اخبارعلمی

تحقیق در مورد سد کرخه علوم هفتم ✳️ خلاصه و کامل

مقاله دانش آموزی درباره سد کرخه برای علوم کلاس هفتم

تحقیق در مورد سد کرخه علوم هفتم؛ سد کرخه یکی از عظیم ترین سدهای خاکی جهان و بزرگ ترین سد خاکی در خاورمیانه می باشد که در این نوشته از بخش تحقیق ماگرتا می خواهیم به صورت کامل در مورد آن صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره جاهای دیدنی ایران

تحقیق در مورد سد کرخه علوم هفتم

تحقیق کامل و کوتاه در مورد سد کرخه

سد کرخه بر روی رودخانه کرخه در شهرستان اندیمشک و استان خوزستان ساخته شده است. مختصات تقریبی سد کرخه، شمالی ۳۲°۲۹`۲۱ شرقی ۳۶`۰۷°۴۸، ارتفاع از پی ۱۲۷ متر، طول تاج ۳۰۳۰ متر، عرض تاج ۲۵ متر، عرض در پی ۱۱۰۰ متر می‌باشد.

ساخت سد در سال ۱۳۷۰ شروع و در سال ۱۳۸۰ به پایان رسید. از جمله پروژه‌های مهمی که به سد کرخه مربوط است می‌توان به پروژه تونل دشت عباس اشاره کرد. این تونل به دلیل منتقل شدن آب مورد نیاز برای آبیاری زمین‌های دشت عباس از رودخانه سد کرخه، به شکل تحت فشار ساخته شده است.

ویژگی های جذاب سد کرخه و طرح ساخت

دلیل منحصر به فرد بودن سد کرخه، ویژگی‌هایی شامل بزرگ‌ترین سد تاریخ ایران از لحاظ حجم بدنه و طول سد است. همچنین دارای بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی کشور و تأمین و تنظیم آب، جهت آبیاری ۳۴۰ هزار هکتار از زمین‌های پایین دست است.

در اصل طرح اولیه ساخت سد کرخه در سال ۱۳۳۵ توسط شرکت‌های آمریکایی ارائه و آغاز شد. از جمله مطالعات مرحله به مرحله سد در سال‌های ۱۳۴۵، ۱۳۴۷، ۱۳۵۸ به انجام رسید و در سال ۱۳۶۷ به طرح تکمیلی ساخت، سد کرخه پرداختند.

شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران طرح سد کرخه را از روی نسخه اصلی پارامتر، نمونه برداری شد و با مدیریت اشتباه از جهتی به شکل عمدی بعد از یکسال خشکسالی ساختی از سال ۱۳۹۶ تا بهار سال ۱۳۹۷ ظرفیت آبگیری سد تکمیل و سرریز شد. بنابراین نتیجه آن سیل فاجعه بار خوزستان و نابودی دام، کشاورزی و زیر ساخت‌های خوزستان شد.

مطالعات زمین شناسی سد کرخه

مخازن سد کرخه در حاشیه‌ی جنوب غربی و قسمتی از رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد. سد کرخه و دریاچه‌ی آن در فروافتادگی دالبری، قسمت شمال قرار گرفته است.

ریزش در شیروانی‌های کنگلومرای رودخانه بسیار زیاد است، اما جریان آن ملایم و همواره پیش بینی شده و به همین جهت ایمنی سازه‌های هیدرولیکی را به خطر نمی‌اندازد. واحد BK1 قسمت پایین سازند بختیاری را تشکیل می‌دهد و اضافه بر لایه های گل سنگی است. همچنین واحد BK2 قسمت بالایی سازند بختیاری را در بر گرفته است که شکل گرفته از کنگلومرای می‌باشد.

مشخصات و سرشاخه رودخانه کرخه

رودخانه کرخه از منطقه‌های میانی و جنوب غربی رشته کوه‌های زاگرس در ناحیه‌های غرب و شمال غرب کشور سرچشمه گرفته است. پس از طی کردن مسافتی حدود ۹۰۰ کیلومتر در دنباله ی شمال به جنوب، سرانجام در مرز مشترک ایران و عراق به مرداب هورالعظیم می‌رسد. رودخانه کرخه بعد از رودخانه‌های کارون و دز سومین رودخانه بزرگ ایران از نظر آب دهی به شمار می‌رود.

حوضه آبریز رودخانهٔ کرخه به وسعت حدود ۴۳ هزار کیلومتر مربع، میان ۴۶ درجه و ۵۷ دقیقه تا ۴۹ درجه و ۱۰ دقیقه طول شرقی و ۳۱ درجه و ۴۸ دقیقه تا ۳۴ درجه و ۵۸ دقیقه عرض شمالی واقع شده ‌است و شامل استان‌های همدان، کرمانشاه، کردستان، ایلام، لرستان و خوزستان می‌باشد.

سرشاخه‌های اصلی تشکیل‌دهندهٔ کرخه، رودخانه‌های سیمره، کشکان، قره‌سو، گاماسیاب و چرداول هستند. لازم به ذکر است که یکی از مشخصه‌های طبیعی رودخانهٔ کرخه احتمال وقوع سیلاب و خطرات ناشی از آن است.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق در مورد صنایع دستی ایران
و
تحقیق درباره حیوانات بومی ایران

☑️ به پایان تحقیق در مورد سد کرخه از علوم تجربی هفتم رسیدیم، شما چه اطلاعاتی در مورد سد کرخه دارید؟ نظرتان را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + یازده =