مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره آهنربا ☑️ و انواع آهن ربا از نظر شکل

مقاله دانش آموزی درباره آهن ربا و کاربرد آن برای کلاس اول تا ششم ابتدایی

تحقیق درباره آهنربا برای کلاس اول تا ششم ؛ آهنربا وسیله‌ای جذاب برای وسایل آهنی است و آشنایی بشر با آهنربا با کشف کانی مگنتیت آغاز شد. به طور کلی پدیده آهنربایی کاربرد های زیادی در زندگی ما دارد. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره خواص فلزها

تحقیق درباره آهنربا

تحقیق در مورد آهن ربا و انواع آن

آهنربا از جنس آهن است و می‌تواند با ایجاد میدان مغناطیسی اطراف خود وسایل آهنی مثل فولاد را جذب کند. هر آهنربا دارای دو قطب (NوS) است و همه آهنرباها دو قطبی هستند و آهنربای تک قطبی مغناطیسی وجود ندارد. قطب‌های مخالف آهنربا یکدیگر را می ربایند و قطب‌های یکسان همدیگر را دفع می‌کنند.

انواع آهنربا

در کل می توان به کمک مواد فرو مغناطیس دو نوع آهنربای دائمی و غیر دائمی را ایجاد کرد.

آهنرباهای دائمی

مواد فرو مغناطیسی در حضور میدان مغناطیسی به سختی حوزه هایشان تغییر می‌کند و ماده‌ای به سختی آهنربا می‌شوند که می‌تواند خاصیت آهنربایی خود را با حذف میدان مغناطیسی نیز حفظ کنند بدین ترتیب آهنرباهای دائمی تشکیل می‌شود. کاربرد این آهنرباها (به طور مثال در بلندگوها، موتورهای الکتریکی، ژنراتورها و یخچال) استفاده می‌کنند.

آهنرباهای غیر دائمی

مواد فرو مغناطیسی که حوزه هایش به راحتی رشد می‌کند و به آسانی آهنربا می‌شود و به همان سرعت خاصیت آهنربایی خود را از دست می‌دهد و آهنربای غیر دائمی به این شکل تشکیل می‌شود. از آهنرباهای غیر دائمی به عنوان هسته‌ی آهنی در سیم لوله‌ها (آهنرباهای الکتریکی) استفاده می‌شود.

انواع آهنرباها از نظر شکل

آهنرباها از نظر شکل به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که کارایی هر آهنربا به شکل آن بستگی دارد.

آهنربا میله ای: این آهنربا یکی از رایج‌ترین آهنرباها است که قدرت آهنربایی ضعیفی دارد چون قطب‌های این آهنربا کمترین مساحت را دارند. کاربرد بیشتر آن در قطب نماها و یخچال‌ها است.

آهنربا نعلی شکل: آهنرباهای میله‌ای که خم می‌شود آهنربای نعلی شکل تشکیل می‌دهد. قدرت این آهنرباها به گونه‌ای است که می‌توانند هر اشیایی را در هر سازی را بلند کنند، پس در صنعت از این آهنربا برای جا به جا کردن قطعات آهنی بزرگ استفاده می‌شود.

آهنربای دیسکی: این آهنرباها سطح پهنی دارند به همین دلیل از قطب‌های آهنی بزرگی برخورد دار هستند که آنها را به آهنرباهایی با قدرت جذب بیشتر تبدیل کرده است. کارایی آنها در پوشاک، زیورآلات و دکوراسیون منزل می‌توان مشاهده کرد.

آهنربای کروی: این آهنربا با کاربرد های بازی و سرگرمی محبوبیت بسیاری در بین کودکان و بزرگسالان دارد وهمچنین در ساخت دستبند و گردنبند استفاده می‌شود.

آهنربای استوانه ای: با اینکه اندازه کوچکی دارد ولی قوی می‌باشد، در کل کاربرد این آهنربا در پزشکی است که پزشکان به وسیله‌ی آن بیماری اسکولیوز (انحراف و ناهنجاری در نخاع) را درمان می‌کنند.

آهنربای حلقوی: از حلقه‌های مغناطیسی تشکیل شده است و قدرت بالایی دارد که گاهی درپزشکی و همچنین در مدارس استفاده می‌شود.

آهنربا چگونه کار می‌کند؟

آهنربا گرایش خاصی نسبت به فلزات دارد و آنها را جذب می‌کند. وقتی که یک شی آهنی به یکی از دو قطب آهنربا نزدیک کنید می‌بینید که آهنربا طی میدان مغناطیسی اطراف خود به آن نیرو وارد می‌کند و شی را جذب می‌کند.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره تاریخچه انواع ساعت
و
تحقیق درباره تکنولوژی و فناوری های جدید

⭐️ به پایان تحقیق درباره آهنربا رسیدیم، اگر دیدگاهی در مورد این مقاله داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 19 =