مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره تخت جمشید ⭕️ کلاس چهارم و هفتم

مقاله درمورد تخت جمشید شیراز قبل و بعد از ویرانی و بررسی بخش های مختلف آن

تخت جمشید یکی از بناهای قدیمی تمدن ایران است که در استان فارس قرار دارد این بنا شکوه معماری کاه پادشاهان در عصر ایران باستان را نشان می‌دهد. در این مقاله از بخش تحقیق ماگرتا می خواهیم مطالبی را در خصوص تخت جمشید، این بنای با شکوه ارائه بدهیم با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد فردوسی

تحقیق درباره تخت جمشید

تحقیق کوتاه درباره تخت جمشید شیراز

تاریخچه تخت جمشید، داریوش اول که سومین پادشاه هخامنشیان بود در سال ۵۱۸ پیش از میلاد یعنی حدود ۲۵۰۰ سال پیش دستور به ساخت کاخی عظیم در اطراف مرودشت شیراز را داد، اما مراحل ساخت این عمارت زمان زیادی طول کشید و در دوره پادشاهان بعدی نیز ادامه داشت.

قدمت تخت جمشید، تخت جمشید از برجسته‌ترین بناهای تاریخی ایران باستان است که قدمت آن ۲۵۰۰ سال می‌باشد، شهرت تخت جمشید جهانی است و آثار کشف شده در تخت جمشید در بسیاری از موزه‌های معروف جهان نگهداری می‌شود. همچنین نام تخت جمشید به عنوان دومین اثر تاریخی و فرهنگی در ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

موقعیت مکانی تخت جمشید، تخت جمشید در منطقه‌ای خوش آب و هوا در نزدیکی مرو دشت شیراز در استان فارس قرار دارد. فاصله تخت جمشید تا شیراز حدود ۷۰ کیلومتر است و مرودشت نیز در ۱۱ کیلومتری جنوب غربی تخت جمشید قرار دارد.

تخت جمشید قبل از ویرانی

تخت جمشید قبل از ویرانی، تخت جمشید تا قبل از حمله اسکندر مقدونی به ایران دوران شکوه خود را طی می کرد. حدود ۳۳۴ سال پیش از میلاد اسکندر مقدونی به همراه سپاهی عظیم به ایران حمله کرد سپس خانه‌های مردم را غارت کرد و کاخ بزرگ تخت جمشید را نیز به آتش کشید، نفرت و کینه اسکند مقدونی نسب به پادشاهان هخامنشی باعث شد که او کاخ خشایار شاه را به آتش بکشد اما آتش به دیگر نقاط تخت جمشید نیز، سرایت کرد و باعث ویرانی قسمت‌های بزرگی از میراث تخت جمشید شد.

سنگ تراشی ها و نقوش برجسته تخت جمشید، یکی از مهم‌ترین آثار کشف شده در تخت جمشید سنگ تراشی ها نقوش برجسته است که در قسمت‌های مختلف کاخ‌ها و بناهای این منطقه حک شده است. به دلیل قدمتی که تخت جمشید دارد این سنگ تراشی ها مهم‌ترین سند تمدن‌های اولیه برای تاریخ جهان به شمار می‌روند و دانشمندان و پژوهشگران سعی می کنند این کتیبه‌ها و آثار را رمزگشایی و خوانش کنند.

ستون‌های تخت جمشید، از معروف‌ترین سازه‌های باقی مانده در تخت جمشید ستون‌ها و سر ستون ها کشف شده هستند. این ستون‌ها بسیار بلند و سنگین هستند و شیوه ساخت آن‌ها برای معماران و باستان شناسان بسیار جذاب است. کاخ آپادانا دارای ۷۲ ستون بوده است که امروزه تنها ۱۴ ستون باقی مانده است هر یک از ستون‌ها حدود ۲۰ متر ارتفاع دارند و وزن آن ها به ۸۵ تن می‌رسد.

تحقیق درباره بخش‌های مختلف تخت جمشید

بخش‌های مختلف تخت جمشید

میراث تخت جمشید از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که در این قسمت به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

پلکان ورودی، پلکان ورودی از دو ردیف موازی پله تشکیل شده است که حد فاصل میان پله‌ها سنگ فرش است.

دروازه ملل، در فاصله ۲۲ متری پس از پلکان ورودی کاخ کوچکی به نام دروازه ملل وجود دارد.

خرانه تخت جمشید، اولین بنای ساخته شده در تخت جمشید خزانه می‌باشد که در شرق موزه تخت جمشید و جنوب کاخ صد ستون قرار دارد.

کاخ صد ستون، دومین کاخ بزرگ تخت جمشید، کاخ صد ستون است که حدود ۱۰۰‌ ستون لر تالار مرکزی آن قرار دارد.

کاخ خشایار شاه، این کاخ به دستور خشایار شاه ساخته است که علاوه بر کاخ خشایار شاه به نام کاخ هدیش نیز شناخته می‌شود.

موزه تخت جمشید، یکی از کهن‌ترین ساختمان موزه ایران موزه تخت جمشید است که با بازسازی کاخ ملکه از مجموعه کاخ‌های تخت جمشید کاربری آن را تغییر داده و به شکل امروزی در آمده است.

☑️ به پایان تحقیق درباره تخت جمشید رسیدیم، اگر شما نیز نظری در مورد این مکان تاریخی و قدیمی دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تحقیقات پیشنهادی:
تحقیق در مورد خیام نیشابوری
تحقیق در مورد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 10 =