اخبارعلمی

تحقیق درباره چرخه کربن علوم نهم

مقاله دانش آموزی درباره انواع چرخه کربن و اهمیت آن با توضیح کامل

تحقیق درباره چرخه کربن : به طور کلی کربن چهارمین عنصر فراوان کیهان عنصری که می‌تواند ترکیب و پیوندهای فراوانی تشکیل بدهد و پایه و اساس حیات بر روی کره زمین محسوب می‌شود. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره زمین لرزه

تحقیق درباره چرخه کربن علوم نهم

چرخه کربن چیست؟

چرخه کربن چرخه‌ای بیوژئوشیمی است که در زیست کره، خاک کره، آب کره و هوا کره به طور مداوم کربن و اکسیژن را ترکیب یا آزاد می‌کنند و طی این فرایند انرژی ذخیره یا آزاد می‌شود با به پایان رسیدن هر چرخه مقدار کربن در مجموع ثابت می‌ماند. این چرخه به سبب رویداد هایی که دنبال می‌کند زندگی بر روی زمین را ممکن می‌سازد.

انواع چرخه کربن

کربن در طی چرخه اش به دو قسمت تقسیم می‌شود که این دو قسمت بر اساس نوع ذخیره‌سازی و مدت زمان با یکدیگر متفاوت می‌باشند: چرخه سریع کوتاه مدت کربن، چرخه کند دراز مدت کربن.

چرخه سریع کوتاه مدت کربن

چرخه سریع کربن حرکت، فعالیت و بازگشت کربن را توسط موجودات زنده در کره زمین یا زیست کره طی فرایند‌های فتوسنتز، تنفس و تجزیه در مدت زمان‌های چند دقیقه تا چند سال نشان می‌دهد. در هر سال ۱۰۱۵ تا۱۰۱۷ گرم کربن در چرخه سریع کربن حرکت می‌کنند.

همچنین این چرخه به فعالیت ارگانیسم‌ها وابسته می‌باشد و طی تغییر فصول دچار نوسان می‌شود. چرخه سریع در اواسط تابستان با کاهش ذخایر کربنی مواجه می‌شود و اواخر پاییز و آغاز زمستان ذخایر کربنی موجود ارگانیسم‌ها تجزیه و دوباره به جو زمین باز می گردند.

چرخه کند دراز مدت کربن

در بازه زمانی طولانی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون سال که کربن در چرخه‌ی کند بین سنگ‌ها، خاک‌ها، اقیانوس‌ها و جو حرکت کند. در چرخه‌ی کند کربن هر ساله ۱۰۱۳ تا ۱۰۱۴ گرم کربن حرکت می‌کند. نمونه‌ای از چرخه کند کربن بقایای حیوانات و گیاهان که میلیون ها سال در لپه‌های گل زیر اقیانوس قرار دارند با استفاده از فشار و گرما می‌توانند کربن را به نفت خام تبدیل کنند.

اهمیت چرخه کربن

موجودات زنده: عنصر کربن عنصری اصلی در ساخت سلول‌ها می‌باشد و در ترکیباتی مانند چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها یافت می‌شود. همچنین این عنصر اساس و پایه DNA، غشای سلول‌ها، اندامک ها، بافت‌ها و اندام‌ها است.

تنظیم دمای کره زمین: کربن دی اکسید که مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای است در حفظ دمای کره‌ی زمین نقش دارد و بدون وجود این گاز های جوی گرمای تابیده شده به زمین به طور بدون جذب به طور کامل به فضا برمی گردد و دمای کره زمین کاهش می‌یابد و یخ می‌زند.

تنظیم PH اقیانوس ها: وجود PH، متان و کربن دی اکسید در محلول‌های آبی مکانیسمی برای تنظیم آب اقیانوس‌ها است. زیرا هر چه میزان گازها در آب بیشتر، PH کمتر، آب اسیدی تر می‌باشد و زندگی آبزیان و دیگر موجودات در اقیانوس‌ها به خطر می‌افتد.

منبع نیرو: ذغال سنگ، نفت و گاز قسمت‌های اساسی از سوخت های فسیلی هستند اما استفاده از آنها اثرات منفی زیست محیطی مانند گرمای زیاد و آزاد سازی فلزات سنگین را در پی دارد.

ارزش اقتصادی: ذغال سنگ ماده‌ی معدنی ارزشمندی است که پیشرفت و توسعه اقتصادی بشر با استفاده از این ماده می‌باشد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره لایه اوزون
و
تحقیق در مورد زیست بوم یا بیوم

✅ به پایان تحقیق درباره چرخه کربن علوم نهم رسیدیم، امیدوارم اطلاعات خوبی در این زمینه بدست آورده باشید اگر پیشنهاد یا نظری دارید حتما آن را برای ما و سایر کاربران بنویسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 6 =