اخبارعلمی

تحقیق درباره هوازدگی و انواع آن

بهترین مقاله درباره هوازدگی فیزیکی و شیمیایی برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق درباره هوازدگی : به بیان ساده، هوازدگی پاسخ مواد سطح زمین به تغییرات محیطی است و شامل شکستن و تجزیه سنگ های روی سطح یا نزدیک به آن است. پس از میلیون ها سال بالا آمدن و فرسایش، سنگ های سقف توده نفوذی متلاشی می شوند و توده در سطح زمین نمایان می شود. این توده متبلور که در دماها و فشارهای بالا و شاید چندین کیلومتر زیر زمین تشکیل شده است، اکنون در سطح زمین قرار دارد و در معرض شرایط کاملاً متفاوتی قرار دارد.

در چنین شرایطی توده سنگ به تدریج تغییر می کند تا زمانی که در شرایط جدید به حالت تعادل برسد، به چنین تغییراتی در سنگ هوازدگی می گویند. شرایط آب و هوایی معمولا با دو روش مکانیکی و شیمیایی کنترل می شود، اما در طبیعت این دو به طور همزمان عمل می کنند. در این نوشتار به بررسی هوازدگی و انواع آن می‌پردازیم پس با بخش تحقیق ماگرتا همراه شوید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق درباره کانی ها

تحقیق درباره هوازدگی

تعریف هوازدگی چیست

هوازدگی فرآیندی است که طی آن مواد موجود درسطح زمین یا نزدیک به سطح زمین با برخورد هوای محیط دچار تغییر می‌شوند. به طور کلی در هوازدگی سنگ‌ها، خاک، چوب، مواد معدنی و مواد مصنوعی در تماس با جو زمین تجزیه و متلاشی می‌شوند.

تفاوتی که هوازدگی با فرسایش دارد به گونه‌ای است که در هوازدگی در یک مکان سنگ‌ها با کمی حرکت یا بدون حرکت دچار هوازدگی می‌شوند ولی در فرسایش عواملی مانند آب، باد، یخ، برف، امواج و گرانش باعث جابجایی سنگ‌ها و مواد معدنی می‌شوند. از عوامل هوازدگی می‌توان به اسید‌ها، نمک‌ها، رطوبت، یخ زدگی، حیوانات، گیاهان، دما و کربن دی اکسید اشاره کرد.

هوازدگی فیزیکی

هوازدگی فیزیکی فرایندی است که طی آن در اثر عواملی سنگ‌ها خورد می‌شوند ولی ماهیت شیمیایی آنها دست خوش تغییر قرار نمی گیرد.

عوامل هوازدگی فیزیکی

یخ زدگی: آب به صورت مایع در لابه لای شکاف سنگ‌ها نفوذ می‌کند. اگر دما کاهش یابد و به نقطه انجماد برسد آب یخ می‌زند. زمانی که یخ زدگی رخ بدهد کم کم سنگ‌ها خرد و شکافته می‌شوند.

تغییرات دما: اختلاف دما در طول شب و روز باعث انقباض و انبساط سنگ‌ها می‌شوند. اگر دما کاهش سنگ‌ها دچار انقباض و با افزایش دما سنگ‌ها دچار انبساط می‌شوند. تغییرات دما عامل موثر هوازدگی در مناطق بیابانی است که بیشترین میزان اختلاف دما بین روز و شب دارند.

نمک ها: زمانی که آب شور میان سنگ‌ها تبخیر شود مقداری بلور نمک باقی می‌ماند که با رشد این بلور‌ها سنگ‌ها تحت فشار قرار گرفته است و از هم جدا می‌شود. این عامل هوازدگی بیشتر در مناطق خشک دیده می‌شود.

گیاهان: ریشه گیاهان با نفوذ در سنگ‌ها و طی رشد باعث ایجاد فشاری می‌شود که سنگ‌ها را خرد می‌کند. هر چه ریشه گیاه بیشتر در سنگ نفوذ کند تاثیر هوازدگی نیز بیشتر می‌شود.

هوازدگی شیمیایی

هوازدگی شیمیایی فرایندی است که طی آن سنگ‌ها در اثر عواملی متلاشی و دچار تغییرات شیمیایی می‌شود.

عوامل هوازدگی شیمیایی

اکسیژن: اکسیژن یکی از عوامل هوازدگی شیمیایی است که در اثر آن سنگ‌هایی که حاوی آهن هستند اکسید و دچار زنگ زدگی می‌شوند.

کربن دی اکسید: اسید کربینک که حاصل انحلال کربن دی اکسید در آب است اسیدی ضعیف موجود در باران می‌باشد به راحتی در سنگ‌ها نفوذ می‌کند و با کربنات کلسیم موجود در آنها واکنش می‌دهد.

جانوران: جانوران ریزی مانند کرم خاکی، مورچه، موریانه و دیگر جانوران حفر کننده توانایی جا به جایی سنگ‌ها را ندارند ولی ذرات ریزی از کانی‌ها را به سطح زمین می‌آورند تا در معرض هوازدگی شیمیایی قرار بگیرند.

اسید ها: باران‌های اسیدی که حاوی دو اسید نیتریک و سولفوریک هستند با برخورد به سنگ باعث ساییده شدن و نرم شدن سطح آن می‌شوند.

پیامد هوازدگی

در ادامه تحقیق درباره هوازدگی ، فرایند هوازدگی سبب تغییر چشم انداز سنگی زمین می‌شود و سطوح در تماس با آب و هوا به مرور از بین می‌رود ولی هوازدگی می‌تواند پوسته زمین را طی فعالیت آتشفشانی جابجا شده است را به حالت اولیه خود برگرداند و تعادل زمین را حفظ کند.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق درباره مشکلات فضانوردان در فضا
و
تحقیق درباره گیاهان سمی
و
تحقیق در مورد اکسیژن

سخن پایانی : به پایان تحقیق درباره هوازدگی رسیدیم منتظر نظرات و پیشنهادات شما در قسمت دیدگاه هستیم.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 4 =