اخبارعلمی

تحقیق درباره خواص فلزها و کاربرد آنها ☑️

تحقیق در مورد فلزهای مختلف از زمان کشف تاکنون مناسب تمامی پایه های تحصیلی

تحقیق درباره خواص فیزیکی فلزات و کاربرد آن ها؛ فلزها دسته‌ای از موادی هستند که پیرامون ما را احاطه می‌کنند و بیشترین عنصر در جدول دوره‌ای می‌باشند. در این نوشته از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم در خصوص خواص فلزها مطالبی را ارائه بدهیم با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره آهن زنگ نزن

تحقیق درباره‌ی خواص فلزها و کاربرد آنها

تحقیق در مورد خواص فلز ها

به طور کلی خواص فلزات به دو دسته‌ی فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌شود:

1)خواص فیزیکی فلزها: خواص فیزیکی فلزها شامل جلا داشتن، رسانایی الکتریکی و گرمایی، چگالی و نقطه جوش بالا، خاصیت چکش خواری و شکل پذیری می‌شود.

2)خواص شیمیایی فلزها: خواص شیمیایی فلزها شامل از دست دادن الکترون، دچار خوردگی شدن می‌شود.

خواص برخی از فلزات معروف

فولاد آلیاژی

اگر دو یا چند فلز را ترکیب کنیم خواص آنها بهبود می‌یابد و ترکیباتی به نام آلیاژ ساخته می‌شود. برای مثال فولاد آلیاژی از آهن و میزان کمی کربن و عنصرهای دیگر است. آلیاژهایی مثل برنج(مس و روی) و برنز(مس و قلع) به آسانی شکل داده می‌شوند و ظاهر زیبایی دارند و همچنین برنز به دلیل مقاومت به خوردگی در دریا کاربرد وسیعی در صنعت کشتی‌سازی دارد.

تیتانیوم

تیتانیوم از فولاد سبک‌تر است. چگالی کمتر ولی نقطه ذوب و استحکام بالاتری دارد، تیتانیوم در برابر خوردگی مقاوم به همین دلیل در ساخت کشتی‌های اقیانوس پیما و موتور جت‌ها نقش دارد. از این فلز در ساخت دوچرخه و لپ تاپ استفاده می‌شود.

مس

مس فلزی شکل پذیر و دارای رسانایی الکتریکی بالا، به همین علت در کابل‌های الکتریکی کاربرد وسیعی دارد.

طلا و نقره

طلا، نقره، پلاتین و… در طبیعت به شکل آزاد یافت می‌شوند و از لحاظ شیمیایی غیر فعال هستند. از طلا و نقره برای ساخت جواهرات استفاده می‌کنیم چون با موادی که در بدن انسان هستند واکنش نمی دهند. پلاتین همچنین هنگام جراحی در قسمت‌های مختلف بدن استفاده می‌شود.

چدن

چدن و فولاد محکم و سخت هستند و در پل‌ها و ساختمان‌ها بکار می‌روند ولی در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت ندارند با تغییر ترکیب شیمیایی می‌توان این نقص را جبران نمود.

آلومینیوم

آلومینیوم هادی خوب و شکل پذیر است، در ساخت وسایل آشپزخانه و فویل استفاده می‌شود. به طور کلی آلومینیوم به علت مقاوم بودن در برابر خوردگی در ساخت پنجره و در به جای آهن استفاده می‌شود.

آهن گالوانیزه

فولاد های گالوانیزه و آهن‌های گالوانیزه به وسیله روی محافظت شده اند و نسبت به خوردگی مقام هستند. آهن گالوانیزه(آهن سفید)معروف است و در ساخت تانکر آب، کانال کولر و…. به کار می‌رود.

منیزیم

منیزیم فلزی خاکی است که هنگام سوختن نور سفید خیره کننده‌ای ایجاد می‌کند و منبعی برای نور عکاسی محسوب می‌شود.

لیتیم

لیتیم در میان فلزها، کمترین چگالی را دارد. برای ساخت باتری‌های سبک تر، کوچک‌تر و با توانایی ذخیره انرژی بیشتر استفاده می‌شود.

اسکاندیم

اسکاندیم نخستین فلز واسطه و جزو فلزهای کمیاب است. رنگ آن سفید تا نقره‌ای است، اسکاندیم به دلایل مناسب بودن برای تولید کاتالیزور و صیقل دادن شیشه در حال گسترش است. اصلی‌ترین کاربر آن در آلیاژهای آلومینیوم_اسکاندیم در صنعت هوا و فضا و ساخت تجهیزات ورزشی نقش دارد.

قلع

قلع نرم و انعطاف پذیر به رنگ نقره‌ای که به راحتی اکسید نمی شود و در برابر خوردگی مقاومت می‌کند. نقش حفاظت کننده‌ای برای ورقه آهنی دارد و از آن در مجاورت اکسیژن محافظت می‌کند به همین علت در ساخت قوطی‌های روغن نباتی و کنسرو استفاده می‌شود.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق در مورد انرژی خورشیدی
و
تحقیق درمورد چند مورد از تبدیل علم به فناوری

☑️ به پایان تحقیق درباره خواص فلزها رسیدیم، اگر شما نیز دیدگاهی درباره این مقاله دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =