اخبارعلمی

تحقیق درباره جاده ابریشم مطالعات هفتم

بهترین مقاله درباره جاده ابریشم برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق درباره جاده ابریشم: یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت یک تمدن برای تجارت راه‌ها و جاده‌ها هستند، جاده ابریشم یکی از مهم‌ترین جاده‌های شاهی است در این مطلب از بخش تحقیق ماگرتا می خواهیم مطالبی را درباره این جاده بیان کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق در مورد ادبیات تعلیمی یا اندرزی

تحقیق درباره جاده ابریشم

تحقیق در مورد جاده ابریشم

در حدود ۱۱۴ سال پیش وز میلاد جاده ابریشم با هدف ایجاد یک مسیر مطمئن و تاثیرگذار برای تجارت ساخته شد این جاده راه‌های شرق و غرب و جنوب آسیا و شمال افریقا و شرق اروپا را به ام دیگر متصل می‌کرد.

این جاده به مدت ۱۷۰۰ سال مهم‌ترین مسیر بازرگانی کشور‌های مختلف بوده است.

جاده ابریشم از شهر توان هنگ در چین شروع می‌شود و پس از ورود به آسیای مرکزی از سمرقند و بخار می‌گذرد و در ایران سرخس، نیشابور، گرگان، نیشابور، رشت، قزوین، زنجان، همدان و تبریز عبور می‌کند و سپس وارد ایروان می‌شود و در نهایت این جاده در ترابوزان پایان می‌باید و در قسمت فرعی نیز از راه سمرقند به هشترخان و سپس از کنار رود دن به دریای آزوف می‌رسید.

در حقیقت مسیر طولانی جاده ابریشم سبب ارتباط تجاری و بازرگانی قوی و پر سود برای کشور‌های خاورمیانه شده بود.

علت نام گذاری جاده ابریشم

ابریشم خام با ارزشمند‌ترین کالایی بود که از چین به ایران وارد می‌شد و ایرانیان با خرید آن و فروش آن به کشور‌های حاشیه‌ی مدیترانه بازرگانی خود را رونق می‌دادند به همین دلیل در سال ۱۸۷۷ یک جغرافی دان آلمانی به نام فردیناند ریختوفن نام جاده ابریشم را برای این مسیر طولانی انتخاب کرد و این نام برای این جاده ماندگار شد.

اهمیت جاده ابریشم در دوره ساسانی

در دوره ساسانی ایران واسطه صادرات ابریشم از چین به اروپا بود و ابریشم بسیار کالای ارزشمندی بود و با طلا برابری می‌کرد اما اهمیت این جاده تنها برای بازرگانی کالا نبود بلکه این جاده سبب تسلط سیاسی و نظامی ایران بر امپراتوری بیزانس در اروپای شرقی می‌شد.

البته بیزانس بارها تصمیم گرفت که ابریشم را بدن واسطه به کشور‌های اروپایی صادر کند اما با توجه به نفوذ ایران در منطقه‌های شرقی مانند هند و حبشه نتوانست موفقیتی کسب کند.

اهمیت فرهنگی جاده ابریشم

 جاده ابریشم تنها وسیله‌ای برای انتقال کالا نبود بلکه علاوه بر کالا فرهنگ، مذهب و اعتقادات کشور‌های مختلف منتقل می‌شد.

برای مثال علل گسترش مسیحیت در دنیا وجود جاده ابریشم بود همچنین اعتقادات رایج مانند بوداییان وارد ایران شد و کوچ نشینان ایرانی با پروش دام‌های خود و صادرات آن‌ها به کشور‌های شمالی آفریقا فرهنگ و صنعت خود را گسترش دادند.

علاوه بر این جاده ابریشم تاثیرات منفی فرهنگی نیز داشت یکی از این تاثیرات منفی رواج بیماری‌ها در کشور‌های مختلف بود و مهم‌ترین بیماری طاعون بود که موجب ازین بین رفتن افراد زیادی در چین، مدیترانه و ایران شد.

از دیگر تاثیرات منفی این جاده می‌توان به رواج خرافات و جادوگری اشاره کرد که از مذاهب هندی به کشور‌های مدیترانه و ایران منتقل شد و این خرافات موجب شد تا جهالت گسترش پیدا کند.

جاده ابریشم نو

در سال ۲۰۱۷ مجمع رسمی و بین المللی چین جاده ابریشم افتتاح نمود که ایران را از واسطه بودن حذف کرد و باعث پیشرفت تجارت چین با کشورهایی شد، در واقع مسیر جدید راه را برای صعود چین به بالاترین جایگاه اقتصادی دنیا هموار کرد.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق در مورد زیست بوم یا بیوم
و
تحقیق در مورد باران اسیدی و زیانهای آن
و
تحقیق درباره سفر به اعماق زمین

کلام آخر: به پایان تحقیق درباره جاده ابریشم رسیدیم امید است از خوانش این مطلب لذت ببرید منتظر نظرات و پیشنهادات شما در قسمت دیدگاه هستیم.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هفت =