اخبارعلمی

تحقیق درمورد خواجه نظام الملک ⭕️ بررسی زندگینامه و آثار وی

تحقیق در مورد خواجه نظام الملک طوسی کلاس پنجم و ششم دبستان

تحقیق در مورد زندگی خواجه نظام الملک طوسی : ابوعلی حسن بن علی اسحاق طوسی معروف به خواجه نظام الملک یکی از برجسته‌ترین وزیران دوره سلجوقی بوده است، زیرا در زمان او سلجوقیان به اوج قدرت خود رسیدند او به مدت ۲۹ سال سیاست درونی و بیرونی دوره سلجوقیان را رقم زد.

در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم زندگی این وزیر قدرتمند یعنی خواجه نظام الملک را بررسی کنیم با ما همراه شوید.

تحقیق در مورد خواجه نظام الملک طوسی

زندگینامه خواجه نظام الملک

خواجه نظام الملک در سال ۴۹۸ هجری قمری در شهر توس متولد شد نام اصلی او ابوعلی حسن و نام پدرش ابولحسن علی بود. او در نویسندگی و حسابداری تبحر داشت. او در سن بیست سالگی تحصیل فقه و حدیث را به اتمام رساند و فاضل و دبیری توانا گشت، سپس به خدمت دستگاه دیوانی درآمد ولی او در مشاغل دیوانی ترقی کرد و مامور اداره اموال دولتی در ناحیه توس شد.

در ۲۱ سالگی با انحطاط حکومت غزنوی و آغاز سلطه سلجوقیان به خدمت حکومت سلجوقیان درآمد، اما به علت آزارهایی که از ابن شاذن عمید بلخ دید به مرو هجرت کرد و به مدت ده سال در خدمت دستگاه چغری بیگ برادر طغرل سلجوقی بود.

با مرگ طغرل حکومت به دست آلپ ارسلان افتاد و او خواجه نظام الملک را وزیر خود کرد و تمام کار های مملکتی را به او واگذار کرد. خواجه حدود ‌بیست و نه سال در خدمت حکومت سلجوقی بود او نام این دو سلطان را در شرق و غرب عالم بر زبان‌ها جاری کرد و او قلمرو ایران چنان وسعت داد که تا آن زمان در تاریخ نظیر آن دیده نشده بود.

نقش نظام الملک در اقتصاد

نظام الملک یک مدیر اجرایی موفق بود که ذکاوت او باعث گسترش و توسعه اقتصادی امپراطوری اسلامی شد. او مالیات‌های مناسبی را برای مردم تعیین می‌کرد و با جمع آوری مالیات به ساخت جاده‌های شهر های مختلف اهتمام ورزید.

زندگینامه خواجه نظام الملک

دیدگاه و روش کشور داری خواجه نظام الملک

او در کتاب سیاست نامه از الگوی حکومت یکپارچه دوره ساسانی و حکمت‌های پس از اسلام الگو برداری کرده است، او دشمن سرسخت جریان فئودالی زمان بود؛ زیرا معتقد بود جریان فئودالی باعث پراکندگی کشور می‌شود.

لقب های خواجه نظام الملک

  • وزیر کبیر: زیرا در دستگاه سلجوقی وزیری به بزرگی و قدرتمندی او نبود.
  • قوام الدین: فقیهان زمان به او این لقب مذهبی را دادند.
  • اتابک: لقبی که ملک شاه پس از پادشاهی به خواجه نظام الملک داد.
  • خواجه بزرگ: برای آموزگاری ملک شاه در زمان ولیعهدی
  • رضی امیرالمومنین: لقبی که در سال ۴۷۵ هجری قمری خلیفه المقتدی بامرالله به او داده بود.
  • نظام الملک‌: لقبی که عموم او را با ان می‌شناختند، همچنین بسیاری از وزیران معتمد در دوره‌های پسین تاریخ در هند و ایران به این نام خوانده می‌شوند.
  • صدر الاسلام

آثار خواجه نظام الملک

او موفق به نوشتن کتاب سیاست نامه شد، این اثر با تصحیح هیوبرت دارک توسط بنگاه‌های ترجمه و نشر در سال ۱۳۴۰‌ در ۲۷۲ صفحه منتشر شد.

آرامگاه خواجه نظام الملک

آرامگاه او در کوچه‌ای به نام خواجه نظام الملک در محله احمد آباد اصفهان در بنای دار البطیخ واقع است، در این بنای کوچک شاهان و بزرگان سلجوقی دفن می‌شدند و سنگ قبر آن‌ها از سنگ‌های مرمر نفیس است و بر روی قبر خواجه نظام الملک سنگ مرمر زیبایی که در اطراف آن کتیبه‌ای مزین به آیه الکرسی و کلات دیگر وجود دارد.

☑️ به پایان تحقیق درمورد زندگینامه خواجه نظام الملک رسیدیم، امید است این مطلب برای شما کاربردی و مفید باشد چنانچه سوالی دارید می‌توانید به صورت کامنت از ما بپرسید.

تحقیق پیشنهادی:
تحقیق درباره ابوریحان بیرونی
تحقیق در مورد جابر بن حیان
تحقیق درباره نقش دانشمندان در زندگی انسان

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =