اخبارعلمی

تحقیق درباره سیزده بدر ✳️ + فلسفه سبزه گره زدن در این روز

مقاله جامع درباره تاریخچه و ریشه جشن سیزده به در و نحوه برگزاری آن

تحقیق درباره سیزده بدر و آیین آن : سیزده بدر که روز طبیعت است مردم به بیرون از خانه می‌روند و چند ساعتی را به تفریح در طبیعت می‌گذرانند، در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم درباره تاریخچه این روز مطالبی را بیان کنیم.

مطلب پیشنهادی: انشا در مورد سیزده بدر

تحقیق درباره سیزده بدر

سیزده بدر

سیزده بدر یکی از جشن‌های نوروزی است که در روز سیزدهم ماه فروردین برگزار می‌شود و در تقویم رسمی ایران روز طبیعت نامگذاری شده است و تعطیل رسمی می‌باشد. عده‌ای بر این باورند که روز سیزده بدر باید برای راندن نحسی از خانه بیرون بروند و نحسی را در طبیعت به در کنند.

در فرهنگ ایرانی هیچ روزی به نام نحس، شوم نامگذاری نشده است بلکه ماه و روز های هفته نام‌های زیبا و در ارتباط با طبیعت نیز دارند، اما سیزدهمین هر ماه خورشیدی که درگاه شماری ایران به تیر روز مشهور است، ستاره باران می‌شود و ایرانیان از روی شادی این روز را جشن می‌گیرند.

همچنین در هیچ از متون کهن دانشمندان و نویسندگان از این روز به بدی یاد نکرده اند بلکه از ان به عنوان روزی فرخنده و خجسته نام برده اند. اما پس از نفوذ اروپائیان در زمان صفویان عدد سیزده را نحس می‌دانند و هنوز هم این خرافات در اروپا وجود دارد اما منابع معقول و مستند تاریخی وجود دارد که روز سیزده بدر را فرخنده و نیکو می‌دانند.

تاریخچه سیزده بدر

مورخان پیشینه جشن نوروز را از زمان جمشید می‌دانند حتی در خصوص سیزده بدر هم روایت شده است که جمشید شاه پیشدادی روز سیزده بدر را در صحرای سبز خیمه به پا می‌کرد این کار را در سال‌های متعدد تکرار می‌کرد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین در آمد و ایرانیان از همان روز سیزده بدر را بیرون از خانه و در دامن طبیعت برگزار می‌کنند.

اما با بررسی دیرینگی جشن سیزده بدر تمام منابع مکتوب نشان می‌دهد که این جشن از زمان قاجار شروع شده است.

شیوه برگزاری سیزده بدر

شیوه‌های برگزاری مراسم سیزده بدر با توجه به آداب و رسوم و فرهنگ‌های مختلف متنوع ست. از دیگر آئین‌های سیزده بدر می‌توان بعد بازی‌های گروهی، ترانه‌ها و رقص‌های دسته جمعی، گرد اوری گیاهان صحرایی، بادبادک پرانی، نمایش‌های شاد، روبوسی نماد آشتی، آب پاشی و آب بازی، سوارکاری، خوراک پزی های عمومی، مسابقه‌های اسب دوانی و گره زدن علف اشاره کرد.

علف گره زدن سیزده بدر

در اوستا کیومرث را به عنوان نخستین بشر و نخستین پادشاه معرفی کرده اند، کیومرث دختر و پسر دو قلویی به نام مشیه، مشیانه داشت که آن‌ها در روز سیزدهم فروردین با یک دیگر ازدواج کردند و چون نکاحی شناخته نشده بود آن دو با گره زدن دو شاخه پایه ازدواج خود را بنا نهادند و چون ایرانیان از این روز به خوبی یاد می‌کنند دختران و پسران دم بخت روز سیزده بدر این مراسم را انجام می هند.

این گره زدن از زمان هخامنشیان تاکنون وجود دارد و دختران و پسران دم بخت به نیت ازدواج خود سبزه را گره می‌زنند.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره جشن نوروز در دوره صفویه
و
تحقیق درباره جشن سده

✅ به پایان متن تحقیق درباره سیزده بدر رسیدیم، چنانچه دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 2 =