مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره غزنویان ☑️ تاریخچه، فرهنگ و اعتقادات

مقاله درمورد سلسله غزنویان چه کسانی بودند و چه آثاری از سلسله آن ها باقی مانده است؟

تحقیق درباره غزنویان کلاس هشتم ؛ غزنویان اولین سلسله ترک ایرانی بودند که بر خراسان و ماوراءالنهر حکومت می‌کردند و موفق شدند قلمرو خود را تا هند گسترش دهند. در این نوشته از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم در خصوص این سلسله ترک تبار مطالبی را ارائه بدهیم با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره تخت جمشید

تحقیق درباره غزنویان

تاریخچه سلسله غزنویان

غزنویان سلسله ترک تباری بودند که در شرق ایران از سال ۵۸۲ تا ۳۵۱‌ هجری قمری حکومت می‌کردند، آن‌ها نسب خود را به یزدگرد سوم ساسانی می‌دانستند، غزنویان به دلیل فتوحاتی که در هند بدست آوردند شهرت قابل توجهی یافتند.

بنیان گذار سلسله غزنویان محمود غزنوی بود، اما آلپ تکین و سبکتکین به عنوان سپه سالاران سپاه نقش مهمی در تشکیل این حکومت داشتند، غزنویان پایه‌های حکومت خود را در غزنین بنا کردند. همچنین غزنویان به نمایند از خلفای اسلامی در شرق ایران به انتشار و تبلیغ اسلام مشغول شدند.

غزنویان از سال ۳۵۱ تا ۵۸۲ در ایران حکومت کردند و این دوران ۱۸ پادشاه به قدرت رسیدند، اما مهم‌ترین این پادشاهان سلطان محمد و مسعود غزنوی بودند.

محمود غزنوی، محمود غزنوی اولین سلطانی بود که پس از ورود اسلام به ایران عنوان سلطان را از آن خود کرد و به سلطان محمد غزنوی شهرت یافت. سلطان محمد با حمله به هند ثروت سرشاری را بدست آورد که با این ثروت بر قلمرو تحت حاکمیت خود را رونق بخشید، او به دلیل موفقیتی که در ترویج اسلام بدست آورد از سوی خلیفه القادرالله به کهف الدوله الاسلام شهرت یافت.

مسعود غزنوی، نبرد دندانقان مهم‌ترین واقعه دوران سلطان مسعود غزنوی بود که در سال ۴۳۱ هجری قمری رخ داد، او در از غلامان شخصی خود که سلجوقیان پیوسته بودند شکست خورد و به غزنه بازگشت.

اوج قدرت سیاسی غزنویان

اوج قدرت سیاسی غزنویان در دوران پادشاهی سلطان مسعود و محمود غزنوی بود. به دلیل کشور گشایی های محمد غزنوی و حضور بازرگانان در قلمرو غزنویان موجب رونق تجاری در این سلسله شد.

از مراکز بزرگ تجاری این دوره شهر های بلخ، هرات و نیشابور بودند، شهر بلخ بر سر راه تجاری هند و آسیای مرکزی بود در دوره غزنویان به اوج قدرت خود رسید، سلطان محمود با حمله به هند و بدست آوردن ثروت زیاد موجب آبادانی و رونق بیشتر قلمرو خود شد او در شهر بلخ بازاری داشت که به بازار عاشقان شهرت داشت.

تحقیق درباره غزنویان، اولین سلسله ترک تبار ایران

فرهنگ و اعتقادات غزنویان

غزنویان مسلمانان سنی مذهب بودند که در دوره آن‌ها اسلام پیشرفت چشمگیری کرد، در دوره غزنویان مدارس با هدف گسترش مذهب ساخته می‌شد. نیشابور مرکز حضور صوفیان بود. از رهبران صوفیه می‌توان به ابو سعید ابوالخیر و ابوالقاسم قشیری اشاره کرد.

در دوران غزنویان علویان و شیعیان حرمت و احترام زیادی داشتند یک اقلیت کوچک در خراسان که میانه رو بودند با مماشاتی که با حکومت غزنوی داشتند توانستند به راحتی به زندگی آرام خود ادامه دهند. در دوره غزنویان هنر اسلامی که تلفیقی از هنر ایرانی با آموزه‌های اسلامی بود در هند رواج پیدا کرد.

زبان و ادبیات فارسی نیز در این دوره به شکوفایی رسید استفاده از زبان فارسی به عنوان زبان رسمی دربار غزنویان سبب شد شاعر زیادی برای ادامه فعالیت خود به دربار غزنوی بروند.

آثار تاریخی باقی مانده از سلسله غزنویان

از آثار به جا مانده از سلسله غزنویان می‌توان به محوطه سنگو در اسفراین، مسجد رباط غزنویان در شهر خواف، رباط ماهی، حرم رضوی، آرامگاه ارسلان جاذب، آرامگاه سلطان محمود غزنوی، قلعه تاریخی غزنه اشاره کرد.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق درمورد خواجه نظام الملک
و
تحقیق دانش آموزی در مورد خلیج فارس

☑️ به پایان تحقیق درباره غزنویان چه کسانی بودند و بنیان گذار سلسله غزنویان که بود؟ رسیدیم، اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 11 =