مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره حیوانات بومی ایران ⚜️ و زیستگاه آن ها

مقاله جامع و کامل درباره حیوان های بومی کشور ایران و نحوه رشد و زیستگاه آن ها با توضیح کامل

تحقیق درباره حیوانات بومی ؛ ایران کشوری وسیع با ۱.۶ میلیون کیلومتر مربع دارای طیف وسیعی از پوشش گیاهی را در خود جای داده است و صدها گونه‌های جانوری و گیاهی که دارای اکوسیستم انحصاری خود در جای به جای ایران وجود داشته باشد. در این نوشته از بخش تحقیق ماگرتا حیوانات بومی ایران را به شما معرفی کنیم، با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره پستانداران

تحقیق حیوانات بومی ایران

حیوانات بومی ایران

کشور ما ایران دارای ۲۰۲ گونه پستاندار، ۲۳۲ گونه خزنده، ۵۰۰ گونه پرنده، ۲۲ دو زیست و… است، اما جانورانی نیز در ایران وجود دارند که تنها در ایران یافت می‌شود و بومی ایران محسوب می‌شوند.

پرندگان ایرانی، خودنمایی زاغ بور

ایران در رده پرندگان یک کشور بسیار غنی است، در ایران تا کنون ۵۰۰ گونه پرندگان یافت شده است، اما در این میان تنها یک پرنده است که زیستگاه آن ایران می‌باشد، این پرنده زاغ بور نام دارد و در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی ایران زندگی می‌کند و در تیره کلاغان قرار می گیرد.

شاید جالب باشد که بدانید این گونه پرنده تمایلی برای پرواز ندارند حتی در مواقعی که احساس خطر می‌کنند دویدن را به پرواز ترجیح می‌دهند و خوشبختانه است پرونده در معرض انقراض نیست.

پستانداران ایرانی

بر اساس آمار جانوران در ایران حدود ۲۰۲ گونه حیوانات در رده پستانداران وجود دارند که ۱۲ تای آن ها بومی ایرانی هستند، در ادامه به معرفی این پستانداران می پردازیم.

گور ایرانی از حیوانات بومی ایران

گور ایرانی : این حیوان در پارک ملی کوران و منطقه حفاظت شده بهرام گور زندگی می‌کند، وضعیت بقای این گورها بسیار مناسب است و در فهرست lucn معرض انقراض قرار ندارند، اما متاسفانه است توصیفات برای گور ایرانی همخوانی ندارند و آن ها در معرض انقراض قرار گرفته اند کمتر از ۱۰۰۰ راس از گور ایرانی در ایران باقی مانده است، نژاد گور خرهای ایرانی از نژاد گورهای آسیایی هستند که قبلا در کشورهای چین و هند نیز یافت می‌شدند.

همستر دم دراز زاگرس از حیوانات بومی ایران

همستر دم دراز زاگرس : این حیوان در استان خوزستان، ایزه، ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز، رشته کوه زاگرس زندگی می‌کنند این همستر ها در سرده همستر های موش‌وار قرار می‌گیرند و در جنگل‌های با ارتفاعات متوسط و مناطق کوهستانی بیشتر مشاهده شدند، همستر دم دراز زاگرس از گیاهان، دانه‌ها و حیواناتی همچون حشرات تغذیه می‌کنند.

یوز ایرانی از از حیوانات بومی ایران

یوزپلنگ ایرانی: این حیوان بیشتر در مناطق محافظت شده ایران زندگی می‌کنند. یوزپلنگ‌ها به صورت آندمیک در ایران زندگی می‌کند.

ول ایرانی از حیوانات بومی ایران

ول ایرانی : این گونه در استان فارس و ارتفاعات ۵۲۰۰ پایی شیراز زندگی می‌کنند ول‌ها بدنی گرد، پوزه‌ای صاف و دمی کوچک دارند.

ول قزوینی: زیستگاه ول قزوینی همانطور که از نامش پیداست قزوین است این ول‌ها با ول گونتر اشتباه گرفته می‌شد؛ زیرا هر دو از یک گونه هستند.

قوچ و میش لارستانی: زیستگاه قوچ و میش لارستانی در استان فارس، شهرستان لارستان و منطقه حفاظت شده هر مود است این جانور ای نایاب‌ترین گونه گوسفندان وحشی محسوب می‌شود که اندام کوچکی دارد.

قوچ و میش اصفهانی: زیستگاه قوچ و میش اصفهانی در اصفهان، پارک‌های ملی کرکس، یخاب موته و قمیشلو است این حیوان نمادی از حیات وحش اصفهان است.

قوچ و میش کرمان: زیستگاه قوچ و میش کرمان در استان کرمان و منطقه حفاظت شده خبر است.

دوپای طوسی: زیستگاه دوپای طوسی استان خراسان رضوی، مشهد و چشمه گیلاس می‌باشد.

دوپای تالر از حیوانات بومی ایران

دوپای تالر: زیستگاه دوپای تالر در استان خراسان رضوی، کویر نمک و جعفرآباد است.

موش پوزه دار ایرانی: زیستگاه موش پوزه دار ایرانی در استان خوزستان، ۸ کیلومتری جنوب غربی دزفول است.

همستر دم دراز فشمی: زیستگاه همستر دم دراز فشمی در تهران، دامنه‌های رشته کوه البرز و ۱۱ کیلومتری شمال شرق قشم است.

☑️ به پایان تحقیق درمورد حیوانات بومی ایران و زیستگاه آن ها رسیدیم، اگر نظری داشتید حتما آن را از بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق در مورد پرورش ماهی
تحقیق دانش آموزی در مورد کرم ابریشم
تحقیق درباره حشرات مفید و نقش آن ها
تحقیق در مورد همه جانوران مهره دار و بی مهره‌

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 3 =