مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره محمد بن موسی خوارزمی ❤️ کاروفناوری نهم

بهترین مقاله درباره زندگینامه محمد خوارزمی برای دانش آموزان کلاس نهم و تمامی پایه ها

تحقیق درمورد دانشمند ایرانی ابو جعفر محمد بن موسی الخوارزمی : خوارزمی یکی از ریاضیدانان، ستاره شناسان، جغرافیدانان و فیلسوفان و مورخان ایرانی در نیمه اول قرن نهم میلادی بود، وی یکی از اعضای دارالحکومه در بغداد بود و بیشتر عمر خور را در آن شهر گذراند.

در این نوشتار آموزش و پرورش ماگرتا می‌خواهیم زندگینامه این ایرانی همه چیز دان را بررسی کنیم در بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق کوتاه درباره ی غیاث الدین جمشید کاشانی

تحقیق در مورد محمد بن موسی خوارزمی

زندگینامه محمد خوارزمی

محمد بن موسی خوارزمی در سال ۷۸۰ میلادی در خوارزم چشم به دنیا گشود، ایشان اصالتا اهل خوارزم هستند، به همین دلیل به او لقب خوارزم دادند. خوارزم همان خیوه کنونی در جنوب دریاچه آرال مرکزی و بخشی از جمهوری ازبکستان کنونی است.

وی در ریاضیات به ویژه جبر شهرت دارد و پدر جبر نامیده شده است، خوارزمی در قرون وسطی نامدار بود و کتاب‌های جبر و مقابله او توسط بسیاری از افراد ترجمه و مورد استفاده قرار گرفت. ترجمه کتاب‌های جمع و تفریق او تحولی عظیم در اروپا ایجاد کرد و باعث تغییر ساختار عددنویسی شد.

قرن نهم را عصر خوارزمی می‌گفتند. در آن زمان عباسیان روی کار آمده بودند و خلافت را در دست داشتند.عباسیان به علت توجه و مهارت ایرانیان در زمینه‌های ریاضیات، پزشکی تحت تاثیر قرار گرفته و از دانشمندان ایرانی حمایت می‌کردند.

دستاورد‌های خوارزمشاهی

خوارزمی قبل از اینکه در دارالحکمه عضو شود به هند فرستاده شد تا حساب هندی بیاموزد و دو اثر (حساب الهند) و (الجبر و المقابله) را پس از بازگشت نگاشت، او نتایج بدست اورده از‌ هندیان و یونانیان را تلفیق و باعث انتقال مجموعه‌ای از معلومات جبری و حسابی شد که در ریاضیات قرون وسطی شد. چون به سرزمین‌های هند آشنا بود مامون خلیفه عباسی بخش‌های مربوط به هند را به او واگذار کرد. همچنین وی مسئول تهیه اطلسی از نقشه‌های آسمان و زمین بود، شاید او از جمله کسانی بود که در دشت سنجار برای اندازه‌گیری طول نصف النهار شرکت داشت.

آثار خوارزمی

خوارزمی سه کتاب در زمینه ریاضیات به نام‌های الجمع و التفریق، الجبر و المقابله، الحساب و العدد الهندی دارد. کتابهای زیج السند، صوره الارض، مقاله استخراج تاریخ الیهود و اعیادهم، کتابهایی راجع به اسطرلاب و کتاب الرخامه از دیگر آثار او است.

خوارزمی در نظر پژوهشگران غربی

 در قرن ۱۹ میلادی آرستید مار، پژوهشگر فرانسوی درباره محمد خوارزمی می‌گویند: یک موضوع تاریخی را امروزه نمی‌توان انکار کرد و آن این است که محمد بن موسی خوارزمی، معلم واقعی ملل اروپایی جدید در علم جبر بوده است.

جُرج سارتُن، از پژوهشگران موفق آمریکایی در کتاب مشهور خود به نام مقدمه بر تاریخ علم درباره خوارزمی می‌گوید: خوارزمی بزرگترین ریاضی‌دان عصر خود، و در صورت در نظر گرفته شدن همه‌ی جوانب، یکی از بزرگترین ریاضی‌دانان همه‌ی اعصار به شمار می‌آید.» او خوارزمی را یکی از بنیانگذاران آنالیز یا جبر به صورتی جدا از هندسه دانسته است، زیرا کتاب جبر و مقابله حل آنالیزی معادلات درجه‌ی اول و دوم را در بر دارد. سارتن به همین جهت نیمه‌ی اول قرن نهم میلادی را عصر خوارزمی نامیده و فصلی از کتاب خود را به نام او مزیّن‏‏‏‎ ساخته است.

پژوهشگر مشهور آلمانی آیلْهارد ویدِمان در اواخر سده‌ی ۱۹خوارزمی را یک نابغه و دارای شخصیت علمی ممتاز خوانده است.

اسمیت نیز او را بزرگ‌ترین ریاضی‌دان دربارمأمون می‌داند.

وفات و بزرگداشت محمد خوارزمی

خوارزمی در سال ۸۵۰ میلادی چشم ازدنیا فرو بست. در سال۱۹۸۳ میلادی سازمان ملل متحد از کشورهای عضو این سازمان خواست به یاد این دانشمند بزرگ، بنیانگذار فن جبر و واسطه غیر مستقیم بین ریاضی یونانی و هندی مراسم بزرگداشت برگزار کنند.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق درباره حکیم بزرگمهر
و
تحقیق درباره خواجه نصیرالدین طوسی

☑️ به پایان تحقیق درباره محمد خوارزمی رسیدیم، اگر شما نیز اطلاعات مفیدی در مورد این موضوع دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫14 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + شش =