مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره بندپایان کلاس چهارم 🕵️ + مشخصات آن ها

مقاله دانش آموزی درباره زندگی بندپایان و دستگاه های بدن آن ها

تحقیق درباره بندپایان و مشخصات آن ها : بندپایان شاخه‌ای بزرگ از جانوران بی مهره هستند که شامل جانورانی همچون حشرات، عنکبوت‌ها، هزارپایان و سخت پوستان می‌شود.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره انواع هزارپاها

تحقیق درباره بندپایان کلاس چهارم

به چه موجوداتی بندپایان می گویند

بندپایان از قدیمی‌ترین اشکال حیاتی بر روی کره زمین بودند که با توجه به تنوع گونه‌ها و سیستم‌های زندگی در سلسله جانوران مقام اول دارند. شاخه بندپایان دارای ۸۰ درصد گونه بی مهره و ۷۵ درصد گونه سلسله جانوری است، شکل‌های اولیه بندپایان معمولا آبزی و دارای دستگاه تنفس برانشی بوده اند، زندگی بند پایان پس از تحول پوشش گیاهی زمین و پیدایش اولین نباتات آوندی به خشکی انتقال پیدا کرد به گونه‌ای اولین بندپایان زمین دارای زندگی ابی و خشکی بوده اند.

مشخصات بندپایان

بندپایان دارای کالبد بیرونی سخت و بندبند هستند و حفره عمومی بدن آن‌ها کوچک است و گرده چه که عملکردی شبیه کلیه دارد و مژه ندارند. بدن بندپایان دارای پوستک سخت شده و اسکلت بیرونی آن‌ها بندبند می‌باشد، ضمایم مفصلی در هر قطعه بدن جفت است و کارکرد حرکتی دارد، بندپایان دارای بک جفت شاخک و یو جفت چشم مرکب جانبی که قابلیت گیرنده‌های نوری را دارند هستند.

از ویژگی‌های مهم بندپایان داشتن اندام بندبند مفصل دار و لایه‌های سفت پوستی به نام پوستک است و جنس آن‌ها معمولا از کیتین آلفا ساخته شده است و دارای کلسیم کربنات می‌باشد، پوست‌های سخت رشد بندپایان را با موانعی روبه رو می‌کنند که آن‌ها از طریق پوست اندازی این موانع را حل می‌کنند.

طرح بدن بندپایان به صورت قطعات تکرار شونده هستند که به برخی از این قطعه‌ها اندام ثانویه می‌گویند، انعطاف و کارآمدی که این جانور دارد باعث شده پر گونه ترین شاخه جانوری در محیط‌های زیستی محسوب شوند. جانداران چهار اندام مانند بندپایان بدن‌های مفصل دار و بندبند دارند اما تفاوت اصلی ان‌ها این است که چهار اندامان مهره دار هستند و استخوان‌های آن‌ها درونی پوست اما بندپایان استخوان‌های بیرونی دارند.

دستگاه‌های بدن بندپایان

دستگاه تنفس: تنفس بندپایان از طریق آبشش یا سیستم نایی انجام می‌شود که همگی کیتینی می‌باشند و از سطح بند بنر رو به خارج بدن رشد کرده اند، آبشش‌ها که خاصه سخت پوستان هستند به صورت زاویه‌ای از پاها و سایر اجزای قطعه قطعه خارج شده اند.

دستگاه گوارشی: دستگاه گوارش بندپایان شامل روده اول، دوم و سوم می‌شود که روده اول و سوم دارای پوشش کیتینی که دنباله اسکلت خارجی است و روده دوم کار گوارش را انجام می‌دهد.

دستگاه بینایی: دستگاه بینایی بندپایان دارای چشم‌های مرکب است که در این چشم‌ها واحد های بینایی در کنار هم ساختار های مرکب بزرگی را تشکیل می‌دهند، البته بندپایان چشم‌های ساده هم دارند که هر کدام یک عدسی روی تعدادی سلول حساس در برابر نور قرار دارند.

دستگاه دفعی: دفع از طریق دو اندام صورت می‌گیرد، اندام‌های آبزی از طریق اندام‌های لوله‌ای شکل انجام می‌دهند و بندپایان ساکن خشکی از طریق لوله‌های مالپیگی که به روده سوم متصل است انجام می‌دهند.

دستگاه گردش خون: بندپایان دارای دستگاه گردش خون هستند که در آن خون قسمتی رگ‌ها و قسمتی در سینوس‌هایی خونی جریان دارد، قلبی لوله‌ای شکل، پشتی و ته باز از مهم‌ترین رگ خونی را تشکیل می‌دهند.

دستگاه عصبی: دستگاه عصبی بند پایان از نوع نردبانی است.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق در مورد جانوران مهره دار و بی مهره‌
و
تحقیق درباره قورباغه جانور دوزیست

☑️ به پایان تحقیق درباره بندپایان رسیدیم امید است این مطلب برای شما مفید باشد چنانچه در این خصوص نظری دارید برای ما کامنت بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

  1. 🧡 سلام من مهدیس هستم. 🧡

    💜 مطالب خوب نبود مطالب عالی هم نبود ، مطالب خیلی خیلی خیلی خیلی عالی بود. 💜

    💟 اگه میشه یه مطلب درمورد گیاهان بگذارید. 💟

    💙 ممنون از شما. 💙

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =