اخبارعلمی

تحقیق درباره جهت یابی در روز و شب دفاعی نهم + PDF

تحقیق کوتاه درباره جهت یابی در روز و شب برای کتاب دفاعی پایه نهم به همراه فایل پی دی اف

تحقیق درباره جهت یابی در روز و شب و تخمین مسافت ؛ جهت یابی در طبیعت بسیار ضروری است و در بسیار از مواقع به زنده ماندن انسان‌ها کمک شایانی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره آهنربا

تحقیق درباره جهت یابی در روز و شب دفاعی نهم

چگونه جهت یابی کنیم؟

جهت یابی به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد از آنجا که روش‌های گوناگونی وجود دارد احتمال جهت یابی صحیح افزایش یافته است به گونه‌ای که اگر فرد به قطب نما، میله قائم و دیگر ابزار جهت یابی دسترسی نداشته باشد از طریق ساعت مچی خود می‌تواند جهت یابی کند.

حتی اگر ساعت مچی ندارید می‌تواند با استفاده از یک تیکه چوب قائم جهت یابی کنید جالب است که بدانید از طریق خورشید، ماه و ستارگان تیر می‌تواند جهت یابی کرد اما گاهی اوقات هوا ابری است و اجرام آسمانی قابل دیدن نیست، بدین ترتیب روابطی میان اجسام مختلف و جهت‌های جغرافیایی وجود دارد که در قسمت‌های بعد به آن‌ها می‌پردازیم.

ابزار ساده جهت یابی

قطب نما یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین ابزار برای جهت یابی محسوب می‌شود، قطب نما از یک عقربه دو طرفه تشکیل شده و جنس آن آهن ربا است و خاصیت مغناطیسی دارد و روی صفحه قطب نما ۴ جهت جغرافیایی مشخص شده است شما در هر نقطه‌ای از زمین باشید ابتدا پیکان شمال و جنوب را به شما نشان می‌دهد سپس شرق و غرب را نمایش می‌دهد.

جهت یابی به وسیله اجرام آسمانی

گاهی اوقات در شب به جهت یابی نیاز داریم در این حالت باید از اجرام آسمانی کمک بگیریم ابتدا باید ستاره قطبی را پیدا کنید که مکان ستاره قطبی شمال جغرافیایی را نشان می دهد. اما حال شاید این سوال برای شما بوجود آید که چگونه ستاره قطبی را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن ستاره قطبی روش‌های مختلفی وجود دارد اما می‌توانید با استفاده از دب اکبر و دب اصغر ستاده قطبی را پیدا کنید شما باید ستاره دبه را پیدا کنید و مسیر آن را طی نمایید، سپس به یک ستاره پر نوری برخورد می‌کنید که به آن ستاره قطبی می‌گویند قرار گیری به سمت ستاره قطبی جهت شمال را نشان می‌دهد.

جهت یابی به وسیله خورشید

خورشید یکی از ابزارهایی است که می‌توان در روز برای جهت یابی از آن استفاده کرد به خوبی می‌دانید که خورشید از شرق طلوع می‌کند و از غرب غروب می‌نماید به همین دلیل به راحتی می‌توان جهت‌های جغرافیایی را تعیین کرد شما می‌توانید با استفاده از یک میله قائم که دارای طول یک متری باشد به تعیین جهت‌های جغرافیایی را بپردازد.

یک میله صاف به صورت عمود بر روی سطح زمین قرار دهید، سپس نقطه انتهایی سایه میله را علامت گذاری نمایید بعد از گذشت چند دقیقه دو مرتبه انتهایی‌ترین نقطه میله یعنی همان قسمت سایه میله را علامت گذاری کنید حال پای چپ خود را بر روی نقطه اول و پای راست خود را بر روی نقطه دوم قرار دهید در این حالت رو به روی شما جهت شمال و پشت سر شما جهت جنوب قرار دارد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره تاریخچه انواع ساعت
و
تحقیق درباره تکنولوژی و فناوری های جدید

به پایان تحقیق درباره جهت یابی روز و شب رسیدیم امید است این مطلب برای شما کاربردی باشد چنانچه در این خصوص نظر یا پیشنهادی دارید حتما آن را برای ما بنویسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 13 =