اخبارعلمی

تحقیق درمورد پیاده روی اربعین ❤️ + تاریخچه و فلسفه آن

مقاله درمورد پیاده روی اربعین حسینی و مسیر و زمان شروع پیاده روی

تحقیق درمورد پیاده روی اربعین و فلسفه آن : برای مشاهده متن مقاله در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره امام حسین (ع)

تحقیق درمورد پیاده روی اربعین

مقاله درباره پیاده روی اربعین حسینی

پیاده روی اربعین حرکت تعداد زیادی از مسلمانان شیعه به سمت شهر کربلا و جنوب بغداد و علت ان جمع شدن آن‌ها در چهلمین روز از سالگرد شهادت امام حسین(ع)‌ می‌باشد در زمان حکومت صدام حسین محدودیت‌هایی برای اجرای این مراسم اعمال شد که با سقوط حزب او این مراسم احیاء شد و هر سال شیعیان از کشور های دیگر از جمله ایران برای روز اربعین به این مراسم می‌روند.

زیارت اربعین از اعمال مهم در نزد شیعیان است که هر ساله تعداد زیادی از شیعیان به صورت پیاده به سوی کربلا برای زیارت امام حسین(ع)‌ می‌روند. این سنت از قدیم الایام در میان شیعیان مرسوم بوده است.

تاریخچه و فلسفه پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعین ریشه تاریخی دارد زیر بر اساس مدارک تاریخی جابر بن عبدالله عناصری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱‌ قمری با پای پیاده از مدینه به سوی کربلا رفتند و در صبح اولین اربعین که از شهادت سید الشهدا می‌گذشت به کربلا رسیدند و بر اساس منابع شیعه در روز اربعین حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) به همراه هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتگو با عبدالله انصاری، قبر مطهر امام حسین(ع)‌ را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز شد.

هنگامی که اهل بیت(ع) به کربلا رسیدند جابر بن عبدالله انصاری را دیدند که به همراه چند نفر از بنی هاشم به زیارت امام حسین(ع) آمدند و هم زمان با هم وارد کربلا شدند و گریستند و ناله و زاری کردند، حضرت زینب(س)‌ در میان جمع زنان آند و با صوتی حزین دل‌ها را جریحه دار می کرد می گفت:

«وا اخاه! واحسیناه! واحبیب رسول‌الله و ابن مکة و منی! و ابن فاطمة الزهراء! و ابن علی المرتضی! آه ثم آه!» پس بی‌هوش شد.

آنگاه ام‌کلثوم لطمه به صورت زد و با صدایی بلند می‌گفت: امروز محمد مصطفی و علی مرتضی و فاطمه زهرا از دنیا رفته‌اند و دیگر زنان نیز سیلی به صورت زده و گریه و شیون می‌کردند.

سکینه چون چنین دید، فریاد زد: وا محمداه! وا جداه! چه سخت است بر تو تحمل آنچه با اهل‌بیت تو کرده‌اند، آنان را از دم تیغ گذراندند و بعد عریانشان کردند!

عطیه عوفی میگوید: هنگامی که با جابر بن عبدالله انصاری به کربلا رسیدیم جابر نزد شط فرات غسل کرد و ردایی همانند شخص محرم بر تن کرد و هر گامی که بر می‌داشت ذکر خدا می گفت تا نزدیک قبر مقدس رسید و به من گفت دستم را بر روی قبر بگذار تا چنین کردم از هوش رفت و هنگامی که به هوش آمد سه بار گفت یا حسین من گواهی می‌دهم تو فرزند بهترین پیامبران و فرزند بزرگ مومنی هستی و فرزند فاطمه سید نورانی هستی.

پیاده روی اربعین در کلام آیت الله بهجت

مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت (ره) فرمود: «امام زمان (عج) پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسین (ع) به همه عالم معرفی می‌کند، بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین (ع) را شناخته باشند و پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای این کار است.

مسیر و زمان شروع پیاده روی اربعین

مسیر زائرین ایرانی از نجف به کربلا است که ان را پیاده طی می‌کنند البته عراقی‌ها و برخی از ایرانی‌ها ای دیگر مسیرها به کربلا می‌روند. زوار ایرانی معمولا در روزهای ۱۶ و ۱۷ صفر پیاده روی خود را شروع می‌کنند اما زوار عراقی در روز ۱۷ صفر پیاده روی را شروع می‌کنند و در ۱۹ صفر به کربلا می‌رسند.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره امام حسن مجتبی (ع)
و
تحقیق درباره امام زمان (عج)

☑️ به پایان تحقیق درمورد پیاده روی اربعین رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 12 =