مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره محلول و انواع آن ☄️ کلاس چهارم ابتدایی

مقاله دانش آموزی درباره ویژگی و انواع محلول ها با توضیح کامل

تحقیق درباره محلول و انواع آن: محلول‌ها در زندگی ما نقش اساسی و مهمی دارند و هر روز با آن‌ها سر و کار داریم. به ترکیب دو یا چند ماده محلول می‌گویند و به طور ساده محلول مخلوط یکنواخت مواد است و اجزای تشکیل دهنده مخلوط در یک فاز هستند. در ادامه با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره کانی ها

تحقیق درباره محلول و انواع آن

معرفی محلول ها

هنگامی که دو ماده در یکدیگر حل می‌شوند یکی از مواد حل شونده و ماده دیگر را حلال می‌گویند، در واقع ماده‌ای که به میزان بیشتری در مخلوط وجود داشته باشد را حلال می‌گویند، حلال در هر فاز فیزیکی است و حلال می‌تواند به شکل گاز، مایع و جامد باشد.

ماده دیگر که در محلول وجود دارد حل شونده می‌گویند اما حلال نیست محلول‌ها هم می‌توانند در سه حالت گاز، مایع و جامد باشند و ممکن است گاز با گاز یا مایع با مایع ترکیب شود.

دسته بندی محلول‌ها بر اساس فعل و انفعالاتی که بین حلال و حل شونده رخ می‌دهد ایجاد می‌شود و فعال و انفعالات بین مولکول‌ها و یون‌های حلال و حل شونده منجر به کاهش میزان انرژی آزاد مولکول‌های مواد می‌شود.

برای معرفی محلول‌ها باید به چهار مورد زیر توجه کرد:

  • نوع محلول: گاز، جامد، مایع
  • الکترولیت بودن محلول

محلول‌های اسیدی قابل تفکیک و جداسازی هستند و محلول‌های الکترولیت به دلیل هیدراته شدن در آب جداسازی می‌شوند.

  • واکنش‌های جانشینی

نوعی واکنش شیمیایی که در آن یک گروه عامل در ترکیب شیمیایی با گروه دیگری جا به جا می‌شوند و واکنش‌های الکترولیت که سبب تشکیل مولکول‌ها و گازها می‌شوند را خنثی می‌کندـ

  • استوکیومتری محلول

تعریف غلظت محلول‌ها با واحدهای مختلف و استوکیومتری، ویژگی‌های محلول و محاسبات آن لا استفاده از غلظت محلول

انواع محلول

محلول‌ها به دو دسته محلول همگن و ناهمگن تقسیم می‌شوند که در این بخش می‌خواهیم هر یک را بیان کنیم.

محلول همگن

محلول همگن، محلولی است که اجزای تشکیل دهنده در کل محلول به صورت یک نواخت ترکیب می‌شوند و نمونه‌هایی از محلول همگن می‌توان به شربت، محلول آب نمک و آب قند اشاره کرد.

محلول ناهمگن

محلول ناهمگن، محلولی است که ترکیب و خواص در کل محلول به صورت غیر یکنواخت است و ترکیب آب و روغن، آب و شن و آب و بنزین نمونه‌هایی از ان می‌باشند.

ویژگی های محلول

  • محلول‌ها از یک فاز تشکیل می‌شوند و پایدار هستند.
  • چشم انسان نمی‌تواند ذرات حل شونده در محلول را ببیند.
  • محلول، مخلوط همگن دو یا چند ماده حل شوند در حلال می‌باشد.
  • با انجام فرایند تصفیه، جداسازی محلول امکان پذیر نیست.
  • پرتوی نور نمی تواند از محلول عبور کند.
  • محلول یک فرایند فیزیکی است، با روش‌های جداسازی ا فرمول‌های شیمیایی می‌توان حلال و حل شوند را بازیافت کرد به طور مثال با ترکیب نیترات بر روی جامد و گاز یک محلول آبی نیترات تشکیل می‌شور و با فرایند تبخیر می‌توان مواد تشکیل داند را جداسازی کرد.

خواص محلول ها

کولیگاتیو خواصی از محلول‌ها است که این خاصیت به غلظت ذرات حل شده بستگی دارد و با اضافه کردن ترکیبات دیگر می‌توان خصوصیات فیزیکی محلول‌ها را تغییر داد، در حقیقت کولیگاتیو به کل مجموعه محلول بستگی دارد و تغییرات این خاصیت به اجزای محلول بستگی دارد نه به خاصیت شیمیایی آن.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره همگن و ناهمگن
و
تحقیق درباره ضد یخ ماشین

✅ به پایان تحقیق درباره محلول و انواع آن رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

  1. سلام ممنونم از این سایت واقعا عالی و پرمعنا.
    امسال پسرم رفته کلاس چهارم و از کلاس دوم دبستان تا حالا که کلاس چهارم هست از مطالب مفید این سایت استفاده کرده و استفاده خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 19 =