هزار سال قبل ستاره ثعبان این جایگاه را داشت و هم اکنون ستاره قطبی فعلی ( آلفا_دب اصغر)و در چند هزار سال آینده ستاره پر نور نسر ستاره قطبی خواهد شد.

حرکت در کهکشان راه شیری

زمین هم به دور خود هم به دور خورشید می‌چرخد علاوه بر آنها زمین به همراه خورشید و ماه و دیگر سیاره‌های واقع منظومه شمسی در کهکشان راه شیری حرکت می‌کند و خود کهکشان راه شیری نیز در حال حرکت است با اینکه ما انسان‌ها که بر روی زمین زندگی می‌کنیم این حرکت‌ها را احساس نمی کنیم ولی زمین در دنیا نسبت به هر جسمی در حال حرکت است و به طور مدام حرکت می‌کند.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره انرژی های نو و تجدید پذیر
و
تحقیق درباره جهت یابی در روز و شب

☑️ به پایان تحقیق درباره حرکات زمین و چرخش آن رسیدیم، اگر نظری درمورد این مقاله داشتید حتما آن را در بخش دیدگاه ها درج کنید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =