اخبارعلمی

تحقیق در مورد زیست بوم یا بیوم ✳️ + انواع آن در ایران

آشنایی با زیست بوم ها در ایران و انواع آن ها

تحقیق در مورد زیست بوم یا بیوم : زیست بوم یا بیوم به مکان‌هایی که تمامی جانوران، حیوانات، گیاهان و هر جانداران زنده ای در آن زندگی می‌کند، گفته می‌شود. زیست بوم با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت مکانی هر منطقه است. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره حیوانات بومی ایران

تحقیق در مورد زیست بوم یا بیوم

انواع زیست بوم

زیست بوم مراتع: زیست بوم‌های مراتع در همه جای جهان وجود دارند فقط در قطب جنوب نیستند و در زمین‌هایی که بارش باران در آن کم باریده می‌شود در این مراتع رشد می‌کنند؛ به همین علت خشکسالی‌های زیادی در مراتع به وجود می‌آید که بسیاری از گیاهان آن را نابود می کند، در مراتع حیواناتی مانند گوزن و گاومیش زندگی می‌کنند و گیاهانی مانند ذرت و انواع غلات کشاورزان کاشته می‌شود.

زیست بوم کویر: زیست بوم کویر در بیابان‌های بی‌آب و صحراهای بزرگ مانند قاره آفریقا به وجود می‌آیند و بیشتر حیواناتی که در بیابان‌ها می توانند زنده بمانند و زندگی کنند، مانند مار و عقرب هستند و بیشتر در شب فعالیت می‌کنند چرا که دمای روز کویر بیش از اندازه بالا است.

زیست بوم استوایی: زیست بوم استوایی یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های جهان است که در قسمت‌های پایین مکان استوایی رشد می‌کنند. در جنگل‌های استوایی منطقه ای است که باران همیشه آنجا می‌بارد و هوایش همیشه گرم و دارای رطوبت است و درختانش بزرگ و به ‌هم چسبیده اند. درختان جنگل استوایی به قدری زیاد است که وقتی باران می‌بارد، مقدار خیلی کمی به قسمت کف جنگل می‌رسد.

جنگل‌های مخروطی: زیست بوم‌های مخروطی در مناطقی که هوای آن زمستانی و با سرمای زیاد است رشد می‌کنند، درختانی مانند کاج سیاه، صنوبر و حتی گلسنگ ها در آن وجود دارند و این نوع جنگل‌ها بیشتر در روسیه و چین پیدا می‌شوند.

زیست بوم مکان‌های معتدل: این زیست بوم در فصل‌های تابستان و زمستان رشد می کنند که در آن بلوط‌ها و گیاهان به وجود می‌آیند.

زیست بوم تونداری: این نوع جنگل در جاهایی که یخبندان وجود دارد یافت می‌شوند و به دلیل شرایط آب و هوایی سردی که وجود دارد درختان و گیاهان در آن نمی‌توانند رشد کنند.

آشنایی با زیست بوم ها در ایران

ایران کشوری دارای چهار فصل است و یکی از کشورهایی در جهان است که بیشترین زیست بوم در آن وجود دارد؛ یعنی از سیزده بومی که در جهان وجود دارد یازده تای آن در ایران است.

کارشناسان محیط زیست اعتقاد دارند که بسیاری از زیست بوم‌های ایران به دلیل دستکاری بشر مانند گازهای آلوده، درست کردن جاده در جنگل، ماشین آلات صنعتی در خطر هستند. همچنین قطع درختان جنگل‌ها، آشغال ریختن در فضای سبز و بارش‌های کم و گاهی اوقات بارش‌هایی با سرعت زیاد باعث تخریب شدن این زیست بوم‌ها در ایران می‌شوند.

این خطرات زیست محیطی در طولانی مدت باعث می‌شود که خسارات مالی و اجتماعی برای کشور و آیندگان به وجود بیاورد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره جاهای دیدنی ایران
و
تحقیق در مورد صنایع دستی ایران

☑️ به پایان تحقیق در مورد زیست بوم یا بیوم رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 16 =