مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره آبگرمکن خورشیدی ⚜️ + بررسی مزایا و معایب

مقاله دانش آموزی درباره مزایا و معایب آبگرمکن های خورشیدی و انواع آن

تحقیق در مورد آبگرمکن های خورشیدی ؛ امروزه برای تامین انرژی مورد نیاز خود می‌توانیم از خورشید که یک منبع تجدید پذیراست به جای سوخت‌های فسیلی که منابعی تجدید ناپذیر هستند استفاده کنیم. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره انرژی های نو و تجدید پذیر

تحقیق درباره آبگرمکن خورشیدی

تحقیق در مورد آبگرمکن خورشیدی

وسیله‌ای که می‌تواند با استفاده از انرژی خورشید که انرژی پاک و تجدید پذیر است آب را گرم کند. این آبگرمکن‌ها در فضای باز یا سقف‌ها قرار می‌گیرند تا نور خورشید را در طول روز دریافت کنند و برای گرم کردن و ذخیره آب در مخزن‌هایی استفاده کنند.

انواع آبگرمکن های خورشیدی

آبگرمکن های ترموسیفونی: این آبگرمکن‌ها با استفاده از گرمای آفتاب عمل می‌کند و فاقد پمپ برای جابجایی آب است، در آنها از ضد یخ‌های غذایی استفاده می‌شود بدلیل اینکه در فصول سرد سال دچار یخ زدگی می‌شوند.

آبگرمکن های تحت فشار: سیستم‌های مدار بسته دارند و دارای پمپ‌هایی برای جابجایی سیال می‌باشند. برای این آبگرمکن‌ها نیز از ضد یخ استفاده می‌شود. آبگرمکن‌های تحت فشار برخلاف آبگرمکن‌های کم فشار در هر موقعیت مناسب و دلخواهی قرار می‌گیرند.

آبگرمکن های برگشت ثقلی: این سیستم‌ها به صورت غیر مستقیم در گرمایش آب نقش دارند تا زمانی که نور خورشید موجود باشد پمپ‌های این سیستم کار می‌کنند. کارایی آنها در مناطقی که اختلاف دما بسیار است زیاد می‌باشد، این آبگرمکن‌ها نیازی به ضدیخ ندارند.

اجزای آبگرمکن های خورشیدی

مخزن ذخیره: محل‌هایی برای گرم و نگهداری آب است، مخزن ذخیره از جنس گالوانیزه یا استنلس است که می‌توانند به عنوان عایق عمل کنند. رنگ این مخزن‌ها بر اساس تقاضا ی مشتریان متفاوت است.

مخزن انبساطی: وظیفه این مخزن‌ها تامین آب‌های جبرانی است و برای دفع نوسانات حجمی در اثر تغییرات دما نیز عملکرد خوبی دارد.

نگهدارنده فلزی: وظیفه آنها نگهداری قطعه‌هایی از مخزن و قسمت‌های فلزی آن است.

کلکتور تخت: این نوع کلکتور‌ها بیشتر از نوع‌های دیگر در ساخت آبگرمکن‌های خورشیدی استفاده می‌شود آنها به صورت جعبه‌های مستطیل شکل که درونشان ورقه‌ای از جنس آلومینیوم یا مس به رنگ تیره قرار دارد. رنگ تیره این ورقه‌ای به علت این است که بتواند گرما را به آسانی از محیط دریافت کند ولی به آسانی آن را از دست ندهد.

مزایا آبگرمکن های خورشیدی

  • صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی
  • مقرون به صرفه از نظر اقتصادی
  • دوستدار محیط زیست
  • کاملا بی صدا
  • بازده و کارایی بالا
  • ایمنی بالا
  • عمر مفید و قابل اعتماد
  • کارآمد در فصول سرد
  • هزینه نگهداری پایین

معایب آبگرمکن های خورشیدی

  • نیازمند به سیستم پشتیبان در فصول زمستان
  • نصف و راه اندازی آن نیازمند نیرو
  • فضای اشغال شده توسط آن در پشت بام ها
  • هزینه‌های اولیه نسبتا بالا

دمای آب در آبگرمکن های خورشیدی

میزان گرم شدن آب در آبگرمکن‌های خورشیدی بسته به شرایط آب و هوایی هر منطقه متفاوت است. در مناطق جنوبی که آب و هوای گرمی دارند دمای آب ممکن است به نقطه جوش برسد یا در مناطقی که آب و هوای معتدل برخورد دار است ممکن است در زمستان دما بین ۵۰ تا ۷۰ باشد و در تابستان بین ۷۰ تا ۸۰ سانتیگراد باشد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق در مورد انرژی خورشیدی
و
تحقیق درباره تکنولوژی و فناوری های جدید

☑️ به پایان تحقیق درباره آبگرمکن خورشیدی رسیدیم چنانچه در این خصوص نظری دارید برای ما کامنت بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =