اخبارعلمی

تحقیق درباره چشم انسان علوم کلاس پنجم 👁️ + ساختمان و اجزا

مقاله دانش آموزی درباره ساختمان و اجزای چشم انسان برای کلاس پنجم ابتدایی

تحقیق درباره چشم انسان علوم کلاس پنجم : در این مقاله اطلاعاتی در مورد ساختمان چشم و اجزای آن به دست می آورید، بدین منظور در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره ذهن انسان

تحقیق درباره چشم انسان علوم کلاس پنجم

ساختمان چشم

ساختمان چشم انسان مانند یک کره می باشد که در قسمت جلوی آن یک پنجره شفاف وجود دارد که با آن قرنیه می گویند. نور از محیط خارج به قرنیه وارد می شود و پس از عبور از مردمک به عدسی می رسد، عدس نور را بر روی شبکیه متمرکز می کند تا تصویری واضح بر روی شبکیه ایجاد شود. جالب است بدانید چشم انسان می تواند ۱۰ میلیون رنگ را تشخیص دهد.

اجزای چشم انسان

اجزای چشم شامل دو بخش می شود:

  • اجزای فرعی چشم: حدقه، مژه ها، پلک، ابرو، گرداننده چشم
  • کره چشم: صلبیه، عنبیه، مشیمیه، زلالیه، زجاجیه، شبکیه، جلیدیه و ملتحمه

عدسی چشم

جزء شفاف ساختار چشم عدسی می باشد که با قرنیه پرتو های نور را می شکند و بر روی شبکیه متمرکز می کند. عدسی به وسیله رشته‌هایی به ماهیچه مژکی وصل شده است به طور کلی کارکرد عدسی این است که با توجه به فاصله اجسام با چشم نازک یا قطور می شود تا پرتو های نور را بر روی شبکیه متمرکز کند و تصویری واضح ایجاد نماید.

قرنیه چشم

لایه نازک و شفافی که در بخش جلویی چشم قرار دارد قرنیه است و زلالیه، مردمک و عنبیه را می پوشاند. درون قرنیه رگی وجود ندارد و قطر آن حدود ۲۵ میلی متر و ضریب شکست آن ۳۷۷/۱ است.

زلالیه چشم

مایع شفافی که ما بین قرنیه و عدسی وجود دارد زلالیه است، زلالیه فضای جلوی عدسی را پر می کند. زلالیه از مویرگ‌ها ترشح می شود و کار اصلی آن تامین مواد غذایی و اکسیژن برای عدسی و قرنیه است و مواد دفعی را نیز جمع آوری کمی می کند و از طریق خون دفع خواهد کرد. شاید جالب باشد که بدانید این مایع گرانروی بسیار کمی دارد و به طور دائم تصفیه و تجدید می شود.

مردمک چشم

مردمک سوراخی می باشد که در وسط عنبیه چشم قرار دارد. مردمک مسیر ورود نور به داخل چشم است. در بسیاری از جانوران اندازه مردمک زمانی که نور زیاد باشد تنگ و زمانی که نور کم باشد گشاد خواهد شد.

عنبیه چشم

بخش رنگدانه چشم عنبیه است که در پشت قرنیه قرار دارد. عنبیه به شکل روزنه‌ای است که نور از طریق آن در جلوی چشم قرار می گیرد و مقدر نور را تنظیم می کند.

مشیمیه چشم

یکی از لایه‌های ساختمان چشم مشیمیه است که رنگ دانه دار و حاوی مویرگ‌های زیادی است که کار اصلی آن تغذیه عنبیه و سلول‌های گیرنده نور شبکیه است.

صلبیه چشم

صلبیه چهار پنجم مساحت کره چشم را می پوشاند و لایه محکم و سفید رنگ از بافت پیوندی می باشد. این لایه قطری ما بین ۱ تا ۲ میلی متر دارد و سفیدی چشم را تشکیل می دهد. بافت محکم صلبیه از چشم در برابر ضربات احتمالی محافظت کند.

شبکیه چشم

داخلی ترین لایه چشم شبکیه نام دارد و شامل سلول‌های نور و نورون ها می شود. این لایه بسیار نازک است و هفتاد و پنج درصد از مساحت کره چشم را می پوشاند.

زجاجیه چشم

ماده ژله‌ای و شفافی از فضای پشت عدسی چشم را می پوشاند زجاجیه نام دارد و توسط سلول‌های شبکیه تولید می شود، این ماده ۹۰ در صد از حجم چشم را تشکیل می دهد. زجاجیه شکل کروی چشم را حفظ می کند و فشار درون چشم را همراه با زلالیه ثابت نگه می دارد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره قلب انسان
و
تحقیق در مورد چرا انسان باید به غذایش دقت کند

✅ به پایان تحقیق درباره چشم انسان علوم کلاس پنجم رسیدیم، اگر مشکلی در این زمینه داشتید حتما از بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫6 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + هشت =