مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره لایه اوزون 🗺 فواید و عوامل تخریب کننده + PDF

مقاله در مورد تخریب لایه اوزون و نحوه تبدیل پرتوهای فرابنفش به پرتوهای فروسرخ

تحقیق درباره لایه اوزون و فواید آن : اوزون گازی با مولکول‌های سه اتمی در لایه‌های بالایی هوا کره (استراتوسفر) مانند پوششی کره زمین را احاطه کرده، هر چند که مقدار آن در هواکره ناچیز است. برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق درباره لایه اوزون

لایه اوزون چیست؟

به طور کلی لایه اوزون را به منطقه‌ی مشخصی از استراتوسفر که بیشترین میزان اوزون در آن قرار دارد می‌گویند؛ این لایه در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری سطح زمین و با ضخامت چند میلی متر قرار دارد که کار آن جذب پرتوهای پر انرژی فرابنفش خورشید و تبدیل آن به پرتوهای کم انرژی فروسرخ است.

🌠 پس لایه اوزون وسیله‌ای برای در امان ماندن موجودات زنده از آثار زیانبار این پرتوها می‌باشد.

نحوه تبدیل پرتوهای فرابنفش به پرتوهای فروسرخ در لایه اوزون

مولکول اوزون مولکولی سه اتمی که سه پیوند اشتراکی دارد هنگامی که پرتو پر انرژی فرابنفش به آن برخورد کند پیوند اشتراکی بین دو تا از اتم‌های اکسیژن می‌شکند و مولکول اوزون به یک اتم اکسیژن و یک مولکول اکسیژن تبدیل می‌شود و ذره‌های تولید شده بار دیگر می‌توانند با شرکت در واکنش مولکول اوزون تولید کنند.

طی این واکنش پرتوهای فروسرخ آزاد می‌شود که لایه اوزون با تکرار پیوسته دو واکنش بخش قابل توجهی از پرتوهای فرابنفش را جذب می‌کند و پرتوهای کم انرژی فروسرخ را به زمین گسیل می‌کند.

فواید لایه اوزون

لایه اوزون دارای فواید بسیاری است که یکی از فواید آن محافظت از موجودات زنده بر روی سطح زمین در برابر پرتوهای فرابنفش با طول موج کم و انرژی زیاد می‌باشد زیرا این پرتوها اثراتی همچون سرطان پوست، آفتاب سوختگی، بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید و آسیب به پلانکتون‌های موجود در اقیانوس‌ها را با خود به همراه دارند.

مولکول‌های موجود در لایه اوزون (استراتوسفر) اثر و نقش مفیدی دارند ولی حضور این مولکول‌ها در لایه‌ی تروپوسفر لایه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم سبب سوزش چشمان و آسیب دیدن به ریه‌ها می‌شود که به دیگر سخن در تروپوسفر با نقش زیانبار اوزون روبه رو هستیم.

عوامل تخریب لایه اوزون

کلروفلوروکربن‌ها در صنایع سرما ساز تهویه مطبوع، کولر خودروها و صنایع اسفنج سازی به عنوان عامل پف دهنده و اسپری‌ها استفاده می‌شوند که در حال حاضر برای آن‌ها دو جایگزین آزمایشی به نام هیدروفلوروکربن‌ها و هیدروکلروفلوروکربن در نظر گرفته شده است.

هالون‌ها موادی هستند که در کپسول‌های دستی آتش نشانی و سیستم‌های ثابت در مکان‌های حساس قرار دارند و باعث خاموش شدن آتش می‌شوند؛ هالون‌ها حاوی برم هستند که می‌تواند هم اندازه با کلر و حتی بیشتر از آن باعث تخریب لایه اوزون شود.

حلال‌هایی مانند متیل کلروفرم و تتراکلریدکربن که تحت عنوان پاک کننده و چربی زدا در صنایع مختلف از جمله صنایع فلزی، الکتریک و خشک‌شویی کاربرد دارند لایه اوزون را تحت تاثیر قرار می‌دهند. گاز های گلخانه‌ای که بیشترین حجم آنها را کربن دی اکسید، نیتروژن دی اکسید، بخار آب و متان شامل می‌شود.

هر چه میزان این گازهای گلخانه‌ای افزایش یابد سبب نازک شدن لایه اوزون می‌شود. گرم شدن کره‌ی زمین پدیده‌ی دیگری است که سبب تخریب لایه اوزون می‌شود.


مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره سفر به اعماق زمین
و
تحقیق درباره جاذبه زمین

☑️ به پایان تحقیق درباره لایه اوزون رسیدیم، امیدواریم اطلاعات مفیدی در مورد لایه اوزون و فواید آن بدست آورده باشید؛ اگر نظر یا پیشنهادی دارید حتما آن را برای ما بنویسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 1 =