اخبارعلمی

تحقیق درباره طاق بستان ☄️ + بررسی بخش های اصلی آن

مقاله در مورد طاق بستان اثر شکوهمند هنرمندان ایرانی در دوره ساسانیان با توضیح کامل

تحقیق درباره طاق بستان و بخش های آن : طاق بستان اثر شکوهمند هنرمندان ایرانی در دوره ساسانیان است که در این مقاله از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم مطالبی درباره این طاق تاریخی بیان کنیم.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره رصدخانه سمرقندی

تحقیق درباره طاق بستان

اطلاعاتی درباره طاق بستان

طاق بستان در دامنه کوهی در شمال شرقی کرمانشاه قرار دارد، در گذشته طاق بستان نام روستایی در ۹ کیلومتری کرمانشاه بود که با گذر زمان این روستا به یک شهر تبدیل شد. این مجموعه نقوش بر دامنه کوه در کنار دریاچه‌ای قرار دارد که به آن طاق بستان می‌گویند.

در گذشته این منطقه به دلیل اب و هوای خوبی که داشت مکانی برای تفریح و شکار شاهان ساسانی بوده است و نقش‌های حجاری شده نشان دهنده این موضوع می‌باشد.

در طول تاریخ پادشاهان سعی می‌کرد با به کار بردن هنر، شکوه عظمت خود برای تمام مردمان به نمایش بگذارند در واقع یکی از روش‌های نشان دادن قدرت و بزرگی پادشاهان حجاری بر روی صخره‌ها، کوه‌ها و ایجاد نقوش برجسته از وقایع مهم بوده است. طاق بستان نیز نمادی از شکوه و عظمت پادشاهان ساسانی می‌باشد.

بخش‌های اصلی طاق بستان

طاق بستان شامل سه بخش اصلی می‌شود:

طاق بستان کتیبه‌ای سنگی

سنگ نگاره‌ای در سمت راست طاق بستان وجود دارد که متعلق به ۱۶۰۰‌ سال پیش است بر روی این سنگ نگاه تصویر اردشیر دوم که نهمین پادشاه ساسانیان بوده هک شده است، در این تصویر اردشیر دوم با دست راست حلقه روبان پادشاهی را از اهورامزدا و دست چپش شمشیر گرفته است، در قسمت پایینی کتیبه امپراتور روم شکست خورده دیده می‌شود.

در سمت دیگر این تصویر بر زیر پای الهه میترا نیلوفری آبی قرار گرفته و صورتش می‌درخشد، این کتیبه که حاوی گرفتن تاج اردشیر دوم از اهورامزدا است جزئیات زیادی دارد که می‌توان به موهای مجعد، ابروان پر پشت و برجسته شاهان ساسانی اشاره کرد.

طاق بزرگ

طاق بزرگ که نگین طاق بستان محسوب می‌شود متعلق به خسرو پرویز ساسانی است، در واقع بزرگترین اثر در طاق بستان است این طاق حدود ۱۲ متر ارتفاع دارد و دارای هفت کنگره در بالای طاق می‌باشد، در قسمت بالایی این طاق چند تصویر از فرشتگان و در قسمت پایین تصویر دو درخت وجود دارد، تعدد تصاویر و چهره‌ها و نقش‌های جزئی مانند نوازندگان زن، فیلبان‌ها و سپاهیان، شکار گوزن و شکار گراز این طاق را بی نظیر کرده است.

در این طاق تصویر تاجگذاری خسرو پرویز بر روی بالای سنگ نگاره قرار دارد که با یک دست خود حلقه روبان پادشاهی را از اهورامزدا و دست دیگرش بر روی شمشیر قرار گرفته است که نشانه عدالت و جنگاوری می‌باشد، در کنار این تصویر، تصویر آناهیتا نیز وجود دارد که حلقه روبان و جام آبی بر دست دارد همچنین در حکاکی قسمت پایین طاق تصویر خسرو پرویز سوار بر اسبش را نیز می‌بینیم به طور کلی حکاکی‌ها بسیار ظریف و پر نقش هستند.

طاق کوچک

بین کتیبه اردشیر دوم و طاق بزرگ، طاق کوچک قرار دارد این اثر تصویر تاجگذاری شاپور دوم و سوم را به نمایش می‌گذارد در این طاق دو تصویر در قسمت فوقانی و سنگ نگاره‌ای در ۹ سطر به زبان پهلوی قرار دارد.

این طاق حدود دویست سال قبل از ورود اسلام به ایران و در زمان شاپور سوم بنا شده است، در واقع قدمت این اثر حدود ۱۶۲۸ سال است و در این سنگ نوشته‌ها شاپور دوم و سوم معرفی شده اند در این اثر تیز هنرمندان بسیار به جزئیات دقت داشته اند و ظرافت کنده کاری‌ها و حجاری‌ها بی نظیر است.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره ارگ بلقیس
و
تحقیق درباره جاده ابریشم

☑️ به پایان متن تحقیق درباره طاق بستان رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =