مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره سیاره ها ☄️ برای کلاس چهارم و پنجم

تحقیق درباره چگونگی تشکیل سیاره ها و بررسی سیارات منظومه شمسی

تحقیق درباره سیاره ها : سیاره یکی از اجرام آسمانی است که به دور ستاره یا بقایای آن می‌چرخند. سیارات باید جرم بزرگی داشته باشند تا به واسطه نیروی گرانش خود گرد شوند اما میزان جرم آنها به اندازه‌ای نمی باشد که سبب همجوشی هسته‌ای شود. با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد سیاره عطارد

تحقیق درباره سیاره ها

چگونگی تشکیل سیاره

اطلاعاتی در مورد چگونگی شکل‌گیری سیاره به طور قطعی در دسترس نمی باشد. سیارات از فروریختن سحابی و تبدیل شدن آن به قرص نازک از گاز و غبار تشکیل می‌شوند. زمانی که ذرات غبار قرص به صورت پایداری در کنار هم تجمع یابند جسم بزرگ تری تشکیل می‌دهند.

تجمع‌های محلی جرم به نام سیارات خرد تشکیل می‌شوند که در اثر نیروی گرانش این تجمع‌ها به درون فرو ریخته می‌شوند و سبب تشکیل پیش سیاره می‌شود.

سیارات منظومه شمسی

سیاره عطارد: این سیاره در دسته‌ی سیاره‌های درونی و سنگی منظومه شمسی قرار می‌گیرد. سیاره عطارد نزدیک‌ترین سیاره به خورشید و کوچکترین سیاره منظومه شمسی می باشد. عطارد در ۸۸ روز به دور خورشید می‌چرخد و مدار سالانه خود را تکمیل می‌کند.

دمای این سیاره به علت نزدیکی به خورشید ۴۴۸ درجه سانتی‌گراد در روز است و در شب‌ها دمای آن صدها درجه زیر نقطه انجماد می‌رسد. همچنین سیاره عطارد سریع‌ترین سیاره منظومه شمسی شناخته می‌شود.

سیاره زهره: این سیاره در دسته سیاره‌های درونی و سنگی منظومه شمسی قرار می‌گیرد. سیاره زهره سیاره‌ای سمی و بیش از ۹۶ درصد آن از کربن دی اکسید تشکیل شده است. همچنین زهره با فاصله از خورشید و عطارد باز هم داغترین سیاره محسوب می‌شود.

سیاره زمین: این سیاره در دسته‌ی سیارات درونی و سنگی منظومه شمسی قرار می‌گیرد. زمین سیاره‌ای ما روی آن زندگی می‌کنیم بزرگترین سیاره سنگی منظومه شمسی است. سیاره زمین ۳۶۵ روز به دور خورشید می‌چرخد. سطح این سیاره از ۷۱ درصد آب پوشیده شده است و سن تقریبی آن ۵/۴میلیارد سال ارزیابی می‌شود.

سیاره مریخ: این سیاره نیز در دسته سیاره‌های درونی و سنگی منظومه شمسی قرار می‌گیرد. چهارمین سیاره نزدیک به خورشید که به نام سیاره‌ی سرخ شناخته می‌شود. از دلایل سرخ رنگ بودن آن وجود تراکم بالایی از اکسید آهن در سطح می‌باشد. سیاره مریخ طی ۶۸۶ روز به دور خورشید می‌چرخد. مریخ سیاره‌ای با توانایی زندگی در گذشته بوده است.

سیاره مشتری: سیاره مشتری سیاره‌ای بیرونی و گازی در منظومه شمسی می‌باشد. این سیاره بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی محسوب می‌شود. سطح آن توسط گاز های سمی پوشیده شده است و در سیاره مشتری طوفان‌های عظیمی رخ می‌دهد.

سیاره زحل: این سیاره در دسته‌ی سیارات بیرونی و گازی منظومه شمسی قرار می‌گیرد. در اطراف این سیاره حلقه‌هایی از جنس یخ، سنگ و غبار دیده می‌شود. جو موجود در زحل از دو گاز هیدروژن و هلیم تشکیل شده است. گردش سیاره زحل به دور خورشید طی ۵/۲۹ سال طول می‌کشد.

سیاره اورانوس: سیاره‌ای بیرونی که در دسته‌ی سیارات گازی و سیارات یخی قرار می‌گیرد. این سیاره حول محور موازی می‌چرخد. سیاره‌ی اورانوس هفتمین سیاره نسبت به خورشید است که دارای دمای ۳۵۰ درجه منفی فارنهایت می‌باشد.

سیاره نپتون: این سیاره همچون اورانوس در دسته‌ی سیارات بیرونی، گازی و یخی قرار می‌گیرد. دورترین سیاره از خورشید که طی ۱۶۵ سال به دور خورشید می‌چرخد. وجود متان و عنصر ناشناخته دیگری در نپتون تایید شده است.

مقالات پیشنهادی: تحقیق در مورد خورشید
و
تحقیق درباره سیاره نپتون
و
تحقیق دانش آموزی در مورد نجوم

☑️ به پایان متن تحقیق درباره سیاره ها رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫19 دیدگاه ها

  1. سلام این توضیح درباره ی سیاره ها خیلی بدردم خورد من برای روزنامه دیداریم ازش استفاده کردم
    خیلی خوب عالییییییییییییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 8 =