مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره سفر به اعماق زمین ☑️ کلاس ششم

مقاله دانش آموزی در مورد سفر به اعماق زمین و لایه های آن کلاس ششم دبستان

تحقیق درباره سفر به اعماق زمین ؛ برای کسب اطلاعاتی مفید درباره لایه های مختلف زمین در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره هوازدگی و انواع آن

تحقیق درباره سفر به اعماق زمین

مسیر سفر به اعماق زمین

زمین سرشار از منابع و مخازن طبیعی نفت، گاز، ذغال سنگ و غیره است که درون لایه های داخلی زمین قرار دارند. ما با مطالعه ساختمان داخلی زمین می توانیم اطلاعات مفیدی از آنها بدست آوریم. دانشمندان با استفاده امواج لرزه ای ساختمان درونی زمین را مورد مطالعه قرار می دهند.

لایه های زمین بر اساس خواص شیمیایی

پوسته: لایه ای نازک که گوشته‌ی زمین را دربرگرفته است. مواد تشکیل دهنده ی لایه ی پوسته شکننده هستند و این لایه به دو صورت قاره ای و اقیانوسی دیده می شود. تراکم و چگالی پوسته اقیانوسی بیشتر از پوسته ی قاره ای است و همچنین آن نسبت به پوسته ی قاره ای جوان تر می باشد. به طور کلی این لایه مهمترین لایه درونی برای انسان، منابع و ذخایر می باشد.

گوشته: این لایه در زیر پوسته قرار دارد و دارای ضخامت بیشتر نسبت پوسته و ضخامت کمتر نسبت به هسته است. قسمت هایی از آن خمیری بقیه بخش های آن جامد است. سنگ های آذرین مانند پریدوتیت و پیروکسنیت …. عمدتا جزو سنگ های گوشته می باشند.

هسته: درونی ترین لایه زمین که سنگین ترین و متراکم ترین بخش زمین است و ترکیب شیمیایی آن بیشتر عناصر فلزی مانند آهن و نیکل است. به طور کلی هسته بیرونی ضخیم تر و حالت مایع و هسته درونی جامد می باشد.

لایه های زمین بر اساس خواص فیزیکی

سنگ کره : این لایه حالت جامد دارد و جزو لایه های نازک است. سنگ کره شامل پوسته و بخش جامد گوشته می باشد. به این بخش (سخت کره) نیز نامیده می شود.

خمیر کره : خمیره کره همین طور که از نامش بنظر می آید حالت خمیری دارد. این بخش از سنگ کره شروع و تا عمق حدود ۳۵۰ کیلومتری ادامه دارد. زمین لرزه ها و آتشفشان ها مربوط به لایه‌ی خمیر کره هستند. این لایه را (سست کره) و (نرم کره) نیز می نامند.

گوشته زیرین : این لایه از عمق ۳۵۰ کیلومتری شروع و تا عمق ۲۹۰۰ کیلومتری ادامه می یابد و این لایه دارای حالت جامد است. در مورد این لایه اطلاعات کمی در دسترس است ولی به طور کلی به نظر می رسد که حالت همگن داشته باشد.

هسته بیرونی : این بخش که حالت مایع دارد از عمق ۲۹۰۰ کیلومتری شروع و تا عمق ۵۱۰۰ کیلومتری ادامه می یابد. جنس هسته بیرونی عمدتا از آلیاژ های آهن و نیکل است. هسته بیرونی گرانروی پایینی دارد و به سادگی تغییر می کند که باعث ایجاد جریان می شود. همین جریان ها نیز خود عاملی برای ایجاد میدان مغناطیسی توسط این بخش می باشد.

هسته درونی : این بخش که حالت جامد دارد از عمق ۵۱۰۰ کیلومتری شروع و تا عمق ۶۴۰۰ ادامه می یابد. هسته درونی نیز همانند هسته بیرونی از آهن و نیکل تشکیل شده است ولی نسبت به آن چگالی بیشتری دارد و دارای عناصری سنگین همچون طلا، پلاتین، پالادیوم، نقره و تنگستن می باشد. دلیلی که این بخش حالت جامد دارد فشار زیاد است که نشان دهنده ی اهمیت بیشتر فشار نسبت به دما در هسته درونی است.

مقالات پیشنهادی: تحقیق در مورد اتمسفر یا هواکره
و
تحقیق درباره جاذبه زمین
و
تحقیق درباره حرکات زمین

☑️ به پایان تحقیق درباره سفر به اعماق زمین رسیدیم امید است این مطلب برای شما مفید باشد چنانچه در این خصوص نظری دارید حتما آن را برای ما بنویسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =