اخبارعلمی

تحقیق درباره انواع عدسی ها و کاربرد آنها ☑️ + PDF

مقاله در مورد کاربرد انواع عدسی ها برای علوم کلاس پنجم و هشتم

تحقیق درباره انواع عدسی ها و کاربرد آنها علوم پنجم و هشتم : عدسی یا لنز ابزارهای نوری که نور را به صورت حقیقی و مجازی عبور می دهد دارای ویژگی های مختلف و انواعی از آنها وجود دارد که در این نوشته از بخش تحقیق ماگرتا می خواهیم در مورد انواع عدسی مطالبی را ارائه بدهیم پس با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره باران مصنوعی

تحقیق درباره انواع عدسی ها و کاربرد آنها

تحقیق در مورد عدسی چیست؟

عدسی‌ها همانند آینه‌ها هستند، تصاویر پس از عبور نور از عدسی به دو صورت همگرا و واگرا ایجاد می‌شود. عدسی‌ها از مواد شفاف ساخته می‌شوند در عدسی‌ها تصویر در جلو و پشت آن تشکیل می‌شود عدسی می‌تواند ساده باشد یعنی از یک عنصر نوری تشکیل شود و یا مرکب که مجموعه عدسی‌های ساده با محور مشترک را شامل می‌شود.

انواع عدسی

مقاله در مورد انواع عدسی ها
مقاله در مورد انواع عدسی ها

عدسی ساده

عدسی محدب (کوژ): در این عدسی تصویر به صورت مجازی در دو طرف آن تشکیل میشود. هر گاه پرتو های نور به این عدسی تابیده شوند شکسته شده و پس از عبور از عدسی این پرتو‌ ها بهم نزدیک می شوند، به طور کلی عدسی های همگرا عدسی های محدب می باشند‌؛ زیرا در این عدسی ضخامت لبه ها نازک تر است که پرتو های موازی نور را همگرا می کند این عدسی از دو سطح کروی تشکیل شده است که میان آنها خطی می باشد که این دو کره را به هم وصل کرده است و محور اصلی نام دارد.

از عدسی های محدب در ساختار میکروسکوپ، ذره بین و عینک استفاده می شود. در عینک ها عدسی های همگرا تصویر مجازی از اجسام نزدیک ایجاد می کنند. کاربرد دیگر این عدسی های در تصویر برداری عکاسی است که تصاویر واقعی از اشیا ایجاد می کند.

عدسی مقعر (کاو): وقتی پرتو های نور از این عدسی عبور کند پرتو‌ ها به صورت دور از هم شکسته می شود. به طور کلی عدسی های مقعر عدسی های واگرا هستند. این عدسی لبه های پهن تری نسبت به وسط آن دارد. سطح عدسی مقعر شبیه به کره ای تو خالی است. تصویر در این عدسی به صورت مجازی در مخالف سطح شکست ایجاد می شود. کاربرد آن در تلسکوپ، دوربین های شکاری، چراغ قوه، دوربین و عینک است.

عدسی مرکب

عدسی کوژ – تخت: این عدسی یک طرف تخت و طرف دیگری کوژ دارد و کاربرد آن در تلسکوپ ها است.

عدسی دو کوژ: هر دو طرف این عدسی کوژ می باشد و کاربرد عدسی های دو کوژ در تلسکوپ، میکروسکوپ و ذره بین است.

عدسی هلالی (محدب یا کوژ): یک طرف عدسی کوژ و طرف دیگری کاو می باشد و این عدسی های در عینک نقش دارد.

عدسی کاو – تخت: این عدسی یک طرف کاو و یک طرف تخت دارد و از کاربردهای آن در عینک های ته استکانی می باشد.

عدسی دو کاو: هر دو طرف این عدسی کاو می باشند که یک سمت فرو تر و سمت دیگری برجسته تر است.

عدسی هلالی (مقعر یا کاو): عدسی ای که یک طرف آن کوژ و طرف دیگر کاو است و از این عدسی ها در عینک استفاده می شود.

انواع عدسی نازک و ضخیم

عدسی نازک: در این عدسی های هر دو طرف مقعر یا هر دو طرف محدب است. ضخامت عدسی نازک در مقایسه با فواصلی که با خواص نوری در ارتباط است کوچکتر می باشد.

عدسی ضخیم: عدسی های که ضخامت آن در مقایسه با فاصله کانونی کوچکتر باشد اگر در روابطی که مربوط به عدسی نازک می باشد قابل استفاده نباشد عدسی ضخیم است.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره آبگرمکن خورشیدی
و
تحقیق درباره آهنربا

به پایان تحقیق درباره انواع عدسی ها رسیدیم چنانچه در این خصوص نظر یا پیشنهادی دارید حتما آن را برای ما بنویسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + چهارده =