مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره خواجه نصیرالدین طوسی ⚡️ کلاس ششم

بهترین مقاله درباره زندگینامه خواجه نصیرالدین طوسی برای دانش آموزان

تحقیق درباره خواجه نصیرالدین طوسی : خواجه نصیرالدین طوسی از دانشمندان برجسته اسلام است که رصدخانه مراغه را تاسیس کرد، نظریات این منجم در دستاورد‌های علمی جهان نقش بسزایی داشت.

در این نوشتار می‌خواهیم زندگینامه این دانشمند مسلمان را بررسی کنیم با ما در بخش تحقیق ماگرتا همراه شوید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق در مورد فردوسی

تحقیق درباره خواجه نصیرالدین طوسی

زندگینامه خواجه نصیرالدین طوسی

محمد بن محمد بن حسن جهرودی طوسی که به خواجه نصیرالدین طوسی مشهور است در قرن هفتم هجری زندگی می‌کرد، پدر او شیخ وجیه الدین محمد بن حسن از فقیهان امامیه و محدثان طوس بود و از او با عنوان اولین دانشمند خواجه نصیرالدین یاد می‌شود

خواجه نصیر الدین در دوران کودکی ابتدا قرآن را آموخت، سپس اقسام علوم ادبی، آثار بزرگان دین، علم فقه و اصول، و حدیث را نزد پدر خود آموخت بعد از آن علوم طبیعی، حکمت و فلسفه را نزد دایی خود نورالدین علی بن محمد شیعی آموخت.

خواجه نصیرالدین علومی ریاضی مانند حساب، جبر، هندسه را نزد کمال الدین محمد حاسب دوست پدرش آموخت و پس از یادگیری علوم رجال و درایه و حدیث نزد دایی پدرش نصیرالدین عبدالله بن حمزه لباس عالمان بر رو پوشاند و به او لقب نصیرالدین اعطا کرد.

براساس وصیت پدر خود بعد از وفات او در هر مکانی که عالمی یافت می‌شد سفر می‌کرد و از علوم مختلف بهره می‌برد.

و در نهایت نیشابور آمد و در انجا اقامت گزید نیشابور در آن زمان مهد علوم و ادب بود، در این شهر نزد فریدالدین عطار نیشابوری رسید و از او کتبی مانند اشارات و قانون ابن سینا را یاد گرفت.

تاسیس رصد خانه و کتابخانه مراغه توسط خواجه نصیرالدین طوسی

خواجه نصیرالدین می‌خواست با ساخت رصدخانه در مراغه باعث گسترش علوم نجوم، جمع آوری کتاب‌ها و تجمع دانشمند به منظور جلوگیری از نابودی فرهنگ و هنر شود، به دستور او جمعی از دانشمند نجوم و علوم ریاضی گرد هم آمدند و هلاکوخان نیز بودجه‌ای را در اختیار آن‌ها نهاد تا رصد خانه‌ای را بسازند.

بنای رصد خانه در بالای تپه‌ای صدر داغی در شمال غربی شهر مراغه بود ساخت این بنا حدود ۱۳ سال طول کشید و در انجا علاوه بر رصد ستارگان به تدریس و تحقیق شاخه‌های مختلف علوم چون ریاضی، علوم طبیعی و نجوم مشغول بودند.

خواجه در نزدیکی این رصد خانه اقدام به ساخت کتابخانه‌ای بزرگ کرد دکه بر ان ما حدود ۴۰۰۰ جلد کتاب وجود داشت و برای استفاده دانشمندان و پژوهشگران در اختیار ان‌ها قرار گرفت.

آثار خواجه نصیرالدین طوسی

خواجه نصیرالدین موفق به تالیف و ترجمه کتاب و رساله‌های علمی زیادی شد آثار او در زمینه منطق، فلسفه، کلام، اخلاق و ریاضیات و نجوم از اهمیت بالایی برخوردار بود.

اخلاق ناصری

اخلاق ناصری از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین آثار او در زمینه حکمت علمی بوده است.

تجرید الاعتقاد

نام دیگر تجرید الاعتقاد، تجریداکلام است که به زبان عربی و با رویکرد فارسی تالیف شده است.

زیج ایلخانی

زیج ایلخانی در سال ۶۷۰ هجری در علوم نجوم و براساس رصد‌هایی که رصدخانه مراغه انجام داده به رشته تحریر درآمده است.

تحریر اصول اقلیدس

این کتاب مهم‌ترین اثر او در ریاضیات دوره اسلامی می‌باشد.

اساس الاقتباس

این کتاب مهم‌ترین آثار او در زمینه منطق و نثر روان فارسی است.

شرح الاشارات و التنبیهات ابوعلی سینا

این کتاب از مشهور‌ترین شروحی است که بر اشارات ابو علی سنا تالیف شده است.

آرامگاه خواجه نصیر الدین طوسی

خواجه نصیر الدین طوسی در کاظمین عراق در سالو۶۷۲ هجری قمری فوت شد و قبر او در جوار حرم کاظمین است.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق درباره زکریای رازی
و
تحقیق در مورد خیام نیشابوری

☑️ به پایان تحقیق درباره خواجه نصیر الدین طوسی رسیدیم، اگر شما نیز اطلاعات مفیدی در مورد این مشاهیر دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − شش =